Dit zijn de boeiendste nieuwe features in F1 2020
Nieuws

Dit zijn de boeiendste nieuwe features in F1 2020

Het échte Formule 1-seizoen 2020 mag dan compleet overhoop liggen door de gevolgen van de coronacrisis, in de virtuele wereld gaat de hoogste autosportklasse ter wereld dit jaar gewoon door.

Als je voorafgaand aan dit jaar had voorspeld dat Max Verstappen en Lewis Hamilton medio mei nog geen Formule 1-race hadden gewonnen, de Dutch Grand Prix toch niet gehouden zou worden in Zandvoort en er eigenlijk helemaal geen F11-raceweekends zouden plaatsvinden, was je door menigeen voor gek verklaard. Toch is dat de realiteit, slechts enkele van de vele gevolgen van het coronavirus. Ondanks die bizarre stand van zaken zorgt Codemasters dat het tot nu toe non-existente seizoen virtueel wél tot uiting komt, getuige de release van F1 2020 in juli.

Sterker nog: in een opvallende, deels toevallige en deels geplande samenloop van omstandigheden sluit de nieuwe game juist verrassend goed aan bij de onwerkelijke situatie. We lichten de vijf belangrijkste noviteiten uit waarmee F1 2020 de hoop van F1-fans in bange dagen kan zijn.

©GMRimport

Toch racen op Circuit Zandvoort

De terugkeer van de Dutch Grand Prix was zonder meer het speerpunt voor Nederlandse raceliefhebbers in 2020. En hoewel de échte Formule 1 naar alle waarschijnlijkheid pas veel later kan terugkeren naar Circuit Zandvoort, kunnen spelers van de game wel gewoon al racen op de golvende baan door de Noord-Hollandse duinen. Tijdens onze eerste meters met een previewversie van de game op de pc blijkt gelijk hoe accuraat het decor van de Grand Prix van Nederland is vastgelegd - nota bene in de periode waarin de verbouwingen in de echte wereld nog verre van waren afgerond! Niet alleen de nieuwe kombochten en reclameborden, maar ook de kustplaats zelf is mooi waar te nemen in F1 2020. Natuurlijk zijn ook de andere banen vertegenwoordigd, waarop in elk geval voorafgaand aan 2020 Grands Prix waren ingepland, waaronder het eveneens nieuwe (straten)circuit van Hanoi in Vietnam.

Ook in F1 2020 zijn de auto’s - zeker met de nodige hulpmiddelen ingeschakeld - niet uitermate lastig te besturen.

-

Kortere kampioenschappen en haastwerk

Zeer toepasselijk gezien de huidige mondiale situatie is de nieuwe mogelijkheid om een verkort seizoen te rijden in F1 2020. Het is onduidelijk of Codemasters die feature voorafgaand aan de huidige realiteit al in de koker had, maar als speler krijg je in elk geval de kans om naar wens een kalender die uit maar zestien of zelfs tien races bestaat af te werken. Banen kunnen daarbij zelf gekozen worden, zodat je ook de minste favoriete locaties kunt laten vallen.

De waarheidsgetrouwe beleving van een écht F1-seizoen wordt nog verder versterkt door zaken als coureurstransfers tussen verschillende teams (wat overigens ook al kon in F1 2019) en de gelegenheid om upgrades te ontwikkelen middels goede prestaties en door extra kilometers af te leggen in trainingen. Haastige spelers kunnen er zo voor kiezen om upgrades te ‘rushen’: je kunt dan inzetten op het ontwikkelen van verbeterde onderdelen in een korter tijdsbestek, maar wel met het risico dat de technische betrouwbaarheid je in de steek laat.

©GMRimport

Je eigen raceteam opzetten

In F1 2020 mag je je niet alleen achter het stuur, maar ook met de pet van teambaas op bewijzen. Het formeren van je eigen renstal is volledig nieuw, en varieert van het bepalen van de kleurstelling van je team tot het managen van budgetten, sponsoren en motoren. Tijd geldt daarbij als een waardevolle valuta om te besteden aan het verbeteren van zaken als teamafdelingen en trainingskampen. Je kruipt tevens zelf achter het stuur van je eigen raceauto, vergezeld door een zelf aangewezen teamgenoot, zoals een jong talent uit de échte Formule 2.

©GMRimport

Interviews met bekende stemmen

In sommige eerdere edities van de officiële F1-games kwamen al interviews en verslaggeving langs, maar dat element wordt nog serieuzer aangepakt in de aankomende titel. Zo heeft F1-commentator Olav Mol zijn stem verleend aan de game om onder meer circuits in te leiden. Daarnaast is het Britse gezicht van F1’s eigen onlinekanalen, Will Buxton, in F1 2020 verwerkt voor de afnemen van interviews.

Hier geldt dat je zelf goed moet nadenken over je antwoorden. Ze kunnen namelijk bepaalde effecten teweegbrengen bij bijvoorbeeld andere coureurs, met name je rivaal in het kampioenschap. Ook kan positieve of juist negatieve kritiek het moraal van een bepaalde afdeling binnen je eigen team beïnvloeden. Deze milde RPG-achtige elementen moeten vooral de carrièrestand afwisselender maken.

©GMRimport

De drempel wordt verlaagd

Het rijgedrag van de officiële F1-games van Codemasters valt nog het best te bestempelen als een semi-simulatie, met een mix van waarheidsgetrouwheid en toegankelijkheid. Ook in F1 2020 zijn de auto’s - zeker met de nodige hulpmiddelen ingeschakeld - niet uitermate lastig te besturen. Om de toegankelijkheid toch te vergroten, heeft de Britse ontwikkelaar extra ‘casual’ elementen toegevoegd. Denk daarbij aan meesturen in de bochten en automatische terugplaatsing op het asfalt wanneer je onverhoopt toch van de baan raakt. Ook is de werking van het hybridesysteem in de F1-bolides wat veranderd en kan er zelfs in splitscreen met twee spelers op één scherm worden geracet.

Hoewel het uiteindelijke resultaat pas in de zomer verschijnt, heeft Codemasters op papier in elk geval al voldoende werk verricht om met F1 2020 niet zomaar weer een editie af te leveren. De belangrijkste toevoegingen zijn vooral origineel en passen in sommige gevallen op een interessante manier bij de werkelijke situatie. En laat dat nou perfect aansluiting die de enorme opleving die virtuele autosport - waaronder dus ook de Formule 1 - beleeft bij gebrek aan gelegenheid om in het echt te racen.

F1 2020 verschijnt 20 maart voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error