De keuze tussen gamen met oordoppen of een hoofdtelefoon
Nieuws

De keuze tussen gamen met oordoppen of een hoofdtelefoon

Het ratelen van machinegeweren en het geschreeuw van medegamers is prima te horen via reguliere oordopjes. Desalniettemin zijn een hoop hoofdtelefoons op de markt specifiek ontworpen voor gamers. Wat is nou de meerwaarde van zo’n groot apparaat op je hoofd?

Dit artikel is de aftrap van een headset round-up op Gamer.nl. Verwacht elke week nieuwe hands-on reviews van headsets, waarna ze allemaal worden meegenomen in één grote vergelijking.

In beide gevallen - oordoppen en hoofdtelefoon - zijn er praktische overwegingen om te maken. Het is snel en gemakkelijk om oordopjes in de controller te pluggen. Daarnaast zijn oordoppen klein, eenvoudig op te bergen en perfect om mee te reizen. Ook is de kans dat je een paar oordopjes hebt simpelweg groter, omdat je ze bijvoorbeeld bij je smartphone hebt gekregen.

De meeste gameheadsets zijn daarentegen robuuste, gesloten hoofdtelefoons. Gesloten betekent in dit geval dat de behuizing met speaker die over je oor valt - de schelp - volledig is dichtgemaakt. Het comfort van deze modellen is niet altijd om over naar huis te schrijven. Ze klemmen stevig en zeker in de zomer zorgen ze voor extra warmte.

©GMRimport

Gesloten hoofdtelefoons voor gamers zijn vaak laag ohmig. Dat betekent dat er weinig energie - elektrische spanning in dit geval - nodig is om de speakers die in de schelpen van de hoofdtelefoon zit te laten werken. In de praktijk zorgt dit er voornamelijk voor dat ze erg hard geluid kunnen weergeven. Deze ontwerpkeuze wordt gemaakt met het oog op professionele gamers die in grote arena’s toernooien spelen. Zij dragen vaak geluiddempende oordoppen onder hun headsets. Zo dempen ze het geluid van het publiek en andere storingsfactoren in de omgeving, terwijl ze dankzij het harde geluid van hun headsets toch hun teamgenoten blijven horen. De demping komt - ook voor de gemiddelde gamer - de game-beleving ten goede. Aan de andere kant kan het ongewenst zijn om je thuis voor alles en iedereen af te sluiten.

Dynamiek

Een ander aspect die de keuze tussen oordopjes en hoofdtelefoon bepaalt, is de geluidskwaliteit. Is het verschil tussen de twee echt zo groot? Om daar iets over te kunnen zeggen, is het handig om inzicht te hebben in de werking van geluid. Geluid bestaat uit golven. Die golven kunnen zich als trillingen door verschillende materialen verplaatsen. De meest voorkomende verplaatsing van geluid is natuurlijk door de lucht - de golven resulteren dan in luchtdrukveranderingen. Je oren kunnen deze luchtdrukveranderingen opvangen en vertalen naar een signaal dat door je hersenen wordt waargenomen als geluid.

Geluid kan zich echter ook door hardere materialen verplaatsen - die gaan dan trillen. Je merkt dit bijvoorbeeld als je je op een festival in de buurt van de speakers bevindt: staat de bas hard, dan voel je je lichaam letterlijk vibreren. Wanneer je oordopjes diep in je oren stopt, verplaatst een deel van het geluid dat door de oordopjes wordt gegenereerd zich niet via de lucht, maar door middel van directe trillingen in je oren. Het oor ervaart het verschil tussen hard en zacht een stuk minder goed via directe trillingen. Een groot nadeel van het gebruik van oordopjes is dan ook dat grote, spectaculaire geluidseffecten een stuk minder impact hebben.

©GMRimport

Resolutie

Het lijkt er op dat er met de nieuwe generatie consoles een grotere focus op audio komt te liggen. Recent werd bevestigd dat Microsoft voor de ontwikkeling van de Xbox Series X een samenwerking aangaat met de Deense high-end audiogigant Bang & Olufsen. Sony gaat een stap verder en introduceert met de Playstation 5 zelfs een dedicated chip voor hun 3D-audio techniek. Om deze 3D-audio goed te kunnen ervaren, is het essentieel dat de gebruiker beschikt over een goed klinkende hoofdtelefoon.

’Goed klinkend‘ heeft in dit geval betrekking op de frequentierespons van de hoofdtelefoon. In-game geluiden bestaan allemaal uit verschillende samenstellingen van frequenties. De klank van een ontploffing heeft vaak veel bas (lage frequenties), terwijl een schreeuwende alien schel klinkt (hoge frequenties). Hoewel je op elke hoofdtelefoon kunt horen of er meer bas of juist meer hoge tonen in een klank zitten, is de klank van zo’n ontploffing of onaardse schreeuw op elke hoofdtelefoon toch net even anders. Dat komt omdat niet elke hoofdtelefoon dezelfde frequenties uit het volledige spectrum evenveel benadrukt - ofwel een unieke frequentierespons heeft.

Om de implicaties hiervan te begrijpen, kunnen we dit het beste vergelijken met resolutie. De meeste visuele aspecten die je nodig hebt om een game te spelen, blijven zelfs op lagere resoluties intact. Wil je echter echt genieten en meegezogen worden in het verhaal en de wereld van een game, dan is extra detail essentieel. De meest sfeervolle geluidsdetails hebben eenzelfde effect op de gamebeleving. Concentreer je eens op geluiden die je in-game om je heen hoort: in het hoogste hoog zit het ruisen van bladeren, terwijl het galopperen van paarden op afstand dof en hol klinkt.

©GMRimport

©GMRimport

Goedkopere oordopjes zijn vaak multi-purpose - je wilt ze niet alleen gebruiken om muziek te luisteren, maar ook om te bellen - en hebben daarom een frequentierespons die geoptimaliseerd is voor spraak. Daarnaast zijn ze, vanwege de eerder beschreven directe trillingen, erg actief in het laag. De frequentierespons heeft dus twee zwaartepunten op een zeer beperkt deel van het totale spectrum en weinig detail daar omheen: een lage resolutie. Hoofdtelefoons zijn in staat met grotere precisie - een hogere resolutie - de frequenties weer te geven. Dat zorgt voor het waarnemen van meer details en effecten die je brein, soms onbewust, omzet en interpreteert als realisme.

Volume & praktische implicaties

Tot slot zijn oordoppen potentieel slechter voor je oren. In tegenstelling tot de meeste gesloten hoofdtelefoons, dempen oordoppen minder geluid van buitenaf. Tel daarbij op dat het diep in je oren stoppen van de kleine speakers er voor zorgt dat het volume dat je oren te verduren krijgen flink toeneemt. Ook neemt je oor vanwege de directe trillingen minder goed de verschillen tussen hard en zacht waar. De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat je bij het gebruik van oordoppen sneller geneigd bent het volume op te schroeven. Op termijn kan dit resulteren in een grotere kans op permanente gehoorbeschadiging.

Er valt dus veel te zeggen voor het gebruik van een grote, gesloten hoofdtelefoon tijdens het gamen. Er is minder kans op gehoorbeschadiging, een diepere en gedetailleerdere game-ervaring en - met het oog op de toekomst - meer plezier van nieuwe technieken die eraan zitten te komen. Desalniettemin hoef je je oordoppen niet af te schrijven: als je voorzichtig bent met het volume, kun je ze prima gebruiken om een snel potje Overwatch te spelen. Maar weet wel dat er een hoop detail verloren gaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!