De Nacon MG-X maakt van je telefoon een Xbox-handheld
Nieuws

De Nacon MG-X maakt van je telefoon een Xbox-handheld

Met Xbox Game Pass is tegenwoordig een enorme bibliotheek aan volwaardige consolegames via de cloud te spelen. Een handjevol is te spelen met touchbesturing, maar voor games als Halo, Forza Horizon 4 en Rainbow Six Siege heb je toch echt een controller nodig. Je kunt dan natuurlijk een losse (Xbox-)controller aansluiten, maar wie het gemak van een echte handheld zoekt, is aan het juiste adres bij de Nacon MG-X.

De Nacon MG-X werkt in principe met iedere Android-game die een controller ondersteunt, maar de fabrikant promoot vooral het gebruik in combinatie met Game Pass. Die games hebben immers de meeste baat bij een controller. De MG-X heeft Xbox-branding en op de doos prijkt zelfs het officiële ‘Designed for Xbox’-predicaat. Met zijn matzwarte plastic past ‘ie dan ook perfect bij de Xbox-familie.

©GMRimport

Xbox switch

Grappig genoeg doet het ontwerp verder meer denken aan een Nintendo Switch. Je schuift de delen van de controller een beetje uit elkaar, plaatst je telefoon in het midden, verbindt ‘m met bluetooth en bent klaar om te gamen. Nacon beweert overigens om onduidelijke redenen dat de controller geschikt is voor telefoons met een maximale schermgrootte van 6.7”, maar mijn Samsung Galaxy Note 10+ met een schermdiagonaal van 6.8” past in de praktijk moeiteloos.

Het stevige uitschuifmechanisme klemt je telefoon strak vast. Dat mechanisme is zelfs zo sterk, dat je moet oppassen wanneer je je telefoon er weer uithaalt. Voor je het weet zit er een vinger klem – ondergetekende spreekt uit ervaring. Verder is de controller slim ontworpen. Dankzij de rubberen bekleding aan de binnenkant hoef je je geen zorgen te maken over beschadigingen aan je telefoon. Door het afgeronde ontwerp blijft er bovendien wat ruimte achter de telefoon zitten, zodat die zijn warmte nog een beetje kwijt kan. Ook handig: het uitgeschoven plastic is wat dunner, waardoor er aan de linkerkant iets meer ruimte achter de telefoon zit. Zelfs een dik camera-eiland moet dus geen probleem zijn.

De knoppen en analoge sticks voelen robuust, de achterkant geeft dankzij de rubberen afwerking lekker veel grip en de controller is vrij licht

-

Even wennen, maar bijzonder vertrouwd

Met de telefoon op zijn plek heb je vervolgens echt wat voelt als een Xbox-handheld in je handen, met alle knoppen die je normaal terugvindt op een officiële controller – inclusief de Xbox-knop. Om de controller compact en draagbaar te houden, zijn er wel wat aanpassingen gedaan. De knopjes zijn natuurlijk kleiner en de analoge sticks zijn wat ‘platter’, maar vooral de triggers zijn echt anders dan we gewend zijn. Ze zijn namelijk een stuk minder ver in te drukken dan triggers op een reguliere controller. Om toch goed te kunnen doseren, bieden ze aanzienlijk meer weerstand. Dat is eventjes wennen, maar werkt in de praktijk uitstekend.

Er valt bijzonder weinig af te dingen op de MG-X. De knoppen en analoge sticks voelen robuust, de achterkant geeft dankzij de rubberen afwerking lekker veel grip en de controller is vrij licht. Compleet met telefoon ligt het geheel daarom erg lekker in de hand. De Nacon MG-X is zowat de perfecte demonstratie van cloud gaming met Game Pass. Het maakt niet uit of de tv bezet is of dat je onderweg bent. Met deze controller speel je met hetzelfde gemak op je telefoon.

©GMRimport

Wel blijft de controller zónder telefoon vrij groot. Je stopt ‘m daarom niet makkelijk in je broekzak, maar in een rugtas vormt het formaat geen probleem. Ook kan het onhandig zijn dat je je telefoon niet kunt opladen tijdens het spelen. De USB-poort zit immers vrijwel altijd onderaan de telefoon, en de zijkanten zijn juist geblokkeerd. Bij sommige toestellen geeft dat wellicht ook wat problemen met de speakers. De batterij van de controller zelf gaat zo’n twintig uur mee, dus dat zal niet snel een probleem vormen. Verder is het goed om te weten dat de controller echt alleen met Android werkt. iPhone-bezitters moeten dus helaas verder kijken.

Hoewel de Nacon MG-X niet helemaal perfect is, voelt een potje Halo met deze controller uiteindelijk bijna net zo vertrouwd als op een Xbox. Een groter compliment kunnen we eigenlijk niet geven.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Met de Nacon MG-X verander je je Android-telefoon in een volwaardige Xbox-handheld. De controller werkt namelijk vlekkeloos met alle games op Xbox Game Pass. Hij ligt bovendien aangenaam in de hand en past wat design betreft perfect binnen de Xbox-familie. Dit is een zeer serieuze optie wanneer je graag Xbox Game Pass-games op je Android-telefoon speelt.

Plus- en minpunten
  • Volwaardige Xbox-controller, ligt goed in de hand, telefoon zit muurvast zonder risico op beschadigingen, minimalistisch design
  • Oppassen als je de telefoon uit de controller haalt, telefoon kan niet worden opgeladen tijdens het spelen, vrij groot wanneer ‘ingeklapt’, werkt alleen met Android

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!