Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd
Nieuws

Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd

Drew Karpyshyn, schrijver voor onder andere Mass Effect en Baldur’s Gate, stopte bij BioWare omdat hij het bedrijf te zakelijk vond worden.

Karpyshyn verliet BioWare in 2018 en op zijn blog vertelt hij dat het bedrijf na zijn succes te zakelijk werd. “Toen ik begon bij BioWare was alles nieuw en opwindend. Het was een droombaan”, schrijft hij. “Maar onze groei en succes brachten ook verandering met zich mee. We werden steeds zakelijker. We konden minder vaak dingen maken waar we van hielden en het team werd gepusht om games te maken op basis van marktverkenning in plaats van onze creatieve instincten en passies. Mijn droombaan werd een baan en ik verloor het enthousiasme en de opwinding die ik ooit had.”

©GMRimport

De schrijver zit al twintig jaar in de game-industrie en 2018 was niet de eerste keer dat hij BioWare verliet. In 2012 verliet hij het bedrijf om een aantal boeken te schrijven. Drie jaar later kwam hij terug bij BioWare om aan Star Wars: The Old Republic te werken en later ook aan Anthem. Hij noemt zichzelf op zijn blog een verhalenverteller. "Of dat nu met boeken, games of scenario's zijn".

In hetzelfde bericht laat Karpyshyn weten dat hij nu een andere baan heeft. Hij is hoofdschrijver voor Archetype Entertainment. Karpyhyn wordt hiermee herenigd met zijn oude collega James Ohlen die BioWare vlak na Karpyhyns vertrek ook verliet en vervolgens Archetype Entertainment opzetten. Deze nieuwe gamestudio valt onder de Wizards of the Coast-paraplu, bekend van onder andere Magic: The Gathering en Dungeons & Dragons. “Ik ben al in lange tijd niet zo enthousiast geweest om aan een project als deze te werken.” Het is niet de eerste keer dat Karpyhyn met Wizards of the Coast werkt. Dit bedrijf publiceerde eerder zijn eerste boek.

Het zal wel anders worden voor Karpyshyn in deze nieuwe studio. "Ik weet dat we grote schoenen moeten vullen. Met BioWare hadden we een groot nalatenschap". Enkel een succesvolle en geliefde game is echter niet genoeg voor Karpyshyn.

"Ik geloof echt dat we bij Archetype over het talent en de kansen beschikken om iets geweldigs te doen!"

-

Karpyshyn laat weten dat hij bij Archetype weer zijn passie heeft gevonden. “De sfeer van de studio doet me denken aan mijn eerste dagen bij BioWare. Ik voel de magie in de lucht”. Aan welk project hij op dit moment werkt, kan Karpyshyn niet vertellen, maar zelf is de schrijver positief. “Deze weg is maar het begin, het zal lang en uitdagend zijn, maar voor het eerst in een lange tijd kan ik niet wachten om deze weg te bewandelen.”

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!