DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes
Reviews

DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes

De DualShock 4 Back Button Attachment voegt twee knoppen toe aan de achterkant van de PlayStation 4-controller. Dit klinkt aan de ene kant als een wel heel specifieke behoefte, maar misschien is dit wel precies wat er miste aan je PlayStation 4-gameervaring…

Extra knoppen op de achterkant van je controller is niets nieuws: de prachtige Elite-controllers van Xbox hebben het al sinds hun eerste uitvoering en er zijn legio andere merken die ermee aan de haal zijn gegaan. Scuf Gaming bijvoorbeeld heeft er praktisch haar paradepaardje van gemaakt, de Elite-controller van Mojo kent middelvingerknoppen, Thrustmaster experimenteerde her en der wat met back buttons en dan zijn er nog de hulpstukken, zoals de Strike Pack FPS Dominator van Collectiveminds. Maar nu Sony er eentje op de markt heeft gebracht moeten we natuurlijk wel even opletten, want het Japanse bedrijf heeft door het succes van de PS4 het imago dat ze precies weten wat gamers willen.

©GMRimport

Erop klikken en klikken maar

De DualShock 4 Back Button Attachment is een vrij eenvoudig hulpstukje dat je misschien niet metéén succesvol op je controller klikt (je bent niet de eerste die aanvankelijk probeert hem in de micro-USB uitgang te stoppen), maar desalniettemin met een minimum aan ruimtelijk inzicht te bevestigen is. Je hebt twee ‘klikkers’ onder je middelvingers als je de met Back Button Attachment uitgeruste DualShock 4 beetpakt, waar je bijna alle functionaliteiten onder kunt programmeren die de PS4-controller rijk is.

Dit programmeren doe je met een indrukwekkend ogende display op de accessoire zelf waar een enkele knop onder schuilgaat, plus de back buttons zelf, en biedt de mogelijkheid drie verschillende profielen in te stellen. Je scrollt door de verschillende knoppen met de klikkers, drukt nogmaals op de displayknop voor bevestiging en binnen seconden heb je de attachment ingesteld Eenvoudig in gebruik dus, maar het nut ervan is een ander verhaal.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben

-

Bedenkelijk in z’n nut

Ik noem de knoppen van de DualShock 4 Back Button Attachment niet voor niets ‘klikkers’, want ze voelen niet aan als de normale actieknoppen en hebben evenmin de variabele weerstand van de R2- en L2-triggers. Het is dan ook niet aan te raden ze te gebruiken als gasknop in een racegame of als trekker van je vuurwapen in een schietspel. Ze doen echter prima dienst als vervanger voor bijvoorbeeld de L3 in Call of Duty, want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die moeite hebben met het indrukken van een analoge stick om te kunnen rennen.

Het leek mij ook handig om de DualShock 4 Back Button Attachment te gebruiken in Assassin’s Creed: Odyssey. Ik wilde de Option- en Touchpad-knoppen op de nieuwe knoppen programmeren, zodat ik een snellere manier had om de map en quests te bekijken. Het vervangen van Option was geen probleem, en het is best fijn om geen onhandige beweging met m’n duim meer te hoeven maken om die in te drukken, maar in plaats daarvan simpelweg een tikje met m’n middelvinger te geven. De Touchpad-knop daarentegen kan niet worden ingesteld op de DualShock 4 Back Button Attachment. Dat is op zich logisch, want het vlak dat oorspronkelijk bedoeld was om functies toe te bedelen aan ‘swipe’-bewegingen met de duim, is natuurlijk meer dan alleen een knop. Toch is het een beperking van een hulpstuk dat al vrij bedenkelijk is in z’n nut.

©GMRimport

Wennen aan de toekomst

De DualShock 4 Back Button Attachment is vast een oplossing voor een probleem, maar ik vraag me af hoeveel mensen met iets dergelijks worstelen. Natuurlijk, er zijn e-sporters die dit vast fijn vinden, maar hebben die niet allang een andere controller gekocht met back buttons? En mocht je je echt zo ergeren aan de L3-sprint in Call of Duty, heb je vast ook allang naar alternatieven gekeken.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben. Maar je moet wel 30 euro neertellen voor de Back Button Attachment, waardoor de totale kosten van een PS4-controller al rond de 90 euro komt te liggen. Voor dat geld heb je bijvoorbeeld ook een Nacon Revolution Pro Controller 2, die zelfs vier back buttons heeft. Eigenlijk is de DualShock 4 Back Button Attachment een tijdelijke oplossing voor een gebrek dat de DualShock 5 hoogstwaarschijnlijk niet meer heeft. Wanneer je hier 30 euro voor neerlegt ben je in feite alvast aan de toekomst aan het wennen, iets dat in de algemene zin geen slecht idee is, maar wat dit geval betreft misschien wat te voorbarig.

Conclusie

©GMRimport

Pluspunten:

  • Voegt twee prima klikkers toe aan de DualShock 4

  • Makkelijk op de controller te bevestigen

  • Makkelijk te programmeren

Min:

  • Bedenkelijk in z’n nut

  • Niet alle knoppen zijn programmeerbaar

  • Genoeg interessantere alternatieven

  • Lang niet zo fijn in gebruik als de pedaaltjes van bijvoorbeeld een Xbox Elite controller

  • Mogelijk een tijdelijke oplossing totdat de DualShock 5 er is

Door Wouter Brugge

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!