De warrige ontwikkeling van de geprezen Mafia-trilogie
Nieuws

De warrige ontwikkeling van de geprezen Mafia-trilogie

De Mafia-franchise heeft zijn strepen meer dan verdiend: de trilogie staat bekend om zijn toffe settings, doorontwikkelde personages en perfect gedoseerde gameplay. Tijd voor een terugblik op de begindagen van deze openwereldreeks die eigenlijk helemaal geen openwereldreeks is.

Dit artikel is een partnerbijdrage van 2K Games. Lees hier wat dit betekent

Het openwereldgenre beslaat inmiddels vele soorten games, maar ten tijde van Mafia en diens vervolg stond de benaming vooral synoniem aan Grand Theft Auto. Met de 3D-games in die reeks had Rockstar de fundering voor het openwereldgenre in drie dimensies gelegd, dat zeker, maar het werkte ergens ook verstikkend.

Mafia speelt zich immers ook af in een driedimensionale stad. Spelers kunnen auto’s stelen en mensen op straat aanvallen. Logischerwijs verwachten spelers dan een spel dat op alle mogelijke manieren speelt en aanvoelt als GTA. Dát is dus vooral niet het geval. Mafia is ingetogener en wil een verhaal vertellen. De eerste twee games spelen zich af in een open stad, maar die dient vooral als setting waarin lineaire en zeer boeiende verhalen worden verteld. Begin je met de verkeerde verwachtingen aan de reeks, dan is het even omschakelen.

©GMRimport

Van Gangster naar Mafia

Gelukkig waren er ook genoeg spelers die dat meteen bij het eerste deel begrepen. En dat terwijl het nog flink wat voeten in de aarde had voordat Mafia verscheen. De Tsjechische studio Illusion Softworks – die later bij 2K Games werd ingelijfd als 2K Czech – werkte sinds 1998 aan de game. Illusion was een jaar daarvoor opgericht en boekte succes met Hidden & Dangerous, een Tweede Wereldoorlog-shooter met openwereldelementen.

Ondertussen werkte de studio achter de schermen aan een passieproject, een game die zich afspeelde tijdens de Amerikaanse Grote Depressie. De makers waren hevig geïnspireerd door bekende maffiafilms als Goodfellas en The Godfather. Het spel droeg de codenaam Gangster en was in eerste instantie bedoeld als antwoord op de Driver-reeks, waarin spelers als een bezeten stuntman door steden scheuren.

©GMRimport

Al snel groeide de ambitie van de ontwikkelaar en moest het ook mogelijk worden om uit de auto te stappen en missies te voet te volbrengen. Een releasedatum in 2000 werd grandioos gemist toen bleek dat de Hidden & Dangerous-engine waar de game op draaide niet toereikend was voor de ambities van Illusion. Men stapte over op de krachtigere LS3D-engine en het spel werd omgetoverd tot Mafia.

In 2002 verscheen het spel dan eindelijk op pc. Hoewel niet iedereen de realistischere besturing en setting ten opzichte van de speelsere GTA-games begreep, konden veel gamers en critici deze facetten juist wel enorm waarderen. Realisme in de vorm van log besturende wagens, een strenge arm der wet die je constant in de gaten houdt en gewogen acties van doorontwikkelde personages voeren de boventoon. Het verhaal rondom Tommy Angelo die zich omhoog werkt in de maffia beslaat jaren en sleurt je net als de films waarop de game is geïnspireerd mee in het leven van deze made men.

©GMRimport

Het vervolg

Het onvermijdelijke vervolg ging door net zo’n warrig ontwikkeltraject. In 2003 begon men bij het inmiddels omgedoopte 2K Czech al aan het script van Mafia 2, het jaar erna aan de daadwerkelijke ontwikkeling. Het spel stond in eerste instantie gepland als release op pc, PlayStation 2 en Xbox, maar de consoles bleken niet te volstaan om de hoge ambities van de ontwikkelaar waar te maken. De focus werd dus kwam dus te liggen op de Xbox 360 en PlayStation 3.

In 2007 werd het spel met veel bombarie onthuld aan gamers op de Leipzig Games Convention – de voorloper van Gamescom in Keulen – en werd het meteen duidelijk dat Mafia 2 het trucje van Mafia zou herhalen, maar dan met véél meer mogelijkheden. Grafisch nam het spel grote stappen vooruit en ook de open wereld was vele malen groter.

De stad Lost Heaven uit het origineel werd omgeruild voor het New York-achtige Empire Bay. Ook het hoofdpersonage werd veranderd. Spelers besturen Vito Scaletta, die zich omhoog werkt in de maffia terwijl hij geplaagd wordt door herinneringen van de oorlog. Nog meer dan het origineel richt Mafia 2 zich op het geweldig boeiende narratief, waarbij de open wereld dient als realistische setting in plaats van speeltuin. Wederom was dat enigszins schokkend voor gamers die een arcade-achtige ervaring à la GTA verwachtten, maar des te meer genoten fans van slow burning maffiafilms er van.

©GMRimport

Grote risico’s

De game in de Mafia-reeks die nog altijd de meeste verdeeldheid zaait is Mafia 3. Niet 2K Czech maar Hangar 13 is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, al is een gedeelte van eerstgenoemde studio inmiddels wel opgegaan in laatstgenoemde. Ook de ontwikkeling van dit derde deel verliep niet vlekkeloos, al was dat inmiddels tekenend voor de franchise. Zo stond Bioshock Infinite-ontwikkelaar Rod Fergusson eerst aan het roer van de productie, maar vanwege creatieve meningsverschillen vertrok hij uiteindelijk.

Qua setting durfde Hangar 13 in ieder geval grote risico’s te nemen. De klassieke maffiasetting was in de eerste twee games geperfectioneerd, dus het werd tijd voor iets anders: het op New Orleans gebaseerde New Bordeaux in de jaren 60. Het zorgt meteen voor een compleet andere sfeer, benadrukt door een andere introductie binnen de reeks: het gebruik van gelicenseerde muziek. Ook grijpt de game de kans aan om racisme te bespreken rondom de Afro-Amerikaanse Lincoln Clay.

Hoewel de setting en de personages wederom schoten in de roos waren, waren fans minder te spreken over andere elementen. De gameplay was volgens veel critici en spelers te eentonig, en daarbij zaten er ook wat flink wat bugs in het spel. Zeker voor een franchise die bekend stond om zijn technische hoogstandjes was dat een pijnlijke misser. Ondanks gemengde reacties was Mafia 3 een gigantisch verkoopsucces voor 2K Games, en werd daarmee de toekomst van de franchise veilig gesteld.

©GMRimport

Het begin van een nieuw hoofdstuk

Terwijl we ongeduldig afwachten wat die toekomst precies inhoudt, is het nog één keer tijd om terug te blikken. Onlangs kwam Mafia Trilogy uit, waarin de definitieve edities van Mafia 2 en 3 zitten, inclusief alle dlc en weggewerkte bugs. Op 25 september wordt daar Mafia: Definitive Edition aan toegevoegd, een schitterende nieuwe versie van het bejubelde origineel. De game ziet er grafisch niet alleen prachtig uit, maar breidt ook de gameplay en het verhaal uit. Het moet een kroon op deze unieke franchise worden, en tegelijk het ideale moment voor nieuwkomers om in te stappen. Laten we hopen dat deze geremasterde trilogie het begin van een nieuw hoofdstuk inluidt voor Mafia!

De laatste specials:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo Switch 2 Direct-livestream morgen duurt ongeveer een uur
Nieuws

Nintendo Switch 2 Direct-livestream morgen duurt ongeveer een uur

Zo'n zestig minuten aan informatie over de nieuwe console en diens games

De Nintendo Direct-livestream morgenmiddag die draait om de Nintendo Switch 2 is ongeveer zestig minuten lang.

Dat heeft Nintendo laten weten in een persbericht. Dat de Direct-uitzending morgen uitgezonden wordt was al bekend, maar nu is dus ook de lengte van deze uitzending duidelijk.

Hieronder is de Nederlandse versie van de stream te zien - naar verwachting bevat deze stream dezelfde content, maar wellicht ook met Nederlandse ondertiteling en eventuele europrijzen.

Morgen begint de Direct-uitzending om 15:00 uur Nederlandse tijd. Naar verwachting worden er meer details gedeeld over de Nintendo Switch 2, waaronder prijzen en releasedata, en de eerste games voor de console. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Onaangekondigde Final Fantasy 9-remake heet mogelijk 'Timeless Tale'
Nieuws

Onaangekondigde Final Fantasy 9-remake heet mogelijk 'Timeless Tale'

De mogelijke subtitel werd enkele maanden geleden al gedeeld op Reddit

De subtitel van de vooralsnog onaangekondigde remake van Final Fantasy 9 is mogelijk 'Timeless Tale'.

Er gaan al geruime tijd geruchten over een remake van Final Fantasy 9, niet in de laatste plaats omdat de game jaren geleden in een lek van Nvidia Geforce Now werd genoemd. Diverse andere games op die lijst zijn inmiddels wel officieel aangekondigd of uitgekomen. Square Enix heeft een FF9-remake vooralsnog niet officieel aangekondigd, al is er eerder deze week wel een website online gekomen om het jubileum van de rpg te vieren.

Op Reddit plaatste een bezoeker een aantal maanden geleden al een opmerking dat ze op de plek waar ze werkten een vermelding van 'Final Fantasy 9: Timeless Tale' hadden gezien. Op zichzelf kon dit natuurlijk een random Reddit-post zijn, maar daar zijn nu toch twijfels over ontstaan. Op de hierboven genoemde officiële website rondom het FF9-jubileum is namelijk de soundtrack op vinyl te vinden, waarbij de subtitel 'Timeless Tale' ook wordt genoemd. Fans vragen zich nu dan ook af of de Reddit-post van maanden geleden toch op waarheid berust.

Een andere Reddit-gebruiker heeft inmiddels een nieuwe post gemaakt waarin hij meer informatie geeft over de leaker. Die zou bij een bedrijf werken dat pc-compatibiliteit test. Het zou dan ook volstrekt onlogisch zijn dat de vermelding die hij heeft gezien slaat op de soundtrack. Op deze manier zou de persoon in kwestie eerder ook al de naam Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawai hebben onthuld voordat de game officieel werd aangekondigd.

Hoe dan ook heeft Square Enix op moment van schrijven nog altijd niet officieel bevestigd dat er een remake van Final Fantasy 9 in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!