De Scuf Instinct Xbox-controller is een fijne controller voor teveel geld
Nieuws

De Scuf Instinct Xbox-controller is een fijne controller voor teveel geld

Wie op zoek is naar een pro-controller voor Xbox en pc heeft tegenwoordig zat opties om uit te kiezen. Ontwerp je liever je eigen controller, dan kun met Xbox Design Lab aan de slag. Maar wat nou als je zelf een controller mét pro-functionaliteiten wilt samenstellen? Dan kom je uit bij de Scuf Instinct-serie.

De controllers van Scuf liggen niet standaard in de winkel. Je maakt ‘m altijd op maat in hun webshop. De opties komen deels overeen met hetgeen Microsoft aanbiedt met Xbox Design Lab, al zijn er wel wat belangrijke verschillen. Je kunt de controller voorzien van allerlei verschillende kleuren, maar Scuf biedt ook een aantal grafische ontwerpen aan. Je eigen ontwerp insturen is helaas niet mogelijk, dus je moet wel van een van de standaard ontwerpen houden. Je hebt dan in ieder geval een zeer opvallende controller in handen.

©GMRimport

Kies zelf je analoge sticks

Het belangrijkste voordeel van de Scuf Instinct ten opzichte van de Xbox Design Lab-controllers, is dat je ook de analoge sticks kunt aanpassen. Je kunt kiezen voor standaard pookjes, maar ook verhoogde sticks of een ‘domed’ ontwerp. Hogere sticks geven meer nauwkeurigheid, wat ten koste gaat van reactiesnelheid. De keuze tussen een afgeronde bovenkant of toch een kuiltje is vooral smaakgebonden. Het is hoe dan ook aan jou om te kiezen. En als je de ene blauw wil maken en de ander rood, dan kan dat overigens ook.

Dat Scuf juist op dit vlak een stapje verder gaat is logisch, want de fabrikant zet de controllers neer als professionele controllers. Ze zijn standaard voorzien van extra knoppen op de achterkant. Ook zit op de controller een aparte muteknop: handig voor als je veel met een headset speelt. De duurdere Scuf Instinct Pro heeft bovendien instelbare triggers, zodat je sneller de trekker over kan halen in schietspellen.

©GMRimport

Elegante knoppen aan de achterzijde

We ontvingen een willekeurig gegenereerde configuratie van de Scuf Instinct ter test. Dat is dus de variant zonder aanpasbare triggers, met een vanaf-prijs van 189,99 euro. Als we deze configuratie proberen na te maken, komen we op circa 215 euro uit. Buiten de aanpassingen – ons exemplaar kwam met een niet te missen gouden koikarper-faceplate en aangepaste analoge sticks – lijkt de Scuf Instinct als twee druppels water op een officiële Xbox-controller. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik de Xbox-controller vrijwel perfect. Dit exemplaar ligt dus ook direct heerlijk in de hand.

Het belangrijkste verschil zit ‘m in die extra knoppen op de achterkant. Deze oplossing is wat eleganter dan de pedalen die we bij veel andere Pro-controllers zien, waaronder de Elite-controllers van Microsoft zelf. Ze zitten meer genesteld, precies waar je je middelvinger houdt. Daardoor kan het wel lastig zijn om beide knoppen aan één kant tegelijk in te drukken; het voelt natuurlijker om je middelvinger omhoog óf omlaag te bewegen, al kun je er in uiterste nood vaak ook met je ringvinger wel bij.

In de praktijk is dat niet snel een probleem. Je kunt de functie van de extra knoppen immers zelf programmeren en alles dus precies afstellen op de games die jij graag speelt. Dat programmeren is even een beetje geklungel met wat knoppencombinaties, maar aangezien je drie verschillende profielen kunt opslaan, zul je dit niet vaak hoeven te doen. Je kunt voor Halo en Call of Duty dus andere instellingen gebruiken, zonder dat je steeds de configuratie moet aanpassen.

©GMRimport

Premium details…

Ook de analoge sticks van Scuf vallen positief op. Ze hebben een hele lekkere textuur die zacht aanvoelt en tóch heel veel grip geeft. De standaard pookjes met een ‘kuiltje’ zijn bovendien vlakker dan de standaard Xbox-controllers, waardoor er meer ruimte voor je duim is. Het verschil is klein, maar het zijn echt de fijnste pookjes die we ooit onder de duimen hebben gehad.

Verder is het een leuk detail dat het batterijklepje magnetisch is. Dat geeft toch net wat meer een premium gevoel. Daarnaast mag benoemd worden dat de controller draadloos is. Dat is bij third-party controllers een zeldzaamheid. Veel fabrikanten schermen dan met inputlag, maar stiekem geven wij toch wel de voorkeur aan het gemak van draadloos. Wie inputlag toch wil uitsluiten, kan ‘m ook met de meegeleverde USB-C kabel aansluiten. 

…maar geen premium afwerking

Daar staat tegenover dat de Scuf Instinct op sommige vlakken wat goedkoop aanvoelt. De achterkant is van glad plastic en de triggers geven minder weerstand dan de officiële controller. Bovendien klikt de faceplate soms maar moeizaam vast, alsof ‘ie nét niet past. Dat soort minpunten mogen in dit prijssegment niet voor komen.

Die minpunten maken van de Scuf Instinct een gecompliceerd geval. De controller is op veel manieren aan te passen, waardoor je echt een unieke controller in handen hebt. Bovendien speelt ‘ie dankzij de aangepaste analoge sticks en genestelde knoppen aan de achterkant erg fijn. Je betaalt alleen wel erg veel geld voor maar een beperkt aantal pro-features, terwijl ook de algehele bouwkwaliteit net geen recht doet aan het prijskaartje.   

Oké
Conclusie

De Scuf Instinct is een fijne controller, maar bij controllers uit dit prijssegment mag je meer dan alleen ‘fijn’ verwachten. Door aanpasbare triggers en de antisliptextuur voor de handvatten voor te behouden aan de nóg duurdere Instinct Pro, verliest de ‘normale’ Instinct een beetje zijn bestaansrecht. Bovendien mist de Instinct de premium afwerking die bij dit prijskaartje past. Voor professionele gamers zijn er betere opties. Ook een controller zelf samenstellen kan goedkoper.

Plus- en minpunten
  • Veel aanpasbare opties om je eigen unieke controller samen te stellen, ontwerp identiek aan de originele Xbox-controller, erg fijne analoge sticks, extra knoppen op de achterkant elegant weggewerkt
  • Standaard Instinct mist essentiële pro-features, voelt goedkoper aan dan het prijskaartje doet vermoeden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!