De multiplayer van Marvel's Avengers baart ons zorgen
Nadat we afgelopen jaar de solocampagne van Marvel's Avengers mochten spelen, hebben we nu eindelijk een voorproefje van de multiplayer gekregen. De inspiratie van Destiny is duidelijk, al lijkt de game zich nog niet daarmee te kunnen meten.
Avengers is een wat vreemde game. Bij de onthulling tijdens E3 in 2019 leek het op een algemene actietitel met meerdere personages, snel camerawerk en een script dat duidelijk geïnspireerd was door de eerdere Marvel-films. Maar volgens ontwikkelaar Crystal Dynamics is er ook een gigantisch multiplayeraspect waar toen nog verrassend weinig over werd gezegd.
Op 14 augustus start een bèta van de multiplayer, waar wij samen met een select aantal journalisten alvast een paar weken eerder toegang toe hebben gekregen. Die testversie begint eerst met een lange tutorial: in welgeteld anderhalf uur aan verhaalmissies worden de systemen van de game langzaam geïntroduceerd en uitgelegd. Dat begint met de introductie van het verhaal, die tijdens E3 2019 ook werd getoond. Daarna plaatst de bèta je in de schoenen van Bruce Banner en Ms. Marvel die samen op zoek gaan naar Iron Man's kunstmatige intelligentie.
©GMRimport
Vechten alsof het 2008 is
Hoewel die tutorial lang zijn tijd neemt, is het gevechtssysteem van de game niet héél diepgaand. Je hebt knoppen om mee te slaan en om weg te rollen, plus een combinatie van schouderknoppen om bijvoorbeeld lasers te schieten of stenen te werpen. Druk de R2-knop in en je gebruikt een vaardigheid uniek voor het personage waarmee je speelt. Ms. Marvel kan groeien, Iron Man blokkeert aanvallen met een schild en de Hulk kan zijn woede gebruiken om te genezen.
Die R2-vaardigheid is het voornaamste dat personages van elkaar onderscheidt. Ze vechten daarnaast min of meer hetzelfde, wat op momenten ook wat ongeïnspireerd aanvoelt. Het vechtsysteem van Marvel's Avengers doet denken aan actiespellen uit de hoogtijdagen van de Xbox 360 en PlayStation 3, zoals Dante's Inferno of de Castlevania-reboot. Je bent meestal bezig met op knoppen rammen totdat er geen vijanden meer in beeld staan, zonder je al te veel zorgen te maken over het ontwijken of pareren van aanvallen.
Je speelt de missies samen, maar van écht coöperatief spel lijkt vooralsnog geen sprake.
-
Onheilspellend gevoel
Dat systeem werkt in de solomissies aan het begin van de bèta prima, als het verhaal je voortgang stuwt. Toch bereik je na een uur een punt waarop de game hordes aan vijanden naar je toe blijft gooien en de verveling begint toe te slaan. Een onheilspellend gevoel na zo'n korte speeltijd, gezien de uiteindelijke game vele malen langer duurt.
De game heeft wel de gebruikelijke haken om je geïnteresseerd te houden: personages groeien gestaag in level en kunnen nieuwe vaardigheden ontgrendelen, die gevechten iets gevarieerder maken. In kistjes zit ook uitrusting die iedere held kan dragen om zijn of haar statistieken te verhogen. Dat is puur voor de hogere cijfertjes: geen van de pantsers die wij vonden veranderden hoe de helden er uitzien. Dat kan alleen met de skins die in de cash shop worden verkocht. Jammer.
©GMRimport
Multiplayer
Uiteindelijk vinden Bruce en Ms. Marvel de kunstmatige intelligentie, waarmee ze het commandocentrum in een oud schip van de Avengers kunnen heractiveren. Daar begint de daadwerkelijke bèta: verspreid over een kaart zijn verschillende multiplayermissies die je samen met anderen kunt spelen. Dit zijn nagenoeg allemaal vrij korte levels, waarbij je met maximaal vier spelers vaak een basis aanvalt om daar de vijanden uit te schakelen. We waren gemiddeld een minuut of vijf bezig met eentje.
Je speelt de missies samen, maar van écht coöperatief spel lijkt vooralsnog geen sprake. De vaardigheden die personages uniek maken zijn vooral bedoeld om in je eentje wat mee te doen. De geneeskracht van de Hulk is ideaal in hectische situaties, maar doet uiteindelijk weinig om je teamgenoten te redden. Dat terwijl een goede synergie tussen personages games zoals Destiny en World of Warcraft zo interessant maakt om samen te spelen.
Het voelde hierdoor een beetje alsof we met andere mensen samen dezelfde singleplayergame speelden. Dat hoeft op zich niet erg te zijn: het kan hartstikke leuk zijn om samen met een groep vrienden je door een campagne heen te werken. Maar de bèta van Avengers alterneert tussen multiplayermissies en momenten dat je solo moet spelen. Hierdoor moet je een groep steeds tijdelijk opbreken om het verhaal verder te spelen, waarna je later weer samen verder kan. En de missies die je samen speelt voelden ook als het saaiste onderdeel van de bèta.
©GMRimport
Bugs, bugs, bugs
De hoeveelheid bugs is nog een reden tot zorg. Het spel liep meerdere malen vast of teleporteerde ons naar lege kamers waar niks te doen was. Menu's stopten met functioneren en de animatie van personages hield er bij willekeur mee op. Allemaal mogelijkheden bij een vroege perspreview van een game: de game is immers nog niet af. Maar deze hoeveelheid fouten zien we zelden bij een spel dat al zo ver gevorderd moet zijn.
Dat geldt een beetje voor alle bovenstaande kritiek. Er is bij een preview altijd een kans dat een hoop dingen nog worden aangescherpt en veranderd. Maar Avengers moet al over een maand in de winkels liggen, wat de ontwikkelaars nog maar weinig tijd biedt. We worden er nerveus van.
Marvel's Avengers verschijnt op 4 september voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Stadia. Eind dit jaar is hij ook te spelen op PlayStation 5 en Xbox Series X.