De nieuwe vaardigheden van Samus in Metroid Dread
Nieuws

De nieuwe vaardigheden van Samus in Metroid Dread

Hoewel Metroid altijd al bekendstond om zijn veelzijdige aanbod aan upgrades en mogelijkheden voor premiejager Samus Aran, voegt elke game in de serie nieuwe elementen toe. Ook Metroid Dread bevat een aantal unieke eigenschappen die de gameplay beïnvloeden.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nintendo. Lees hier wat dat betekent.

Let op: Hieronder staan de belangrijkste nieuwe gameplaymogelijkheden van Dread. Wie liever compleet blind aan de game begint, kan wellicht beter wachten met dit artikel lezen tot de game op 8 oktober verschijnt.

Blijf op snelheid met de slide

De nieuwe slide lijkt slechts een subtiele toevoeging aan Samus’ arsenaal, maar in werkelijkheid doet het wonderen voor haar bewegingsvrijheid. Het grootste voordeel van de glijbeweging is dat spelers bij smalle doorgangen niet meer hoeven te stoppen om in een Morph Ball te veranderen, maar in één soepele beweging eronderdoor kunnen glijden om zo op snelheid te blijven. Behalve gemak levert dat ook een voordeel op ten opzichte van de EMMI-robots die jacht op Samus maken. Wie in een EMMI-zone moet vluchten voor de angstaanjagende mechanische wezens, kan met gemak langs doorgangen glijden, en in sommige situaties zelfs door de benen van een EMMI zelf.

©GMRimport

De Dash Melee

Met Metroid Dread borduurt ontwikkelaar MercurySteam duidelijk voort op haar voorgaande Metroid-game, Samus Returns. Zo keer onder andere de handige Melee Counter terug, die het mogelijk maakt om aanvallen te pareren en gelijk een paar goed gemikte schoten af te vuren. Metroid Dread voegt daar de Dash Melee aan toe, een vergelijkbare beweging die Samus kan uitvoeren terwijl ze rent. Hoewel deze qua timing duidelijk pittiger is om uit te voeren, brengt Samus nog meer schade toe aan de tegenstander. Bovendien is het wederom een manier om sneller door omgevingen te bewegen.

Richt preciezer met Free Aim

Ook deze optie is niet volledig nieuw, maar wel dusdanig revolutionair dat het een vermelding waard is. Dankzij Free Aim kunnen spelers namelijk praktisch vrij in alle richtingen mikken met een ver rijkende, rode laser. Net zoals in Metroid: Samus Returns is het dus niet meer nodig om een schouderknop in te drukken om diagonaal in de lucht te richten en is het daardoor veel eenvoudiger om vliegende monsters te grazen te nemen. Een belangrijke beperking is wel dat Samus tijdens het richten niet kan bewegen – wie toch rennend wil schieten kan dat alsnog enkel in rechte en diagonale richtingen doen.

Klimmen als een magnetische spin

Op de planeet ZDR zijn her en der blauwe, magnetische muren en oppervlakken te vinden. Wanneer Samus eenmaal de nieuwe Spider Magnet ontvangt, kan ze die beklimmen om zo hoger gelegen gebieden te bereiken. Gelukkig is het vanaf een muur of plafond nog steeds mogelijk om te schieten en de Melee Counter toe te passen, waardoor ze nooit écht kwetsbaar is. Ook wordt de Spider Magnet gebuikt om op bewegende platformen te komen, dus schrik niet als de muur waarop je je bevindt opeens beweegt.

©GMRimport

Onzichtbaarheid dankzij de Phantom Cloak

Omdat spelers in de meeste gevallen moeten vluchten voor de EMMI-robots, is het prettig dat Samus een extra middel heeft om zich te verstoppen: de Phantom Cloak. Zoals de naam al doet vermoeden is het daarmee mogelijk om tijdelijk onzichtbaar te worden en niet gedetecteerd te worden door de scan van EMMI’s. Ook is het mogelijk om ongezien te blijven van reguliere vijanden en bepaalde obstakels in de wereld te omzeilen – zonder daarover teveel weg te geven. Deze Aeion-vaardigheid verbruikt wel Samus’ Aeion-energie, dus de Phantom Cloak is maar beperkt inzetbaar. Wie het hulpmiddel niet handmatig uitschakelt, sterft langzaam. Wees er dus spaarzaam mee!

De Flash Swift

Een andere nieuwe Aeion-vaardigheid is de Flash Swift, een soort dash waarmee Samus zich zeer snel voorwaarts beweegt. De Flash Swift is driemaal achter elkaar inzetbaar en vooral bedoeld om vijanden te ontwijken of gebieden te bereiken die anders onbegaanbaar zijn. Net zoals bij de Phantom Cloak laadt Aeion-energie na gebruik vanzelf weer op, dus het duurt even voordat hij weer te gebruiken is.

©GMRimport

Vernieuwde kaart

Tot slot bevat Metroid Dread een vernieuwde kaart, die vooral gedetailleerder en dynamischer is. Waar voorgaande delen het moesten doen met een kaart gebaseerd op ‘hokjes’, is er nu veel preciezere en gedetailleerdere informatie te vinden. Zo kunnen spelers elk icoontje uitlichten om bijvoorbeeld te zien wat voor deur zich ergens bevindt. Dat komt erg van pas wanneer je net een nieuwe vaardigheid hebt vrijgespeeld. Ook is het mogelijk om handmatig maximaal zes plekken op de kaart te markeren en kan men tijdens het spelen de minimap vergroten door op de linker vierpuntdruktoets te drukken. Daarmee moet snel navigeren door de vele gebieden van ZDR een stuk overzichtelijker worden.

Dat waren de belangrijkste nieuwe gameplayelementen van Metroid Dread. Vanaf 8 oktober is het eindelijk mogelijk om zelf met de game aan de slag te gaan, wanneer Dread verschijnt voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!