Deze Apple Arcade-games mag je niet missen
Met zeventig games in Apple Arcade en een weinig overzichtelijke interface is het lastig om de leukste games uit deze abonnementsdienst te plukken. Wij hebben alle lanceringsgames geprobeerd en plukken er een aantal aanraders uit. Apple Arcade is de eerste maand gratis te proberen, dus als je de tijd hebt kun je al deze games gratis spelen.
What the Golf?
What the Golf? is een van de grappigste en meest verrassende games sinds lange tijd. Dit is niet zomaar een golfspelletje. Het idee dat je alleen maar met een golfclub tegen een bal slaat wordt namelijk al heel snel losgelaten. Want wat als je niet tegen één bal, maar tientallen ballen slaat? Wat als je de club slaat? Of juist de mens? Of een huis? Wat als de game plots in twee dimensies wordt weergegeven? Je weet nooit wat je tegen gaat komen in deze fijne collectie aan kleine levels en dat is altijd leuk.
Mini Motorways
Dinosaur Polo Club ken je waarschijnlijk als de maker van het toffe Mini Metro. Nu is de studio terug met Mini Motorways. Het concept is vergelijkbaar, maar in plaats van metrolijnen bouw je wegen. Er moeten namelijk pakketjes opgehaald worden bij gebouwen. Dat kan door huizen met de juiste kleur via wegen te verbinden. Natuurlijk wordt de game steeds ingewikkelder en heb je een beperkt aantal stukjes weg om je groeiende metropool in goede banen te leiden. Net als Mini Metro is dat heel leuk om te doen.
Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm
Oceanhorn 2 is een van de mooiste games die je ooit op een smartphone hebt gespeeld. De makers hebben zich duidelijk laten inspireren door The Legend of Zelda. Hoewel de game de kwaliteit van zijn inspiratiebron niet haalt, zit er toch genoeg in om van te genieten. Dit is een groots avontuur met een hoop gebieden om te ontdekken en vijanden om te verslaan. Erg indrukwekkend.
Card of Darkness
Zach Gage is een van de meest getalenteerde smartphonegamemakers die er is. Hij houdt ervan om bekende concepten op z'n kop te zetten, zoals met Really Bad Chess en Flipflop Solitaire. Voor Card of Darkness werkte hij samen met Adventure Time-maker Pendleton Ward. Het resultaat is een erg fijne game waarin je door het wegspelen van kaarten de uitgang van kerkers probeert te bereiken. Kaarten bestaan uit monsters, wapens en spreuken. Let wel op, want speel je een kaart weg dan gaat de deur naar de uitgang op slot totdat je alle kaarten van die stapel hebt weggespeeld. Dit is zo'n game waarbij je telkens nog één poging doet en het plots uren later is.
Where Cards Fall
Where Cards Fall is een hele andere soort kaartgame. De kaarten in deze wereld kunnen namelijk uitgroeien tot volledige gebouwen. Dat gebeurt met een soepele beweging van je vingers. Het resultaat is een hele mooie, prettige puzzelgame waarin je de kaarten gebruikt om verder te komen. Tussen de levels door krijg je mooie stukjes verhaal voorgeschoteld. Maker The Game Band is een studio om in de gaten te houden.
Sayonara Wild Hearts
Als Annapurna Interactive een game uitgeeft letten we op. Als dat een game van de maker van smartphonegames Device 6 en Year Walk is, zitten we op het puntje van onze stoel. Daar bleven we zitten tot Sayonara Wild Hearts klaar was. In deze extreem stijlvolle ritmegame met een waanzinnige soundtrack, weet je nooit wat je te wachten staat. En misschien snap je ook niet altijd wat er precies gebeurt als het gaande is. Maar na afloop blijf je absoluut voldaan achter.
Lees hier de Gamer.nl-recensie.
Bleak Sword
Bleak Sword is een soort minimalistische Dark Souls. Met één vinger is het mogelijk om te dodgen, slaan en counteren. Daarmee moet je in elk level alle gevaren doorstaan. Dat valt niet mee, maar gelukkig mag je regelmatig een upgrade kiezen voor je personage. De soundtrack is gemaakt door niemand minder dan Jim Guthrie.
Neo Cab
Wat als alle taxi's zijn overgenomen door kunstmatige intelligentie? In Neo Cab ben jij de laatste menselijke taxirijder, die via een app klanten oppikt. Je speelt als Lina, die in een nieuwe stad terechtkomt om bij een vriendin te komen wonen. Als die vriendin vermist raakt, kan Lina niets anders doen dan doorrijden. De game gaat voornamelijk om de gesprekken in de auto. In haar antwoorden moet Lina de balans vinden tussen haar emoties en de gemoedstoestand van de passagiers. Als ze haar hoge sterrenrating verliest, verdient ze geen geld meer. De stijl van de game is tof, maar de kracht van de game zit voornamelijk in het schrijfwerk.
Exit the Gungeon
In Enter the Gungeon moest je zien te overleven in steeds moeilijker wordende kerkers. Nu dat klaar is, is het tijd om te ontsnappen. De kerkers staan namelijk op instorten, dus neem je de lange, lange, lange lift naar boven. Op die lift moet je zien te overleven terwijl talloze monsters je het leven zuur maken. Met wisselende wapens is het lastig de controle te houden, maar dat houdt de game wel interessant.
Mutazione
In Mutazione reis je naar een eiland waar al lang geen mens is geweest. Door een meteoriet zijn de mensen en dieren daar namelijk gemuteerd in allerlei verschillende vormen. Nu is het weer veilig en kun je daar zorgen voor je stervende grootvader. Al snel maak je ook kennis met alle bijzondere bewoners van dit dorpje. Met een hele hoop leuke personages, fijn schrijfwerk en een leuke stijl is dit de aangewezen game voor een druilerige dag.
Projection
Wellicht moet je bij de stijl van Projection direct aan Limbo denken, maar deze game is meer dan een kopie van die moderne klassieker. De personages en de wereld zijn namelijk gemaakt van kartonnen marionetten en naast het hoofdpersonage bestuur jij ook het licht voor deze poppetjes. Creëer je bijvoorbeeld schaduw, dan kan het personage daar overheen lopen. Ondanks de herhaling in de platformpuzzeltjes, heeft de game genoeg stijl en verrassingen om boeiend te blijven.