De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen
Nieuws

De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen

Met de gigantische mobielegamesmarkt, het succes van de Nintendo Switch en de opkomst van cloud gaming is spelen op het kleine scherm groter dan ooit. De G Cloud van Logitech zet volop in op dat laatste, maar lijkt vooralsnog weinig meerwaarde te bieden in het huidige gamelandschap.

Logitech onthulde de handheld deze week groots tijdens LogiPlay, een nieuw jaarlijks evenement waar het nieuwe producten uit de doeken doet. Zo komt het met indrukwekkende nieuwe stuurwielen en pedalen, de Blue Sona-XLR-microfoon voor streamers en podcasters en introduceert het de G Fits: oordoppen die zich binnen enkele minuten naar je oor vormen. Het was echter duidelijk dat de G Cloud het grote klapstuk van de presentatie moest zijn. 

De power van de cloud

Dat de G Cloud samen met het Chinese Tencent is ontwikkeld, zegt veel over de doelgroep van de handheld. In een Q&A geeft een woordvoerder aan hoge verwachtingen van zowel de Europese als de Amerikaanse markt te hebben, maar het is overduidelijk dat de G Cloud vooral de Aziatische landen, waar mobiel gamen nog veel groter is dan hier, moet aanspreken.

De G Cloud is volledig bedoeld om op te cloudgamen. Daarvoor heeft Logitech samenwerkingen met Microsoft voor Xbox Cloud Gaming en Nvidia voor GeForce Now. Beide apps staan dan ook geïnstalleerd op het apparaat zelf om - indien de gebruiker beschikt over juiste abonnementen - eenvoudig tussen de bibliotheken te wisselen. Verder zijn ook Xbox Remote Play en Steam Link geïntegreerd in het besturingssysteem en zegt Logitech in de toekomst meer platforms toe te voegen. 

©GMRimport

Dat wisselen en opstarten van games gaat uitstekend. Het besturingssysteem van de handheld is vloeiend en de op Android 11 gebaseerde launcher is overzichtelijk. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de knoppen opnieuw toe te wijzen. Gebruikers kunnen de handheld ook op tabletmodus zetten om gebruik te maken van alle mogelijkheden van Android - van Chrome tot alle apps uit de Google Play Store. Het downloaden van andere streamingapplicaties is dus mogelijk.

De gebruikservaring van de G Cloud is prettig. Het apparaat ligt prima in de hand en de knoppen voelen vrij premium aan. Feitelijk is het een dunne tablet, geïntegreerd in een handheldbehuizing. 

Alleen wifi

Dat is ook meteen de valkuil van de G Cloud: er is maar weinig verschil met cloudgamen op een telefoon en een opzetbare controller. Logitech draagt als argumenten om de handheld boven smartphones te verkiezen aan dat het 1080p- en 60Hz-scherm de perfecte specificaties heeft voor streamen, dat gebruikers tijdens het spelen niet worden afgeleid door andere apps en dat de behuizing veel comfortabeler is.

Behalve dat de G Cloud inderdaad lekker in de hand ligt en een prima scherm heeft, voldoen veel telefoons en controllers echter ook aan bovenstaande eisen. Bovendien draait de handheld op de Snapdragon 720G-chip uit 2019, waarmee veel nieuwe telefoons zelfs een streepje voor hebben.

Het grootste gemis van de G Cloud is echter dat het enkel wifi ondersteunt. Gebruikers die onderweg willen gamen - nota bene op een handheld - zijn dus afhankelijk van wifi en mobiele hotspots. Logitech geeft zelf aan dat uit onderzoek blijkt dat veel gebruikers een handheld graag op verschillende plekken binnenshuis gebruiken, en dat wifi de beste streamervaring biedt. Dat klopt als een bus, maar is eigenlijk geen goede reden om simkaartondersteuning te schrappen. 

©GMRimport

Nog niet in de wolken

Voor wie is de G Cloud dan bedoeld? Dat is vooralsnog een lastige vraag om te beantwoorden, zelfs voor markten waarin mobiel gamen groter is dan hier. Los van het bovenstaande is er weinig mis met het apparaat zelf. De specificaties zijn prima geschikt om voor een langere tijd op te cloudgamen, wat op zichzelf steeds beter werkt. Maar met een voorbestelprijs van 299 dollar en een uiteindelijke prijs van 349 dollar in de Verenigde Staten maakt de Logitech G Cloud nog geen fantastische indruk.

De Logitech G Cloud verschijnt op 17 oktober in de Verenigde Staten. Het is nog onbekend wanneer de handheld naar Europa komt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!