De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen
Nieuws

De Logitech G Cloud dreigt tussen wal en schip te vallen

Met de gigantische mobielegamesmarkt, het succes van de Nintendo Switch en de opkomst van cloud gaming is spelen op het kleine scherm groter dan ooit. De G Cloud van Logitech zet volop in op dat laatste, maar lijkt vooralsnog weinig meerwaarde te bieden in het huidige gamelandschap.

Logitech onthulde de handheld deze week groots tijdens LogiPlay, een nieuw jaarlijks evenement waar het nieuwe producten uit de doeken doet. Zo komt het met indrukwekkende nieuwe stuurwielen en pedalen, de Blue Sona-XLR-microfoon voor streamers en podcasters en introduceert het de G Fits: oordoppen die zich binnen enkele minuten naar je oor vormen. Het was echter duidelijk dat de G Cloud het grote klapstuk van de presentatie moest zijn. 

De power van de cloud

Dat de G Cloud samen met het Chinese Tencent is ontwikkeld, zegt veel over de doelgroep van de handheld. In een Q&A geeft een woordvoerder aan hoge verwachtingen van zowel de Europese als de Amerikaanse markt te hebben, maar het is overduidelijk dat de G Cloud vooral de Aziatische landen, waar mobiel gamen nog veel groter is dan hier, moet aanspreken.

De G Cloud is volledig bedoeld om op te cloudgamen. Daarvoor heeft Logitech samenwerkingen met Microsoft voor Xbox Cloud Gaming en Nvidia voor GeForce Now. Beide apps staan dan ook geïnstalleerd op het apparaat zelf om - indien de gebruiker beschikt over juiste abonnementen - eenvoudig tussen de bibliotheken te wisselen. Verder zijn ook Xbox Remote Play en Steam Link geïntegreerd in het besturingssysteem en zegt Logitech in de toekomst meer platforms toe te voegen. 

©GMRimport

Dat wisselen en opstarten van games gaat uitstekend. Het besturingssysteem van de handheld is vloeiend en de op Android 11 gebaseerde launcher is overzichtelijk. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de knoppen opnieuw toe te wijzen. Gebruikers kunnen de handheld ook op tabletmodus zetten om gebruik te maken van alle mogelijkheden van Android - van Chrome tot alle apps uit de Google Play Store. Het downloaden van andere streamingapplicaties is dus mogelijk.

De gebruikservaring van de G Cloud is prettig. Het apparaat ligt prima in de hand en de knoppen voelen vrij premium aan. Feitelijk is het een dunne tablet, geïntegreerd in een handheldbehuizing. 

Alleen wifi

Dat is ook meteen de valkuil van de G Cloud: er is maar weinig verschil met cloudgamen op een telefoon en een opzetbare controller. Logitech draagt als argumenten om de handheld boven smartphones te verkiezen aan dat het 1080p- en 60Hz-scherm de perfecte specificaties heeft voor streamen, dat gebruikers tijdens het spelen niet worden afgeleid door andere apps en dat de behuizing veel comfortabeler is.

Behalve dat de G Cloud inderdaad lekker in de hand ligt en een prima scherm heeft, voldoen veel telefoons en controllers echter ook aan bovenstaande eisen. Bovendien draait de handheld op de Snapdragon 720G-chip uit 2019, waarmee veel nieuwe telefoons zelfs een streepje voor hebben.

Het grootste gemis van de G Cloud is echter dat het enkel wifi ondersteunt. Gebruikers die onderweg willen gamen - nota bene op een handheld - zijn dus afhankelijk van wifi en mobiele hotspots. Logitech geeft zelf aan dat uit onderzoek blijkt dat veel gebruikers een handheld graag op verschillende plekken binnenshuis gebruiken, en dat wifi de beste streamervaring biedt. Dat klopt als een bus, maar is eigenlijk geen goede reden om simkaartondersteuning te schrappen. 

©GMRimport

Nog niet in de wolken

Voor wie is de G Cloud dan bedoeld? Dat is vooralsnog een lastige vraag om te beantwoorden, zelfs voor markten waarin mobiel gamen groter is dan hier. Los van het bovenstaande is er weinig mis met het apparaat zelf. De specificaties zijn prima geschikt om voor een langere tijd op te cloudgamen, wat op zichzelf steeds beter werkt. Maar met een voorbestelprijs van 299 dollar en een uiteindelijke prijs van 349 dollar in de Verenigde Staten maakt de Logitech G Cloud nog geen fantastische indruk.

De Logitech G Cloud verschijnt op 17 oktober in de Verenigde Staten. Het is nog onbekend wanneer de handheld naar Europa komt. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two geeft update over Grand Theft Auto 6-releaseperiode
Nieuws

Take-Two geeft update over Grand Theft Auto 6-releaseperiode

Bedrijf lijkt behoorlijk zeker van het najaar van 2025

Uitgever Take-Two Interactive heeft een update gegeven over de geplande releaseperiode van Grand Theft Auto 6: die staat nog altijd op het najaar van 2025.

Dat meldde het bedrijf bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers. Afgelopen voorjaar werd al gemeld dat het langverwachte openwereldspel van Rockstar Games ergens in het najaar van 2025 moet verschijnen, en dat is dus nog altijd het plan.

Aan Variety liet CEO Strauss Zelnick daarbij weten dat de game niet kort voor of na Borderlands 4 uitkomt. Die game staat gepland om ergens tussen 1 april 2025 en 31 maart 2026 te verschijnen. "We kunnen wel stellen dat we geen grote releases onnodig dicht bij elkaar uitbrengen."

Zelnick praatte daarnaast met CNBC over het proces van een releasedatum voor een game bepalen. "Er zijn elementen die we daadwerkelijk kunnen meten, zoals de hoeveelheid bugs in een game, en we willen er zeker van zijn dat er zo weinig mogelijk bugs zijn voordat we een game uitbrengen."

Hij vervolgt: "Maar in het geval van een buitengewone game zijn er ook buitengewone verwachtingen. Het draait niet zozeer om bugs, maar om het creëren van een ervaring die men nooit eerder heeft gezien. Rockstar Games streeft perfectie na, en perfectie is lastig te meten - het is eerder subjectief dan objectief."

Is het dan ook mogelijk dat Grand Theft Auto 6 het najaar van 2025 niet gaat halen en later uitkomt? "Er vindt uitstel plaats in deze industrie en daar zijn we niet immuun voor", concludeert Zelnick. "Maar we hebben voor deze timing gekozen omdat we daar erg zeker van zijn."

Grand Theft Auto 6 werd eind vorig jaar onthuld middels een eerste trailer, die hieronder bekeken kan worden. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Het spel komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Take-Two maakte overigens ook bekend dat het bedrijf het uitgeverslabel Private Division heeft verkocht. Het is op moment van schrijven niet bekend aan wie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two heeft Private Division-label verkocht
Nieuws

Take-Two heeft Private Division-label verkocht

Eerder dit jaar gingen er al geruchten over ontslagen bij het label

Take-Two Interactive heeft het uitgeverslabel Private Division verkocht.

Dat liet het bedrijf weten bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers. Er werd echter niet gemeld aan welk bedrijf het label is verkocht of hoeveel geld daarvoor is gevraagd.

"We hebben recentelijk de strategische beslissing gemaakt om ons Private Division-label te verkopen zodat we ons kunnen richten op het laten groeien van onze kernzaken op de lange termijn", aldus Strauss Zelnick aan Variety. "Als onderdeel van deze transactie heeft de koper alle bestaande en nog uit te komen releases van Private Division gekocht." Wel blijft Take-Two het in april via Early Access uitgekomen No Rest for the Wicked van Moon Studios ondersteunen.

Private Division werd in 2017 opgericht door Take-Two en was bedoeld voor het uitgeven van games gemaakt door onafhankelijke ontwikkelaars. Studio's als Roll7 (OlliOlli World) en Intercept Games (Kerbal Space Program 2) maken er onderdeel van uit, en ook games als The Outer Worlds en Rollerdrome zijn uitgebracht via het label. Ook het aankomende Tales of the Shire zou worden uitgegeven via het label.

Afelopen voorjaar gingen er al geruchten dat het grootste gedeelte van de werknemers van Private Division zouden zijn ontslagen. Eerder kwamen er ook berichten naar buiten dat Intercept Games en Roll 7 werden gesloten. Take-Two claimde kort daarna dat dit niet het geval is, maar kort daarna volgde een bericht van een werknemer van Intercept waarin werd gemeld dat iedereen in juni werd ontslagen. Het is niet bekend hoeveel van deze studio's nog intact is nu Private Division is overgenomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!