Dungeons and Dragons-ontwikkelaar biedt excuses aan voor stereotypes
Nieuws

Dungeons and Dragons-ontwikkelaar biedt excuses aan voor stereotypes

Dungeons and Dragons-ontwikkelaar Wizards of the Coast heeft diens excuses aangeboden voor het toevoegen van naar eigen zeggen kwetsende stereotypes aan het spel.

Dat doet het in een statement op de website van Dungeons and Dragons. "We willen de toevoeging van aanstootgevend materiaal in de recente Spelljammer: Adventures in Space-content erkennen. We hebben jullie, onze spelers en fans, in de steek gelaten en dat spijt ons oprecht", zo begint het statement.

Een bevolkingsgroep zou in de nieuwe update stereotyperend en kwetsend worden neergezet. "De campagne bevat een groep mensen die Hadozee heten die voor het eerste verscheen in 1982. Helaas is niet alle content gerelateerd aan de Hadozee goed gescreend voordat het verscheen in onze meest recente release. Terwijl we doorgaan met leren en groeien door elke situatie erkennen we dat we beter moeten zijn om naar onze standaarden te leven."

De ontwikkelaar gaat de manier van werken veranderen om een inclusiever spel te maken. "Door de vijftigjarige historie van Dungeons and Dragons zijn sommige personages in de game monsterlijk en slecht geweest, met beschrijvingen die pijnlijk doen denken aan hoe groepen in de echte wereld werden en nog steeds worden gedenigreerd. We begrijpen de urgentie om de manier waarop we werken te verbeteren om een een meer inclusieve game te garanderen."

De Hadozee-content is per direct uit het spel verwijderd en ze worden ook niet meer gebruikt in toekomstige versies van het boek. Daarnaast gaat de ontwikkelaar een "grondige interne evaluatie" doen en actie te ondernemen aan de hand van de resultaten daarvan.

"We zijn oneindig dankbaar voor de voortdurende dialoog met de D&D-community en we kijken er naar uit om nieuwe, inclusieve content toe te voegen voor de komende generaties. D&D leert ons dat diversiteit kracht is. In die geest zijn we toegewijd om D&D zo inclusief mogelijk te maken. Dat gedeelte van ons werk zal nooit stoppen", zo besluit Wizards of the Coast de boodschap. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!