De nieuwe vaardigheden van Samus in Metroid Dread
Hoewel Metroid altijd al bekendstond om zijn veelzijdige aanbod aan upgrades en mogelijkheden voor premiejager Samus Aran, voegt elke game in de serie nieuwe elementen toe. Ook Metroid Dread bevat een aantal unieke eigenschappen die de gameplay beïnvloeden.
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nintendo. Lees hier wat dat betekent.
Let op: Hieronder staan de belangrijkste nieuwe gameplaymogelijkheden van Dread. Wie liever compleet blind aan de game begint, kan wellicht beter wachten met dit artikel lezen tot de game op 8 oktober verschijnt.
Blijf op snelheid met de slide
De nieuwe slide lijkt slechts een subtiele toevoeging aan Samus’ arsenaal, maar in werkelijkheid doet het wonderen voor haar bewegingsvrijheid. Het grootste voordeel van de glijbeweging is dat spelers bij smalle doorgangen niet meer hoeven te stoppen om in een Morph Ball te veranderen, maar in één soepele beweging eronderdoor kunnen glijden om zo op snelheid te blijven. Behalve gemak levert dat ook een voordeel op ten opzichte van de EMMI-robots die jacht op Samus maken. Wie in een EMMI-zone moet vluchten voor de angstaanjagende mechanische wezens, kan met gemak langs doorgangen glijden, en in sommige situaties zelfs door de benen van een EMMI zelf.
©GMRimport
De Dash Melee
Met Metroid Dread borduurt ontwikkelaar MercurySteam duidelijk voort op haar voorgaande Metroid-game, Samus Returns. Zo keer onder andere de handige Melee Counter terug, die het mogelijk maakt om aanvallen te pareren en gelijk een paar goed gemikte schoten af te vuren. Metroid Dread voegt daar de Dash Melee aan toe, een vergelijkbare beweging die Samus kan uitvoeren terwijl ze rent. Hoewel deze qua timing duidelijk pittiger is om uit te voeren, brengt Samus nog meer schade toe aan de tegenstander. Bovendien is het wederom een manier om sneller door omgevingen te bewegen.
Richt preciezer met Free Aim
Ook deze optie is niet volledig nieuw, maar wel dusdanig revolutionair dat het een vermelding waard is. Dankzij Free Aim kunnen spelers namelijk praktisch vrij in alle richtingen mikken met een ver rijkende, rode laser. Net zoals in Metroid: Samus Returns is het dus niet meer nodig om een schouderknop in te drukken om diagonaal in de lucht te richten en is het daardoor veel eenvoudiger om vliegende monsters te grazen te nemen. Een belangrijke beperking is wel dat Samus tijdens het richten niet kan bewegen – wie toch rennend wil schieten kan dat alsnog enkel in rechte en diagonale richtingen doen.
Klimmen als een magnetische spin
Op de planeet ZDR zijn her en der blauwe, magnetische muren en oppervlakken te vinden. Wanneer Samus eenmaal de nieuwe Spider Magnet ontvangt, kan ze die beklimmen om zo hoger gelegen gebieden te bereiken. Gelukkig is het vanaf een muur of plafond nog steeds mogelijk om te schieten en de Melee Counter toe te passen, waardoor ze nooit écht kwetsbaar is. Ook wordt de Spider Magnet gebuikt om op bewegende platformen te komen, dus schrik niet als de muur waarop je je bevindt opeens beweegt.
©GMRimport
Onzichtbaarheid dankzij de Phantom Cloak
Omdat spelers in de meeste gevallen moeten vluchten voor de EMMI-robots, is het prettig dat Samus een extra middel heeft om zich te verstoppen: de Phantom Cloak. Zoals de naam al doet vermoeden is het daarmee mogelijk om tijdelijk onzichtbaar te worden en niet gedetecteerd te worden door de scan van EMMI’s. Ook is het mogelijk om ongezien te blijven van reguliere vijanden en bepaalde obstakels in de wereld te omzeilen – zonder daarover teveel weg te geven. Deze Aeion-vaardigheid verbruikt wel Samus’ Aeion-energie, dus de Phantom Cloak is maar beperkt inzetbaar. Wie het hulpmiddel niet handmatig uitschakelt, sterft langzaam. Wees er dus spaarzaam mee!
De Flash Swift
Een andere nieuwe Aeion-vaardigheid is de Flash Swift, een soort dash waarmee Samus zich zeer snel voorwaarts beweegt. De Flash Swift is driemaal achter elkaar inzetbaar en vooral bedoeld om vijanden te ontwijken of gebieden te bereiken die anders onbegaanbaar zijn. Net zoals bij de Phantom Cloak laadt Aeion-energie na gebruik vanzelf weer op, dus het duurt even voordat hij weer te gebruiken is.
©GMRimport
Vernieuwde kaart
Tot slot bevat Metroid Dread een vernieuwde kaart, die vooral gedetailleerder en dynamischer is. Waar voorgaande delen het moesten doen met een kaart gebaseerd op ‘hokjes’, is er nu veel preciezere en gedetailleerdere informatie te vinden. Zo kunnen spelers elk icoontje uitlichten om bijvoorbeeld te zien wat voor deur zich ergens bevindt. Dat komt erg van pas wanneer je net een nieuwe vaardigheid hebt vrijgespeeld. Ook is het mogelijk om handmatig maximaal zes plekken op de kaart te markeren en kan men tijdens het spelen de minimap vergroten door op de linker vierpuntdruktoets te drukken. Daarmee moet snel navigeren door de vele gebieden van ZDR een stuk overzichtelijker worden.
Dat waren de belangrijkste nieuwe gameplayelementen van Metroid Dread. Vanaf 8 oktober is het eindelijk mogelijk om zelf met de game aan de slag te gaan, wanneer Dread verschijnt voor Nintendo Switch.