De SCAR II GV504GW en GV704GW uitgelicht
Nieuws

De SCAR II GV504GW en GV704GW uitgelicht

De SCAR-laptops van href="https://www.asus.com/nl/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/">ROG Strix</a> staan bekend om hun stijlvolle uiterlijk, prestaties van de bovenste plank en ongeëvenaarde bouwkwaliteit. Deze gaming-laptops zijn een haast onstuitbare combinatie van krachtige graphics en - een reputatie die met de tweede generatie SCAR-laptops opnieuw wordt bevestigd.

©GMRimport

NVIDIA bracht eind vorig jaar de Turing-architectuur uit voor hun RTX-lijn van grafische kaarten, met daarin significante veranderingen aan de rekenkernen en de technieken die ze ondersteunen. In de tweede generatie Strix SCAR-laptops, waar de GV504GW en GV704GW deel van uitmaken, worden de nieuwe GeForce RTX-kaarten gecombineerd met een Intel Core i7-8750H, 16GB aan DDR4-geheugen en 256GB aan razendsnelle NVMe-opslag. Het gevolg is een ververste lijn laptops die nog tot ver in de toekomst games en applicaties zonder moeite kan aansturen.

©GMRimport

De trucjes van Turing

Net zoals bij elke voorgaande generaties maken de prestaties van de 20-series videokaarten een flinke stap omhoog vergeleken met de 10-series: de RTX 2070 die in de GV504GW en GV704GW zit is pakweg dertig procent sneller dan zijn voorganger, de GTX 1070. Dat is op zichzelf al indrukwekkend, maar de toevoeging van RT-cores en Tensor-cores is wat de RTX-lijn echt interessant maakt.

De RT-cores maken het mogelijk om in realtime raytracing toe te passen in games, een techniek die vele malen realistischere reflecties en belichting oplevert dan conventionele technieken. Raytracing was voorheen niet mogelijk omdat het te zwaar is voor alleen de GPU om af te handelen, met name als dit 144 keer per seconde moet gebeuren. RT-cores nemen het raytracing-werk over van de GPU, waardoor realtime raytracing mogelijk wordt zonder dat het aantal frames per seconde gereduceerd wordt tot een stuk of tien.

Net zoals de RT-cores nemen de Tensor-cores een stukje werk van de GPU over, zodat deze meer tijd over heeft om andere grafische processen aan te sturen. Bij de Tensor-cores is dit echter geen raytracing, maar het zogenaamde Deep Learning Super Sampling (DLSS) dat wordt overgenomen van de GPU. Bij DLSS wordt het beeld op een lagere resolutie gerenderd dan de schermresolutie, om vervolgens via een AI-algoritme het beeld op te schalen naar een hogere resolutie dan de schermresolutie, in de meeste gevallen 4K. Het gevolg is een scherper beeld met minder kartelrandjes, zonder dat de GPU daadwerkelijk meer werk hoeft te verzetten.

De verwachting is dat steeds meer games RTX en DLSS gaan ondersteunen. Het is dan ook een goed idee om nu te investeren in hardware die deze technieken ondersteunt, zodat je de grafische voordelen die RTX en DLSS bieden tijdens de hele levensduur van het apparaat kan gebruiken. De ROG SCAR II GV504GW en de GV704GW hebben beiden een RTX-kaart aan boord, waardoor je in ieder geval de komende paar jaar gebakken zit wat grafische prestaties betreft.

©GMRimport

Meer presteren

Afgezien van RTX en DLSS worden games in het algemeen lastiger om aan te sturen, met name als de doelresolutie 1080p/144Hz is, zoals dat bij de Strix SCAR II’s het geval is. Een goede laptop hebben met een krachtige videokaart, een moderne CPU en meer dan genoeg geheugen is daarom heel prettig, want je zal je voor de voorzienbare toekomst geen zorgen hoeven te maken of je laptop wel genoeg paardenkrachten kan leveren om een game aan te sturen.

De RTX 2070 zal bovendien weinig moeite hebben om de paneelverversingsnelheid van 144Hz bij te houden, met name in lichtere ‘e-sporttitels’ als Apex Legends, Fortnite en Overwatch. In deze games biedt spelen op 144 frames per seconde een significant voordeel ten opzichte van tegenstanders die op een 60Hz-paneel spelen. De hogere verversingsnelheid én de extreem lage responstijd van drie milliseconden zorgen namelijk voor minder bewegingsonscherpte en een vloeiender beeld dat het makkelijker maakt om de actie bij te houden. Zowel de GV504GW als de GV704GW beschikken over dit 144Hz-paneel.

Het paneel is overigens niet het enige onderdeel dat een wezenlijk voordeel geeft in games ten opzichte van andere laptops. Zo beschikken beide van de genoemde Strix SCAR II-modellen over de ROG RangeBoost-technologie, die dankzij het gebruik van vier antennes 30% groter bereik heeft, hogere doorvoer en minder verbindingsuitval. RangeBoost gebruikt de vier antennes op de SCAR II om te bepalen welk paar het beste geschikt is om alle dode hoeken af te dekken, wat resulteert in het sterkst mogelijk signaal. Mits het draadloos toegangspunt (in veel gevallen de router) het ondersteunt, zal de SCAR II gebruik maken van Intel® 802.11ac (2x2) Gigabit wifi, met een piekbandbreedte van 1,7Gbps – ruim twee keer zo hoog als typische 802.11ac.

De kers op de taart voor alle SCAR II-modellen is de uitzonderlijke bouwkwaliteit. Het exterieur is afgewerkt met een meerlagige opdruk, die in acht stappen wordt opgebouwd om een unieke textuur te creëren. Het ontwerp van de Strix SCAR II is geïnspireerd door een kogel die op zijn doel afkomt, en heeft twee contrasterende geborstelde afwerkingen die samenkomen om een diagonale ‘snee’ over de klep te creëren. De gebruikte techniek resulteert ook in een vingerafdruk werend oppervlak, zodat de SCAR II vrij blijft van lelijke vingerafdrukken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stellar Blade-studio schenkt alle werknemers een PS5 Pro en geldbonus
Nieuws

Stellar Blade-studio schenkt alle werknemers een PS5 Pro en geldbonus

De bonus dient als motivatie voor de werknemers

Alle werknemers van Shift Up, de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar van Stellar Blade, hebben als bonus een PlayStation 5 Pro en een geldbedrag ontvangen.

Het gaat om een eindejaarsbonus voor ongeveer driehonderd werknemers. Eerder vandaag ontvingen werknemers de PS5 Pro tijdens een meeting. Daarbij ontvangen alle werknemers ook 5 miljoen won (ongeveer 3298 euro).

Een woordvoerder van Shift Up laat aan de Zuid-Koreaanse publicatie Naver (via VGC) weten dat de bonussen zijn bedoeld om het bestaande talent binnen e studio te motiveren.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Over Stellar Blade gesproken: het was de favoriete game uit 2024 van Gamer.nl-redacteur Luuc ten Velde. In dit artikel vertelt hij daar meer over.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Intergalactic: The Heretic Prophet-componisten winnen Golden Globe
Nieuws

Intergalactic: The Heretic Prophet-componisten winnen Golden Globe

Dat belooft wat voor de soundtrack van de Naughty Dog-game

Trent Reznor en Atticus Ross, de componisten van het aankomende Naughty Dog-spel Intergalactic: The Heretic Prophet, hebben afgelopen nacht een Golden Globe in de wacht gespeeld voor hun soundtrack voor de film Challengers.

Reznor en Ross, die ook vaak hebben samengewerkt aan het industriële muziekproject Nine Inch Nails, hebben wel vaker prijzen geworden voor hun soundtracks - onder andere voor Soul en The Social Network. Hun nieuwste wapenfeit is dus een Golden Globe voor Challengers, de afgelopen jaar verschenen tennisfilm met Zendaya in de hoofdrol.

Toen Intergalactic: The Heretic Prophet tijdens The Game Awards afgelopen december werd aangekondigd, werd tegelijkertijd bekendgemaakt dat Reznor en Ross de soundtrack van de game zullen creëren. Reznor heeft ook de klassieke shooter Quake van een soundtrack voorzien.

De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted speelt zich duizenden jaren in de toekomst af. Spelers kruipen in de huid van Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft - geheel volgens eerdere geruchten - een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Een releasedatum voor de PS5-game is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!