De Switch Oled biedt een aanzienlijke upgrade voor handheldspelers
Reviews

De Switch Oled biedt een aanzienlijke upgrade voor handheldspelers

Het was een paar weken geleden een pijnlijk moment voor Nintendo-fans die reikhalzend uitkeken naar een Switch Pro. De vele geruchten deden vermoeden dat er een behoorlijke upgrade aan zat te komen met onder andere 4k-graphics, maar in plaats daarvan werd een oled-versie van de Nintendo Switch aangekondigd. Gamer.nl ging afgelopen week langs bij Nintendo voor een uitgebreide hands-on om te achterhalen of dit nieuwe model alsnog de moeite waard is.

Voor deze hands-on mocht helaas geen eigen beeldmateriaal worden gemaakt.

De belangrijkste vernieuwing valt direct op: het vernieuwde scherm. De grotere afmeting (7 inch ten opzichte van 6,2 inch) en de kleinere bezel daaromheen geeft de Switch plots een moderne uitstraling die doet denken aan de eerste keer dat we een PlayStation Vita of recente smartphone oppakten. Wat niet erg duidelijk werd in de trailer en afbeeldingen, is dat de voorkant van de Switch een glossy afwerking heeft. Dat zorgt ervoor dat het scherm iets meer wordt geïntegreerd in het ontwerp van de console.  

©GMRimport

Oh, oled! 

In dezelfde eerste seconden met de Switch Oled wordt meteen duidelijk hoeveel beter het vernieuwde scherm daadwerkelijk is. De kleuren zijn vele malen zuiverder en de verbeterde helderheid trekt de speler nog meer in de game. Uitgesproken, kleurrijke games als Zelda: Breath of the Wild en Mario Kart 8 Deluxe demonstreren uitstekend hoe een oled-scherm fellere kleuren en sterk contrast kan afbeelden. Vooral toen we een normale Switch erbij pakten werd duidelijk hoe groot het verschil is: het beeld van het oude model is veel fletser en donkerder.

Ook de kijkhoek van het nieuwe scherm is vele malen beter dan die van de Switch. Vanuit praktisch elke hoek is het scherm nog goed te zien, zonder weerspiegelingen of vervormingen in het beeld, wat voor een potje multiplayer in tabletopmodus geen overbodige luxe is. Op voorhand waren we een beetje bang voor de 720p-resolutie die nu op een groter schermoppervlak wordt vertoond en de beter zichtbare pixels als resultaat. De pixels zijn logischerwijs inderdaad iets beter zichtbaar, maar dit heeft uiteindelijk weinig effect op de algehele presentatie. 

Switch-eigenaars die veel in handheldmodus spelen hebben ongetwijfeld enorm profijt van de upgrade

-

©GMRimport

Een nieuwe standaard 

Een wat minder substantiële verandering is toegepast op de standaard van de Switch. Elke eigenaar van het huidige model weet dat de kleine standaard niet heel erg stabiel is en af en toe zelfs eruit floept. Om dit op te lossen, wordt de volledige breedte van de console benut. We hadden verwacht dat hier een kliksysteem werd gebruikt, zoals bij de DS of 3DS, zodat er een paar posities gebruikt kunnen worden. In plaats daarvan zijn er behoorlijk sterke scharnieren aanwezig, die in elke positie kunnen worden gepositioneerd.

De standaard kan bijna 180 graden worden gedraaid, waardoor je een fijne positie kunt gebruiken om op de Switch te spelen wanneer je bijvoorbeeld aan tafel of in een vliegtuig zit. Om grip te houden zijn er kleine rubbertjes onderaan de console geplaatst. De nieuwe standaard werkt goed en verbetert duidelijk het ontwerp van het origineel. De vraag is alleen of de scharnieren ook na twee of drie jaar nog even stevig zijn. 

©GMRimport

Minimale metamorfose 

Een van de verbeteringen is volgens Nintendo doorgevoerd in de speakers van het systeem. Deze zijn nu iets breder en iets lager op de handheld geplaatst en moeten een beter stereo-effect kunnen produceren. Tijdens onze test konden we weinig verschil merken met de oorspronkelijke Switch. Misschien dat het verschil beter uit de verf komt bij een langere speelsessie, maar vooralsnog lijkt er voor een gemiddeld oor weinig veranderd.

Verder kwamen we ook wat andere wijzigingen tegen in de behuizing van de Switch. Elementen als de volumeknopjes, een rooster voor ventilatie en het klepje voor de cartridge zijn net even anders. Opvallend genoeg is de Switch Oled verder een fractie breder dan de reguliere Switch. Het gaat hier vermoedelijk om minder dan een centimeter, waardoor bestaande hoesjes nog gewoon gebruikt kunnen worden.

Uiteraard hebben we ook een goede inspectie gedaan van de nieuwe dock die meegeleverd wordt en als het goed is ook los gekocht kan worden. Qua functionaliteit is er weinig anders; een van de usb-poorten heeft plaatsgemaakt voor een ethernet-aansluiting en het achterste klepje is nu los te koppelen voor extra gemak. De binnenkant van de dock bevat extra rubbertjes om de Switch iets comfortabeler neer te zetten. De dock is qua design iets meer verfijnd dan het origineel en heeft aan de binnenkant een soortgelijke zwarte, glossy afwerking als de voorkant van de Switch Oled zelf. Mogelijk voorkomt deze glossy finish ook dat het scherm krassen krijgt, zoals wel eens wil gebeuren met de reguliere Switch, maar dit hebben we vanzelfsprekend niet uitvoerig getest.  

©GMRimport

De Switch Oled biedt niet de vele upgrades waar velen op hadden gehoopt. Toch waren we aangenaam verrast door het verschil dat het nieuwe scherm maakt. De witte versie die wij hebben getest ziet er fraai uit en heeft een frisse uitstraling. Switch-eigenaars die veel in handheldmodus spelen hebben ongetwijfeld enorm profijt van de upgrade, hoewel dit model voor spelers die gamen op de televisie prefereren geen enkel verschil maakt.

De Nintendo Switch (Oled-model) is vanaf 8 oktober beschikbaar. Op die dag komt ook Metroid Dread uit.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mogelijke Grand Theft Auto 6-acteur claimt dat game 'in 2025 of 2026' uitkomt
Nieuws

Mogelijke Grand Theft Auto 6-acteur claimt dat game 'in 2025 of 2026' uitkomt

Johnny Ray Gill sprak de stemmen van diverse voorbijgangers in GTA 5 in

Johnny Ray Gill, een acteur die diverse stemmen van voorbijgangers insprak in Grand Theft Auto 5 en Red Dead Redemption 2, hint naar zijn betrokkenheid bij Grand Theft Auto 6. Hij claimt daarnaast dat de game in "2025 of 2026" uitkomt.

Gill sprak de stemmen in van diverse voorbijgangers in Grand Theft Auto 5. Gedurende een interview met Check It TV hint hij naar zijn betrokkenheid bij het langverwachte vervolg.

"Grand Theft Auto was gestoord", zo blikt hij terug. Dat was eerder in mijn carrière. Ze gaven je een helm en filmden je, en je doet meerdere stemmen - meerdere personages enzovoorts. Ik moet zeggen: blijf opletten." Ondertussen knipoogt hij opzichtig. "Ik kan niets zeggen, maar er zit nog een situatie aan te komen binnen die wereld dat misschien in 2025 of 2026 verschijnt waar ik erg blij mee ben. Wordt vervolgd. We gaan het zien."

Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens in het najaar van 2025 uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Gills schatting van "2025 of 2026" wil niet per se zeggen dat de game uitgesteld wordt: het is ook mogelijk dat Gill simpelweg niet weet wanneer de game precies uitkomt.

Grand Theft Auto 6 werd eind vorig jaar onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!