De Razer Kaira Pro is een uitstekende headset voor de next-gen Xbox-gamer
Nieuws

De Razer Kaira Pro is een uitstekende headset voor de next-gen Xbox-gamer

Razer is zowel in uitstraling als assortiment een gamermerk in hart en nieren. De Kaira Pro past met zijn groene accenten en ledverlichting in de oorschelpen perfect binnen het huidige assortiment. Razer wil met deze headset voorzien in een multifunctionele en flexibele optie voor de next-gen Xbox-gamers.

De Razer Kaira Pro 

Prijs: €149,99

Verbinding: Xbox Wireless bluetooth 5.0

Compatibiliteit: Xbox One & X/S en Windows

RGB features: Ja

Batterijduur: 20 uur zonder ledverlichting / 15 uur met ledverlichting

Dat doet de Kaira Pro onder andere door volledig compatibel te zijn met Xbox Wireless. Je hebt dus geen extra dongle nodig om de headset aan je console te verbinden. Je kunt hem daarnaast - wél met een speciale Xbox Wireless dongle - ook prima gebruiken in combinatie met een windows-pc. De Pro-variant kost 150 euro en beschikt naast een aantal visuele toevoegingen ten opzichte van het standaard model ook over een bluetoothverbinding. Deze bluetoothverbinding is tegelijk te gebruiken met de Xbox Wireless en dat maakt van de Kaira Pro op het eerste gezicht inderdaad een behoorlijk multifunctionele headset.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Zowel de hoofdband als de oorschelpen van de Kaira Pro zijn gemaakt van hard plastic en worden aan elkaar verbonden doormiddel van een metalen verstelsysteem. De oorschelpen kunnen ongelofelijk ver draaien - meer dan 90 graden - waardoor je de headset eenvoudig om je nek hangt. Ook de positionering op je hoofd wordt geholpen door de draaiing van de oorschelpen. Ze kunnen namelijk ook licht naar binnen kantelen, zodat ze perfect op de ronding van je achterhoofd aansluiten om omgevingsgeluid te dempen. De bekleding van zowel de oorschelpen als hoofdband is daarnaast erg zacht en luchtig, waardoor je deze headset prima voor een langere periode op kunt houden.

Razer-producten laten zich vaak kenmerken door hun excentrieke ontwerp, maar bij de Kaira Pro is het vooral het oog voor detail wat opvalt: elk onderdeeltje op de headset past perfect in elkaar. De hoofdband is zeer flexibel en de zachte stof die het hoofdkussen bekleedt loopt zelfs onder het harde plastic door. Daarmee wordt het alleen zichtbaar als je de oorschelpen wat verder van elkaar trekt. De combinatie van dit soort details, de compactheid en flexibiliteit doen de Kaira Pro overkomen als een zeer goed gebouwde headset.

©GMRimport

Instelopties

Deze Pro-variant beschikt over ledverlichting in de oorschelpen en is draadloos te verbinden middels Xbox Wireless en bluetooth 5.0. Onderop de linkerschelp vind je een usb-c-ingang voor het opladen van de batterij. De batterij gaat, mits je de ledverlichting in de oorschelpen uitzet, twintig uur mee. Wil je de verlichting aanhouden tijdens het spelen, dan moet je genoegen nemen met vijftien uur per volle batterijlading. Je kunt echter gewoon draadloos doorspelen terwijl de Kaira Pro oplaadt, dus een echte beperking vormt de batterijduur nooit.

Verder vind je op de linkerschelp een volumewiel, de aan- en uitknop, muteknop voor de microfoon en de bijbehorende minijackingang om de loskoppelbare microfoon in te pluggen. De aan- en uitknop van de Kaira Pro dient tegelijkertijd voor het besturen van de ledverlichting. Als de headset aanstaat kun je met een korte druk op deze knop de verlichting in- of uitschakelen en door de verschillende verlichtingspresets scrollen.

Op de rechterschelp vind je de knop voor het maken en verbreken van de bluetooth 5.0-verbinding. Deze knop is, op het moment dat er een verbinding actief is, ook een actieknop. Met de knop kun je bijvoorbeeld je telefoon opnemen of een nummer pauzeren. Je vindt hier ook de pairingknop voor het maken van verbinding met je Xbox One of X/S en een tweede volumewiel voor het balanceren van het game- en chatgeluid. De pairingknop is, net als de aan- en uitknop, multifunctioneel. Je kunt met deze knop naast verbinding maken ook door verschillende equalizer-presets scrollen.

Bij de Kaira Pro krijg je dezelfde Hyperclear Super Cardioid Mic als bij de eerder geteste Blackshark v2-headset. Het is een uitstekende, maar ietwat dun klinkende microfoon. Er is in het geval van de Kaira Pro ook een uitzonderlijk grote windkap aanwezig om te p-, t- en s-klanken te temmen en de hypercardioide constructie - waar je meer over kunt lezen in de Blackshark v2-review - zorgt dat de microfoon behoorlijk ongevoelig is voor omgevingsgeluid. Naast deze hypercardiod microfoon, zit er ook een kleine, onzichtbare microfoon in de behuizing van de Kaira Pro gebouwd. Zo kun je bijvoorbeeld in bluetoothmodus eenvoudig telefoneren zonder dat je de loskoppelbare microfoon hoeft in te pluggen.

©GMRimport

Software

Omdat de Kaira Pro voornamelijk is ontworpen voor de Xbox One en X/S verwacht je het misschien niet direct, maar er is software voor de headset beschikbaar. De Razer Headset Setup-applicatie is beschikbaar voor zowel de Xbox als Windows-pc’s. Binnen deze software krijg je voornamelijk de controle over equalizerinstellingen. Voor zowel de luisterbalans als de microfoonklank zijn aparte equalizers beschikbaar en kunnen er presets worden aangemaakt en opgeslagen. Ook de kleuren van de ledverlichting en de tijd die verstrijkt voordat de headset zichzelf uitschakelt kunnen hier worden ingesteld.

De klank

Equalizerinstellingen zijn leuk ter personalisatie van je headset, maar laten we voorop stellen dat ze in het geval van de Kaira Pro niet essentieel zijn om deze headset goed te laten klinken. Bij het luisteren van muziek valt direct op dat de Kaira Pro absoluut geen neutraal klinkende headset is, maar prima met zichzelf in balans. Dat wil voornamelijk zeggen dat er zijn geen overdreven nadrukken in het frequentiespectrum zijn en dat zorgt voor een aangename luisterervaring. Er is definitie in het hoog en het laag klinkt warm en vol, zonder overdreven benadrukt te worden. Veel gameheadsets laten nog wel eens steken vallen in het midlaag. Dat is bij de Kaira Pro niet het geval. Deze headset laat muziek warm klinken en daarmee vooral in ruimtelijke zin mooi tot leven komen.

Omdat er geen overdreven, onaangename nadrukken zijn in de klank van de headset, kun je je moeiteloos inleven in de gamewereld. Daarmee zorgt de Kaira Pro voor een groot gevoel van immersie. De lokalisatie van de headset is daarnaast prima op orde, dus naast wegdromen in de omgevingsgeluiden kun je ook prima audiocues volgen en snel reageren op vijandelijke bewegingen. Wat wel opvalt bij drukke in-game situaties, is dat er een ietwat geknepen klank ontstaat. Dit is het beste te beschrijven alsof de headset te veel moeite moet doen om alle verschillende onderdelen tegelijk weer te geven. Hierbij begint de klank ook iets te veel op de hoogfrequente informatie te focussen en daarmee wordt de Kaira Pro wat schel. Desalniettemin weet de Kaira Pro veel verschillende games - van shooters tot racesimulaties en rpg’s - overtuigend neer te zetten.

Lees meer hardware-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!