Dragon Ball Z Kakarot bewijst dat het tijd wordt voor iets anders
Nieuws

Dragon Ball Z Kakarot bewijst dat het tijd wordt voor iets anders

Er is altijd een markt voor nieuwe Dragon Ball-games, zo blijkt uit de vloedgolf aan titels die Bandai Namco de afgelopen jaren uitbracht. Een groot deel daarvan was verre van memorabel, maar met Xenoverse 2 en vooral FighterZ bewees de uitgever dat de franchise op gamegebied nog steeds relevant is. Een goede motivator om nóg hoger in te zetten op de franchise, al vervalt actie-rpg Dragon Ball Z Kakarot in dezelfde gewoonten als alle driedimensionale vechtgames waarvan we de naam al vergeten zijn.

Met Dragon Ball Z Kakarot poogt ontwikkelaar CyberConnect2, bekend van Azura’s Wrath en de Naruto Ultimate Ninja Storm-games, af te stappen van het vechtgamegenre. Kakarot is namelijk een actie-rpg in een semi-open wereld, waarin Goku en zijn vrienden daadwerkelijk moeten trainen om mee te groeien met buitenaardse bedreigingen. Dat heeft een aantal voordelen, zoals het niet hoeven te balanceren van alle speelbare personages zoals in een fighter. Uit onze speelsessie tijdens Gamescom 2019 blijkt echter dat het qua gameplay eigenlijk weinig uitmaakt.

©GMRimport

Het hele verhaal?

Het verhaal van Dragon Ball Z is al tot in den treure herhaald in videogames, maar Kakarot doet het nog eens dunnetjes over. De game behandelt bijna alle saga’s, tot en met de Cell Games Saga, en wellicht nog meer. Er valt wat te zeggen voor Bandai Namco’s enthousiasme om het verhaal nogmaals te vertellen met de huidige techniek. De haarscherpe cartooneske stijl van de game gaat namelijk gepaard met betere animaties en gezichtsuitdrukkingen, die heerlijk vertrouwde scenario’s uit de anime beter en authentieker weergeven dan ooit. Kijk één trailer en je begrijpt hoe de combinatie van deze grafische stijl met talloze lichteffecten Dragon Ball-fans enthousiast maakt voor de game.

Fanservice staat duidelijk hoog in het vaandel, met onder andere remixen van Shunsuke Kikuchi’s legendarische soundtrack en verschillende open Dragon Ball-gebieden aan de voeten van spelers. Daarin vlieg je rond als Goku, Gohan, Trunks, Piccolo of Vegeta, op zoek naar voedsel – hoe kan het ook anders – en zijmissies. Deze zijmissies zijn ‘originele verhalen’ met bekende figuren als Bulma en onbekenden die je hulp hard nodig hebben. In de praktijk lijken ze echter weinig omhanden te hebben, zoals een missie om een marktkoopman van zijn stenen af te helpen. We vlogen tweemaal rechtstreeks naar een ander personage om ze te ruilen, en dat was het. Wellicht kozen we de verkeerde missie in de tijd die we hadden, maar het gebrek aan verhaal en voice acting maakte het niet aantrekkelijk om de omgeving te verkennen.

We hebben een dubbel gevoel bij de implementatie van verschillende open werelden, want ergens is het prachtig om rond te lopen in de geliefde anime. Het is een mooi vooruitzicht dat we vrij kunnen rondvliegen en allerlei iconische locaties als Capsule Corp en Master Roshi’s Eiland kunnen opzoeken, maar de grasvlaktes die we tijdens de demo verkenden voelden vrij leeg. Binnen een mum van tijd bereikt Goku de overkant dankzij zijn hilarisch snelle sprint en vliegcapaciteiten en los van de zijmissies en een overdaad aan spraakwolkjes is er weinig te ontdekken. Toegegeven: het feit dat je een staart kunt ombinden om zo gigantische vissen te vangen, is een leuke minigame. Ook is de mogelijkheid om een auto te besturen na de fantastische aflevering waarin Goku en Piccolo rijlessen nemen zeker het vermelden waard, maar we moeten afwachten in hoeverre de opzet van de game uit de verf komt.

Kakarot lijkt vooral fanservice en prachtige plaatjes te bieden

-

©GMRimport

Verschillende personages

In de wereld ontmoet je vijanden, waarna je naadloos overgaat tot een gevecht. Vergelijkbaar met games als Dragon Ball Xenoverse beweeg je driedimensionaal en beschikken personages over simpele mêlee- en ki-aanvallen en speciale moves als de Kamehameha en Meteor Smash. Ook is het mogelijk een support-personage in te stellen en tegenstanders bijvoorbeeld tijdelijk te verblinden met Krillins Solar Flare. Hoeveel schade je aanricht hangt af van het level van je personage en z’n specialiteiten. Zo heeft Piccolo een hoge defense en is de kleine Gohan sneller effectiever van dichtbij. Als gevolg hiervan moeten gevechten met andere personages dan Goku anders aanvoelen. Daarbij zorgt voedsel dat je vindt – en allemaal in één keer opeet bij Chi-Chi thuis – voor extra statistische bonussen.

In de praktijk valt het onderscheid tussen personages echter niet meer op dan in voorgaande driedimensionale Dragon Ball-games, evenals het algemene gevoel van vechten. Schadecijfers en andere statistieken veranderen weinig aan de hectisch snelle gameplay waarin het vooral neerkomt op ontwijken en op knoppen rammen, in de hoop dat de camera meewerkt. Dankzij uitbundige effecten is dit nog steeds een spektakel om te aanschouwen, maar vooralsnog komt er weinig tactiek aan te pas. Eindbazen als Cell en Raditz hebben vaste patronen om rekening mee te houden, maar al met al blijft het vooral een 3D-weergave van spectaculaire Dragon Ball-momenten. We vermoeden dan ook dat de gameplay snel repetitief wordt.

Watch on YouTube

Tijd voor iets nieuws

Wellicht is het dus tijd om de lijn van Dragon Ball FighterZ voort te zetten en driedimensionale Dragon Ball-games even te laten voor wat ze zijn. Kakarot lijkt vooral fanservice en prachtige plaatjes te bieden, maar dat is een eigenschap die vrijwel alle games in de franchise bezitten. Dat is geen probleem, maar we zien graag iets anders van de franchise. Een nieuwe The Legacy of Goku, om maar iets te noemen.

Dragon Ball Z: Kakarot verschijnt volgend jaar voor Playstation 4, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!