'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'
Superdata Research heeft het jaarlijkse rapport over de game-industrie gepubliceerd. In het rapport meldt het bedrijf dat digitale games in 2018 goed waren voor een bedrag van omgerekend 96 miljard euro.
Het rapport vermeldt cijfers over de industrie verdeeld over digitale games en interactieve media. Bij de digitale games was het grootste aandeel aan inkomsten afkomstig van mobiele games. Op dit platform werd in 2018 namelijk omgerekend 53,7 miljard euro gegenereerd. Dit hoge bedrag was met name te danken aan gratis games waarvan 62 procent afkomstig was van mobiele games uit Azië. Gratis games waren over het algemeen voor tachtig procent verantwoordelijk voor de totale inkomsten van digitale games in 2018. Daarentegen genereerden Europa en Noord-Amerika samen tachtig procent van alle inkomsten van premium games.
Pc-games waren goed voor 31,3 miljard euro in 2018 en consolegames zorgden voor 11,1 miljard euro aan inkomsten. In het rapport wordt ook het succes van Red Dead Redemption 2 uitgelicht dat in het vierde kwartaal van 2018 452 miljoen euro opleverde. Met dit hoge bedrag wordt verwacht dat het nog meer gaat bijdragen aan de totale inkomsten van premium games in 2019 via onder andere de multiplayer-modus Red Dead Online. In totaal werd met digitale games in 2018 ruim 96,3 miljard euro gegenereerd. Volgens het rapport is dit een groei van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor.
©GMRimport
Superdata Research meldt verder dat inkomsten voor gratis games in 2019 meer gaat toenemen. Met name in Europa en Noord-Amerika wordt er een stijging verwacht. Echter gaan volgens het bedrijf de inkomsten in Azië enigszins dalen. Hoe dan ook werd er in totaal 77 miljard euro aan inkomsten verkregen door gratis games. Het rapport vermeldt dat Fortnite van grote invloed was op de groei van het algehele bedrag dat verantwoordelijk voor 2,1 miljard euro in 2018. Naast Fortnite worden ook titels als Dungeon Fighter Online, League of Legends en Pokémon Go genoemd.
Premium games waren goed voor een totaalbedrag van 15,6 miljard euro in 2018. Dit is volgens Superdata Research een stijging van tien procent ten opzichte van 2017. Opvallend is dat het grootste aandeel van de inkomsten afkomstig is uit Noord-Amerika en Europa. Azië heeft slechts een klein aandeel in de totale inkomsten en lijken uit de cijfers relatief meer geïnteresseerd te zijn in games die gratis te spelen zijn. Toch wordt in alle drie de gebieden verwacht dat de inkomsten van premium games blijven groeien in 2019.
©GMRimport
In 2018 was PlayerUnknown's Battlegrounds de game die de meeste inkomsten genereerden van alle pc- en consolegames met een omzet van ongeveer 900 miljoen euro. Dit bedrag was 19 procent meer dan wat de game opleverde in 2017. Na PUBG volgen Fifa 18, GTA 5 en Call of Duty: Black Ops 4. Het succes van Black Ops 4 is volgens het rapport met name veroorzaakt door de toevoeging van de battle royale-modus Blackout. Uiteindelijk verdiende de game ruim 537 miljoen euro in 2018.