E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog
Nieuws

E3-analyse: Bethesda krabbelt weer omhoog

Bethesda heeft een zwaar jaar achter de rug, voornamelijk door de tegenvallende prestaties van Fallout 76. Het bedrijf besloot hier open over te zijn tijdens zijn E3-persconferentie, en wist weer in een goed boekje te komen bij gamers dankzij een solide en veilige line-up.

Bethesda's persconferentie was een gezonde combinatie van eerder aangekondigde games, spellen die al verkrijgbaar zijn maar van updates worden voorzien, en compleet nieuwe spellen. Maar misschien nog wel belangrijker was dat het bedrijf door het stof ging om duidelijk te maken dat het ook op de hoogte is van Fallout 76's problemen, en dat de uitgever niet opgeeft. Bedrijven die zichzelf nederig opstellen - of het nou een slimme marketingtruc is of gemeend - doen het nu eenmaal goed bij de consument.

Maar goed, de games dus. We wisten van te voren al dat we geen beelden of informatie over The Elder Scrolls 6 of Starfield hoefden te verwachten. Door die informatie van te voren duidelijk te maken, werden de verwachtingen ingeperkt en kon men genieten van wat er wel was. De belangrijkste game was zonder twijfel Doom Eternal. Bethesda liet verrassend veel gameplay van het spel zien - verrassend omdat daar een steeds groter tekort aan is tijdens E3-persconferenties - en het spel ziet er dan ook prima uit.

Watch on YouTube

Ook werden er nieuwe beelden van Wolfenstein: Youngblood getoond - het spel kom in juli uit - krijgt Rage 2 een uitbreiding en blijft de uitgever nieuwe content voor The Elder Scrolls Online en Fallout 76 eruit pompen. Ook het mobiele spel The Elder Scrolls Blades krijgt nieuwe content en de game wordt later dit jaar naar de Switch gebracht - en blijft daar ook free-to-play. Deze updates lijken misschien maar kleine aankondigingen in het grotere E3-geheel, maar Bethesda toont hiermee aan zijn fanbase dat het zijn producten blijft ondersteunen, ongeacht hoe ze worden ontvangen.

Stiekem interessanter - daar is het immers E3 voor - waren de aankondigingen van compleet nieuwe games. Tango Gameworks, bekend van The Evil Within, kondigde het mysterieuse Ghostwire Tokyo aan. Door een gebrek aan gameplay weten we daar nog nagenoeg niets over, maar de interesse is gewekt. Dishonored-ontwikkelaar Arkane Lyon komt met de actiegame Deathloop, dat zich afspeelt op een wetteloos eiland. Wederom zorgde een gebrek aan gameplay voor de nodige verwarring.

Watch on YouTube

Een andere nieuwe game had wel gameplay, maar was voor gamers van het eerste uur waarschijnlijk even schrikken: de terugkeer van Commander Keen. Het is nu een free-to-play game voor mobiel met een hoog Cartoon Network-gehalte. We willen niet te snel oordelen, maar eigenlijk was dit de enige aankondiging die de plank missloeg tijdens Bethesda's persconferentie.

Uiteindelijk was Bethesda's persconferentie niet wereldschokkend. Het bedrijf heeft na een moeilijk jaar er voor gekozen niet al te gek te doen en het grotendeels op veilig te spreken. Daarbij zijn de écht grote toppers van het bedrijf - The Elder Scrolls 6 en Starfield - nog te ver weg van ons verwijderd om aandacht van te besteden. Toch was het grootste gedeelte van wat Bethesda toonde óf uitmuntend qua gameplay, óf op zijn minst interessant vanwege de aankondigingstrailers. Een solide, maar op sommige momenten voorspelbare persconferentie dus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!