Devil May Cry 5 is een ouderwets potje hakken
Reviews

Devil May Cry 5 is een ouderwets potje hakken

Devil May Cry is terug, en hoe! Nou, ongeveer precies zoals je het je herinnert. Devil May Cry 5 doet weinig om de serie te vernieuwen en is een erg rechttoe rechtaan vervolg. Dat betekent dat sommige aspecten vast lijken te zitten in het verleden, maar dat je ook weer kunt rekenen op een heerlijk potje hakken als vanouds.

De Devil May Cry-serie draait altijd al om het zo stijlvol mogelijk afmaken van een leger aan vijanden, en dat is hier niet anders. Gedurende het spel verdien je een gigantische stapel nieuwe moves en aanvallen, die je aan elkaar kunt rijgen om heerlijk bloederige combo’s te maken. Wie echt goed is, wisselt de mêlee-aanvallen en geweerschoten met elkaar af en ziet zo de combometer stijgen en stijgen.

Het duurt even om alle verschillende mogelijkheden onder de knie te krijgen, maar dat is juist de aantrekkingskracht van Devil May Cry. Je kunt het spelen als een simpel potje hakken en zien hoe ver je komt, maar de echte pret zit hem in het ontdekken van je vele verschillende aanvallen en de manier waarop die in elkaar over kunnen gaan.

©GMRimport

Ouderwets op de goede manier

In dit deel is dat extra leuk, omdat je maar liefst drie verschillende personages onder de knoppen krijgt, die allemaal compleet anders besturen. Je begint als de jonge Nero, die in de tussentijd zijn demonische arm is kwijtgeraakt en het nu met een robotarm moet zien te doen. Dit snufje geeft je extra opties tijdens het gevecht: je kunt vijanden ermee naar je toe trekken, projectielen afvuren of de arm opofferen om jezelf uit een benarde situatie te bevrijden. Bovendien kun je allerlei verschillende armen aanschaffen, elk met een eigen functie.

Even later krijg je de controle over de mysterieuze V, en dan blijkt pas echt hoe gevarieerd Devil May Cry 5 is. V is namelijk een beetje zwak en kan beter bij gevechten uit de buurt blijven. Van een afstandje bestuur je zijn demonen – een panter en een vogel – die je met een druk op de knop laat aanvallen. De laatste klap moet wel van V zelf komen, dus dan zal hij zich toch in de drukte moeten wagen, maar daarna zoekt hij snel weer een veilig plekje op om zijn vijanden van een afstand te bestoken.

Het feest is compleet als ook oudgediende Dante zijn opwachting maakt. Deze flexibele vechter kan een hoop kanten op, en ook al die kanten combineren. Met de vierpuntsdruktoets kies je tussen vier verschillende stijlen, die je allemaal nieuwe moves opleveren. Ook de verschillende wapens (een zwaard, een shotgun, twee helften van een motor (ja echt)) spelen totaal anders en kunnen middenin een combo worden ingewisseld. Het vergt gevorderde vingergymnastiek, maar met een beetje oefenen ontaardt elk gevecht in een ballet van vliegensvlug geweld.

©GMRimport

Weinig keuze

Iedere speler zal zo zijn favoriete personage hebben. Het is dan ook jammer dat je bijna nooit mag kiezen met wie je aan de slag gaat; op een paar momenten na krijg je een verplichte held toegewezen. Sowieso zit de hele game nogal lineair in elkaar en valt er weinig te verkennen. Elke missie gaat eigenlijk als volgt: gangetje, arena met vijanden, gangetje, arena met vijanden, gangetje, eindbaas. Daar is op zich niks mis mee, maar het voelt wel wat ouderwets.

Dat komt ook doordat de missies door die opzet nogal sloom verlopen. Elke arena wordt ingeleid door een kort tussenfilmpje, wat het tempo enigszins uit de game haalt. Soms krijg je maar tien seconden de controle over je personage om door het gangetje te lopen, voordat het weer tijd is voor een volgende cutscene. Wat is dan nog de toegevoegde waarde dat je dat kleine stukje zelf moet lopen?

Je kunt natuurlijk nog voor de hoogste moeilijkheidsgraad gaan en je highscores verbeteren, maar iets meer missies hadden niet misstaan.

-

Ouderwets op de slechte manier

In ieder geval niet om van de omgeving te genieten, want die is weinig inspirerend. De missies zijn grotendeels onder te verdelen in twee verschillende plekken: een verwoeste stad, of een soort demonische wereld met allerlei rare flora en fauna. Het functioneert allemaal prima als achtergrond voor een goede matpartij, maar erg verheffend is het niet.

Dat komt ook door het vlakke verhaal, dat nooit echt op gang lijkt te komen. De drie helden nemen het op tegen een kwaadaardige boom die een stad heeft verwoest en de wereld volpompt met demonen. Om dit onkruid met wortel en al te verdelgen, moeten Nero, V en Dante een imposante demonenkoning verslaan die ergens in die boom de hele dag op een troon zit te wachten tot iemand hem uit komt dagen. Dat doe je overigens maar liefst vier keer in de game – van de variatie moet het verhaal het niet hebben. Er zijn wel wat bijzondere momenten met bekende personages waar de echte Devil May Cry-fans van zullen smullen, maar het hele raamwerk is bij vlagen slaapverwekkend.

©GMRimport

Niet alleen qua opzet is DMC5 trouwens ouderwets, maar ook in de manier waarop het verhaal verteld wordt. Let vooral op de manier waarop vrouwen gepresenteerd worden: terwijl de mannen warme leren jassen dragen op een regenachtige dag, hebben de vrouwelijke metgezellen zo goed als niks aan. En met name de manier waarop winkelier Nico – in een laag uitgesneden broek en superhoog naveltruitje – elke keer uitgebreid voorover bukt om een aangeschaft voorwerp te pakken, hoort thuis in de jaren negentig.

Een weekendje lol

Devil May Cry 5 speelt heerlijk weg, maar na tien tot twaalf uur rolt de aftiteling alweer over het scherm. Hartstikke prima als je iets zoekt om in een weekend lekker doorheen te hakken, maar wel iets om rekening mee te houden voordat je je portemonnee trekt. Je kunt natuurlijk nog voor de hoogste moeilijkheidsgraad gaan en je highscores verbeteren, maar iets meer missies hadden niet misstaan.

Je kunt daarna wel nagenieten van de soundtrack, want dat is een pareltje. Van snoeiharde rock en heavy metal tot panische jazzpiano’s op belangrijke momenten; alles komt samen om je vol adrenaline door de gevechten heen te loodsen.

Devil May Cry 5 is misschien niet van deze tijd, maar die frustratie verdwijnt tijdens de gevechten. Wanneer Dante van een shotgun naar een zwaard naar de iconische Ebony- en Ivory-pistolen wisselt en onder en over de aanvallen van zijn vijanden heen duikt, valt alles op zijn plaats.

©GMRimport

Devil May Cry 5 is getest op een Xbox One en is vanaf 8 maart verder verkrijgbaar op PlayStation 4 en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl

Goed
Conclusie

Devil May Cry 5 is een beetje over datum, maar dat mag de pret niet drukken. De gevarieerde gevechten vol combo’s en de knallende soundtrack houden dit iets te korte avontuur overeind.

Plus- en minpunten
  • Lekker vloeiende en uitdagende combat, verschillende speelstijlen, soundtrack
  • Weinig inspirerend qua verhaal en setting, trage en voorspelbare opzet, vrij kort

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!