Dit kun je verwachten van Mario Kart Live: Home Circuit
Gamer.nl
Nieuws

Dit kun je verwachten van Mario Kart Live: Home Circuit

Er wordt nog volop Mario Kart gespeeld op de Switch dankzij de Deluxe-uitgave van Mario Kart 8. Toch werd laatst Mario Kart Live: Home Circuit aangekondigd. Verwacht geen traditionele Mario Kart-game, want het gaat om karts die in real life door je huis racen, in combinatie met augmented reality. Wij woonden een uitgebreide Zoom-presentatie van Nintendo bij en kregen genoeg details te zien.

De trailer uit de Mario Direct vertelde ons al de belangrijkste karakteristieken van Mario Kart Live: je bestuurt echte karts die zijn voorzien van een camera om beeld naar jouw Switch te zenden. Door middel van augmented reality worden Piranha-planten, itemblokken, rode schilden en alle Mario Kart-chaos toegevoegd op de Switch. Het resultaat is dat je daadwerkelijk Mario Kart aan het spelen bent in je eigen huis.

©GMRimport

Je eigen circuit maken

Er wordt aangeraden dat je 3 bij 3,5 meter aan oppervlakte beschikbaar hebt voor je banen. Dit klinkt als erg veel, maar je hoeft niet zoals bij virtual reality een compleet open gebied te benutten. De kleine karts kunnen waarschijnlijk onder de meeste stoelen en tafels heen rijden, waardoor het al iets makkelijker wordt om een baan te maken. Door de bijgeleverde kartonnen poortjes uit te klappen kun je een ruw begin van je circuit maken.

Het linken van de karts gaat simpelweg door een QR-code op het Switch-scherm te scannen met de camera van de kart. Vervolgens zie je in de game dat Lakitu verf over je wielen gooit en mag je het circuit vormen, waarna je door de eerder geplaatste poortjes moet rijden. In principe kun je tijdens het racen alle bochten afsnijden, zolang je de poortjes maar haalt. Wil je dit voorkomen? Zet dan echte obstakels in je kamer om valsspelers geen kans te geven!

De manier waarop augmented reality wordt toegepast lijkt uiterst soepel, maar het is nog maar de vraag hoe dit in de praktijk werkt.

-

Bekende modi keren terug

Na een mooi rondje te hebben gereden is de baan klaar voor gebruik en is het mogelijk om verschillende klassieke Mario Kart-modi te selecteren. Er kan gekozen worden voor Grand Prix, Custom Race, Time Trial of Local Multiplayer. In feite rijd je in al deze modi over dezelfde baan, die je bij elke speelsessie overigens weer opnieuw moet vastleggen. Er zijn een aantal slimme manieren bedacht om toch variatie in de races te krijgen door het thema van een level aan te passen en obstakels op de baan te veranderen. Zo is er een thema waarin het regent, wat ervoor zorgt dat er paddenstoelen uit de grond groeien waarmee je kunt boosten. Verder zijn bekende Mario-thema’s aanwezig, zoals ijs, lava en zelfs een Rainbow Road-thema.

Ook worden races knap lastig gemaakt door bekende en nieuwe gevaren zoals fire bars, Magikoopa (die je scherm tijdelijk spiegelt) en Thwomps. In de Grand Prix-modus race je tegen Boswer Jr. en de Koopalings en wordt door Nintendo bepaald welke obstakels en thema’s je tegenkomt. Bij een custom race kun je dit zelf allemaal aanpassen en bij een Time Trial race je vanzelfsprekend tegen de klok. Zoals bij de meeste Mario Kart-games bevat de game ook een Mirror Mode, wat het hele beeld spiegelt voor een extra uitdaging.

De snelheid van je kart wordt vanzelfsprekend bepaald door het aantal cc dat je instelt. Je hebt weer de keuze uit 50cc, 100cc, 150cc of 200cc, wat ook een behoorlijk impact heeft op de snelheid van het echte karretje dat door je woonkamer scheurt.

©GMRimport

Knappe augmented reality

De gehele presentatie van de race-actie op het scherm ziet er aantrekkelijker uit dan we in eerste instantie hadden verwacht. De animaties van Mario en Luigi zien er goed uit, alle visuele effecten zijn aanwezig en de verschillende thema’s doen veel om het beeld van jouw woonkamer fris te houden. De manier waarop augmented reality wordt toegepast lijkt uiterst soepel, maar het is nog maar de vraag hoe dit in de praktijk werkt. Wellicht is de ar-magie minder succesvol met bijvoorbeeld slechte belichting of een rommelige kamer. De video’s die we te zien kregen, maakten echter indruk.

Het lijkt niet mogelijk om een ander personage dan Mario of Luigi te besturen, wat afhankelijk is van de fysieke kart die je hebt. Het is gek om in een Mario Kart niet als Yoshi, Peach of Toad te kunnen spelen, maar het zou ook een beetje verwarrend zijn om Toad op je scherm te zien terwijl Mario of Luigi in de echte kart zit. Wel bevat de game cosmetische aanpassingen in de vorm van andere wagens, outfits en claxons. Zo kun je bijvoorbeeld de overalls uit Mario Maker dragen en een toepasselijke bulldozer besturen.

©GMRimport

Multiplayer en bekende muziek

De multiplayer is van levensbelang in een Mario Kart-game, maar bij deze spin-off is dat toch een ander verhaal. Er worden in totaal vier karts ondersteund voor multiplayer, maar dan moet iedereen natuurlijk wel een kart en een Switch hebben, wat erg prijzig wordt met een prijskaartje van 120 euro per kart. De andere optie is om Time Trials te rijden en om de beste tijd neer te zetten. Online multiplayer is niet aanwezig, maar dat is ook niet erg logisch voor een game die draait om fysieke wagentjes in je eigen woonkamer.

Opvallend is dat er bestaande muziek wordt gebruikt voor de races. We hoorden bijvoorbeeld al het nummer van Baby Park uit Mario Kart 8, wat onze hartslag gelijk een boost gaf. Hopelijk zit Mario Kart Live vol met muziek uit de gehele serie, helemaal tot aan Super Mario Kart voor de SNES. In de presentatie konden wij echter alleen muziek uit Mario Kart 8 (Deluxe) herkennen.

Mario Kart Live: Home Circuit wordt dus geen traditionele Mario Kart. Het lijkt eerder een vernuftige, maar prijzige gadget te worden dat een goed uitgewerkt Mario Kart-thema heeft. De technologie lijkt goed in elkaar te zitten en zorgt hopelijk voor een soepele ervaring, hoewel we het nog niet zelf hebben kunnen testen. Nintendo zegt dat de batterij ongeveer 90 minuten meegaat bij gebruik op 150cc, wat best redelijk klinkt. Het is even wennen dat iedereen eigen banen moet maken, maar met een beetje creativiteit komen daar hopelijk de wildste circuits uit. Wij hebben al zin om een baan te maken met verschillende niveaus, schansen en rondslingerende sokken, want dat lijkt de beste manier om de levensduur, dynamiek en moeilijkheidsgraad van Mario Kart Live: Home Circuit te verhogen.

Mario Kart Live: Home Circuit is vanaf 16 oktober beschikbaar voor Nintendo Switch. Er komt een versie met Mario in een kart en een versie met Luigi in een kart uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!