De kritiek op Pokémon is terecht, maar fans gaan te ver
Nieuws

De kritiek op Pokémon is terecht, maar fans gaan te ver

Deze week verschenen Pokémon Sword en Shield, twee van de meest controversiële Nintendo-games aller tijden. Nog nooit eerder ontvingen Pokémon-games namelijk zoveel kritiek van de fans, nota bene nog voor release. Een deel van deze kritiek is naar mijn mening absoluut valide, maar de manier waarop sommige fans dit uiten gaat veel te ver.

De aankondiging van Sword en Shield werd na de Pokémon Direct voor E3 vrij goed ontvangen. De op het Verenigd Koninkrijk gebaseerde Galar-regio zag er lekker kleurrijk uit en de starters vielen in goede aarde. Pokémon-fans waren sowieso enthousiast over het idee van een ‘hardcore’ Pokémon-titel voor de Switch, na de versimpelde Pokémon Let’s Go: Pikachu en Eevee. Dat sentiment sloeg echter om tijdens E3 2019, waar Junichi Masuda van Game Freak een pijnlijke mededeling deed: de National Dex ontbreekt in Sword en Shield. Oftewel: je kunt niet alle pokémon in de game verzamelen.

©GMRimport

Zelf kreeg ik de mededeling niet mee, want nadat hoofdredacteur Lucas en ik waren bijgekomen van de aankondiging van Zelda: Breath of the Wild 2 moesten we als de bliksem naar de E3-beurs. Gedurende de dag bleek echter dat Pokémon-fans niet blij waren met het ontbreken van de National Dex. Dat is naar aanloop van release alleen maar erger geworden. De onofficiële Reddit-pagina staat momenteel in vuur en vlam, media die de game wél hebben gespeeld en een goed cijfer geven krijgen kritiek en YouTube-reacties omtrent de games kun je beter vermijden.

Een grote teleurstelling

Laat ik vooropstellen dat ik de kritiek die Game Freak voor zijn kiezen krijgt grotendeels terecht vind. Als iemand die sinds de Game Boy Advance-delen al z’n pokémon overzet naar het nieuwste deel, is het jammer dat het niet mogelijk is om je collectie over te dragen. Sommige monsters zijn een herinnering aan mensen die ik niet meer zie en anderen doen me simpelweg denken aan de avonturen die ik in oudere games heb beleefd. Daarbij ontbreken er wel érg veel populaire pokémon in Sword en Shield, zoals de meeste starters. Voor buitenstaanders is dat wellicht geen probleem, maar voor spelers die de franchise al jaren volgens is dat een grote teleurstelling.

Bovendien is de manier waarop Game Freak de tekortkomingen van Sword en Shield uitlegt niet altijd even tactvol. Zo was aanvankelijk de boodschap dat het toevoegen van de National Dex, en daarmee dus zo’n negenhonderd pokémon animeren en balanceren, ten koste zou gaan van nieuwe features die de game juist fris maken. Enerzijds is dat begrijpelijk, want Game Freak bestaat uit een relatief klein team en er moet ergens een grens getrokken worden. Anderzijds is Pokémon met een geschatte 95 miljard aan opbrengst de allergrootste franchise ter wereld, groter Star Wars, Harry Potter en Spider-Man. Ergens moet er toch ruimte zijn voor een complete Pokédex zonder dat de ontwikkeling de soep in loopt?

Veel reviews halen de tekortkomingen wel aan, zoals Tom in de Gamer.nl-review, maar beargumenteren waarom ze lang niet zoveel impact hebben op de ervaring als de pessimisten doen vermoeden.

-

©GMRimport

Hoewel het ontbreken van de National Dex verreweg het grootste kritiekpunt op de games is, zijn er nog andere dingen waar fans zich aan storen. Een groot deel hiervan is erg vergezocht, maar er zijn ook punten die naar mijn mening terecht zijn. Neem de animaties van pokémon tijdens gevechten. Deze

Watch on YouTube

legt uit dat ze door de jaren heen geleidelijk zijn verbeterd en dat het een wonder is dat Game Freak het zo lang heeft volgehouden. Uit de analyse blijkt echter ook dat veel effecten en bewegingen tussen pokémon worden gedeeld, wat in Sword en Shield nog steeds het geval is. Vooral op het grote scherm valt op hoe statisch en – zeker voor een Switch-game - ondermaats gevechten eruitzien.

Deze week gooiden dataminers olie op het vuur door te beweren dat Game Freak 3D-modellen heeft hergebruikt uit de 3DS-games, wat Game Freak eerder dit jaar ontkende. Hoewel het mij gezien de technologie sterk lijkt, kan ik niet inschatten of de ontdekking ook bewijs is voor het hergebruiken van modellen. Mocht dat zo zijn, dan had Game Freak er inderdaad eerlijk over moeten zijn. Samen met het ontbreken van de National Dex was het in ieder geval aanleiding voor veel Twitter-gebruikers om de hashtag #GameFeakLied (niet te verwarren met een Game Freak-lied) in het leven te roepen om de ontwikkelaar te bekritiseren.

Te ver

Dat is waar de naar mijn mening deels terechte kritiek omslaat in onacceptabel gedrag. Een deel van de ‘fans’ heeft zich de afgelopen tijd op walgelijke manieren geuit, niet zelden gericht aan specifieke werknemers. Art director James Turner wordt op Twitter totaal belachelijk gemaakt en er wordt geëist dat regisseur Shigeru Ohmori en producer en medeoprichter Junichi Masuda ontslag nemen. Ook verscheen er een lachwekkende petitie om de game te verbieden in de Verenigde Staten.

Volgens geruchten is de werknemers van Game Freak het lachen echter vergaan. De moraal zou nog nooit zo laag zijn geweest vanwege de felle kritiek en zelfs doodsbedreigingen, waardoor lanceerevenementen zouden zijn geannuleerd. Dat is het moment om je te beseffen dat het gaat over een videogame, niet om iets écht belangrijks.

©GMRimport

Uitstekende games

Het ironische is dat Pokémon Sword en Shield vooralsnog uitstekende games blijken te zijn. Veel reviews halen de tekortkomingen wel aan, zoals Tom in de Gamer.nl-review, maar beargumenteren waarom ze lang niet zoveel impact hebben op de ervaring als de pessimisten doen vermoeden. Er is een grote kans dat de games wederom uitstekend verkopen en alles weer pais en vree is.

En de volgende games? Junichi Masuda heeft mij persoonlijk verteld dat er geen plannen zijn om de National Dex te implementeren in de toekomst, maar ik hoop dat de ontwikkelaar alsnog een manier vindt om dit recht te trekken. Een uitbreiding van het team moet absoluut kunnen, of desnoods een klein deel van de monsters beschikbaar maken om competitief mee te vechten en de rest gewoon in de game stoppen. Kom op Game Freak, ik wil gewoon weer met m’n oude vrienden op avontuur!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling
Nieuws

Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling

Wordt ontwikkeld door de studio achter Terminator Resistance

Het lijkt er op dat er in de toekomst een game genaamd Terminator 2D: No Fate uitkomt.

Die naam is namelijk gespot op de Australische classificeringswebsite. Daarbij wordt gemeld dat de game verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Meer details over het spel zijn er nog niet, maar gezien de naam ligt het in de lijn der verwachting dat het een tweedimensionaal actiespel is. Daarbij valt te lezen dat het spel wordt uitgegeven en ontwikkeld door Reef Entertainment, dat in 2019 ook de firstpersonshooter Terminator Resistance afleverde. Het is niet bekend wanneer het spel officieel wordt aangekondigd.

Thijs Barnhard gaf een 5,5 aan Termninator Resistance: "Terminator Resistance is een B-game zoals ze tegenwoordig nog maar nauwelijks gemaakt worden. Veel van de ambitieuze ideeën komen niet uit de verf, maar ondanks dat is de game gewoon prima speelbaar en vermakelijk. Dat Resistance de Terminator-lore zo serieus neemt is vooral fijn voor de fans, maar het is vooral de liefhebber van de echte B-game die met dit spel zijn lol op kan."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!