De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen
Nieuws

De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen

Met de gigantische mobielegamesmarkt, het succes van de Nintendo Switch en de opkomst van cloud gaming is spelen op het kleine scherm groter dan ooit. De G Cloud van Logitech zet volop in op dat laatste, maar lijkt vooralsnog weinig meerwaarde te bieden in het huidige gamelandschap.

Logitech onthulde de handheld deze week groots tijdens LogiPlay, een nieuw jaarlijks evenement waar het nieuwe producten uit de doeken doet. Zo komt het met indrukwekkende nieuwe stuurwielen en pedalen, de Blue Sona-XLR-microfoon voor streamers en podcasters en introduceert het de G Fits: oordoppen die zich binnen enkele minuten naar je oor vormen. Het was echter duidelijk dat de G Cloud het grote klapstuk van de presentatie moest zijn. 

De power van de cloud

Dat de G Cloud samen met het Chinese Tencent is ontwikkeld, zegt veel over de doelgroep van de handheld. In een Q&A geeft een woordvoerder aan hoge verwachtingen van zowel de Europese als de Amerikaanse markt te hebben, maar het is overduidelijk dat de G Cloud vooral de Aziatische landen, waar mobiel gamen nog veel groter is dan hier, moet aanspreken.

De G Cloud is volledig bedoeld om op te cloudgamen. Daarvoor heeft Logitech samenwerkingen met Microsoft voor Xbox Cloud Gaming en Nvidia voor GeForce Now. Beide apps staan dan ook geïnstalleerd op het apparaat zelf om - indien de gebruiker beschikt over juiste abonnementen - eenvoudig tussen de bibliotheken te wisselen. Verder zijn ook Xbox Remote Play en Steam Link geïntegreerd in het besturingssysteem en zegt Logitech in de toekomst meer platforms toe te voegen. 

©GMRimport

Dat wisselen en opstarten van games gaat uitstekend. Het besturingssysteem van de handheld is vloeiend en de op Android 11 gebaseerde launcher is overzichtelijk. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de knoppen opnieuw toe te wijzen. Gebruikers kunnen de handheld ook op tabletmodus zetten om gebruik te maken van alle mogelijkheden van Android - van Chrome tot alle apps uit de Google Play Store. Het downloaden van andere streamingapplicaties is dus mogelijk.

De gebruikservaring van de G Cloud is prettig. Het apparaat ligt prima in de hand en de knoppen voelen vrij premium aan. Feitelijk is het een dunne tablet, geïntegreerd in een handheldbehuizing. 

Alleen wifi

Dat is ook meteen de valkuil van de G Cloud: er is maar weinig verschil met cloudgamen op een telefoon en een opzetbare controller. Logitech draagt als argumenten om de handheld boven smartphones te verkiezen aan dat het 1080p- en 60Hz-scherm de perfecte specificaties heeft voor streamen, dat gebruikers tijdens het spelen niet worden afgeleid door andere apps en dat de behuizing veel comfortabeler is.

Behalve dat de G Cloud inderdaad lekker in de hand ligt en een prima scherm heeft, voldoen veel telefoons en controllers echter ook aan bovenstaande eisen. Bovendien draait de handheld op de Snapdragon 720G-chip uit 2019, waarmee veel nieuwe telefoons zelfs een streepje voor hebben.

Het grootste gemis van de G Cloud is echter dat het enkel wifi ondersteunt. Gebruikers die onderweg willen gamen - nota bene op een handheld - zijn dus afhankelijk van wifi en mobiele hotspots. Logitech geeft zelf aan dat uit onderzoek blijkt dat veel gebruikers een handheld graag op verschillende plekken binnenshuis gebruiken, en dat wifi de beste streamervaring biedt. Dat klopt als een bus, maar is eigenlijk geen goede reden om simkaartondersteuning te schrappen. 

©GMRimport

Nog niet in de wolken

Voor wie is de G Cloud dan bedoeld? Dat is vooralsnog een lastige vraag om te beantwoorden, zelfs voor markten waarin mobiel gamen groter is dan hier. Los van het bovenstaande is er weinig mis met het apparaat zelf. De specificaties zijn prima geschikt om voor een langere tijd op te cloudgamen, wat op zichzelf steeds beter werkt. Maar met een voorbestelprijs van 299 dollar en een uiteindelijke prijs van 349 dollar in de Verenigde Staten maakt de Logitech G Cloud nog geen fantastische indruk.

De Logitech G Cloud verschijnt op 17 oktober in de Verenigde Staten. Het is nog onbekend wanneer de handheld naar Europa komt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow
Nieuws

Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow

Paramount Pictures heeft de tweede officiële trailer van Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht. Voor Sonic-fans is de trailer een feest van herkenning.

Zo zien we onder meer een Chao Garden, Shadow op een motor met een geweer, en Dr. Eggman's mysterieuze nichtje Maria Robotnik. De trailer bevat ook veel actiebeelden, waaronder een gewelddadige aanvaring tussen Sonic en zijn duistere tegenpool Shadow op de beroemde Shibuya Crossing in Tokio.

De trailer laat ook een gezonde dosis humor zien. Zo vraagt een Japans meisje aan het vosachtige personage Tails of hij "Detective Pikachu" is.

Watch on YouTube

De ruim twee minuten durende video werpt overigens een uitgebreide blik op Shadow the Hedgehog. Dit is namelijk de eerste Sonic-film waarin dat personage - een handlanger van de superschurk Dr. Eggman (gespeeld door Jim Carrey) - zijn opwachting maakt. Shadow wordt ingesproken door Keanu Reeves, bekend van de The Matrix-films.

Sonic the Hedgehog 3 draait vanaf 25 december (op Eerste Kerstdag dus) in de Nederlandse bioscopen. De film speelt zich af op enkele bekende locaties, waaronder Tokio en Londen.

Hier zie je de eerdere trailer van Sonic the Hedgehog 3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen

De onvoorwaardelijke toewijding van Final Fantasy-ontwikkelaar Square Enix aan PlayStation lijkt steeds meer tot een einde te komen. Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi heeft in een interview namelijk nadrukkelijk zijn wens uitgesproken om de remake-trilogie van Final Fantasy 7 naar meer platforms te brengen.

Die trilogie, waarvan nu twee games uit zijn, zou eigenlijk exclusief voor Sony's PlayStation zijn. Maar in een recent interview met GamesRadar spreekt Hamaguchi zijn wens uit om de trilogie naar meer platforms te krijgen. "Ik wil Final Fantasy 7 en de Remake-serie naar zoveel mogelijk spelers brengen", zegt de regisseur. "We willen de situatie creëren waar meerdere spelers de game in de toekomst kunnen spelen."

Volgens Hamaguchi is de tijd voorbij dat gamers zich massaal naar één platform begeven om een specifieke game te spelen. "Het is veel meer gespreid nu, dus ik denk dat dat waarschijnlijk de reden is waarom onze ceo, Mr. Kiryu, de beslissing heeft genomen om meer richting multiplatform te gaan. Dat is gewoon de richting waarin de industrie opgaat."

Hamaguchi laat in het interview ook weten dat hij enthousiast is over Xbox. "Ik heb zelf een Xbox", zegt hij opgetogen. "Ik vind het een goed hardware-platform. Ik vind de Xbox leuk."

Xbox-gamers wachten al sinds 2020 tevergeefs op de komst van Final Fantasy 7 Remake, het eerste deel van de trilogie, naar hun consoles. Het spel kwam eerder al wel uit voor pc.

Square Enix lijkt de laatste tijd steeds minder tevreden over hun exclusiviteitsovereenkomst met PlayStation. Ze spreken zich regelmatig uit over de teleurstellende verkopen van hun exclusieve PlayStation 5-games. De verkoop van Final Fantasy 7 Rebirth, Square Enix' grootste release van dit jaar, voldeed bijvoorbeeld niet aan hun verwachtingen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!