DeepMind-AI versloeg twee professionele StarCraft 2-spelers
De DeepMind-AI van Google heeft in december twee professionele StarCraft 2-spelers verslagen. Dit maken Google en Blizzard bekend via een blog en een recente livestream waarin de resultaten worden getoond.
Tijdens de demonstratie van DeepMind, die de bijnaam 'AlphaStar' kreeg, speelde de AI tegen twee e-sporters genaamd Grzegorz 'Mana' Komincz en Dario 'TLO' Wünsch. Tegen beide spelers werd een serie van vijf wedstrijden gespeeld die uiteindelijk allemaal gewonnen werden door AlphaStar.
Voorafgaand aan de wedstrijd gaf Wünsch aan veel vertrouwen te hebben in winst tegen de AI, maar de e-sporter kwam al snel in de problemen en kon niet in de wedstrijd komen. Tijdens de wedstrijden werd de speler geconfronteerd met verschillende onverwachte strategieën, waardoor Wünsch geen kans had om zijn digitale tegenstander in te schatten.
Komincz kreeg te maken met dezelfde moeilijkheden en had het in theorie nog lastiger dan Wünsch, omdat de AI had geleerd van Wünsch' voorgaande wedstrijden. Uiteindelijk was ook Komincz niet opgewassen tegen de strategieën van AlphaStar.
Bekijk DeepMind StarCraft II Demonstration van StarCraft op www.twitch.tv
Om de tegenstanders te kunnen verslaan gebruikt AlphaStar vijf zogenoemde 'agents'. Deze agents zijn aparte AI-deelnemers die allemaal een eigen strategie hebben ontwikkeld. Hierdoor kregen de professionele spelers de indruk dat ze in iedere wedstrijd tegen een andere tegenstander speelden. De agents vergaarden kennis door een week lang tegen elkaar te spelen in de 'AlphaStar League'. Dit was uiteindelijk goed voor 200 jaar aan StarCraft-wedstrijden.
Het team van DeepMind geeft aan dat de AI won op basis van 'superieure macro- en micro-strategische besluitvorming' en niet door een hogere click-rate, snellere reactietijd of door de interface. Deze laatstgenoemde factoren waren juist in het voordeel van de menselijke tegenstanders.