De SCAR II GV504GW en GV704GW uitgelicht
Nieuws

De SCAR II GV504GW en GV704GW uitgelicht

De SCAR-laptops van href="https://www.asus.com/nl/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/">ROG Strix</a> staan bekend om hun stijlvolle uiterlijk, prestaties van de bovenste plank en ongeëvenaarde bouwkwaliteit. Deze gaming-laptops zijn een haast onstuitbare combinatie van krachtige graphics en - een reputatie die met de tweede generatie SCAR-laptops opnieuw wordt bevestigd.

©GMRimport

NVIDIA bracht eind vorig jaar de Turing-architectuur uit voor hun RTX-lijn van grafische kaarten, met daarin significante veranderingen aan de rekenkernen en de technieken die ze ondersteunen. In de tweede generatie Strix SCAR-laptops, waar de GV504GW en GV704GW deel van uitmaken, worden de nieuwe GeForce RTX-kaarten gecombineerd met een Intel Core i7-8750H, 16GB aan DDR4-geheugen en 256GB aan razendsnelle NVMe-opslag. Het gevolg is een ververste lijn laptops die nog tot ver in de toekomst games en applicaties zonder moeite kan aansturen.

©GMRimport

De trucjes van Turing

Net zoals bij elke voorgaande generaties maken de prestaties van de 20-series videokaarten een flinke stap omhoog vergeleken met de 10-series: de RTX 2070 die in de GV504GW en GV704GW zit is pakweg dertig procent sneller dan zijn voorganger, de GTX 1070. Dat is op zichzelf al indrukwekkend, maar de toevoeging van RT-cores en Tensor-cores is wat de RTX-lijn echt interessant maakt.

De RT-cores maken het mogelijk om in realtime raytracing toe te passen in games, een techniek die vele malen realistischere reflecties en belichting oplevert dan conventionele technieken. Raytracing was voorheen niet mogelijk omdat het te zwaar is voor alleen de GPU om af te handelen, met name als dit 144 keer per seconde moet gebeuren. RT-cores nemen het raytracing-werk over van de GPU, waardoor realtime raytracing mogelijk wordt zonder dat het aantal frames per seconde gereduceerd wordt tot een stuk of tien.

Net zoals de RT-cores nemen de Tensor-cores een stukje werk van de GPU over, zodat deze meer tijd over heeft om andere grafische processen aan te sturen. Bij de Tensor-cores is dit echter geen raytracing, maar het zogenaamde Deep Learning Super Sampling (DLSS) dat wordt overgenomen van de GPU. Bij DLSS wordt het beeld op een lagere resolutie gerenderd dan de schermresolutie, om vervolgens via een AI-algoritme het beeld op te schalen naar een hogere resolutie dan de schermresolutie, in de meeste gevallen 4K. Het gevolg is een scherper beeld met minder kartelrandjes, zonder dat de GPU daadwerkelijk meer werk hoeft te verzetten.

De verwachting is dat steeds meer games RTX en DLSS gaan ondersteunen. Het is dan ook een goed idee om nu te investeren in hardware die deze technieken ondersteunt, zodat je de grafische voordelen die RTX en DLSS bieden tijdens de hele levensduur van het apparaat kan gebruiken. De ROG SCAR II GV504GW en de GV704GW hebben beiden een RTX-kaart aan boord, waardoor je in ieder geval de komende paar jaar gebakken zit wat grafische prestaties betreft.

©GMRimport

Meer presteren

Afgezien van RTX en DLSS worden games in het algemeen lastiger om aan te sturen, met name als de doelresolutie 1080p/144Hz is, zoals dat bij de Strix SCAR II’s het geval is. Een goede laptop hebben met een krachtige videokaart, een moderne CPU en meer dan genoeg geheugen is daarom heel prettig, want je zal je voor de voorzienbare toekomst geen zorgen hoeven te maken of je laptop wel genoeg paardenkrachten kan leveren om een game aan te sturen.

De RTX 2070 zal bovendien weinig moeite hebben om de paneelverversingsnelheid van 144Hz bij te houden, met name in lichtere ‘e-sporttitels’ als Apex Legends, Fortnite en Overwatch. In deze games biedt spelen op 144 frames per seconde een significant voordeel ten opzichte van tegenstanders die op een 60Hz-paneel spelen. De hogere verversingsnelheid én de extreem lage responstijd van drie milliseconden zorgen namelijk voor minder bewegingsonscherpte en een vloeiender beeld dat het makkelijker maakt om de actie bij te houden. Zowel de GV504GW als de GV704GW beschikken over dit 144Hz-paneel.

Het paneel is overigens niet het enige onderdeel dat een wezenlijk voordeel geeft in games ten opzichte van andere laptops. Zo beschikken beide van de genoemde Strix SCAR II-modellen over de ROG RangeBoost-technologie, die dankzij het gebruik van vier antennes 30% groter bereik heeft, hogere doorvoer en minder verbindingsuitval. RangeBoost gebruikt de vier antennes op de SCAR II om te bepalen welk paar het beste geschikt is om alle dode hoeken af te dekken, wat resulteert in het sterkst mogelijk signaal. Mits het draadloos toegangspunt (in veel gevallen de router) het ondersteunt, zal de SCAR II gebruik maken van Intel® 802.11ac (2x2) Gigabit wifi, met een piekbandbreedte van 1,7Gbps – ruim twee keer zo hoog als typische 802.11ac.

De kers op de taart voor alle SCAR II-modellen is de uitzonderlijke bouwkwaliteit. Het exterieur is afgewerkt met een meerlagige opdruk, die in acht stappen wordt opgebouwd om een unieke textuur te creëren. Het ontwerp van de Strix SCAR II is geïnspireerd door een kogel die op zijn doel afkomt, en heeft twee contrasterende geborstelde afwerkingen die samenkomen om een diagonale ‘snee’ over de klep te creëren. De gebruikte techniek resulteert ook in een vingerafdruk werend oppervlak, zodat de SCAR II vrij blijft van lelijke vingerafdrukken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!