De Turtle Beach Recon 500 presteert op klankgebied ver boven zijn prijs
Gamer.nl
Nieuws

De Turtle Beach Recon 500 presteert op klankgebied ver boven zijn prijs

De nieuwe Turtle Beach Recon 500 betreft een van de nieuwste toevoegingen aan het assortiment en is, vanwege zijn schappelijke prijs van 70 euro, een budgetheadset te noemen. De lage prijs zie je wellicht terug in de beperkte uitrusting: een minijackaansluiting en geen aanvullende software. Daar staat echter tegenover dat de headset wel beschikt over door Turtle Beach ontwikkelde, splinternieuwe Eclipse Dual Drivers. Voordat we gaan luisteren, kijken we uiteraard eerst naar de bouwkwaliteit van deze gamingheadset.

De nieuwe Turtle Beach Recon 500 betreft een van de nieuwste toevoegingen aan het assortiment en is, vanwege zijn schappelijke prijs van 70 euro, een budgetheadset te noemen. De lage prijs zie je wellicht terug in de beperkte uitrusting: een minijackaansluiting en geen aanvullende software. Daar staat echter tegenover dat de headset wel beschikt over door Turtle Beach ontwikkelde, splinternieuwe Eclipse Dual Drivers. Voordat we gaan luisteren, kijken we uiteraard eerst naar de bouwkwaliteit van deze gamingheadset.

Turtle Beach Recon 500

Verbinding:

Compatibiliteit:

RGB features:

€70,-

Minijack

Ieder platform met een minijackingang

Nee

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Wat direct opvalt als je de Turtle Beach Recon 500 uitpakt, is dat het uitstekend gesteld is met de bouwkwaliteit. De headset is volledig gemaakt van hard plastic dat in de hoofdband ook nog eens verstevigd is met metaal. De verschillende scharnieren en ook het verstelsysteem ogen en voelen degelijk en komen duurzaam over. Ondanks het zeer degelijke ontwerp, is de Recon 500 gelukkig geen zwaargewicht.

De oorschelpen zijn zeer ruim opgezet. Waarschijnlijk deels met het oog op draagcomfort, maar ook omdat deze headset is uitgerust met 60mm-drivers - daarover later meer. Hoewel de oorkussens behoorlijk zacht aanvoelen en zijn bekleed met een ademende stof, zorgt de klemdruk van de Recon 500 toch voor een behoorlijk aanwezig draaggevoel. Dat wil niet zeggen dat de headset oncomfortabel is, maar na anderhalf uur wordt het allemaal wel wat drukkend en warm.

Wat direct opvalt als je de Turtle Beach Recon 500 uitpakt, is dat het uitstekend gesteld is met de bouwkwaliteit.

-

De eerdergenoemde scharnierpunten zorgen ervoor dat de oorschelpen zowel licht kunnen kantelen als 90 graden kunnen draaien. Zo kun je de Recon 500 ook om je nek laten rusten. Turtle Beach noemt deze headset verder ‘multiplatform’, een pakkende marketingterm voor ‘uitgerust met minijackkabel’. De minjackkabel is iets langer dan een meter en helaas niet los te koppelen. Game je op een desktop-pc, dan zul je dus wellicht nog moeten investeren in een minijackverlengkabel.

Je kunt de Recon 500 dankzij de minijackaansluiting dus overal inpluggen. Je vindt op de linker oorschelp van deze headset dan ook geen uitgebreide knopcontrole; er is hier alleen ruimte voor een volumewiel en een microfoonmuteknop. De loskoppelbare microfoon van de Recon 500 klinkt daarbij erg goed. Als streamer of contentmaker voldoet de microfoon waarschijnlijk niet aan al je wensen, maar hij klinkt een stuk beter dan de gemiddelde headsetmicrofoon - redelijk gebalanceerd en voller dan je zou verwachten. Wel blijft de kenmerkende, telefoon-achtige ondertoon hoorbaar.

©GMRimport

60 millimeter dual drivers

We stipten eerder al even de grote oorschelpen aan. In deze grote oorschelpen zitten de nieuwe, door Turtle Beach zelf ontworpen, 60mm-Eclipse Dual Drivers. Voor een gameheadset zijn dat behoorlijk grote drivers. Dat heeft als voordeel dat ze hoogstwaarschijnlijk wat beter omgaan met laagfrequente informatie. De ‘dual’-noemer duidt daarnaast aan dat er twee aparte drivers zijn: een voor de laagfrequente informatie en een voor de hogere frequenties. Dat leidt in theorie tot meer precisie in de klank.

In de praktijk is het altijd de vraag of zo’n nieuw ontwerp daadwerkelijk goed uitpakt; gelukkig blijkt dit bij de Recon 500 wel het geval. Bij het luisteren van muziek hoor je direct de positieve effecten van de 60mm-dual drivers: het laag klinkt groot, strak en precies zonder het hoog in de weg te zitten. Zelfs op hogere volumes blijft de headset behoorlijk muzikaal en open klinken.

Een bijkomend voordeel van de grote drivers, en de klank die ze met zich meebrengen, is dat deze headset zich verbazingwekkend goed laat lenen voor een breed scala aan verschillende genres. Vaak weten gamingheadsets zich alleen goed te houden bij modernere muziek, maar vallen indiebandjes of klassieke muziek totaal in het water - niet bij de Recon 500. Verwacht geen absolute hi-fi luisterervaring, maar wel eentje die zijn prijs ver ontstijgt.

©GMRimport

Tijdens het gamen leveren de 60mm-drivers een behoorlijke impact. Bij actiegames resulteert dat in een aangename nadruk op spectaculaire in-game momenten en tussenfilmpjes. Ontploffingen, machinegeweren en gierende banden; ze klinken stuk voor stuk overtuigend. Het detail in de klank resulteert daarnaast in de mogelijkheid om snel in-game beslissingen te maken en je volledig mee te laten voeren in de gameplay.

Ook met de lokalisatie is het prima gesteld. Bij het luisteren van muziek resulteert dat in een breed klinkende geluidswereld en in-game geeft het je de mogelijkheid heel snel beslissingen te maken. Het enige kleine kritiekpunt wat we tijdens onze testperiode op geluidsgebied kunnen vinden, is het feit dat de Recon 500 behoorlijk veel geluid naar buiten lekt. Mocht je naast iemand op de bank zitten te gamen, dan kan die persoon eenvoudig meegenieten.

Ontploffingen, machinegeweren en gierende banden; ze klinken stuk voor stuk overtuigend.

-

Concluderend

Toch is de Turtle Beach Recon 500 een uitzonderlijke headset voor zijn prijs; het is met afstand de beste budgetheadset die we tot nu toe hebben getest en hij kan zich, op klankgebied, moeiteloos meten met headsets in hogere prijsklassen. Wel is deze headset behoorlijk eenvoudig. Dat maakt de Recon 500 perfect voor de gamer met een kleinere portemonnee, die van muziek houdt en geen waarde hecht aan surround sound-achtige gimmicks of rgb-verlichting.

Uitstekend
Conclusie

Het Amerikaanse Turtle Beach bouwt al sinds 1990 audioapparatuur. Het begon in de professionele studiomarkt, maar sinds 2005 richt het bedrijf zich voornamelijk op gamingaudio. Dat heeft al een aantal uitzonderlijk goede headsets opgeleverd.

Plus- en minpunten
  • Klank, lokalisatie, bouwkwaliteit
  • Drukkend draaggevoel na zo’n anderhalf uur

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!