Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel

Wie rondkijkt op de beursvloer van E3 mist naast Sony wellicht een andere partij. Een uitgever die normaliter maar al te graag de nieuwste Call of Duty-game zo opzienbarend mogelijk tentoonstelt, maar dit jaar ontbreekt. Activision heeft geen booth dit jaar en was nergens te bekennen tijdens de persconferenties. Gelukkig mochten we Call of Duty Modern Warfare wel achter gesloten deuren aanschouwen én uitgebreid praten met narrative director Taylor Kurosaki over de schokkende insteek van de game, cross-play en meer.

Ontwikkelaar Infinity Ward haalde zelf al de controversiële missie No Russian aan, die je in de schoenen zet van een terrorist die een half vliegveld neermaait. Modern Warfare, een ‘heruitvinding’ van de franchise, wil eigenlijk een campagne van dit kaliber bieden door terrorisme en de morele dubbelzinnigheid van oorlog in beeld te brengen. En dat is behoorlijk confronterend als je over de top Specialists en fluoriserende wapens gewend bent.

©GMRimport

Confronterend

De eerste missie die we te zien krijgen is de aanloop naar een aanslag in Londen. In een lange straat die vaststaat met verkeer stap je met collega-agenten bewapend je auto uit naar aanleiding van een melding van terrorisme. De nervositeit is duidelijk aanwezig als auto’s een voor een worden gecontroleerd op basis van een signalement, een accurate weergave van de paranoia die is ontstaan naar aanleiding van hedendaagse aanslagen. De boel escaleert als een burger z’n auto verlaat, wegrent en vervolgens zichzelf, jou en alle medestanders opblaast.

De tweede missie is ook keihard, maar dan zonder explosies. Sterker nog, het is muisstil als een Tier One-team een Londens huis binnensluipt een terroristen een voor een van hun bed licht. Het is pikkedonker, maar met nachtkijkers heeft de speciale eenheid een duidelijk voordeel als ze van zeer dichtbij, soms door muren, mannen en vrouwen neerschieten. Opvallend is hoe krap het huis is, omdat Infinity Ward omgevingen voor het eerst een op een heeft overgenomen. In elke hoek en achter elke meubel kan een terrorist zitten en in combinatie met de stilte is het zenuwslopend.

©GMRimport

De missie, red Crown, eindigt met een vrouw op de bovenste verdieping die smeekt om niet neergeschoten te worden, maar toch de dood vindt als ze reikt naar wat achteraf een ontsteker voor explosieven blijkt te zijn. De soldaat die je bestuurt doet z’n werk met de kalmte van een chirurg en maakt de ‘juiste’ keuze, maar heeft ook net de moeder van een kind vermoord.

Vooralsnog slaagt Modern Warfare erin de dubbelzinnigheid van moderne oorlogvoering weer te geven, al vragen we ons af of de wereld wel klaar is voor een kritische game als deze. Volgens Kurosaki is Infinity Ward niet op zoek naar aandacht in de reguliere media of de controverse die No Russian teweegbracht. Modern Warfare moet vooral dichterbij de wereld van de speler komen en herkenbaar zijn. ‘Het voordeel daarvan is dat je geen planeet hoeft uit te leggen en dat er vliegende monsters zijn,’ zegt hij. ‘De game speelt zich af op planeet aarde in 2019 en houdt ons een spiegel voor van de conflicten die zich vandaag de dag afspelen.’

©GMRimport

Geen specialists

Vergeleken met de vorige Call of Duty-games kunnen we meer van dit soort stealth-missies verwachten, omdat het volgens Kurosaki een fundamenteel onderdeel is van moderne oorlogsvoering. Een verbeterde AI moet hier ook aan bijdragen, bijvoorbeeld door hun zicht te verbeteren. ‘Vijanden hebben realistischer zicht en kunnen tot op zekere hoogte in het donker kijken, afhankelijk van hoe ver de speler in de buurt van licht is. Zelfs als je denkt dat je onzichtbaar bent, kunnen ze je alsnog opmerken.’ Modern Warfare moet de variatie weer een beetje terugbrengen in de franchise, bijvoorbeeld ook met missies in grote omgevingen die je op verschillende manieren kunt benaderen. Een daarvan draait om snipen van kilometers afstand, waarbij je rekening moet houden met wind en bullet drop.

De authentieke insteek van de campagne betekent overigens ook dat een hoop elementen uit recente delen worden geschrapt, waaronder Specialists in de multiplayer-modus. Alle modi moeten namelijk in elkaar overlopen op het gebied van verhaal in progressie. De coöperatieve Spec Ops-modus vertelt op de een of andere manier ook een verhaal en alle wapens, uitrusting en killstreaks die je vrijspeelt zijn universeel. Dat betekent dat je met alles wat je doet xp verdient en constant dezelfde wapens gebruikt.

©GMRimport

De meest enthousiasmerende feature an de multiplayer-modus is overigens cross-play. Kurosaki is huiverig om het systeem daarachter te vergelijken met Fortnite, maar het is in ieder geval ‘de absolute intentie’ om bij lancering cross-play tussen consoles en pc te hebben. Het is een revolutionaire feature die volgens Infinity Ward nu pas mogelijk is omdat het simpelweg een technische monsterklus is om het voor elkaar te boksen.

Tot slot vroegen we Kurosaki nog naar wat het schrappen van de ‘traditionele seizoenspas’ schrappen inhoudt, maar daar kon hij nog niks over zeggen. ‘Het is een actieve ontwikkeling en in de toekomst kunnen we er meer over zeggen, maar wat ik nu weet is dat we spelers, net als met cross-play, bij elkaar brengen als we iedereen toegang geven tot alle multiplayer-maps.’ Hoe het verdienmodel van Modern Warfare eruit gaat zien is dus nog een vraagteken, maar we hopen op een beter model dan dat van Black Ops 4, dat wederom veel nieuwe wapens enkel in lootboxen stopt.

Watch on YouTube

Dichterbij Call of Duty 4

Al met al zijn we enthousiast over Modern Warfare. De game lijkt de serie weer iets dichterbij dat legendarische vierde deel te brengen en lijkt vooralsnog goed om te gaan met de morele complexiteit van oorlog. Nieuwe features als cross-play en gratis maps klinken ook als muziek in de oren, waardoor een ‘heruitvinding’ van de franchise wat ons betreft verantwoord is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lies of P-maker sluit co-op-games in toekomstige games niet uit
Nieuws

Lies of P-maker sluit co-op-games in toekomstige games niet uit

Maar de ontwikkelaar wil zich vooral op een eigen stijl richten

De regisseur van Lies of P benadrukt dat de game en diens aankomende uitbreiding Overture specifiek voor singleplayergameplay bedoeld blijft, maar sluit niet uit dat er in toekomstige games andere elementen toegevoegd worden - zoals coöperatieve gameplay.

Regisseur Choi Ji-won werd op de Game Developers Conference vorige week door Eurogamer geïnterviewd, niet alleen over de aankomende Lies of P-uitbreiding Overture, maar ook over wat hij van de co-op-gameplay in Elden Ring: Nightreign vindt. Ji-won heeft namelijk meegedaan aan de netwerktest van de aankomende FromSoftware-game.

"Ik heb (Nightreign) geprobeerd en het voelde erg verfrissend en vernieuwend. Dat benadrukte maar weer hoe goed de ontwikkelaars zijn. Ze zoeken altijd de grenzen op van hun verbeelding en visie, en dat blijkt. Dat heeft mij ook weer gemotiveerd om van Lies of P: Overture een zo goed mogelijke ervaring te maken."

Maar zou co-op-gameplay ook in toekomstig werk van Lies of P-ontwikkelaar Neowiz Games kunnen voorkomen? "Onze primaire focus bij Lies of P was het leveren van een singleplayeractiegame van hoge kwaliteit. De uitbreiding is de kers op die taart. Wat betreft toekomstige werkzaamheden staan we zeker open voor allerlei soorten opties."

Choi laat weten dat er intern bij de ontwikkelaar veel gesproken wordt over de toekomst van het soulslikegenre en hoe zij daar aan kunnen bijdragen. "We proberen niet zozeer te voorspellen hoe het genre zich gaat ontwikkelen, maar hoe we onze eigen weg kunnen vinden. Door onze eigen game te maken en daarmee aan de vraag van consumenten te voldoen, geloven we dat we vertrouwen en geloofwaardigheid bij onze fans opbouwen."

Hij vervolgt: "We willen in de toekomst dat fans ons niet zozeer aan een bepaald genre koppelen, maar weten dat we unieke componenten leveren waar ze naar uit kunnen kijken. Ik hoop dat ze onze volgende producten zien als een projectie van ons vertrouwen en de personages die we bouwen."

De Overture-uitbreiding voor Lies of P werd eerder dit jaar aangekondigd en verschijnt aankomende zomer voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Overture speelt zich af voor het hoofdspel. Daarbij komt men er achter hoe de gebeurtenissen in Lies of P in gang zijn gezet - oftewel het begin van Puppet Frenzy.

Spelers stuiten als Gepetto's Puppet op een mysterieus artefact dat ze transporteert naar de laatste dagen van de stad Krat. Spelers moeten dit verleden verkennen om duistere geheimen te vinden. Er zijn nieuwe wapens en vechtstijlen om te leren, en natuurlijk nieuwe bazen om het tegen op te nemen. De dlc beslaat ongeveer vijftien tot twintig uur aan speeltijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Prince of Persia: The Lost Crown komt naar smartphones
Nieuws

Prince of Persia: The Lost Crown komt naar smartphones

Vanaf 14 april speelbaar op iOS en Android

Prince of Persia: The Lost Crown is vanaf 14 april verkrijgbaar voor iOS en Android.

Dat heeft Ubisoft aangekondigd. De metroidvania verscheen begin vorig jaar al voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc. De smartphoneversie kan gratis geprobeerd worden, waarna men over kan gaan tot aanschaf van de volledige game.

De mobiele versie van de game heeft alle content uit de reguliere versie, maar ook speciale customisatie-opties toegespitst op het smartphoneplatform om speelsessies zo comfortabel mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om automatisch vijanden te slaan of een health-potion te gebruiken. De game kan op de nieuwste telefoons en tablets in 60 frames per seconde draaien. Ook worden externe controllers ondersteund, al is het tevens mogelijk om het touchscreen te gebruiken.

Prince of Persia: The Lost Crown is een metroidvania in een 2D-setting gebaseerd op de klassieke franchise. Spelers gaan in de game op zoek naar de ontvoerde prins Hassan. Het spel wordt qua gameplay vaak vergeleken met genregenoten als Hollow Knight en de Ori-games.

Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop gaf de game een 7,5: "The Lost Crown is een prima metroidvania. Soms piekt de moeilijkheidsgraad onverwachts, wat door het lineaire karakter toch tot wat frustratie kan leiden, maar meestal zorgen de ijzersterke gevechten en het snelle platformwerk ervoor dat dit een hartstikke leuke game is."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!