De Mario-collectie is een middelvinger waar Nintendo mee wegkomt
Gamer.nl
Nieuws

De Mario-collectie is een middelvinger waar Nintendo mee wegkomt

Deze week kondigde Nintendo diverse href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/super-mario-jubileum-wordt-gevierd-met-nieuwe-games-en-ports/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">Mario-games</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/super-mario-3d-all-stars-aangekondigd/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">-collecties</a> aan om de vijfendertigste verjaardag van de iconische loodgieter te vieren. Vooral opvallend is dat een aantal van die games maar voor een beperkte tijd in gelimiteerde oplage beschikbaar is.

Zo is er Super Mario 3D All-Stars, een collectie waarmee de tijdloze klassiekers Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy eindelijk naar de Switch komen. Buiten het feit dat het superieure Super Mario Galaxy 2 ontbreekt, is er nog iets opmerkelijks: de collectie, natuurlijk een vaste aankoop voor de gemiddelde Nintendo-gamer, is enkel in gelimiteerde oplage beschikbaar van 18 september tot eind maart 2021. Zowel fysiek als digitaal is het spel daarna niet meer officieel aan te schaffen.

Super Mario 3D All-Stars is niet de enige Mario-game die dat lot beschoren is. Ook Super Mario Bros. 35, een battle royale-achtige versie van Super Mario Bros., kan maar tot eind maart gespeeld worden via een Nintendo Switch Online-abonnement. Ook de speciale uitgave van de Game & Watch met Super Mario Bros. erop komt in gelimiteerde oplage uit en is na maart niet meer te koop.

©GMRimport

Terug in de vault

Het is niet nieuw: Nintendo deed dit veel eerder al bijvoorbeeld met de zeldzame Zelda-collectie voor de GameCube en een heruitgave van Super Mario All-Stars op de Wii. Maar het valt dit keer nog meer op omdat het bedrijf zelfs schaarste creëert voor zijn digitale producten. Super Mario 3D All-Stars en Super Mario Bros. 35 kunnen maar tot eind maart gedownload worden. Dat terwijl het voor Nintendo een koud kunstje is om een ontelbare hoeveelheid downloadcodes voor de spellen te maken.

Hier is iets anders aan de hand. Nintendo lijkt een soort van ‘Disney Vault’ te creëren, of beter gezegd: een ‘Nintendo Vault’. Disney Home Entertainment bracht jarenlang verschillende Disney-tekenfilms maar voor korte duur uit, waarna het bedrijf de productie beëindigde. Daarna stopte Disney de tekenfilm in kwestie weer terug in de ‘vault’ – oftewel de kluis – tot de volgende heruitgave.

Omdat er niet een oneindige hoeveelheid exemplaren van Super Mario 3D All-Stars verkrijgbaar is, verliest de game ook niets aan waarde.

-

Premium (prijzen)

Zijn bedrijven als Disney en Nintendo gek geworden? Waarom zouden ze de productie van een game (of tekenfilm) stopzetten, terwijl het goed blijft verkopen? Dat heeft alles te maken met het imago dat beide bedrijven willen creëren en behouden. Beide bedrijven willen ‘premium’-merken zijn. Producten van Nintendo en Disney zijn van hoge kwaliteit en zijn altijd gewild: zo moet de tendens zijn. Het is dus niet de bedoeling dat felbegeerde games of films in grote getale in de winkels blijven liggen. Wanneer er lege schappen te zien zijn, ziet de gemiddelde consument hoe gewild een product is. Het zijn basislessen die de gemiddelde marketeer met de paplepel ingegoten krijgt.

Zo’n Vault-werkwijze heeft nog een andere fijne bijkomstigheid: premiumproducten behouden hun premiumprijzen. Omdat er niet een oneindige hoeveelheid exemplaren van Super Mario 3D All-Stars verkrijgbaar is, verliest de game ook niets aan waarde. Sterker nog: mochten er straks te weinig exemplaren zijn, dan neemt de waarde alleen maar toe. Psychologisch gezien blijven games als Super Mario 64 en Super Mario Sunshine daardoor ook altijd waardevol aanvoelen – ze blijven geassocieerd worden met premiumprijzen. Wanneer ze over jaren onderdeel uitmaken van een nieuwe collectie, betalen consumenten zonder met hun ogen te knipperen wederom de volle mep.

Mogelijkerwijs brengt Nintendo na maart 2021 de games alsnog afzonderlijk digitaal uit op de Switch eShop, maar reken er maar op dat je onder de streep dan meer betaalt dan als je ze in één pakket koopt. Wederom is het een slimme manier om meer geld te slaan uit wat in feite leuk aangeklede ROM-dumps zijn.

©GMRimport

Middelvinger

Vriendelijk naar de consument toe is het allerminst, maar bedrijven zijn er niet om ons te vriend te houden. Het is onderdeel van hun strategie. Als je de industrie en de manier waarop Nintendo zichzelf al jarenlang positioneert volgt, moet je haast wel respect hebben voor de manier waarop Nintendo de meest klantonvriendelijke strategieën positioneert als pluspunten voor hun imago.

Als gamer voelt het alsof er een dikke middelvinger naar je opgestoken wordt. Een game maar tijdelijk digitaal aanbieden is de meest extreme vorm van artificiële schaarste creëren, want het zou Nintendo géén extra moeite kosten om Super Mario 3D All-Stars ook na maart 2021 op de Switch eShop te blijven aanbieden. Een speciale fysieke collectie alleen tijdelijk aanbieden is één ding, maar digitaal? Dat is wel het uiterste.

Jij en ik kunnen hoog of laag springen, maar dat verandert niets aan het volgende: de meesten van ons kijken enorm uit naar Super Mario 3D All-Stars en doen er straks alles aan om het te kunnen kopen. De prijs maakt ons op voorhand al nauwelijks uit. We weten dat de collectie maar tijdelijk te koop is, dus we staan klaar met onze portemonnee, zonder er goed over na te denken. Precies zoals Nintendo (en elk ander commercieel bedrijf) het graag heeft. Zoals gezegd: het is zo van de pot gerukt dat ik er respect voor heb.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames
Gamer.nl
Nieuws

The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames

Waaronder Duskfade, Void/Breaker en Outbound

De gisteren uitgezonden Triple-i Initiative bevatte meer dan dertig aankomende indiegames.

Organisator Evil Empire zond vorig jaar de eerste editie van The Triple-i Initiative uit, en gisteren verscheen de tweede editie online. Over Rematch, nieuwe Katana Zero-dlc en The Alters hebben we elders op de website al geschreven, maar er kwamen nog veel meer spellen voorbij.

Zo werden er games getoond als de roguelike Void/Breaker, Neverway van een van de mensen achter Celeste, de survivalshooter Frostrail, campingavontuur Outbound, een vervolg op Speedrunners, 3D-platformer Duskfade en adventuregame Ikuma: The Frozen Compass van de makers van Lost Ember.

Hieronder kan de volledige livestream worden bekeken, alsmede enkele uitgelichte trailers.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas

Die moet alsnog los gekocht worden

De betaalde downloadbare content voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild zit niet inbegrepen bij de Switch 2-versie van de game.

Dat heeft Nintendo bevestigd aan IGN. "The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch 2 Edition bevat niet de The Legend of Zelda: Breath of the Wild Expansion Pass-dlc. Die dlc kan los gekocht worden."

Dat betekent dat mensen die de Switch-game met de Switch 2-upgrade kopen - zij het digitaal of fysiek - niet de betaalde dlc ontvangen. Wil men toegang tot de uitbreiding, dan moet men deze los aanschaffen. De uitbreidingspas kost 19,99 euro op de Switch eShop. In deze dlc zitten de zogeheten 'Master Trials' en 'The Champions' Ballad', compleet nieuwe uitdagingen binnen de spelwereld. Mensen die de Switch-versie van de game én de dlc al hebben gekocht, blijven dit natuurlijk wel bezitten wanneer ze de upgrade aanschaffen.

Overigens werd onlangs door Nintendo bevestigd dat de fysieke edities van Switch 2-versies van Switch-games wel de upgrade op de cartridge hebben staan. In eerste instantie ontstond er verwarring en werd er gedacht dat de upgrade als downloadcode bijgeleverd werd, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn.

De Switch 2-upgrades van Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom gaan 10 dollar (waarschijnlijk ongeveer 10 euro) per stuk kosten voor mensen die de games al in het bezit hebben. Daarnaast kunnen leden van Nintendo Switch Online en de Expansion Pack de upgrades gratis downloaden. Beide games krijgen HDR-ondersteuning en verbeterde resoluties en framerates. Ook wordt Zelda Notes toegevoegd, waarmee spelers op hun smartphone de landkaart, achievements en andere extra's kunnen bekijken. De Switch 2 komt op 5 juni uit. Switch-games kunnen ook zonder betaalde upgrade op Switch 2 gespeeld worden via backward compatibility.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!