Dragon Ball Z Kakarot bewijst dat het tijd wordt voor iets anders
Nieuws

Dragon Ball Z Kakarot bewijst dat het tijd wordt voor iets anders

Er is altijd een markt voor nieuwe Dragon Ball-games, zo blijkt uit de vloedgolf aan titels die Bandai Namco de afgelopen jaren uitbracht. Een groot deel daarvan was verre van memorabel, maar met Xenoverse 2 en vooral FighterZ bewees de uitgever dat de franchise op gamegebied nog steeds relevant is. Een goede motivator om nóg hoger in te zetten op de franchise, al vervalt actie-rpg Dragon Ball Z Kakarot in dezelfde gewoonten als alle driedimensionale vechtgames waarvan we de naam al vergeten zijn.

Met Dragon Ball Z Kakarot poogt ontwikkelaar CyberConnect2, bekend van Azura’s Wrath en de Naruto Ultimate Ninja Storm-games, af te stappen van het vechtgamegenre. Kakarot is namelijk een actie-rpg in een semi-open wereld, waarin Goku en zijn vrienden daadwerkelijk moeten trainen om mee te groeien met buitenaardse bedreigingen. Dat heeft een aantal voordelen, zoals het niet hoeven te balanceren van alle speelbare personages zoals in een fighter. Uit onze speelsessie tijdens Gamescom 2019 blijkt echter dat het qua gameplay eigenlijk weinig uitmaakt.

©GMRimport

Het hele verhaal?

Het verhaal van Dragon Ball Z is al tot in den treure herhaald in videogames, maar Kakarot doet het nog eens dunnetjes over. De game behandelt bijna alle saga’s, tot en met de Cell Games Saga, en wellicht nog meer. Er valt wat te zeggen voor Bandai Namco’s enthousiasme om het verhaal nogmaals te vertellen met de huidige techniek. De haarscherpe cartooneske stijl van de game gaat namelijk gepaard met betere animaties en gezichtsuitdrukkingen, die heerlijk vertrouwde scenario’s uit de anime beter en authentieker weergeven dan ooit. Kijk één trailer en je begrijpt hoe de combinatie van deze grafische stijl met talloze lichteffecten Dragon Ball-fans enthousiast maakt voor de game.

Fanservice staat duidelijk hoog in het vaandel, met onder andere remixen van Shunsuke Kikuchi’s legendarische soundtrack en verschillende open Dragon Ball-gebieden aan de voeten van spelers. Daarin vlieg je rond als Goku, Gohan, Trunks, Piccolo of Vegeta, op zoek naar voedsel – hoe kan het ook anders – en zijmissies. Deze zijmissies zijn ‘originele verhalen’ met bekende figuren als Bulma en onbekenden die je hulp hard nodig hebben. In de praktijk lijken ze echter weinig omhanden te hebben, zoals een missie om een marktkoopman van zijn stenen af te helpen. We vlogen tweemaal rechtstreeks naar een ander personage om ze te ruilen, en dat was het. Wellicht kozen we de verkeerde missie in de tijd die we hadden, maar het gebrek aan verhaal en voice acting maakte het niet aantrekkelijk om de omgeving te verkennen.

We hebben een dubbel gevoel bij de implementatie van verschillende open werelden, want ergens is het prachtig om rond te lopen in de geliefde anime. Het is een mooi vooruitzicht dat we vrij kunnen rondvliegen en allerlei iconische locaties als Capsule Corp en Master Roshi’s Eiland kunnen opzoeken, maar de grasvlaktes die we tijdens de demo verkenden voelden vrij leeg. Binnen een mum van tijd bereikt Goku de overkant dankzij zijn hilarisch snelle sprint en vliegcapaciteiten en los van de zijmissies en een overdaad aan spraakwolkjes is er weinig te ontdekken. Toegegeven: het feit dat je een staart kunt ombinden om zo gigantische vissen te vangen, is een leuke minigame. Ook is de mogelijkheid om een auto te besturen na de fantastische aflevering waarin Goku en Piccolo rijlessen nemen zeker het vermelden waard, maar we moeten afwachten in hoeverre de opzet van de game uit de verf komt.

Kakarot lijkt vooral fanservice en prachtige plaatjes te bieden

-

©GMRimport

Verschillende personages

In de wereld ontmoet je vijanden, waarna je naadloos overgaat tot een gevecht. Vergelijkbaar met games als Dragon Ball Xenoverse beweeg je driedimensionaal en beschikken personages over simpele mêlee- en ki-aanvallen en speciale moves als de Kamehameha en Meteor Smash. Ook is het mogelijk een support-personage in te stellen en tegenstanders bijvoorbeeld tijdelijk te verblinden met Krillins Solar Flare. Hoeveel schade je aanricht hangt af van het level van je personage en z’n specialiteiten. Zo heeft Piccolo een hoge defense en is de kleine Gohan sneller effectiever van dichtbij. Als gevolg hiervan moeten gevechten met andere personages dan Goku anders aanvoelen. Daarbij zorgt voedsel dat je vindt – en allemaal in één keer opeet bij Chi-Chi thuis – voor extra statistische bonussen.

In de praktijk valt het onderscheid tussen personages echter niet meer op dan in voorgaande driedimensionale Dragon Ball-games, evenals het algemene gevoel van vechten. Schadecijfers en andere statistieken veranderen weinig aan de hectisch snelle gameplay waarin het vooral neerkomt op ontwijken en op knoppen rammen, in de hoop dat de camera meewerkt. Dankzij uitbundige effecten is dit nog steeds een spektakel om te aanschouwen, maar vooralsnog komt er weinig tactiek aan te pas. Eindbazen als Cell en Raditz hebben vaste patronen om rekening mee te houden, maar al met al blijft het vooral een 3D-weergave van spectaculaire Dragon Ball-momenten. We vermoeden dan ook dat de gameplay snel repetitief wordt.

Watch on YouTube

Tijd voor iets nieuws

Wellicht is het dus tijd om de lijn van Dragon Ball FighterZ voort te zetten en driedimensionale Dragon Ball-games even te laten voor wat ze zijn. Kakarot lijkt vooral fanservice en prachtige plaatjes te bieden, maar dat is een eigenschap die vrijwel alle games in de franchise bezitten. Dat is geen probleem, maar we zien graag iets anders van de franchise. Een nieuwe The Legacy of Goku, om maar iets te noemen.

Dragon Ball Z: Kakarot verschijnt volgend jaar voor Playstation 4, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!