E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle
Nieuws

E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle

Microsoft's E3-persconferentie toonde dat het bedrijf - zeker vergeleken met een paar jaar geleden - alles onder controle heeft. Toch hadden een paar grote verrassingen niet misstaan.

Het belangrijkste nieuws was zonder twijfel de info die over Project Scarlett werd gegeven. De nieuwe console wordt vier keer zo krachtig als de Xbox One X, ondersteunt 120fps, 8k en ray-tracing. De SSD wordt als virtuele ram gebruikt. De console komt eind 2020 uit en Halo Infinite wordt een launchgame. Hoewel we graag meer hadden gezien van de console zelf, was het daar waarschijnlijk nog te vroeg voor. Deze voorzichtige eerste kennismaking smaakt in ieder geval naar meer.

Watch on YouTube

Zeker nu Sony geen persconferentie op E3 houdt, stonden third party-games centraal tijdens Microsoft's presentatie. Een releasedatum voor Cyberpunk 2077 - 16 april 2020 - en het nieuws dat acteur Keanu Reeves een rol in de game krijgt, kon op veel applaus rekenen.

Ook de nieuwe game van FromSoftware, Elden Ring, maakte gamers snel enthousiast, al is dat vooral dankzij de reputatie van de Dark Souls-ontwikkelaar, want gameplay was nog niet te zien. Verder waren games als Star Wars Jedi: Fallen Order, Dying Light 2, Borderlands 3 en The Outer Worlds te zien. Genoeg materiaal dus om de bloeddruk bij gamers op te voeren.

Watch on YouTube

Op first-party gebied boekt Microsoft ook progressie, al is het waarschijnlijk nog niet de kwantiteit die gamers graag zouden zien. Naast bovengenoemde nieuwe Halo-game zitten spellen als Gears 5, Ori and the Will of the Wisps, Minecraft Dungeons, Battletoads en de nieuwe Ninja Theory-game Bleeding Edge er aan te komen. Ook worden bestaande games als State of Decay 2 en Forza Horizon 4 ondersteund met uitbreidingen - in het geval van laatstgenoemde game een toffe Lego-versie van het racespel.

De line-up van Microsoft zelf toont wat meer diversiteit dan dat we gewend zijn van het bedrijf. Toch lag de focus van de persconferentie nog steeds erg op third party-support. De vele studio-aankopen die Microsoft de afgelopen jaren heeft gedaan zijn een stap in de goede richting, maar dat gaan we in de komende jaren pas echt merken. Het bedrijf kondigde ook aan Double Fine - van Psychonauts 2 - te hebben gekocht. Weer een stap in de goede richting, en wederom een zet waar we waarschijnlijk pas na de release van Project Scarlett veel van gaan merken.

Watch on YouTube

Microsoft straalde een fijne zekerheid uit tijdens zijn E3-persconferentie. En dat is terecht: de line-up is dankzij de steeds toenemende first-party ondersteuning en de vele third party-games dik in orde. Tegelijkertijd hadden velen wellicht net iets grotere verrassingen verwacht. Een nieuwe Banjo-Kazooie bijvoorbeeld, of een paar grote nieuwe franchises die uit het niets kwamen.

Voor nu voelt het vooral alsof Microsoft deze generatie met een positieve noot aan het afsluiten is, en we het échte geweld de volgende generatie kunnen verwachten. De aankondiging dat Halo Infinite een launchgame is voor Project Scarlett, lijkt dat te bevestigen. Ondanks de in potentie geweldige games die dit en volgend jaar verschijnen, kijken we stiekem dus al vooral uit naar Microsoft op E3 2020 - het bedrijf staat mogelijk op het punt een nieuwe gouden periode in te gaan, maar we zijn er gevoelsmatig nog nét niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'
Nieuws

'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'

Shuhei Yoshida wilde al eerder beginnen met het uitbrengen van pc-games

Volgens voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida is het overzetten van PlayStation-games naar pc vergelijkbaar met "geld printen".

Dat meldt hij tijdens een recent interview met Sacred Symbols+ (via Push Square). De begin dit jaar bij PlayStation vertrokken Yoshida was onder andere directeur van SCE Worldwide Studios en leider van Sony's Independent Developer Initiative. 

In het gesprek met Sacred Symbols+ claimt Yoshida dat hij zelf al veel eerder PlayStation-games naar pc wilde brengen, maar dat dit niet kon omdat dit vroeger niet binnen Sony's verdienmodel paste. "Games op pc uitbrengen levert veel op: je bereikt een nieuw publiek dat geen consoles heeft, zeker in regio's waar consoles niet populair zijn. Het idee is dat zij fans van een franchise kunnen worden. Wanneer er dan een nieuw deel binnen die franchise verschijnt, motiveert het ze mogelijk om een PlayStation aan te schaffen."

Yoshida vervolgt: "Het levert ook meer inkomsten op, want het is veel goedkoper om een game naar pc over te zetten dan een compleet nieuwe game te ontwikkelen. Het voelt haast als het printen van geld. En het helpt ons om te investeren in nieuwe games, zeker nu de kosten van gameontwikkeling zijn gestegen."

De voormalige PlayStation-topman denkt ook dat de pc-versies van first-party-PlayStation-games een positief effect hebben op het merk in regio's waar PlayStation nog niet zo groot is, zoals China. "Dat is een enorme pc-markt. En China heeft een groeiende, maar nog erg kleine consolemarkt. Om het publiek in landen als China te bereiken is het cruciaal om games op pc uit te brengen. Ik geloof dat pc-versies van games echt een nieuw publiek aanboren."

Sony brengt steeds vaker zijn games op pc uit, al is het vaak enkele jaren na de release van de PlayStation-versie. Denk aan de The Last of Us- en Uncharted-spellen, de Horizon-games, Insomniacs Spider-Man-delen en nieuwere God of War-spellen. Liveservicegame Helldivers 2 kwam tegelijk op PlayStation 5 en pc uit.

Gedurende het Sacred Symbols+-gesprek vertelde Yoshida nog meer interessante dingen. Zo liet hij weten dat hij de geannuleerde The Last of Us Online-game had gespeeld en dat het een "geweldig" spel was, en noemde hij de multiplatformstrategie van Xbox logisch vanwege de spelersaantallen op Xbox.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!