De Nacon MG-X maakt van je telefoon een Xbox-handheld
Gamer.nl
Nieuws

De Nacon MG-X maakt van je telefoon een Xbox-handheld

Met Xbox Game Pass is tegenwoordig een enorme bibliotheek aan volwaardige consolegames via de cloud te spelen. Een handjevol is te spelen met touchbesturing, maar voor games als Halo, Forza Horizon 4 en Rainbow Six Siege heb je toch echt een controller nodig. Je kunt dan natuurlijk een losse (Xbox-)controller aansluiten, maar wie het gemak van een echte handheld zoekt, is aan het juiste adres bij de Nacon MG-X.

De Nacon MG-X werkt in principe met iedere Android-game die een controller ondersteunt, maar de fabrikant promoot vooral het gebruik in combinatie met Game Pass. Die games hebben immers de meeste baat bij een controller. De MG-X heeft Xbox-branding en op de doos prijkt zelfs het officiële ‘Designed for Xbox’-predicaat. Met zijn matzwarte plastic past ‘ie dan ook perfect bij de Xbox-familie.

©GMRimport

Xbox switch

Grappig genoeg doet het ontwerp verder meer denken aan een Nintendo Switch. Je schuift de delen van de controller een beetje uit elkaar, plaatst je telefoon in het midden, verbindt ‘m met bluetooth en bent klaar om te gamen. Nacon beweert overigens om onduidelijke redenen dat de controller geschikt is voor telefoons met een maximale schermgrootte van 6.7”, maar mijn Samsung Galaxy Note 10+ met een schermdiagonaal van 6.8” past in de praktijk moeiteloos.

Het stevige uitschuifmechanisme klemt je telefoon strak vast. Dat mechanisme is zelfs zo sterk, dat je moet oppassen wanneer je je telefoon er weer uithaalt. Voor je het weet zit er een vinger klem – ondergetekende spreekt uit ervaring. Verder is de controller slim ontworpen. Dankzij de rubberen bekleding aan de binnenkant hoef je je geen zorgen te maken over beschadigingen aan je telefoon. Door het afgeronde ontwerp blijft er bovendien wat ruimte achter de telefoon zitten, zodat die zijn warmte nog een beetje kwijt kan. Ook handig: het uitgeschoven plastic is wat dunner, waardoor er aan de linkerkant iets meer ruimte achter de telefoon zit. Zelfs een dik camera-eiland moet dus geen probleem zijn.

De knoppen en analoge sticks voelen robuust, de achterkant geeft dankzij de rubberen afwerking lekker veel grip en de controller is vrij licht

-

Even wennen, maar bijzonder vertrouwd

Met de telefoon op zijn plek heb je vervolgens echt wat voelt als een Xbox-handheld in je handen, met alle knoppen die je normaal terugvindt op een officiële controller – inclusief de Xbox-knop. Om de controller compact en draagbaar te houden, zijn er wel wat aanpassingen gedaan. De knopjes zijn natuurlijk kleiner en de analoge sticks zijn wat ‘platter’, maar vooral de triggers zijn echt anders dan we gewend zijn. Ze zijn namelijk een stuk minder ver in te drukken dan triggers op een reguliere controller. Om toch goed te kunnen doseren, bieden ze aanzienlijk meer weerstand. Dat is eventjes wennen, maar werkt in de praktijk uitstekend.

Er valt bijzonder weinig af te dingen op de MG-X. De knoppen en analoge sticks voelen robuust, de achterkant geeft dankzij de rubberen afwerking lekker veel grip en de controller is vrij licht. Compleet met telefoon ligt het geheel daarom erg lekker in de hand. De Nacon MG-X is zowat de perfecte demonstratie van cloud gaming met Game Pass. Het maakt niet uit of de tv bezet is of dat je onderweg bent. Met deze controller speel je met hetzelfde gemak op je telefoon.

©GMRimport

Wel blijft de controller zónder telefoon vrij groot. Je stopt ‘m daarom niet makkelijk in je broekzak, maar in een rugtas vormt het formaat geen probleem. Ook kan het onhandig zijn dat je je telefoon niet kunt opladen tijdens het spelen. De USB-poort zit immers vrijwel altijd onderaan de telefoon, en de zijkanten zijn juist geblokkeerd. Bij sommige toestellen geeft dat wellicht ook wat problemen met de speakers. De batterij van de controller zelf gaat zo’n twintig uur mee, dus dat zal niet snel een probleem vormen. Verder is het goed om te weten dat de controller echt alleen met Android werkt. iPhone-bezitters moeten dus helaas verder kijken.

Hoewel de Nacon MG-X niet helemaal perfect is, voelt een potje Halo met deze controller uiteindelijk bijna net zo vertrouwd als op een Xbox. Een groter compliment kunnen we eigenlijk niet geven.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Met de Nacon MG-X verander je je Android-telefoon in een volwaardige Xbox-handheld. De controller werkt namelijk vlekkeloos met alle games op Xbox Game Pass. Hij ligt bovendien aangenaam in de hand en past wat design betreft perfect binnen de Xbox-familie. Dit is een zeer serieuze optie wanneer je graag Xbox Game Pass-games op je Android-telefoon speelt.

Plus- en minpunten
  • Volwaardige Xbox-controller, ligt goed in de hand, telefoon zit muurvast zonder risico op beschadigingen, minimalistisch design
  • Oppassen als je de telefoon uit de controller haalt, telefoon kan niet worden opgeladen tijdens het spelen, vrij groot wanneer ‘ingeklapt’, werkt alleen met Android

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!