De SCAR II GV504GW en GV704GW uitgelicht
De SCAR-laptops van href="https://www.asus.com/nl/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/">ROG Strix</a> staan bekend om hun stijlvolle uiterlijk, prestaties van de bovenste plank en ongeëvenaarde bouwkwaliteit. Deze gaming-laptops zijn een haast onstuitbare combinatie van krachtige graphics en - een reputatie die met de tweede generatie SCAR-laptops opnieuw wordt bevestigd.
©GMRimport
NVIDIA bracht eind vorig jaar de Turing-architectuur uit voor hun RTX-lijn van grafische kaarten, met daarin significante veranderingen aan de rekenkernen en de technieken die ze ondersteunen. In de tweede generatie Strix SCAR-laptops, waar de GV504GW en GV704GW deel van uitmaken, worden de nieuwe GeForce RTX-kaarten gecombineerd met een Intel Core i7-8750H, 16GB aan DDR4-geheugen en 256GB aan razendsnelle NVMe-opslag. Het gevolg is een ververste lijn laptops die nog tot ver in de toekomst games en applicaties zonder moeite kan aansturen.
©GMRimport
De trucjes van Turing
Net zoals bij elke voorgaande generaties maken de prestaties van de 20-series videokaarten een flinke stap omhoog vergeleken met de 10-series: de RTX 2070 die in de GV504GW en GV704GW zit is pakweg dertig procent sneller dan zijn voorganger, de GTX 1070. Dat is op zichzelf al indrukwekkend, maar de toevoeging van RT-cores en Tensor-cores is wat de RTX-lijn echt interessant maakt.
De RT-cores maken het mogelijk om in realtime raytracing toe te passen in games, een techniek die vele malen realistischere reflecties en belichting oplevert dan conventionele technieken. Raytracing was voorheen niet mogelijk omdat het te zwaar is voor alleen de GPU om af te handelen, met name als dit 144 keer per seconde moet gebeuren. RT-cores nemen het raytracing-werk over van de GPU, waardoor realtime raytracing mogelijk wordt zonder dat het aantal frames per seconde gereduceerd wordt tot een stuk of tien.
Net zoals de RT-cores nemen de Tensor-cores een stukje werk van de GPU over, zodat deze meer tijd over heeft om andere grafische processen aan te sturen. Bij de Tensor-cores is dit echter geen raytracing, maar het zogenaamde Deep Learning Super Sampling (DLSS) dat wordt overgenomen van de GPU. Bij DLSS wordt het beeld op een lagere resolutie gerenderd dan de schermresolutie, om vervolgens via een AI-algoritme het beeld op te schalen naar een hogere resolutie dan de schermresolutie, in de meeste gevallen 4K. Het gevolg is een scherper beeld met minder kartelrandjes, zonder dat de GPU daadwerkelijk meer werk hoeft te verzetten.
De verwachting is dat steeds meer games RTX en DLSS gaan ondersteunen. Het is dan ook een goed idee om nu te investeren in hardware die deze technieken ondersteunt, zodat je de grafische voordelen die RTX en DLSS bieden tijdens de hele levensduur van het apparaat kan gebruiken. De ROG SCAR II GV504GW en de GV704GW hebben beiden een RTX-kaart aan boord, waardoor je in ieder geval de komende paar jaar gebakken zit wat grafische prestaties betreft.
©GMRimport
Meer presteren
Afgezien van RTX en DLSS worden games in het algemeen lastiger om aan te sturen, met name als de doelresolutie 1080p/144Hz is, zoals dat bij de Strix SCAR II’s het geval is. Een goede laptop hebben met een krachtige videokaart, een moderne CPU en meer dan genoeg geheugen is daarom heel prettig, want je zal je voor de voorzienbare toekomst geen zorgen hoeven te maken of je laptop wel genoeg paardenkrachten kan leveren om een game aan te sturen.
De RTX 2070 zal bovendien weinig moeite hebben om de paneelverversingsnelheid van 144Hz bij te houden, met name in lichtere ‘e-sporttitels’ als Apex Legends, Fortnite en Overwatch. In deze games biedt spelen op 144 frames per seconde een significant voordeel ten opzichte van tegenstanders die op een 60Hz-paneel spelen. De hogere verversingsnelheid én de extreem lage responstijd van drie milliseconden zorgen namelijk voor minder bewegingsonscherpte en een vloeiender beeld dat het makkelijker maakt om de actie bij te houden. Zowel de GV504GW als de GV704GW beschikken over dit 144Hz-paneel.
Het paneel is overigens niet het enige onderdeel dat een wezenlijk voordeel geeft in games ten opzichte van andere laptops. Zo beschikken beide van de genoemde Strix SCAR II-modellen over de ROG RangeBoost-technologie, die dankzij het gebruik van vier antennes 30% groter bereik heeft, hogere doorvoer en minder verbindingsuitval. RangeBoost gebruikt de vier antennes op de SCAR II om te bepalen welk paar het beste geschikt is om alle dode hoeken af te dekken, wat resulteert in het sterkst mogelijk signaal. Mits het draadloos toegangspunt (in veel gevallen de router) het ondersteunt, zal de SCAR II gebruik maken van Intel® 802.11ac (2x2) Gigabit wifi, met een piekbandbreedte van 1,7Gbps – ruim twee keer zo hoog als typische 802.11ac.
De kers op de taart voor alle SCAR II-modellen is de uitzonderlijke bouwkwaliteit. Het exterieur is afgewerkt met een meerlagige opdruk, die in acht stappen wordt opgebouwd om een unieke textuur te creëren. Het ontwerp van de Strix SCAR II is geïnspireerd door een kogel die op zijn doel afkomt, en heeft twee contrasterende geborstelde afwerkingen die samenkomen om een diagonale ‘snee’ over de klep te creëren. De gebruikte techniek resulteert ook in een vingerafdruk werend oppervlak, zodat de SCAR II vrij blijft van lelijke vingerafdrukken.