Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd
Nieuws

Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd

Drew Karpyshyn, schrijver voor onder andere Mass Effect en Baldur’s Gate, stopte bij BioWare omdat hij het bedrijf te zakelijk vond worden.

Karpyshyn verliet BioWare in 2018 en op zijn blog vertelt hij dat het bedrijf na zijn succes te zakelijk werd. “Toen ik begon bij BioWare was alles nieuw en opwindend. Het was een droombaan”, schrijft hij. “Maar onze groei en succes brachten ook verandering met zich mee. We werden steeds zakelijker. We konden minder vaak dingen maken waar we van hielden en het team werd gepusht om games te maken op basis van marktverkenning in plaats van onze creatieve instincten en passies. Mijn droombaan werd een baan en ik verloor het enthousiasme en de opwinding die ik ooit had.”

De schrijver zit al twintig jaar in de game-industrie en 2018 was niet de eerste keer dat hij BioWare verliet. In 2012 verliet hij het bedrijf om een aantal boeken te schrijven. Drie jaar later kwam hij terug bij BioWare om aan Star Wars: The Old Republic te werken en later ook aan Anthem. Hij noemt zichzelf op zijn blog een verhalenverteller. "Of dat nu met boeken, games of scenario's zijn".

In hetzelfde bericht laat Karpyshyn weten dat hij nu een andere baan heeft. Hij is hoofdschrijver voor Archetype Entertainment. Karpyhyn wordt hiermee herenigd met zijn oude collega James Ohlen die BioWare vlak na Karpyhyns vertrek ook verliet en vervolgens Archetype Entertainment opzetten. Deze nieuwe gamestudio valt onder de Wizards of the Coast-paraplu, bekend van onder andere Magic: The Gathering en Dungeons & Dragons. “Ik ben al in lange tijd niet zo enthousiast geweest om aan een project als deze te werken.” Het is niet de eerste keer dat Karpyhyn met Wizards of the Coast werkt. Dit bedrijf publiceerde eerder zijn eerste boek.

Het zal wel anders worden voor Karpyshyn in deze nieuwe studio. "Ik weet dat we grote schoenen moeten vullen. Met BioWare hadden we een groot nalatenschap". Enkel een succesvolle en geliefde game is echter niet genoeg voor Karpyshyn.

"Ik geloof echt dat we bij Archetype over het talent en de kansen beschikken om iets geweldigs te doen!"

-

Karpyshyn laat weten dat hij bij Archetype weer zijn passie heeft gevonden. “De sfeer van de studio doet me denken aan mijn eerste dagen bij BioWare. Ik voel de magie in de lucht”. Aan welk project hij op dit moment werkt, kan Karpyshyn niet vertellen, maar zelf is de schrijver positief. “Deze weg is maar het begin, het zal lang en uitdagend zijn, maar voor het eerst in een lange tijd kan ik niet wachten om deze weg te bewandelen.”

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Halo Infinite krijgt een derdepersoonsaanzicht
Nieuws

Halo Infinite krijgt een derdepersoonsaanzicht

Via een update in november

Halo Infinite ontvangt in de loop van november de optie om de game met een derdepersoonsaanzicht te spelen.

Dat werd tijdens het 2024 Halo World Championship-toernooi te Seattle aangekondigd. Ergens in november verschijnt een nieuwe update voor de game, waarmee men de optie krijgt om de camera achter de schouder van het speelbare personage te plaatsen. Dit is voor het eerst in een Halo-game.

343 Industries gaf wel aan dat de optie niet zomaar in elke modus ingeschakeld kan worden, maar dat de ontwikkelaar dit per modus beschikbaar moet stellen. Zeker is in ieder geval dat het in de Forge-modus beschikbaar komt, en dat er een third-person-versie van Firefight wordt toegevoegd via een toekomstige update.

De meningen over de aankomende toevoeging zijn verdeeld onder de fans. Velen zijn enthousiast dat het mogelijk wordt om Halo Infinite (deels) in de derde persoon te spelen, terwijl anderen opperen dat dit een poging is om de Fortnite-doelgroep aan te spreken.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste Fallout-seizoen is door honderd miljoen mensen bekeken
Nieuws

Eerste Fallout-seizoen is door honderd miljoen mensen bekeken

Een groot succes voor Amazon en Bethesda

Het eerste seizoen van de Amazon Prime-serie Fallout is inmiddels door honderd miljoen mensen bekeken.

Dat werd eerder deze week via social media aangekondigd. Het is daarbij niet bekend wat precies onder een kijker valt - of bijvoorbeeld het gehele seizoen bekeken moet worden om mee te tellen - maar ondanks dat is het een erg hoog aantal kijkers.

In de eerste zestien dagen sinds release van de serie werden er al 65 miljoen kijkers bereikt, en de verkoop- en spelerscijfers van diverse Fallout-games stegen dan ook als gevolg daarvan. Een tweede seizoen komt dan ook zo snel mogelijk uit. "We geven er flink gas op om het tweede seizoen zo snel als mogelijk is uit te brengen", aldus de showrunners eerder dit jaar.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: 'Assassin's Creed 4: Black Flag-remake komt sneller uit dan je denkt'
Nieuws

Gerucht: 'Assassin's Creed 4: Black Flag-remake komt sneller uit dan je denkt'

Het is niet bekend of het uitstel van Shadows invloed heeft op de releasedatum van Black Flag

De remake van Assassin's Creed 4: Black Flag waar al geruime tijd geruchten over gaan zou sneller uitkomen dan veel mensen denken.

Dat claimt Tom Henderson op Insider Gaming. Vorig jaar gingen er al geruchten over een remake, en begin dit jaar werd gemeld dat de ontwikkeling vorig jaar september begonnen.

Ondanks dat zou de remake helemaal niet zo lang op zich laten wachten - volgens ontvangen documentatie zou de ontwikkeling al verder gevorderd zijn dan gedacht. De game - die de codenaam Obsidian zou dragen - zou zelfs gepland staan voor een release rond november 2025.

Daarbij benadrukt Insider Gaming wel dat deze geschatte releasemaand afkomstig is van voordat Assassin's Creed Shadows werd uitgesteld naar 14 februari 2025. Het is niet bekend of dat uitstel ook invloed heeft op de releaseperiode van de Black Flag-remake.

Volgens Insider Gaming maakt de remake onderdeel uit van Ubisofts strategie om de Assassin's Creed-reeks uit te breiden. Er zouden zo'n tien spellen in de reeks in ontwikkeling zijn die de komende vijf jaar moeten verschijnen, waaronder de mobiele game Jade.

Hoewel de remake van Black Flag vooralsnog niet officieel bevestigd is, claimt Insider Gaming gameplay van de game te hebben gezien. Daarin zou te zien zijn hoe hoofdpersonage Edward Kenway op een schip vaart. De beelden zouden draaien op de geüpgraded versie van de Anvil Engine.

Assassin's Creed 4: Black Flag verscheen in 2013 en was het eerste hoofddeel in de reeks dat een minder grote focus op stealth legde. De piratensetting - de game speelt zich af in het Caribisch gebied in de achttiende eeuw - werd door veel spelers goed ontvangen. Naast het verkennen van eilanden had men ook een schip ter beschikking, waarmee niet alleen naar andere gebieden gereisd kon worden, maar waarmee ook scheepsgevechten gehouden konden worden.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar. Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Sinds gisteren gaan er dan ook geruchten dat de grootste aandeelhouders van het bedrijf - de Guillemot-familie en Tencent - de mogelijkheid om het bedrijf te verkopen te onderzoeken, mogelijk aan Tencent zelf.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!