De Roccat Syn Pro Air blijft ondanks rgb-ledverlichting een kleurloze middenmoter
Nieuws

De Roccat Syn Pro Air blijft ondanks rgb-ledverlichting een kleurloze middenmoter

Het Duitse Roccat bouw al sinds 2007 typische gameproducten: muizen en toetsenborden met een overdaad aan rgb-verlichting en gameheadsets vol technische gimmicks. De Roccat Syn Pro Air past, met zijn rgb-verlichting en 3D Audio, perfect in dat rijtje.

Roccat Syn Pro Air 

Verbinding:

Compatibiliteit:'



RGB Features:

€149,-

2.4 Ghz Wireless Dongle (usb-a)

Volledig compatibel met Windows, maar ook met Mac, PlayStation en de Nintendo Switch

Ja

De Roccat Syn Pro Air kost 149 euro en daarvoor krijg je een headset die compatibel is met Windows- en Mac-pc’s, de PlayStation 4 en PlayStation 5 en de Nintendo Switch. Wil je gebruikmaken van alle gimmicks en software, dan moet je de headset echter op een Window-pc’s aansluiten. Er is daarnaast ook geen minijackingang beschikbaar en usb-c naar -a-kabel die je gebruikt om op te laden laat geen audio door: je bent dus te allen tijde aangewezen op een draadloze verbinding.

Ondanks dat er zoveel elementen van Turtle Beach-producten worden gebruikt, heeft deze Syn Pro Air toch een beduidend andere feel dan Turtle Beach-modellen.

-

Bouwkwaliteit

Roccat wordt in Europa geïmporteerd en geëxporteerd door Turtle Beach. Mocht je al eens een draadloze Turtle Beach-headset hebben gebruikt, zoals bijvoorbeeld de Turtle Beach Stealth 600, dan zul je de 2.4 Ghz wireless dongle wellicht herkennen. In het geval van de Roccat Syn Pro Air staat er echter een plaatje van een katachtige op, in plaats van het Turtle Beach-logo. De grootte en de plaatsing van het ledje is verder identiek.

Ook voor de drivers en op technologisch vlak wordt er geleend van Turtle Beach: de Roccat Syn Pro Air beschikt over 50 mm grote Nanoclear-drivers die je onder andere ook in de Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 en de Elite Atlas Aero vindt. Superhuman Hearing, dat we eerder al aan de tand voelden bij de Stealth 600, is eveneens terug te vinden in deze Roccat-headset.

Ondanks dat er zoveel elementen van Turtle Beach-producten worden gebruikt, heeft deze Syn Pro Air toch een beduidend andere feel dan Turtle Beach-modellen. De bouwkwaliteit voelt iets lager, maar het design is juist iets gladder en gepolijster. Dat zie je bijvoorbeeld in de gestikte stof en het matzwarte plastic - dat helaas erg gevoelig is voor vette vingers - aan de buitenkant van de headset.

©GMRimport

De oorschelpen zijn bekleed met behoorlijk dikke kussens waardoor de drivers gevoelsmatig redelijk ver van je oren staan. Wel zijn de kussens wat klein, waardoor ze de bovenkant van je oorschelp raken. Tel je dit op bij het - zeker voor een draadloze headset met batterij aan boord - lichte gewicht en de prettige klemdruk, dan is de som een behoorlijk comfortabele headset die je na een uurtje of twee wel even af wilt zetten. Die batterij biedt, afhankelijk van het volume waarop je luistert en of de rgb-verlichting staat te flitsen, daarnaast zo’n 24 uur spelplezier.

Microfoon en praktische slordigheden

Waar je bij veel headsets de balans tussen het game- en chatgeluid regelt, kun je op de Syn Pro Air het daadwerkelijke monitorvolume harder of zachter zetten met een volumewiel. Dat zorgt ervoor dat je nooit meer met twee verschillende knoppen het volume van je output controleert en dat voorkomt in de praktijk onaangename verassingen. Er is echter wel een grote, onaangename verassing: de microfoonklank. Die is namelijk ongelofelijk slecht. De microfoon klinkt geknepen, dun en slechter dan het gemiddelde telefoongesprek. Zelfs de uitgebreide instelopties van de bijbehorende software kunnen dit niet repareren.

Druk je per ongeluk kort op de aan- en uitknop dan schakelt de headset zichzelf direct uit. Dat klinkt wellicht als iets wat de bedoeling is, maar gek genoeg voelt het in de praktijk niet lekker aan. Bij de meeste headsets moet je het uitknopje eventjes ingedrukt houden voordat de headset uitgaat; dat voorkomt dat je hem per ongeluk uitzet. Druk je toch vluchtig op het uitknopje, duurt het behoorlijk lang voordat je de headset weer aan kunt zetten en er verbinding gemaakt is.

Er is echter wel een grote, onaangename verassing: de microfoonklank. Die is namelijk ongelofelijk slecht. 

-

In combinatie met MacBooks moet je ook oppassen: als de headset nog verbonden is op het moment dat je je macbook dichtklapt, duurt het lang voordat iTunes weer bereid is muziek te hervatten zodra je de MacBook weer opendoet. Dan is er nog de doos: die noemt een ander frequentiebereik van de drivers dan op de website terug te vinden is, en vermeldt daarnaast ook niet met welke platformen deze headset compatibel is. Het zijn dat soort schoonheidsfoutjes die ervoor zorgen dat de gebruikservaring op sommige momenten niet optimaal is

Klank

Bij het luisteren van muziek valt direct op dat de headset ietwat muf klinkt. Er is een onevenredige nadruk op het laag en middenlaag, die nog eens wordt versterkt door de goede afsluiting van de oorschelpen. Dat maakt dat veel muziek traag en slepend overkomt, ook terwijl dit het helemaal niet het geval is. Je wordt hierdoor niet altijd evengoed meegenomen in het muzikale verhaal. De lokalisatie van de Syn Pro Air is daarentegen een stuk beter op orde: het stereobeeld is redelijk breed en precies. Helaas is het niet indrukwekkend genoeg om te compenseren voor de drukkende klank.

In-game resulteert die nadruk op het laag voornamelijk op een behoorlijke uitvergroting van donderend geweld en ontploffingen. Dat zorgt ervoor dat soms de snelheid wat uit het geluid verdwijnt en dat komt de gameplay niet in alle games ten goede. Dat is jammer, want in-game blijkt de lokalisatie een stuk beter tot zijn recht te komen. Bij het weergeven van dialogen laat deze headset dan weer flink te wensen over: stemmen klinken hol en zijn op sommige momenten slecht te verstaan.

Gebruik je de Syn Pro Air in combinatie met een Windows-pc, dan kan de dialooginstelling in de software dit iets verbeteren. Maar dat een headset extra softwaretrucs nodig heeft om goed te klinken, is natuurlijk tekenend. Naast een modus die de dialoog benadrukt, vind je in de software ook 3D Audio en het eerder genoemde Superhuman Hearing.

©GMRimport

Technologie

Beide technologische gimmicks blijken echt wat toe te voegen aan de headset. In onze eerdere aanraking met Superhuman Hearing concludeerden we al dat het de nodige puntigheid toevoegt aan de klank; perfect voor serieuze gamers en minder geschikt voor casual spelers. Laat het nou het gebrek aan puntigheid in de klank zijn dat af en toe de gameplay-ervaring verstoort. Superhuman Hearing helpt daar zeker bij, maar het zorgt er niet voor dat de headset mooier gaat klinken. Effectiviteit is hier het codewoord.

De 3D Audio is, gelukkig, geen overdreven 7.1-simulatie, maar eerder een subtiele extra ruimtelijke toevoeging. Het maakt de gehele luisterervaring wat luchtiger, maar zorgt daarnaast wel voor een iets minder goede lokalisatie. Zo is dit een leuke toevoeging voor casual gamers of mensen die graag verhalende rpg’s spelen en nog meer meegesleept willen worden door het verhaal.

Bij het luisteren van muziek valt direct op dat de headset ietwat muf klinkt.

-

Concluderend

De Roccat Syn Pro Air is een zeer degelijk gebouwde, mooie headset die op praktisch gebied hier en daar wat te wensen overlaat. Er is echter genoeg aanpasbaarheid om deze headset naar je hand te zetten en ook voor de gimmick-liefhebbers met een Windows-pc valt er hier genoeg te halen. De Syn Pro Air is dan ook helemaal geen verkeerde headset, maar er zijn - zeker voor de prijs - gewoonweg headsets die op elk vlak beter presteren.

Watch on YouTube
Oké
Conclusie

De Syn Pro Air is helemaal geen verkeerde headset, maar voor dezelfde prijs zijn er headsets die op elk vlak beter presteren.

Plus- en minpunten
  • Degelijk ontwerp, apart volumewiel voor monitorvolume microfoon, bouwkwaliteit
  • Microfoonklank algehele klank muf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error