De multiplayer van Marvel's Avengers baart ons zorgen
Nieuws

De multiplayer van Marvel's Avengers baart ons zorgen

Nadat we afgelopen jaar de solocampagne van Marvel's Avengers mochten spelen, hebben we nu eindelijk een voorproefje van de multiplayer gekregen. De inspiratie van Destiny is duidelijk, al lijkt de game zich nog niet daarmee te kunnen meten.

Avengers is een wat vreemde game. Bij de onthulling tijdens E3 in 2019 leek het op een algemene actietitel met meerdere personages, snel camerawerk en een script dat duidelijk geïnspireerd was door de eerdere Marvel-films. Maar volgens ontwikkelaar Crystal Dynamics is er ook een gigantisch multiplayeraspect waar toen nog verrassend weinig over werd gezegd.

Op 14 augustus start een bèta van de multiplayer, waar wij samen met een select aantal journalisten alvast een paar weken eerder toegang toe hebben gekregen. Die testversie begint eerst met een lange tutorial: in welgeteld anderhalf uur aan verhaalmissies worden de systemen van de game langzaam geïntroduceerd en uitgelegd. Dat begint met de introductie van het verhaal, die tijdens E3 2019 ook werd getoond. Daarna plaatst de bèta je in de schoenen van Bruce Banner en Ms. Marvel die samen op zoek gaan naar Iron Man's kunstmatige intelligentie.

©GMRimport

Vechten alsof het 2008 is

Hoewel die tutorial lang zijn tijd neemt, is het gevechtssysteem van de game niet héél diepgaand. Je hebt knoppen om mee te slaan en om weg te rollen, plus een combinatie van schouderknoppen om bijvoorbeeld lasers te schieten of stenen te werpen. Druk de R2-knop in en je gebruikt een vaardigheid uniek voor het personage waarmee je speelt. Ms. Marvel kan groeien, Iron Man blokkeert aanvallen met een schild en de Hulk kan zijn woede gebruiken om te genezen.

Die R2-vaardigheid is het voornaamste dat personages van elkaar onderscheidt. Ze vechten daarnaast min of meer hetzelfde, wat op momenten ook wat ongeïnspireerd aanvoelt. Het vechtsysteem van Marvel's Avengers doet denken aan actiespellen uit de hoogtijdagen van de Xbox 360 en PlayStation 3, zoals Dante's Inferno of de Castlevania-reboot. Je bent meestal bezig met op knoppen rammen totdat er geen vijanden meer in beeld staan, zonder je al te veel zorgen te maken over het ontwijken of pareren van aanvallen.

Je speelt de missies samen, maar van écht coöperatief spel lijkt vooralsnog geen sprake.

-

Onheilspellend gevoel

Dat systeem werkt in de solomissies aan het begin van de bèta prima, als het verhaal je voortgang stuwt. Toch bereik je na een uur een punt waarop de game hordes aan vijanden naar je toe blijft gooien en de verveling begint toe te slaan. Een onheilspellend gevoel na zo'n korte speeltijd, gezien de uiteindelijke game vele malen langer duurt.

De game heeft wel de gebruikelijke haken om je geïnteresseerd te houden: personages groeien gestaag in level en kunnen nieuwe vaardigheden ontgrendelen, die gevechten iets gevarieerder maken. In kistjes zit ook uitrusting die iedere held kan dragen om zijn of haar statistieken te verhogen. Dat is puur voor de hogere cijfertjes: geen van de pantsers die wij vonden veranderden hoe de helden er uitzien. Dat kan alleen met de skins die in de cash shop worden verkocht. Jammer.

©GMRimport

Multiplayer

Uiteindelijk vinden Bruce en Ms. Marvel de kunstmatige intelligentie, waarmee ze het commandocentrum in een oud schip van de Avengers kunnen heractiveren. Daar begint de daadwerkelijke bèta: verspreid over een kaart zijn verschillende multiplayermissies die je samen met anderen kunt spelen. Dit zijn nagenoeg allemaal vrij korte levels, waarbij je met maximaal vier spelers vaak een basis aanvalt om daar de vijanden uit te schakelen. We waren gemiddeld een minuut of vijf bezig met eentje.

Je speelt de missies samen, maar van écht coöperatief spel lijkt vooralsnog geen sprake. De vaardigheden die personages uniek maken zijn vooral bedoeld om in je eentje wat mee te doen. De geneeskracht van de Hulk is ideaal in hectische situaties, maar doet uiteindelijk weinig om je teamgenoten te redden. Dat terwijl een goede synergie tussen personages games zoals Destiny en World of Warcraft zo interessant maakt om samen te spelen.

Het voelde hierdoor een beetje alsof we met andere mensen samen dezelfde singleplayergame speelden. Dat hoeft op zich niet erg te zijn: het kan hartstikke leuk zijn om samen met een groep vrienden je door een campagne heen te werken. Maar de bèta van Avengers alterneert tussen multiplayermissies en momenten dat je solo moet spelen. Hierdoor moet je een groep steeds tijdelijk opbreken om het verhaal verder te spelen, waarna je later weer samen verder kan. En de missies die je samen speelt voelden ook als het saaiste onderdeel van de bèta.

©GMRimport

Bugs, bugs, bugs

De hoeveelheid bugs is nog een reden tot zorg. Het spel liep meerdere malen vast of teleporteerde ons naar lege kamers waar niks te doen was. Menu's stopten met functioneren en de animatie van personages hield er bij willekeur mee op. Allemaal mogelijkheden bij een vroege perspreview van een game: de game is immers nog niet af. Maar deze hoeveelheid fouten zien we zelden bij een spel dat al zo ver gevorderd moet zijn.

Dat geldt een beetje voor alle bovenstaande kritiek. Er is bij een preview altijd een kans dat een hoop dingen nog worden aangescherpt en veranderd. Maar Avengers moet al over een maand in de winkels liggen, wat de ontwikkelaars nog maar weinig tijd biedt. We worden er nerveus van.

Marvel's Avengers verschijnt op 4 september voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Stadia. Eind dit jaar is hij ook te spelen op PlayStation 5 en Xbox Series X.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!