'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'
Nieuws

'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'

Superdata Research heeft het jaarlijkse rapport over de game-industrie gepubliceerd. In het rapport meldt het bedrijf dat digitale games in 2018 goed waren voor een bedrag van omgerekend 96 miljard euro.

Het rapport vermeldt cijfers over de industrie verdeeld over digitale games en interactieve media. Bij de digitale games was het grootste aandeel aan inkomsten afkomstig van mobiele games. Op dit platform werd in 2018 namelijk omgerekend 53,7 miljard euro gegenereerd. Dit hoge bedrag was met name te danken aan gratis games waarvan 62 procent afkomstig was van mobiele games uit Azië. Gratis games waren over het algemeen voor tachtig procent verantwoordelijk voor de totale inkomsten van digitale games in 2018. Daarentegen genereerden Europa en Noord-Amerika samen tachtig procent van alle inkomsten van premium games.

Pc-games waren goed voor 31,3 miljard euro in 2018 en consolegames zorgden voor 11,1 miljard euro aan inkomsten. In het rapport wordt ook het succes van Red Dead Redemption 2 uitgelicht dat in het vierde kwartaal van 2018 452 miljoen euro opleverde. Met dit hoge bedrag wordt verwacht dat het nog meer gaat bijdragen aan de totale inkomsten van premium games in 2019 via onder andere de multiplayer-modus Red Dead Online. In totaal werd met digitale games in 2018 ruim 96,3 miljard euro gegenereerd. Volgens het rapport is dit een groei van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor.

©GMRimport

Superdata Research meldt verder dat inkomsten voor gratis games in 2019 meer gaat toenemen. Met name in Europa en Noord-Amerika wordt er een stijging verwacht. Echter gaan volgens het bedrijf de inkomsten in Azië enigszins dalen. Hoe dan ook werd er in totaal 77 miljard euro aan inkomsten verkregen door gratis games. Het rapport vermeldt dat Fortnite van grote invloed was op de groei van het algehele bedrag dat verantwoordelijk voor 2,1 miljard euro in 2018. Naast Fortnite worden ook titels als Dungeon Fighter Online, League of Legends en Pokémon Go genoemd.

Premium games waren goed voor een totaalbedrag van 15,6 miljard euro in 2018. Dit is volgens Superdata Research een stijging van tien procent ten opzichte van 2017. Opvallend is dat het grootste aandeel van de inkomsten afkomstig is uit Noord-Amerika en Europa. Azië heeft slechts een klein aandeel in de totale inkomsten en lijken uit de cijfers relatief meer geïnteresseerd te zijn in games die gratis te spelen zijn. Toch wordt in alle drie de gebieden verwacht dat de inkomsten van premium games blijven groeien in 2019.

©GMRimport

In 2018 was PlayerUnknown's Battlegrounds de game die de meeste inkomsten genereerden van alle pc- en consolegames met een omzet van ongeveer 900 miljoen euro. Dit bedrag was 19 procent meer dan wat de game opleverde in 2017. Na PUBG volgen Fifa 18, GTA 5 en Call of Duty: Black Ops 4. Het succes van Black Ops 4 is volgens het rapport met name veroorzaakt door de toevoeging van de battle royale-modus Blackout. Uiteindelijk verdiende de game ruim 537 miljoen euro in 2018.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!