Diablo 4 is Blizzards grote goedmaker
Gamer.nl
Nieuws

Diablo 4 is Blizzards grote goedmaker

Goed nieuws voor iedereen die een hekel had aan Diablo 3: in Diablo 4 moeten de meest gehoorde kritiekpunten worden verholpen.

Wie herinnert zich de controverse rondom Diablo 3 nog? De game lag zowel voor als na verschijning flink onder vuur. Gamers waren in eerste instantie boos om de grafische stijl - die zou veel te kleurrijk zijn vergeleken met Diablo 2. En toen bleek dat de game alleen maar met een internetverbinding te spelen was. Pijnlijk, vooral omdat de servers er de eerste dagen uit lagen.

Iets later introduceerde de game een marktplaats voor gevonden wapens en pantsers waarmee je echt geld kon verdienen. Op die manier hoopte Blizzard een zakcentje na de lancering te verdienen, maar al snel bleek dit systeem de metagame te verpesten. Het nieuwe skillsysteem voelde voor velen ook beperkt, omdat je upgrades alleen aan specifieke aanvallen kon koppelen.

Sindsdien heeft Blizzard aan Diablo 3 gepoetst, om er de game van te maken waar fans op hoopten. De stekker werd uit de marktplaats getrokken en in uitbreidingspakket Reaper of Souls werd weer een grimmigere stijl gehanteerd. De kern van de game bleef echter onveranderd, maar geen nood: die is in Diablo 4 aan bod.

Tijdens Blizzcon konden we een korte demo van Diablo 4 uitproberen. We speelden in een oude crypte de druïde, een klasse die voor het eerst sinds Diablo 2 terugkeert. De druïde combineert magische spreuken met korte transformaties in een wolf en een beer, wat hem een soort hybride tussen een krijger en een magiër maakt.

©GMRimport

Veel variëren

Onze druïde in de demo was nog maar level 19, maar had al een aardig arsenaal aan spreuken en aanvallen. Een nieuw talentsysteem verzekert je er van dat je hem helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Eens in de zoveel levels krijg je nieuwe punten, die je op een scherm kunt investeren in extra upgrades. Een standaardsysteem in menig game, maar voor Diablo 4 een terugkeer naar de klassieke vorm. Dit biedt je meer vrijheid om een personage naar eigen smaak aan te passen, wat meer potentiële builds mogelijk maakt.

Je zoekt net als in vorige Diablo's constant naar nieuwe uitrusting. In Diablo 3 kon dat soms verwarrend worden – bijvoorbeeld als je moest kiezen tussen een broek met 5 procent extra aanvalskracht of 500 rauwe aanvalskracht - omdat je dan ineens lastige rekensommen moest maken. Dat gedoe hoopt Blizzard in Diablo 4 te voorkomen.

Terug van weggeweest is het runesysteem. Je vindt tijdens je tochten door kerkers allerlei runen, die je vervolgens in je uitrusting kunt stoppen. Op die manier kan een zwak wapen zich op termijn gaan meten met een legendarisch zwaard. En omdat je zelf de runen kiest, kan je een wapen op je speelstijl aanpassen.

©GMRimport

Donker en bloederig

De wereld van Diablo 4 is donker en bloederig. Slacht een horde vijanden af en je held is al snel doordrenkt in het bloed, terwijl hij kapotgeslagen karkassen achter zich laat. De wereld oogt bruin en grijs, met amper wat plek voor contrasterende kleuren. Daarmee herpakt Blizzard de stijl van Diablo 2. De game voelt daardoor tegelijkertijd aan als een soort gekke verwijzing naar eind jaren '90, toen games zich probeerden te onderscheiden door zo bloederig en 'volwassen' mogelijk te zijn.

In de demo hadden we een reeks simpele missies. Er was een kort verhaal om te doorspelen, over een jongen die nachtmerries had over een bezeten grot. Eenmaal aangekomen zagen we de geesten van een vader die zijn zoon verdronk als offer aan de goden. Het is de duistere ondertoon die Diablo 4 vaker in zijn verhalen wil overbrengen, vertellen de ontwikkelaars aan ons. Hier waren geen winnaars te vinden: na het doorkruizen van de kerker en het verslaan van de baas, bleek in het dorp dat de dromende jongen ineens was overleden.

Zijmissies stuurden ons op vrij standaard wijze naar uithoeken van de wereld om vijanden te verslaan, maar dit zijn niet de enige manieren om af te wijken van het verhaal. Diablo 4 is een open game, met gigantische omgevingen die je vrij kunt verkennen. Tijdens een wandeltocht kwamen we van alles tegen, waaronder mysterieuze kerkers en avonturiers die onze hulp nodig hadden. Het loont in Diablo 4 om er blind op uit te trekken, waardoor de game meer dan het vorige deel aanvoelt als een rpg.

©GMRimport

Verticaler rollen

De gebieden in Diablo 4 voelen ook een stuk verticaler dan in het vorige deel. Kerkers zijn niet langer lineaire paden, maar vereisen dat je meerdere verdiepingen beklimt. De omgevingen voelen hierdoor meer als echt bestaande wereld, in plaats van een reeks uitgestippelde levels. Daar komt bij dat je voor het eerst in de pc-versie van een Diablo-game kunt rollen: die optie werd oorspronkelijk pas in de consoleversie van Diablo 3 geïntroduceerd.

Het duurt vermoedelijk nog jaren totdat Diablo 4 verschijnt, maar de eerste speelsessie belooft een hoop. Dit is de grimmige Diablo waar mensen bij deel drie al naar snakten, met meer vrijheid en een robuuster systeem om je personage naar eigen smaak aan te passen. Je moet nog wel altijd online zijn om de game te spelen, maar anno 2019 kunnen we daar een stuk beter mee leven.

Watch on YouTube

Diablo 4 wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het is nog niet bekend wanneer de game verschijnt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards
Gamer.nl
Nieuws

Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards

Met een Game-Key Card moet alsnog de game gedownload worden

Veel third-party-uitgevers en -ontwikkelaars brengen hun Nintendo Switch 2-games uit op zogeheten 'Game-Key Cards', waarbij de game ondanks een fysieke aankoop alsnog gedownload moet worden.

Deze 'Game-Key Cards' werden al kort na de Switch 2 Direct onthuld en zijn bedoeld voor spellen die niet op een reguliere cartridge passen. Op een Game-Key Card staat "niet de volledige gamedata". In plaats daarvan geldt de cartridge als een soort sleutel waarmee spelers wanneer deze in de Switch 2 wordt gestoken de game kunnen downloaden. Meer info over Game-Key Cards is hier te vinden.

Nu de pre-orders van Switch 2-games in Japan online zijn gekomen, blijkt (via het X-kanaal van Gematsu) dat bijna alle third-party-uitgevers deze Game-Key Cards gebruiken. Alle third-party-games die op de Switch 2-release in Japan verschijnen - met uitzondering van Cyberpunk 2077 - maken er gebruik van. Dat is te zien door een witte strook met informatie onderaan de hoesjes van games.

Op de eerste Switch moesten games soms ook al gedeeltelijk gedownload worden bij de aankoop van een fysieke game. Dit gebeurde echter alleen bij de third-party-games met de allergrootste bestandsgrootte. Het lijkt er dus op dat dit veel vaker voor gaat komen op de Switch 2 - althans, in de vorm van Game-Key Cards.

Deels ligt dit mogelijk aan de toename in bestandsgrootte van spellen. Daarnaast gaan er geruchten dat Nintendo alleen de kleinste en grootste versie van Switch 2-cartridges aan uitgevers beschikbaar stelt, waarbij het grootste exemplaar logischerwijs een stuk prijziger is. Mogelijk kiezen veel uitgevers dan ook voor een Game-Key Card om zo meer winst te kunnen genereren.

Het voordeel van Game-Key Cards ten opzichte van downloadcodes of aankopen die direct via de Switch 2 eShop lopen, is dat deze 'fysieke' spellen alsnog doorverkocht kunnen worden. Sommige mensen die zweren bij fysieke games doen dit echter omdat ze zeker willen zijn dat hun game jaren later nog steeds speelbaar is, en dat kan bij Game-Key Cards alleen wanneer Nintendo de download beschikbaar blijft stellen in een digitale winkel.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken

Ook zijn er een miljoen reacties achtergelaten

Onlangs heeft de Grand Theft Auto 6-trailer die eind 2023 is verschenen twee nieuwe mijlpalen bereikt. De trailer is inmiddels meer dan 250 miljoen keer op YouTube bekeken, en er zijn meer dan een miljoen reacties onder de video achtergelaten.

Het gaat daarbij specifiek om de trailer die door Take-Two Interactive en Rockstar Games werd geüpload - andere YouTube-kanalen die de trailer ook hebben geüpload en geplaatst worden niet meegenomen met dit totale aantal.

De gigantische kijkersaantallen geven eens te meer aan hoe groot het bereik van de Grand Theft Auto-franchise is. Sinds het online komen van de trailer in december 2023 wachten fans dan ook ongeduldig om een nieuwe trailer, maar die is op moment van schrijven nog altijd niet uitgebracht. Wel heeft Take-Two meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar moet verschijnen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten. De game draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Veel meer officiële details zijn er op moment van schrijven niet, maar hier kunnen alle feiten en geruchten gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!