Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd
Nieuws

Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd

Drew Karpyshyn, schrijver voor onder andere Mass Effect en Baldur’s Gate, stopte bij BioWare omdat hij het bedrijf te zakelijk vond worden.

Karpyshyn verliet BioWare in 2018 en op zijn blog vertelt hij dat het bedrijf na zijn succes te zakelijk werd. “Toen ik begon bij BioWare was alles nieuw en opwindend. Het was een droombaan”, schrijft hij. “Maar onze groei en succes brachten ook verandering met zich mee. We werden steeds zakelijker. We konden minder vaak dingen maken waar we van hielden en het team werd gepusht om games te maken op basis van marktverkenning in plaats van onze creatieve instincten en passies. Mijn droombaan werd een baan en ik verloor het enthousiasme en de opwinding die ik ooit had.”

©GMRimport

De schrijver zit al twintig jaar in de game-industrie en 2018 was niet de eerste keer dat hij BioWare verliet. In 2012 verliet hij het bedrijf om een aantal boeken te schrijven. Drie jaar later kwam hij terug bij BioWare om aan Star Wars: The Old Republic te werken en later ook aan Anthem. Hij noemt zichzelf op zijn blog een verhalenverteller. "Of dat nu met boeken, games of scenario's zijn".

In hetzelfde bericht laat Karpyshyn weten dat hij nu een andere baan heeft. Hij is hoofdschrijver voor Archetype Entertainment. Karpyhyn wordt hiermee herenigd met zijn oude collega James Ohlen die BioWare vlak na Karpyhyns vertrek ook verliet en vervolgens Archetype Entertainment opzetten. Deze nieuwe gamestudio valt onder de Wizards of the Coast-paraplu, bekend van onder andere Magic: The Gathering en Dungeons & Dragons. “Ik ben al in lange tijd niet zo enthousiast geweest om aan een project als deze te werken.” Het is niet de eerste keer dat Karpyhyn met Wizards of the Coast werkt. Dit bedrijf publiceerde eerder zijn eerste boek.

Het zal wel anders worden voor Karpyshyn in deze nieuwe studio. "Ik weet dat we grote schoenen moeten vullen. Met BioWare hadden we een groot nalatenschap". Enkel een succesvolle en geliefde game is echter niet genoeg voor Karpyshyn.

"Ik geloof echt dat we bij Archetype over het talent en de kansen beschikken om iets geweldigs te doen!"

-

Karpyshyn laat weten dat hij bij Archetype weer zijn passie heeft gevonden. “De sfeer van de studio doet me denken aan mijn eerste dagen bij BioWare. Ik voel de magie in de lucht”. Aan welk project hij op dit moment werkt, kan Karpyshyn niet vertellen, maar zelf is de schrijver positief. “Deze weg is maar het begin, het zal lang en uitdagend zijn, maar voor het eerst in een lange tijd kan ik niet wachten om deze weg te bewandelen.”

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld
Nieuws

Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld

Er werd 465 miljoen dollar aan games van het bedrijf uitgegeven

Microsoft was afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld: er werd maar liefst 465 miljoen dollar - omgerekend meer dan 447 miljoen euro - aan games van het bedrijf uitgegeven.

Dat blijkt uit informatie van databedrijf Ampere (via VGC). Het succes is mede te danken aan het op Xbox en pc uitgekomen Indiana Jones and the Great Circle, maar werd bovenal behaald dankzij het afgelopen najaar uitgekomen Call of Duty: Black Ops 6. Die game, en andere spellen in de reeks die via Call of Duty HQ beschikbaar zijn, trokken in november 38 miljoen maandelijkse gebruikers aan, waardoor de franchise ook in december nog mateloos populair was.

Saillant detail is dat 64 procent van al het geld dat consumenten in december aan Microsoft-games uitgaven, dat op PlayStation-consoles deden. Als gevolg was Microsoft zoals gezegd de grootste game-uitgever ter wereld in die maand, met een flinke voorsprong op Electronic Arts, dat in dezelfde periode 366 miljoen dollar genereerde - onder andere dankzij EA Sports FC 25. Call of Duty: Black Ops 6 is eigendom van Activision Blizzard, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Uit andere data bleek onder andere dat Marvel Rivals 29 miljoen actieve spelers had in december, en dat Path of Exile 2 wereldwijd 148 miljoen dollar genereerde. Daarbij werden er dertig miljoen uren in Fortnite besteed op Eerste Kerstdag - wat betekent dat de gemiddelde Fortnite-speler op die dag 2,3 uur aan de game spendeerde.

De PlayStation 5 verkoopt wereldwijd beter dan de Xbox Series X en S, maar de stappen die Microsoft heeft gemaakt op het gebied van overnames van grote uitgevers en het uitbrengen van games op consoles buiten Xbox zorgen er dus wel voor dat spelers massaal geld uitgeven aan games van het bedrijf. Het is dan ook niet gek dat Xbox-baas Phil Spencer afgelopen weekend aangaf dat het bedrijf steeds meer Xbox-games naar andere systemen blijft brengen, al zien hij hardware nog altijd als essentieel onderdeel van Microsofts strategie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe
Nieuws

Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe

Hello Games blijft de in 2016 uitgekomen game maar verbeteren

Hello Games heeft de Worlds Part 2-update voor No Man's Sky uitgebracht, waardoor er nog meer variatie te vinden is op de talloze planeten in de game.

In een uitvoerige blogpost vertelt de ontwikkelaar dat "het algoritme van het universum is geëvolueerd, waardoor er prachtige nieuwe bergen, diepe valleien en uitgestrekte vlaktes" op planeten te vinden zijn.

Daarnaast zijn er nieuwe omgevingen voor in de diepste oceanen toegevoegd, vol met "buitenaardse landschappen en geheimzinnige aquatische levensvormen". Er zijn zelfs nieuwe 'paarse' zonnestelsels van toegevoegd die "ontelbare nieuwe werelden" bevatten, en een compleet nieuwe verhaallijn.

De update zorgt er verder voor dat spelers hun inventaris met één druk op de knop kunnen organiseren, en kunnen er een reeks aan helmen gebaseerd op aquaria worden vrijgespeeld door mijlpalen omtrent vissen te behalen. Via een nieuwe Abandoned-modus kan men er voor kiezen om alle levensvormen uit de game te halen.

Volgens Hello Games kunnen spelers ook snellere laadtijden verwachten, ziet het wateroppervlakte er nu beter uit, werken mods nu beter en hebben modders meer controle over hun creaties, zijn er ruïnes van oude samenlevingen op planeten te vinden, is het lichtgebruik in de game verbeterd en zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd in de game en user interface die de speelervaring moeten verbeteren.

Vorige zomer kwam de eerste Worlds-update voor No Man's Sky al uit waarmee meer variatie en verbeteringen werden doorgevoerd. Hello Games voorziet No Man's Sky daarnaast al jaren van nieuwe content middels gratis updates.

Daarnaast werkt de ontwikkelaar aan een nieuwe game genaamd Light No Fire. Spelers bezoeken daarin een gigantische, procedureel gegenereerde fantasiewereld die qua grootte vergelijkbaar met de echte aarde is.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!