De Turtle Beach Recon 500 presteert op klankgebied ver boven zijn prijs
Nieuws

De Turtle Beach Recon 500 presteert op klankgebied ver boven zijn prijs

De nieuwe Turtle Beach Recon 500 betreft een van de nieuwste toevoegingen aan het assortiment en is, vanwege zijn schappelijke prijs van 70 euro, een budgetheadset te noemen. De lage prijs zie je wellicht terug in de beperkte uitrusting: een minijackaansluiting en geen aanvullende software. Daar staat echter tegenover dat de headset wel beschikt over door Turtle Beach ontwikkelde, splinternieuwe Eclipse Dual Drivers. Voordat we gaan luisteren, kijken we uiteraard eerst naar de bouwkwaliteit van deze gamingheadset.

De nieuwe Turtle Beach Recon 500 betreft een van de nieuwste toevoegingen aan het assortiment en is, vanwege zijn schappelijke prijs van 70 euro, een budgetheadset te noemen. De lage prijs zie je wellicht terug in de beperkte uitrusting: een minijackaansluiting en geen aanvullende software. Daar staat echter tegenover dat de headset wel beschikt over door Turtle Beach ontwikkelde, splinternieuwe Eclipse Dual Drivers. Voordat we gaan luisteren, kijken we uiteraard eerst naar de bouwkwaliteit van deze gamingheadset.

Turtle Beach Recon 500

Verbinding:

Compatibiliteit:

RGB features:

€70,-

Minijack

Ieder platform met een minijackingang

Nee

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Wat direct opvalt als je de Turtle Beach Recon 500 uitpakt, is dat het uitstekend gesteld is met de bouwkwaliteit. De headset is volledig gemaakt van hard plastic dat in de hoofdband ook nog eens verstevigd is met metaal. De verschillende scharnieren en ook het verstelsysteem ogen en voelen degelijk en komen duurzaam over. Ondanks het zeer degelijke ontwerp, is de Recon 500 gelukkig geen zwaargewicht.

De oorschelpen zijn zeer ruim opgezet. Waarschijnlijk deels met het oog op draagcomfort, maar ook omdat deze headset is uitgerust met 60mm-drivers - daarover later meer. Hoewel de oorkussens behoorlijk zacht aanvoelen en zijn bekleed met een ademende stof, zorgt de klemdruk van de Recon 500 toch voor een behoorlijk aanwezig draaggevoel. Dat wil niet zeggen dat de headset oncomfortabel is, maar na anderhalf uur wordt het allemaal wel wat drukkend en warm.

Wat direct opvalt als je de Turtle Beach Recon 500 uitpakt, is dat het uitstekend gesteld is met de bouwkwaliteit.

-

De eerdergenoemde scharnierpunten zorgen ervoor dat de oorschelpen zowel licht kunnen kantelen als 90 graden kunnen draaien. Zo kun je de Recon 500 ook om je nek laten rusten. Turtle Beach noemt deze headset verder ‘multiplatform’, een pakkende marketingterm voor ‘uitgerust met minijackkabel’. De minjackkabel is iets langer dan een meter en helaas niet los te koppelen. Game je op een desktop-pc, dan zul je dus wellicht nog moeten investeren in een minijackverlengkabel.

Je kunt de Recon 500 dankzij de minijackaansluiting dus overal inpluggen. Je vindt op de linker oorschelp van deze headset dan ook geen uitgebreide knopcontrole; er is hier alleen ruimte voor een volumewiel en een microfoonmuteknop. De loskoppelbare microfoon van de Recon 500 klinkt daarbij erg goed. Als streamer of contentmaker voldoet de microfoon waarschijnlijk niet aan al je wensen, maar hij klinkt een stuk beter dan de gemiddelde headsetmicrofoon - redelijk gebalanceerd en voller dan je zou verwachten. Wel blijft de kenmerkende, telefoon-achtige ondertoon hoorbaar.

©GMRimport

60 millimeter dual drivers

We stipten eerder al even de grote oorschelpen aan. In deze grote oorschelpen zitten de nieuwe, door Turtle Beach zelf ontworpen, 60mm-Eclipse Dual Drivers. Voor een gameheadset zijn dat behoorlijk grote drivers. Dat heeft als voordeel dat ze hoogstwaarschijnlijk wat beter omgaan met laagfrequente informatie. De ‘dual’-noemer duidt daarnaast aan dat er twee aparte drivers zijn: een voor de laagfrequente informatie en een voor de hogere frequenties. Dat leidt in theorie tot meer precisie in de klank.

In de praktijk is het altijd de vraag of zo’n nieuw ontwerp daadwerkelijk goed uitpakt; gelukkig blijkt dit bij de Recon 500 wel het geval. Bij het luisteren van muziek hoor je direct de positieve effecten van de 60mm-dual drivers: het laag klinkt groot, strak en precies zonder het hoog in de weg te zitten. Zelfs op hogere volumes blijft de headset behoorlijk muzikaal en open klinken.

Een bijkomend voordeel van de grote drivers, en de klank die ze met zich meebrengen, is dat deze headset zich verbazingwekkend goed laat lenen voor een breed scala aan verschillende genres. Vaak weten gamingheadsets zich alleen goed te houden bij modernere muziek, maar vallen indiebandjes of klassieke muziek totaal in het water - niet bij de Recon 500. Verwacht geen absolute hi-fi luisterervaring, maar wel eentje die zijn prijs ver ontstijgt.

©GMRimport

Tijdens het gamen leveren de 60mm-drivers een behoorlijke impact. Bij actiegames resulteert dat in een aangename nadruk op spectaculaire in-game momenten en tussenfilmpjes. Ontploffingen, machinegeweren en gierende banden; ze klinken stuk voor stuk overtuigend. Het detail in de klank resulteert daarnaast in de mogelijkheid om snel in-game beslissingen te maken en je volledig mee te laten voeren in de gameplay.

Ook met de lokalisatie is het prima gesteld. Bij het luisteren van muziek resulteert dat in een breed klinkende geluidswereld en in-game geeft het je de mogelijkheid heel snel beslissingen te maken. Het enige kleine kritiekpunt wat we tijdens onze testperiode op geluidsgebied kunnen vinden, is het feit dat de Recon 500 behoorlijk veel geluid naar buiten lekt. Mocht je naast iemand op de bank zitten te gamen, dan kan die persoon eenvoudig meegenieten.

Ontploffingen, machinegeweren en gierende banden; ze klinken stuk voor stuk overtuigend.

-

Concluderend

Toch is de Turtle Beach Recon 500 een uitzonderlijke headset voor zijn prijs; het is met afstand de beste budgetheadset die we tot nu toe hebben getest en hij kan zich, op klankgebied, moeiteloos meten met headsets in hogere prijsklassen. Wel is deze headset behoorlijk eenvoudig. Dat maakt de Recon 500 perfect voor de gamer met een kleinere portemonnee, die van muziek houdt en geen waarde hecht aan surround sound-achtige gimmicks of rgb-verlichting.

Uitstekend
Conclusie

Het Amerikaanse Turtle Beach bouwt al sinds 1990 audioapparatuur. Het begon in de professionele studiomarkt, maar sinds 2005 richt het bedrijf zich voornamelijk op gamingaudio. Dat heeft al een aantal uitzonderlijk goede headsets opgeleverd.

Plus- en minpunten
  • Klank, lokalisatie, bouwkwaliteit
  • Drukkend draaggevoel na zo’n anderhalf uur

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!