De nieuwe vaardigheden van Samus in Metroid Dread
Nieuws

De nieuwe vaardigheden van Samus in Metroid Dread

Hoewel Metroid altijd al bekendstond om zijn veelzijdige aanbod aan upgrades en mogelijkheden voor premiejager Samus Aran, voegt elke game in de serie nieuwe elementen toe. Ook Metroid Dread bevat een aantal unieke eigenschappen die de gameplay beïnvloeden.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nintendo. Lees hier wat dat betekent.

Let op: Hieronder staan de belangrijkste nieuwe gameplaymogelijkheden van Dread. Wie liever compleet blind aan de game begint, kan wellicht beter wachten met dit artikel lezen tot de game op 8 oktober verschijnt.

Blijf op snelheid met de slide

De nieuwe slide lijkt slechts een subtiele toevoeging aan Samus’ arsenaal, maar in werkelijkheid doet het wonderen voor haar bewegingsvrijheid. Het grootste voordeel van de glijbeweging is dat spelers bij smalle doorgangen niet meer hoeven te stoppen om in een Morph Ball te veranderen, maar in één soepele beweging eronderdoor kunnen glijden om zo op snelheid te blijven. Behalve gemak levert dat ook een voordeel op ten opzichte van de EMMI-robots die jacht op Samus maken. Wie in een EMMI-zone moet vluchten voor de angstaanjagende mechanische wezens, kan met gemak langs doorgangen glijden, en in sommige situaties zelfs door de benen van een EMMI zelf.

©GMRimport

De Dash Melee

Met Metroid Dread borduurt ontwikkelaar MercurySteam duidelijk voort op haar voorgaande Metroid-game, Samus Returns. Zo keer onder andere de handige Melee Counter terug, die het mogelijk maakt om aanvallen te pareren en gelijk een paar goed gemikte schoten af te vuren. Metroid Dread voegt daar de Dash Melee aan toe, een vergelijkbare beweging die Samus kan uitvoeren terwijl ze rent. Hoewel deze qua timing duidelijk pittiger is om uit te voeren, brengt Samus nog meer schade toe aan de tegenstander. Bovendien is het wederom een manier om sneller door omgevingen te bewegen.

Richt preciezer met Free Aim

Ook deze optie is niet volledig nieuw, maar wel dusdanig revolutionair dat het een vermelding waard is. Dankzij Free Aim kunnen spelers namelijk praktisch vrij in alle richtingen mikken met een ver rijkende, rode laser. Net zoals in Metroid: Samus Returns is het dus niet meer nodig om een schouderknop in te drukken om diagonaal in de lucht te richten en is het daardoor veel eenvoudiger om vliegende monsters te grazen te nemen. Een belangrijke beperking is wel dat Samus tijdens het richten niet kan bewegen – wie toch rennend wil schieten kan dat alsnog enkel in rechte en diagonale richtingen doen.

Klimmen als een magnetische spin

Op de planeet ZDR zijn her en der blauwe, magnetische muren en oppervlakken te vinden. Wanneer Samus eenmaal de nieuwe Spider Magnet ontvangt, kan ze die beklimmen om zo hoger gelegen gebieden te bereiken. Gelukkig is het vanaf een muur of plafond nog steeds mogelijk om te schieten en de Melee Counter toe te passen, waardoor ze nooit écht kwetsbaar is. Ook wordt de Spider Magnet gebuikt om op bewegende platformen te komen, dus schrik niet als de muur waarop je je bevindt opeens beweegt.

©GMRimport

Onzichtbaarheid dankzij de Phantom Cloak

Omdat spelers in de meeste gevallen moeten vluchten voor de EMMI-robots, is het prettig dat Samus een extra middel heeft om zich te verstoppen: de Phantom Cloak. Zoals de naam al doet vermoeden is het daarmee mogelijk om tijdelijk onzichtbaar te worden en niet gedetecteerd te worden door de scan van EMMI’s. Ook is het mogelijk om ongezien te blijven van reguliere vijanden en bepaalde obstakels in de wereld te omzeilen – zonder daarover teveel weg te geven. Deze Aeion-vaardigheid verbruikt wel Samus’ Aeion-energie, dus de Phantom Cloak is maar beperkt inzetbaar. Wie het hulpmiddel niet handmatig uitschakelt, sterft langzaam. Wees er dus spaarzaam mee!

De Flash Swift

Een andere nieuwe Aeion-vaardigheid is de Flash Swift, een soort dash waarmee Samus zich zeer snel voorwaarts beweegt. De Flash Swift is driemaal achter elkaar inzetbaar en vooral bedoeld om vijanden te ontwijken of gebieden te bereiken die anders onbegaanbaar zijn. Net zoals bij de Phantom Cloak laadt Aeion-energie na gebruik vanzelf weer op, dus het duurt even voordat hij weer te gebruiken is.

©GMRimport

Vernieuwde kaart

Tot slot bevat Metroid Dread een vernieuwde kaart, die vooral gedetailleerder en dynamischer is. Waar voorgaande delen het moesten doen met een kaart gebaseerd op ‘hokjes’, is er nu veel preciezere en gedetailleerdere informatie te vinden. Zo kunnen spelers elk icoontje uitlichten om bijvoorbeeld te zien wat voor deur zich ergens bevindt. Dat komt erg van pas wanneer je net een nieuwe vaardigheid hebt vrijgespeeld. Ook is het mogelijk om handmatig maximaal zes plekken op de kaart te markeren en kan men tijdens het spelen de minimap vergroten door op de linker vierpuntdruktoets te drukken. Daarmee moet snel navigeren door de vele gebieden van ZDR een stuk overzichtelijker worden.

Dat waren de belangrijkste nieuwe gameplayelementen van Metroid Dread. Vanaf 8 oktober is het eindelijk mogelijk om zelf met de game aan de slag te gaan, wanneer Dread verschijnt voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!