DeepMind-AI versloeg twee professionele StarCraft 2-spelers
Gamer.nl
Nieuws

DeepMind-AI versloeg twee professionele StarCraft 2-spelers

De DeepMind-AI van Google heeft in december twee professionele StarCraft 2-spelers verslagen. Dit maken Google en Blizzard bekend via een blog en een recente livestream waarin de resultaten worden getoond.

Tijdens de demonstratie van DeepMind, die de bijnaam 'AlphaStar' kreeg, speelde de AI tegen twee e-sporters genaamd Grzegorz 'Mana' Komincz en Dario 'TLO' Wünsch. Tegen beide spelers werd een serie van vijf wedstrijden gespeeld die uiteindelijk allemaal gewonnen werden door AlphaStar.

Voorafgaand aan de wedstrijd gaf Wünsch aan veel vertrouwen te hebben in winst tegen de AI, maar de e-sporter kwam al snel in de problemen en kon niet in de wedstrijd komen. Tijdens de wedstrijden werd de speler geconfronteerd met verschillende onverwachte strategieën, waardoor Wünsch geen kans had om zijn digitale tegenstander in te schatten.

Komincz kreeg te maken met dezelfde moeilijkheden en had het in theorie nog lastiger dan Wünsch, omdat de AI had geleerd van Wünsch' voorgaande wedstrijden. Uiteindelijk was ook Komincz niet opgewassen tegen de strategieën van AlphaStar.

Embed not supported

Bekijk DeepMind StarCraft II Demonstration van StarCraft op www.twitch.tv

Om de tegenstanders te kunnen verslaan gebruikt AlphaStar vijf zogenoemde 'agents'. Deze agents zijn aparte AI-deelnemers die allemaal een eigen strategie hebben ontwikkeld. Hierdoor kregen de professionele spelers de indruk dat ze in iedere wedstrijd tegen een andere tegenstander speelden. De agents vergaarden kennis door een week lang tegen elkaar te spelen in de 'AlphaStar League'. Dit was uiteindelijk goed voor 200 jaar aan StarCraft-wedstrijden.

Het team van DeepMind geeft aan dat de AI won op basis van 'superieure macro- en micro-strategische besluitvorming' en niet door een hogere click-rate, snellere reactietijd of door de interface. Deze laatstgenoemde factoren waren juist in het voordeel van de menselijke tegenstanders.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!