Diablo 4 is Blizzards grote goedmaker
Nieuws

Diablo 4 is Blizzards grote goedmaker

Goed nieuws voor iedereen die een hekel had aan Diablo 3: in Diablo 4 moeten de meest gehoorde kritiekpunten worden verholpen.

Wie herinnert zich de controverse rondom Diablo 3 nog? De game lag zowel voor als na verschijning flink onder vuur. Gamers waren in eerste instantie boos om de grafische stijl - die zou veel te kleurrijk zijn vergeleken met Diablo 2. En toen bleek dat de game alleen maar met een internetverbinding te spelen was. Pijnlijk, vooral omdat de servers er de eerste dagen uit lagen.

Iets later introduceerde de game een marktplaats voor gevonden wapens en pantsers waarmee je echt geld kon verdienen. Op die manier hoopte Blizzard een zakcentje na de lancering te verdienen, maar al snel bleek dit systeem de metagame te verpesten. Het nieuwe skillsysteem voelde voor velen ook beperkt, omdat je upgrades alleen aan specifieke aanvallen kon koppelen.

Sindsdien heeft Blizzard aan Diablo 3 gepoetst, om er de game van te maken waar fans op hoopten. De stekker werd uit de marktplaats getrokken en in uitbreidingspakket Reaper of Souls werd weer een grimmigere stijl gehanteerd. De kern van de game bleef echter onveranderd, maar geen nood: die is in Diablo 4 aan bod.

Tijdens Blizzcon konden we een korte demo van Diablo 4 uitproberen. We speelden in een oude crypte de druïde, een klasse die voor het eerst sinds Diablo 2 terugkeert. De druïde combineert magische spreuken met korte transformaties in een wolf en een beer, wat hem een soort hybride tussen een krijger en een magiër maakt.

©GMRimport

Veel variëren

Onze druïde in de demo was nog maar level 19, maar had al een aardig arsenaal aan spreuken en aanvallen. Een nieuw talentsysteem verzekert je er van dat je hem helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Eens in de zoveel levels krijg je nieuwe punten, die je op een scherm kunt investeren in extra upgrades. Een standaardsysteem in menig game, maar voor Diablo 4 een terugkeer naar de klassieke vorm. Dit biedt je meer vrijheid om een personage naar eigen smaak aan te passen, wat meer potentiële builds mogelijk maakt.

Je zoekt net als in vorige Diablo's constant naar nieuwe uitrusting. In Diablo 3 kon dat soms verwarrend worden – bijvoorbeeld als je moest kiezen tussen een broek met 5 procent extra aanvalskracht of 500 rauwe aanvalskracht - omdat je dan ineens lastige rekensommen moest maken. Dat gedoe hoopt Blizzard in Diablo 4 te voorkomen.

Terug van weggeweest is het runesysteem. Je vindt tijdens je tochten door kerkers allerlei runen, die je vervolgens in je uitrusting kunt stoppen. Op die manier kan een zwak wapen zich op termijn gaan meten met een legendarisch zwaard. En omdat je zelf de runen kiest, kan je een wapen op je speelstijl aanpassen.

©GMRimport

Donker en bloederig

De wereld van Diablo 4 is donker en bloederig. Slacht een horde vijanden af en je held is al snel doordrenkt in het bloed, terwijl hij kapotgeslagen karkassen achter zich laat. De wereld oogt bruin en grijs, met amper wat plek voor contrasterende kleuren. Daarmee herpakt Blizzard de stijl van Diablo 2. De game voelt daardoor tegelijkertijd aan als een soort gekke verwijzing naar eind jaren '90, toen games zich probeerden te onderscheiden door zo bloederig en 'volwassen' mogelijk te zijn.

In de demo hadden we een reeks simpele missies. Er was een kort verhaal om te doorspelen, over een jongen die nachtmerries had over een bezeten grot. Eenmaal aangekomen zagen we de geesten van een vader die zijn zoon verdronk als offer aan de goden. Het is de duistere ondertoon die Diablo 4 vaker in zijn verhalen wil overbrengen, vertellen de ontwikkelaars aan ons. Hier waren geen winnaars te vinden: na het doorkruizen van de kerker en het verslaan van de baas, bleek in het dorp dat de dromende jongen ineens was overleden.

Zijmissies stuurden ons op vrij standaard wijze naar uithoeken van de wereld om vijanden te verslaan, maar dit zijn niet de enige manieren om af te wijken van het verhaal. Diablo 4 is een open game, met gigantische omgevingen die je vrij kunt verkennen. Tijdens een wandeltocht kwamen we van alles tegen, waaronder mysterieuze kerkers en avonturiers die onze hulp nodig hadden. Het loont in Diablo 4 om er blind op uit te trekken, waardoor de game meer dan het vorige deel aanvoelt als een rpg.

©GMRimport

Verticaler rollen

De gebieden in Diablo 4 voelen ook een stuk verticaler dan in het vorige deel. Kerkers zijn niet langer lineaire paden, maar vereisen dat je meerdere verdiepingen beklimt. De omgevingen voelen hierdoor meer als echt bestaande wereld, in plaats van een reeks uitgestippelde levels. Daar komt bij dat je voor het eerst in de pc-versie van een Diablo-game kunt rollen: die optie werd oorspronkelijk pas in de consoleversie van Diablo 3 geïntroduceerd.

Het duurt vermoedelijk nog jaren totdat Diablo 4 verschijnt, maar de eerste speelsessie belooft een hoop. Dit is de grimmige Diablo waar mensen bij deel drie al naar snakten, met meer vrijheid en een robuuster systeem om je personage naar eigen smaak aan te passen. Je moet nog wel altijd online zijn om de game te spelen, maar anno 2019 kunnen we daar een stuk beter mee leven.

Watch on YouTube

Diablo 4 wordt ontwikkeld voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Het is nog niet bekend wanneer de game verschijnt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!