E3-analyse: Ubisoft combineert inkoppertjes met creativiteit
Ubisoft's E3-persconferentie bevatte een aantal games waarmee de uitgever het op veilig speelt, maar tegelijkertijd toonde het bedrijf een aantal creatieve uitspanningen.
Die creativiteit bleek al uit de eerste game van de show, het eerder aangekondigde maar nu voor het eerst getoonde Watch Dogs Legion. Een derde game in een succesvolle franchise is op zichzelf misschien niet heel verrassend, maar het bedrijf neemt de franchise aardig op de schop met een leuk nieuw concept. Spelers kunnen nu namelijk elk personage in de spelwereld besturen, een gegeven dat lijkt geleend uit een andere Ubi-game, ZombiU.
De licht futuristische setting in een post-Brexit Londen geeft het spel daarnaast ook een politieke lading. Laten we hopen dat de uitgever daar zorgvuldig mee omgaat. En laten we vooral niet vergeten dat Ubisoft zo'n tien minuten aan gameplay toonde; iets dat we op vele andere persconferenties deze E3 missen.
De creativiteit van het bedrijf bleek ook uit de aankondiging van twee nieuwe franchises: Roller Champions en Gods & Monsters. Laatstgenoemde laat zich, bij een gebrek aan gameplaybeelden, beschrijven als een soort Zelda: Breath of the Wild gecombineerd met een Griekse setting. We weten nog te weinig om te kunnen beoordelen in hoeverre we hier met kwaliteit te maken hebben, maar het kleurrijke filmpje spreekt in ieder geval erg tot de verbeelding.
Roller Champions is duidelijk Ubisoft's antwoord op het populaire Rocket League, maar dan met een originele twist: spelers zitten in een team inline-skaters, waarmee ze een balsport beoefenen. Ook het nieuws dat de game nu al tijdelijk speelbaar is op pc, kon op veel enthousiasme rekenen. Als Ubisoft het slim aanpakt, kan dit wel eens heel groot worden.
De andere games in Ubisoft's persconferentie speelden het vooral op veilig. Updates en (gewenste) toevoegingen aan games zoals The Division 2, For Honor en Rainbow Six Siege zorgen er voor dat de games een nog langer leven krijgen; iets waar Ubisoft tegenwoordig patent op lijkt te hebben. Nieuwe filmpjes van Ghost Recon Breakpoint voegden niet erg veel toe, al was de aanwezigheid van Jon Bernthal, die een rol in de game vertolkt, op het podium een slimme zet; de acteur wist met zijn uitstraling het publiek met gemak voor zich te winnen.
Ook een nieuwe game in de Rainbow Six-serie, Quarantine, was een slimme doch veilige zet. Ubisoft gaf eerder al aan de playerbase van Rainbow Six Siege niet te willen opsplitsen met een vervolg, en dus biedt Quarantine een ander concept: co-op gameplay tegen een computergestuurde vijand. Een eigen abonnementsdienst van Ubisoft in de vorm van Uplay Plus kon na het succes van services als EA Access en Xbox Gamepass natuurlijk ook niet missen.
De enige echte misser was eigenlijk de mobiele rpg Tom Clancy's Elite Squad. Op zichzelf is deze game wellicht een prima product, maar wie was er te zien in de trailer? Niemand minder dan Sam Fisher uit Splinter Cell. Dat was een tegenvaller voor de miljoenen gamers die op een échte nieuwe Splinter Cel-game wachten.
De relatief veilige presentatie van Ubisoft - met de nodige creatieve uitspattingen - was vergelijkbaar met de Bethesda-presentatie. En dat heeft een heel goede reden: 2019 is het jaar dat er achter de schermen hard gewerkt wordt aan games voor de volgende generatie consoles. We zitten in de eindsprint van deze generatie, en de echt grote verrassingen zullen we waarschijnlijk op de E3 van 2020 zien, wanneer we meer weten over de volgende Xbox en PlayStation. Desalniettemin gaf Ubisoft een show weg waar weinig over te klagen viel.