Dit zijn de verschillen tussen Pokémon Sword en Pokémon Shield
Nieuws

Dit zijn de verschillen tussen Pokémon Sword en Pokémon Shield

Kun je nog steeds niet kiezen tussen beide versies van de nieuwe Pokémon-games? In dit artikel bespreken we de verschillen die we tot nu toe weten tussen Pokémon Sword en Pokémon Shield. Net zoals in voorgaande Pokémon-games gaat het verder dan alleen unieke beesten.

Fans van de Pokémon-games weten het inmiddels. Wanneer er een nieuwe generatie spellen verschijnt, dan brengen Nintendo en Game Freak tenminste twee versies aan die in de basis niet van elkaar verschillen. Het avontuur is grotendeels hetzelfde van begint tot eind, maar onderweg kan de ervaring verschillen. Dat zit hem meestal in de soorten pokémon die je tegenkomt. Zo word je gestimuleerd om te ruilen met je vrienden – of misschien wel een extra spelcomputer en game te kopen zodat je op je gemak met jezelf kunt ruilen en niet je kostbare pokémon hoeft in te leveren.

In het verleden heeft ontwikkelaar Game Freak ook wel eens andere unieke eigenschappen per versie geïntroduceerd. Wie Pokémon Ruby en Sapphire gespeeld heeft weet bijvoorbeeld dat er twee compleet verschillende, slechte teams aanwezig waren: Team Aqua en Team Magma. De impact die ze hadden op het verhaal was niet anders, maar de manier waarop ze ermee omgingen wel. In Pokémon Black en White zaten verder exclusieve omgevingen, terwijl Pokémon Sun en Moon de dagdelen omgedraaid hadden. Zo hebben verschillende versies vaak net even wat meer aan te bieden.

©GMRimport

Verschillende gyms

De traditie wordt voorgezet met Pokémon Sword en Shield. Ook nu hoef je geen compleet andere ervaring te verwachten natuurlijk, maar wellicht is er nu meer reden om toch beide versies op te pakken. Dit keer heeft Game Freak er namelijk voor gezorgd dat er een aantal unieke gymgevechten per game zijn. Daar waar Pokémon-spellen voorheen voor elke versie (soms op de derde na) precies dezelfde gymgevechten heeft, is dat nu dus anders. Tot nu toe weten we alleen dat Pokémon Sword een Fighting-gym en Pokémon Shield een Ghost-gym heeft, bijvoorbeeld.

De rest van de veranderingen merken we snel genoeg, wanneer we beide versies van de achtste generatie titels uitproberen en testen. Het kan belangrijk zijn om te weten welke verschillen er nog meer zijn, maar dat haalt misschien ook wel een beetje de angel uit het plezier dat je eraan beleeft. Natuurlijk is het fijn als je van tevoren je team helemaal kunt samenstellen en optimaliseren, maar onderdeel van het plezier van de Pokémon-games is de flexibiliteit die je hebt als trainer. Je bepaalt zelf wat je tof vindt en hoe je uiteindelijk de gyms van plan bent te verslaan.

Het fijne aan deze verandering is dat je per spel dus straks een compleet ander team zou kunnen hebben. Waarschijnlijk is er wel wat overlap tussen beide versies, maar in principe zijn er types genoeg om twee compleet verschillende ervaringen aan te kunnen bieden. Het spel vergt immers andere dingen van je op specifieke momenten en om te kunnen winnen, moet je je aanpassen. En daar is niets mis mee. Sterker nog, wat ons betreft vergroot het de herspeelbaarheid. Mocht je dus geen genoeg krijgen van Shield, dan kun je in Sword een iets andere ervaring vinden.

©GMRimport

Verschillende pokémon

Uiteraard zijn er ook nog steeds verschillende pokémon per versie te vinden. Op dit moment kennen we de volledige lijst ook nog niet, maar Game Freak heeft wel alvast enkele monsters per versies bevestigd. Zo kun je in Pokémon Sword onder meer de draak-pokémon Deino, Zweilous en Hydreigon vinden, evenals Jangmo-o, Hakamo-o en Kommo-o. Ook Farfetch'd en zijn nieuwe evolutie Sirfetch'd zijn hier van de partij. Pokémon Shield heeft pseudo-legendaries als Larvitar, Pupitar en Tyranitar en Goomy, Sliggoo en Goodra tot zijn beschikking. Ook vinden we hier Galarian Ponyta.

Tot nu toe zijn er dus al meer dan genoeg verschillende soorten pokémon die invloed kunnen hebben op de versie die je straks gaat kiezen. Ben je fan van Tyranitar (wie is dat nou niet, kom op jongens), dan ben je voorlopig aangewezen op de Shield-versie. Anders krijg je te maken met een lang proces van pokémon ruilen, niet tevreden zijn met het beest dat je van je vrienden gekregen hebt, breeden, het ei uitbroeden door rondjes te rennen en dan pas krijgen waar je eigenlijk gewoon al die tijd recht op had. De lijst met bekende exclusieve beesten zal na de release natuurlijk alleen maar toenemen.

Dan hebben we het nog niet eens over de legendarische pokémon gehad. Die zijn vaak veel lastiger te vinden, omdat er maar één versie van is. In Pokémon Sword kom je de hond-met-het-zwaard-en-tevens-Dark-Souls-vijand Zacian tegen, terwijl Pokémon Shield Zamazenta heeft. Ook een hond, maar dan met een schild als hoofd. Toch minder indrukwekkend. Uiteraard hebben we nog veel te leren over deze beesten, zoals goede legendaries in de wereld van Pokémon betaamt. Voorlopig lijkt mijn persoonlijke keuze in elk geval richting Sword te gaan. En die van jou?

Pokémon Sword en Pokémon Shield verschijnen op 15 november exclusief voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!