De Razer Kaira Pro is een uitstekende headset voor de next-gen Xbox-gamer
Nieuws

De Razer Kaira Pro is een uitstekende headset voor de next-gen Xbox-gamer

Razer is zowel in uitstraling als assortiment een gamermerk in hart en nieren. De Kaira Pro past met zijn groene accenten en ledverlichting in de oorschelpen perfect binnen het huidige assortiment. Razer wil met deze headset voorzien in een multifunctionele en flexibele optie voor de next-gen Xbox-gamers.

De Razer Kaira Pro 

Prijs: €149,99

Verbinding: Xbox Wireless bluetooth 5.0

Compatibiliteit: Xbox One & X/S en Windows

RGB features: Ja

Batterijduur: 20 uur zonder ledverlichting / 15 uur met ledverlichting

Dat doet de Kaira Pro onder andere door volledig compatibel te zijn met Xbox Wireless. Je hebt dus geen extra dongle nodig om de headset aan je console te verbinden. Je kunt hem daarnaast - wél met een speciale Xbox Wireless dongle - ook prima gebruiken in combinatie met een windows-pc. De Pro-variant kost 150 euro en beschikt naast een aantal visuele toevoegingen ten opzichte van het standaard model ook over een bluetoothverbinding. Deze bluetoothverbinding is tegelijk te gebruiken met de Xbox Wireless en dat maakt van de Kaira Pro op het eerste gezicht inderdaad een behoorlijk multifunctionele headset.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Zowel de hoofdband als de oorschelpen van de Kaira Pro zijn gemaakt van hard plastic en worden aan elkaar verbonden doormiddel van een metalen verstelsysteem. De oorschelpen kunnen ongelofelijk ver draaien - meer dan 90 graden - waardoor je de headset eenvoudig om je nek hangt. Ook de positionering op je hoofd wordt geholpen door de draaiing van de oorschelpen. Ze kunnen namelijk ook licht naar binnen kantelen, zodat ze perfect op de ronding van je achterhoofd aansluiten om omgevingsgeluid te dempen. De bekleding van zowel de oorschelpen als hoofdband is daarnaast erg zacht en luchtig, waardoor je deze headset prima voor een langere periode op kunt houden.

Razer-producten laten zich vaak kenmerken door hun excentrieke ontwerp, maar bij de Kaira Pro is het vooral het oog voor detail wat opvalt: elk onderdeeltje op de headset past perfect in elkaar. De hoofdband is zeer flexibel en de zachte stof die het hoofdkussen bekleedt loopt zelfs onder het harde plastic door. Daarmee wordt het alleen zichtbaar als je de oorschelpen wat verder van elkaar trekt. De combinatie van dit soort details, de compactheid en flexibiliteit doen de Kaira Pro overkomen als een zeer goed gebouwde headset.

©GMRimport

Instelopties

Deze Pro-variant beschikt over ledverlichting in de oorschelpen en is draadloos te verbinden middels Xbox Wireless en bluetooth 5.0. Onderop de linkerschelp vind je een usb-c-ingang voor het opladen van de batterij. De batterij gaat, mits je de ledverlichting in de oorschelpen uitzet, twintig uur mee. Wil je de verlichting aanhouden tijdens het spelen, dan moet je genoegen nemen met vijftien uur per volle batterijlading. Je kunt echter gewoon draadloos doorspelen terwijl de Kaira Pro oplaadt, dus een echte beperking vormt de batterijduur nooit.

Verder vind je op de linkerschelp een volumewiel, de aan- en uitknop, muteknop voor de microfoon en de bijbehorende minijackingang om de loskoppelbare microfoon in te pluggen. De aan- en uitknop van de Kaira Pro dient tegelijkertijd voor het besturen van de ledverlichting. Als de headset aanstaat kun je met een korte druk op deze knop de verlichting in- of uitschakelen en door de verschillende verlichtingspresets scrollen.

Op de rechterschelp vind je de knop voor het maken en verbreken van de bluetooth 5.0-verbinding. Deze knop is, op het moment dat er een verbinding actief is, ook een actieknop. Met de knop kun je bijvoorbeeld je telefoon opnemen of een nummer pauzeren. Je vindt hier ook de pairingknop voor het maken van verbinding met je Xbox One of X/S en een tweede volumewiel voor het balanceren van het game- en chatgeluid. De pairingknop is, net als de aan- en uitknop, multifunctioneel. Je kunt met deze knop naast verbinding maken ook door verschillende equalizer-presets scrollen.

Bij de Kaira Pro krijg je dezelfde Hyperclear Super Cardioid Mic als bij de eerder geteste Blackshark v2-headset. Het is een uitstekende, maar ietwat dun klinkende microfoon. Er is in het geval van de Kaira Pro ook een uitzonderlijk grote windkap aanwezig om te p-, t- en s-klanken te temmen en de hypercardioide constructie - waar je meer over kunt lezen in de Blackshark v2-review - zorgt dat de microfoon behoorlijk ongevoelig is voor omgevingsgeluid. Naast deze hypercardiod microfoon, zit er ook een kleine, onzichtbare microfoon in de behuizing van de Kaira Pro gebouwd. Zo kun je bijvoorbeeld in bluetoothmodus eenvoudig telefoneren zonder dat je de loskoppelbare microfoon hoeft in te pluggen.

©GMRimport

Software

Omdat de Kaira Pro voornamelijk is ontworpen voor de Xbox One en X/S verwacht je het misschien niet direct, maar er is software voor de headset beschikbaar. De Razer Headset Setup-applicatie is beschikbaar voor zowel de Xbox als Windows-pc’s. Binnen deze software krijg je voornamelijk de controle over equalizerinstellingen. Voor zowel de luisterbalans als de microfoonklank zijn aparte equalizers beschikbaar en kunnen er presets worden aangemaakt en opgeslagen. Ook de kleuren van de ledverlichting en de tijd die verstrijkt voordat de headset zichzelf uitschakelt kunnen hier worden ingesteld.

De klank

Equalizerinstellingen zijn leuk ter personalisatie van je headset, maar laten we voorop stellen dat ze in het geval van de Kaira Pro niet essentieel zijn om deze headset goed te laten klinken. Bij het luisteren van muziek valt direct op dat de Kaira Pro absoluut geen neutraal klinkende headset is, maar prima met zichzelf in balans. Dat wil voornamelijk zeggen dat er zijn geen overdreven nadrukken in het frequentiespectrum zijn en dat zorgt voor een aangename luisterervaring. Er is definitie in het hoog en het laag klinkt warm en vol, zonder overdreven benadrukt te worden. Veel gameheadsets laten nog wel eens steken vallen in het midlaag. Dat is bij de Kaira Pro niet het geval. Deze headset laat muziek warm klinken en daarmee vooral in ruimtelijke zin mooi tot leven komen.

Omdat er geen overdreven, onaangename nadrukken zijn in de klank van de headset, kun je je moeiteloos inleven in de gamewereld. Daarmee zorgt de Kaira Pro voor een groot gevoel van immersie. De lokalisatie van de headset is daarnaast prima op orde, dus naast wegdromen in de omgevingsgeluiden kun je ook prima audiocues volgen en snel reageren op vijandelijke bewegingen. Wat wel opvalt bij drukke in-game situaties, is dat er een ietwat geknepen klank ontstaat. Dit is het beste te beschrijven alsof de headset te veel moeite moet doen om alle verschillende onderdelen tegelijk weer te geven. Hierbij begint de klank ook iets te veel op de hoogfrequente informatie te focussen en daarmee wordt de Kaira Pro wat schel. Desalniettemin weet de Kaira Pro veel verschillende games - van shooters tot racesimulaties en rpg’s - overtuigend neer te zetten.

Lees meer hardware-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!