De kritiek op Pokémon is terecht, maar fans gaan te ver
Nieuws

De kritiek op Pokémon is terecht, maar fans gaan te ver

Deze week verschenen Pokémon Sword en Shield, twee van de meest controversiële Nintendo-games aller tijden. Nog nooit eerder ontvingen Pokémon-games namelijk zoveel kritiek van de fans, nota bene nog voor release. Een deel van deze kritiek is naar mijn mening absoluut valide, maar de manier waarop sommige fans dit uiten gaat veel te ver.

De aankondiging van Sword en Shield werd na de Pokémon Direct voor E3 vrij goed ontvangen. De op het Verenigd Koninkrijk gebaseerde Galar-regio zag er lekker kleurrijk uit en de starters vielen in goede aarde. Pokémon-fans waren sowieso enthousiast over het idee van een ‘hardcore’ Pokémon-titel voor de Switch, na de versimpelde Pokémon Let’s Go: Pikachu en Eevee. Dat sentiment sloeg echter om tijdens E3 2019, waar Junichi Masuda van Game Freak een pijnlijke mededeling deed: de National Dex ontbreekt in Sword en Shield. Oftewel: je kunt niet alle pokémon in de game verzamelen.

©GMRimport

Zelf kreeg ik de mededeling niet mee, want nadat hoofdredacteur Lucas en ik waren bijgekomen van de aankondiging van Zelda: Breath of the Wild 2 moesten we als de bliksem naar de E3-beurs. Gedurende de dag bleek echter dat Pokémon-fans niet blij waren met het ontbreken van de National Dex. Dat is naar aanloop van release alleen maar erger geworden. De onofficiële Reddit-pagina staat momenteel in vuur en vlam, media die de game wél hebben gespeeld en een goed cijfer geven krijgen kritiek en YouTube-reacties omtrent de games kun je beter vermijden.

Een grote teleurstelling

Laat ik vooropstellen dat ik de kritiek die Game Freak voor zijn kiezen krijgt grotendeels terecht vind. Als iemand die sinds de Game Boy Advance-delen al z’n pokémon overzet naar het nieuwste deel, is het jammer dat het niet mogelijk is om je collectie over te dragen. Sommige monsters zijn een herinnering aan mensen die ik niet meer zie en anderen doen me simpelweg denken aan de avonturen die ik in oudere games heb beleefd. Daarbij ontbreken er wel érg veel populaire pokémon in Sword en Shield, zoals de meeste starters. Voor buitenstaanders is dat wellicht geen probleem, maar voor spelers die de franchise al jaren volgens is dat een grote teleurstelling.

Bovendien is de manier waarop Game Freak de tekortkomingen van Sword en Shield uitlegt niet altijd even tactvol. Zo was aanvankelijk de boodschap dat het toevoegen van de National Dex, en daarmee dus zo’n negenhonderd pokémon animeren en balanceren, ten koste zou gaan van nieuwe features die de game juist fris maken. Enerzijds is dat begrijpelijk, want Game Freak bestaat uit een relatief klein team en er moet ergens een grens getrokken worden. Anderzijds is Pokémon met een geschatte 95 miljard aan opbrengst de allergrootste franchise ter wereld, groter Star Wars, Harry Potter en Spider-Man. Ergens moet er toch ruimte zijn voor een complete Pokédex zonder dat de ontwikkeling de soep in loopt?

Veel reviews halen de tekortkomingen wel aan, zoals Tom in de Gamer.nl-review, maar beargumenteren waarom ze lang niet zoveel impact hebben op de ervaring als de pessimisten doen vermoeden.

-

©GMRimport

Hoewel het ontbreken van de National Dex verreweg het grootste kritiekpunt op de games is, zijn er nog andere dingen waar fans zich aan storen. Een groot deel hiervan is erg vergezocht, maar er zijn ook punten die naar mijn mening terecht zijn. Neem de animaties van pokémon tijdens gevechten. Deze

Watch on YouTube

legt uit dat ze door de jaren heen geleidelijk zijn verbeterd en dat het een wonder is dat Game Freak het zo lang heeft volgehouden. Uit de analyse blijkt echter ook dat veel effecten en bewegingen tussen pokémon worden gedeeld, wat in Sword en Shield nog steeds het geval is. Vooral op het grote scherm valt op hoe statisch en – zeker voor een Switch-game - ondermaats gevechten eruitzien.

Deze week gooiden dataminers olie op het vuur door te beweren dat Game Freak 3D-modellen heeft hergebruikt uit de 3DS-games, wat Game Freak eerder dit jaar ontkende. Hoewel het mij gezien de technologie sterk lijkt, kan ik niet inschatten of de ontdekking ook bewijs is voor het hergebruiken van modellen. Mocht dat zo zijn, dan had Game Freak er inderdaad eerlijk over moeten zijn. Samen met het ontbreken van de National Dex was het in ieder geval aanleiding voor veel Twitter-gebruikers om de hashtag #GameFeakLied (niet te verwarren met een Game Freak-lied) in het leven te roepen om de ontwikkelaar te bekritiseren.

Te ver

Dat is waar de naar mijn mening deels terechte kritiek omslaat in onacceptabel gedrag. Een deel van de ‘fans’ heeft zich de afgelopen tijd op walgelijke manieren geuit, niet zelden gericht aan specifieke werknemers. Art director James Turner wordt op Twitter totaal belachelijk gemaakt en er wordt geëist dat regisseur Shigeru Ohmori en producer en medeoprichter Junichi Masuda ontslag nemen. Ook verscheen er een lachwekkende petitie om de game te verbieden in de Verenigde Staten.

Volgens geruchten is de werknemers van Game Freak het lachen echter vergaan. De moraal zou nog nooit zo laag zijn geweest vanwege de felle kritiek en zelfs doodsbedreigingen, waardoor lanceerevenementen zouden zijn geannuleerd. Dat is het moment om je te beseffen dat het gaat over een videogame, niet om iets écht belangrijks.

©GMRimport

Uitstekende games

Het ironische is dat Pokémon Sword en Shield vooralsnog uitstekende games blijken te zijn. Veel reviews halen de tekortkomingen wel aan, zoals Tom in de Gamer.nl-review, maar beargumenteren waarom ze lang niet zoveel impact hebben op de ervaring als de pessimisten doen vermoeden. Er is een grote kans dat de games wederom uitstekend verkopen en alles weer pais en vree is.

En de volgende games? Junichi Masuda heeft mij persoonlijk verteld dat er geen plannen zijn om de National Dex te implementeren in de toekomst, maar ik hoop dat de ontwikkelaar alsnog een manier vindt om dit recht te trekken. Een uitbreiding van het team moet absoluut kunnen, of desnoods een klein deel van de monsters beschikbaar maken om competitief mee te vechten en de rest gewoon in de game stoppen. Kom op Game Freak, ik wil gewoon weer met m’n oude vrienden op avontuur!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!