E3-analyse: De Switch komt op stoom
Nieuws

E3-analyse: De Switch komt op stoom

Nintendo zond - zoals het bedrijf de laatste jaren doet - een Direct uit in plaats van dat het een persconferentie hield tijdens E3. Hoewel de Direct maar zo'n 40 minuten duurde, zat hij bomvol met aankomende games voor de Switch.

Er was nauwelijks een moment van rust te vinden in de video. De ene na de andere titel passeerde de revue, met veel games die dit of anders begin volgend jaar uitkomen. Daarmee is de Switch nu echt op stoom gekomen. Nintendo's volledige focus op de hybride console - er werd geen 3DS-game onthuld - en de toenemende aandacht van third parties legt bepaalt geen windeieren.

Watch on YouTube

Games van Nintendo zelf kregen zoals gewoonlijk het leeuwendeel van de aandacht. Aangezien Nintendo op meerdere momenten per jaar een Direct uitzendt, waren een behoorlijk aantal first-party games al eerder aangekondigd. Dat neemt niet weg dat de remake van Zelda: Link's Awakening, Pokémon Sword en Shield, Luigi's Mansion 3, Fire Emblem: Three Houses en Daemon X Machina geen welkome toevoegingen aan de Direct waren. Ook PlatinumGames' Astral Chain zag er fijn uit. De spellen zorgen voor een gevarieerde line-up op Switch dit jaar.

De enige grote domper voor fans was het uitstel van Animal Crossing: New Horizons. Het spel had eigenlijk dit jaar nog moeten uitkomen, maar verschijnt nu pas in maart 2020. Een tegenvaller, maar de eerste gameplaybeelden maakten veel goed en zoals gezegd staat er al behoorlijk wat op stapel voor de Switch dit jaar.

Watch on YouTube

Het begin en het einde van de presentatie waren zelfs weggelegd voor een game die al lang en breed beschikbaar is: Super Smash Bros. Ultimate. Toch zorgen de aankomende dlc-personages vaak voor veel enthousiasme bij fans, en zeker de komst van Banjo en Kazooie - inmiddels eigendom van concurrent Microsoft - was een behoorlijke verrassing. De alsmaar sneller draaiende geruchtenmolen van de afgelopen weken heeft er misschien wel voor gezorgd dat de aankondiging wat inleverde qua onvoorstelbaarheid.

Watch on YouTube

Zoals gezegd beginnen ook steeds meer third parties hun games uit te brengen op de Switch. Dat is ook niet gek met de alsmaar groeiende userbase van de console. Toch blijft het vooral bij spellen die vaak al geruime tijd op andere consoles verkrijgbaar zijn, zoals Super Lucky's Tale, Alien Isolation en Spyro Reignited Trilogy. De aankondiging van The Witcher 3: Wild Hunt is echter wel een hele grote - vooral omdat het spel grafisch zoveel indruk maakt op andere platformen. Het blijft afwachten of de game ook op de Switch fatsoenlijk draait, maar dat het een mooie titel is om dit jaar voor de Switch te verkopen, staat buiten kijf.

Niemand doet echter zo goed aan verrassingen als Nintendo, en die waren dan ook in relatief grote getale aanwezig - zeker vergeleken met anders persconferenties op deze E3. No More Heroes 3, Trials of Mana, een remake van Panzer Dragoon, en vooral de dikke vette kers op de taart: de eerste beelden van een direct vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Zeker laatstgenoemde titel zorgde voor een positieve tendens rondom deze Direct.

Watch on YouTube

Waar veel bedrijven deze E3 in een soort tussenjaar zitten, wachtend op de volgende generatie, is dat bij Nintendo niet het geval. Dat is natuurlijk niet gek, want de Switch zit nu in zijn derde jaar. Het heeft Nintendo de kans gegeven met een dikke line-up op de proppen te komen. Voor de allernieuwste en grafisch spectaculaire third party-games hoef je - op enkele uitzonderingen na - niet bij de Switch aan te kloppen, maar buiten dat is het lang geleden dat we zo'n uitgebreid en divers aanbod op een Nintendo-console hebben gezien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!