Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel

Wie rondkijkt op de beursvloer van E3 mist naast Sony wellicht een andere partij. Een uitgever die normaliter maar al te graag de nieuwste Call of Duty-game zo opzienbarend mogelijk tentoonstelt, maar dit jaar ontbreekt. Activision heeft geen booth dit jaar en was nergens te bekennen tijdens de persconferenties. Gelukkig mochten we Call of Duty Modern Warfare wel achter gesloten deuren aanschouwen én uitgebreid praten met narrative director Taylor Kurosaki over de schokkende insteek van de game, cross-play en meer.

Ontwikkelaar Infinity Ward haalde zelf al de controversiële missie No Russian aan, die je in de schoenen zet van een terrorist die een half vliegveld neermaait. Modern Warfare, een ‘heruitvinding’ van de franchise, wil eigenlijk een campagne van dit kaliber bieden door terrorisme en de morele dubbelzinnigheid van oorlog in beeld te brengen. En dat is behoorlijk confronterend als je over de top Specialists en fluoriserende wapens gewend bent.

©GMRimport

Confronterend

De eerste missie die we te zien krijgen is de aanloop naar een aanslag in Londen. In een lange straat die vaststaat met verkeer stap je met collega-agenten bewapend je auto uit naar aanleiding van een melding van terrorisme. De nervositeit is duidelijk aanwezig als auto’s een voor een worden gecontroleerd op basis van een signalement, een accurate weergave van de paranoia die is ontstaan naar aanleiding van hedendaagse aanslagen. De boel escaleert als een burger z’n auto verlaat, wegrent en vervolgens zichzelf, jou en alle medestanders opblaast.

De tweede missie is ook keihard, maar dan zonder explosies. Sterker nog, het is muisstil als een Tier One-team een Londens huis binnensluipt een terroristen een voor een van hun bed licht. Het is pikkedonker, maar met nachtkijkers heeft de speciale eenheid een duidelijk voordeel als ze van zeer dichtbij, soms door muren, mannen en vrouwen neerschieten. Opvallend is hoe krap het huis is, omdat Infinity Ward omgevingen voor het eerst een op een heeft overgenomen. In elke hoek en achter elke meubel kan een terrorist zitten en in combinatie met de stilte is het zenuwslopend.

©GMRimport

De missie, red Crown, eindigt met een vrouw op de bovenste verdieping die smeekt om niet neergeschoten te worden, maar toch de dood vindt als ze reikt naar wat achteraf een ontsteker voor explosieven blijkt te zijn. De soldaat die je bestuurt doet z’n werk met de kalmte van een chirurg en maakt de ‘juiste’ keuze, maar heeft ook net de moeder van een kind vermoord.

Vooralsnog slaagt Modern Warfare erin de dubbelzinnigheid van moderne oorlogvoering weer te geven, al vragen we ons af of de wereld wel klaar is voor een kritische game als deze. Volgens Kurosaki is Infinity Ward niet op zoek naar aandacht in de reguliere media of de controverse die No Russian teweegbracht. Modern Warfare moet vooral dichterbij de wereld van de speler komen en herkenbaar zijn. ‘Het voordeel daarvan is dat je geen planeet hoeft uit te leggen en dat er vliegende monsters zijn,’ zegt hij. ‘De game speelt zich af op planeet aarde in 2019 en houdt ons een spiegel voor van de conflicten die zich vandaag de dag afspelen.’

©GMRimport

Geen specialists

Vergeleken met de vorige Call of Duty-games kunnen we meer van dit soort stealth-missies verwachten, omdat het volgens Kurosaki een fundamenteel onderdeel is van moderne oorlogsvoering. Een verbeterde AI moet hier ook aan bijdragen, bijvoorbeeld door hun zicht te verbeteren. ‘Vijanden hebben realistischer zicht en kunnen tot op zekere hoogte in het donker kijken, afhankelijk van hoe ver de speler in de buurt van licht is. Zelfs als je denkt dat je onzichtbaar bent, kunnen ze je alsnog opmerken.’ Modern Warfare moet de variatie weer een beetje terugbrengen in de franchise, bijvoorbeeld ook met missies in grote omgevingen die je op verschillende manieren kunt benaderen. Een daarvan draait om snipen van kilometers afstand, waarbij je rekening moet houden met wind en bullet drop.

De authentieke insteek van de campagne betekent overigens ook dat een hoop elementen uit recente delen worden geschrapt, waaronder Specialists in de multiplayer-modus. Alle modi moeten namelijk in elkaar overlopen op het gebied van verhaal in progressie. De coöperatieve Spec Ops-modus vertelt op de een of andere manier ook een verhaal en alle wapens, uitrusting en killstreaks die je vrijspeelt zijn universeel. Dat betekent dat je met alles wat je doet xp verdient en constant dezelfde wapens gebruikt.

©GMRimport

De meest enthousiasmerende feature an de multiplayer-modus is overigens cross-play. Kurosaki is huiverig om het systeem daarachter te vergelijken met Fortnite, maar het is in ieder geval ‘de absolute intentie’ om bij lancering cross-play tussen consoles en pc te hebben. Het is een revolutionaire feature die volgens Infinity Ward nu pas mogelijk is omdat het simpelweg een technische monsterklus is om het voor elkaar te boksen.

Tot slot vroegen we Kurosaki nog naar wat het schrappen van de ‘traditionele seizoenspas’ schrappen inhoudt, maar daar kon hij nog niks over zeggen. ‘Het is een actieve ontwikkeling en in de toekomst kunnen we er meer over zeggen, maar wat ik nu weet is dat we spelers, net als met cross-play, bij elkaar brengen als we iedereen toegang geven tot alle multiplayer-maps.’ Hoe het verdienmodel van Modern Warfare eruit gaat zien is dus nog een vraagteken, maar we hopen op een beter model dan dat van Black Ops 4, dat wederom veel nieuwe wapens enkel in lootboxen stopt.

Watch on YouTube

Dichterbij Call of Duty 4

Al met al zijn we enthousiast over Modern Warfare. De game lijkt de serie weer iets dichterbij dat legendarische vierde deel te brengen en lijkt vooralsnog goed om te gaan met de morele complexiteit van oorlog. Nieuwe features als cross-play en gratis maps klinken ook als muziek in de oren, waardoor een ‘heruitvinding’ van de franchise wat ons betreft verantwoord is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error