DeepMind-AI versloeg twee professionele StarCraft 2-spelers
Nieuws

DeepMind-AI versloeg twee professionele StarCraft 2-spelers

De DeepMind-AI van Google heeft in december twee professionele StarCraft 2-spelers verslagen. Dit maken Google en Blizzard bekend via een blog en een recente livestream waarin de resultaten worden getoond.

Tijdens de demonstratie van DeepMind, die de bijnaam 'AlphaStar' kreeg, speelde de AI tegen twee e-sporters genaamd Grzegorz 'Mana' Komincz en Dario 'TLO' Wünsch. Tegen beide spelers werd een serie van vijf wedstrijden gespeeld die uiteindelijk allemaal gewonnen werden door AlphaStar.

Voorafgaand aan de wedstrijd gaf Wünsch aan veel vertrouwen te hebben in winst tegen de AI, maar de e-sporter kwam al snel in de problemen en kon niet in de wedstrijd komen. Tijdens de wedstrijden werd de speler geconfronteerd met verschillende onverwachte strategieën, waardoor Wünsch geen kans had om zijn digitale tegenstander in te schatten.

Komincz kreeg te maken met dezelfde moeilijkheden en had het in theorie nog lastiger dan Wünsch, omdat de AI had geleerd van Wünsch' voorgaande wedstrijden. Uiteindelijk was ook Komincz niet opgewassen tegen de strategieën van AlphaStar.

Embed not supported

Bekijk DeepMind StarCraft II Demonstration van StarCraft op www.twitch.tv

Om de tegenstanders te kunnen verslaan gebruikt AlphaStar vijf zogenoemde 'agents'. Deze agents zijn aparte AI-deelnemers die allemaal een eigen strategie hebben ontwikkeld. Hierdoor kregen de professionele spelers de indruk dat ze in iedere wedstrijd tegen een andere tegenstander speelden. De agents vergaarden kennis door een week lang tegen elkaar te spelen in de 'AlphaStar League'. Dit was uiteindelijk goed voor 200 jaar aan StarCraft-wedstrijden.

Het team van DeepMind geeft aan dat de AI won op basis van 'superieure macro- en micro-strategische besluitvorming' en niet door een hogere click-rate, snellere reactietijd of door de interface. Deze laatstgenoemde factoren waren juist in het voordeel van de menselijke tegenstanders.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!