E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle
Gamer.nl
Nieuws

E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle

Microsoft's E3-persconferentie toonde dat het bedrijf - zeker vergeleken met een paar jaar geleden - alles onder controle heeft. Toch hadden een paar grote verrassingen niet misstaan.

Het belangrijkste nieuws was zonder twijfel de info die over Project Scarlett werd gegeven. De nieuwe console wordt vier keer zo krachtig als de Xbox One X, ondersteunt 120fps, 8k en ray-tracing. De SSD wordt als virtuele ram gebruikt. De console komt eind 2020 uit en Halo Infinite wordt een launchgame. Hoewel we graag meer hadden gezien van de console zelf, was het daar waarschijnlijk nog te vroeg voor. Deze voorzichtige eerste kennismaking smaakt in ieder geval naar meer.

Watch on YouTube

Zeker nu Sony geen persconferentie op E3 houdt, stonden third party-games centraal tijdens Microsoft's presentatie. Een releasedatum voor Cyberpunk 2077 - 16 april 2020 - en het nieuws dat acteur Keanu Reeves een rol in de game krijgt, kon op veel applaus rekenen.

Ook de nieuwe game van FromSoftware, Elden Ring, maakte gamers snel enthousiast, al is dat vooral dankzij de reputatie van de Dark Souls-ontwikkelaar, want gameplay was nog niet te zien. Verder waren games als Star Wars Jedi: Fallen Order, Dying Light 2, Borderlands 3 en The Outer Worlds te zien. Genoeg materiaal dus om de bloeddruk bij gamers op te voeren.

Watch on YouTube

Op first-party gebied boekt Microsoft ook progressie, al is het waarschijnlijk nog niet de kwantiteit die gamers graag zouden zien. Naast bovengenoemde nieuwe Halo-game zitten spellen als Gears 5, Ori and the Will of the Wisps, Minecraft Dungeons, Battletoads en de nieuwe Ninja Theory-game Bleeding Edge er aan te komen. Ook worden bestaande games als State of Decay 2 en Forza Horizon 4 ondersteund met uitbreidingen - in het geval van laatstgenoemde game een toffe Lego-versie van het racespel.

De line-up van Microsoft zelf toont wat meer diversiteit dan dat we gewend zijn van het bedrijf. Toch lag de focus van de persconferentie nog steeds erg op third party-support. De vele studio-aankopen die Microsoft de afgelopen jaren heeft gedaan zijn een stap in de goede richting, maar dat gaan we in de komende jaren pas echt merken. Het bedrijf kondigde ook aan Double Fine - van Psychonauts 2 - te hebben gekocht. Weer een stap in de goede richting, en wederom een zet waar we waarschijnlijk pas na de release van Project Scarlett veel van gaan merken.

Watch on YouTube

Microsoft straalde een fijne zekerheid uit tijdens zijn E3-persconferentie. En dat is terecht: de line-up is dankzij de steeds toenemende first-party ondersteuning en de vele third party-games dik in orde. Tegelijkertijd hadden velen wellicht net iets grotere verrassingen verwacht. Een nieuwe Banjo-Kazooie bijvoorbeeld, of een paar grote nieuwe franchises die uit het niets kwamen.

Voor nu voelt het vooral alsof Microsoft deze generatie met een positieve noot aan het afsluiten is, en we het échte geweld de volgende generatie kunnen verwachten. De aankondiging dat Halo Infinite een launchgame is voor Project Scarlett, lijkt dat te bevestigen. Ondanks de in potentie geweldige games die dit en volgend jaar verschijnen, kijken we stiekem dus al vooral uit naar Microsoft op E3 2020 - het bedrijf staat mogelijk op het punt een nieuwe gouden periode in te gaan, maar we zijn er gevoelsmatig nog nét niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!