De keuze tussen gamen met oordoppen of een hoofdtelefoon
Nieuws

De keuze tussen gamen met oordoppen of een hoofdtelefoon

Het ratelen van machinegeweren en het geschreeuw van medegamers is prima te horen via reguliere oordopjes. Desalniettemin zijn een hoop hoofdtelefoons op de markt specifiek ontworpen voor gamers. Wat is nou de meerwaarde van zo’n groot apparaat op je hoofd?

Dit artikel is de aftrap van een headset round-up op Gamer.nl. Verwacht elke week nieuwe hands-on reviews van headsets, waarna ze allemaal worden meegenomen in één grote vergelijking.

In beide gevallen - oordoppen en hoofdtelefoon - zijn er praktische overwegingen om te maken. Het is snel en gemakkelijk om oordopjes in de controller te pluggen. Daarnaast zijn oordoppen klein, eenvoudig op te bergen en perfect om mee te reizen. Ook is de kans dat je een paar oordopjes hebt simpelweg groter, omdat je ze bijvoorbeeld bij je smartphone hebt gekregen.

De meeste gameheadsets zijn daarentegen robuuste, gesloten hoofdtelefoons. Gesloten betekent in dit geval dat de behuizing met speaker die over je oor valt - de schelp - volledig is dichtgemaakt. Het comfort van deze modellen is niet altijd om over naar huis te schrijven. Ze klemmen stevig en zeker in de zomer zorgen ze voor extra warmte.

©GMRimport

Gesloten hoofdtelefoons voor gamers zijn vaak laag ohmig. Dat betekent dat er weinig energie - elektrische spanning in dit geval - nodig is om de speakers die in de schelpen van de hoofdtelefoon zit te laten werken. In de praktijk zorgt dit er voornamelijk voor dat ze erg hard geluid kunnen weergeven. Deze ontwerpkeuze wordt gemaakt met het oog op professionele gamers die in grote arena’s toernooien spelen. Zij dragen vaak geluiddempende oordoppen onder hun headsets. Zo dempen ze het geluid van het publiek en andere storingsfactoren in de omgeving, terwijl ze dankzij het harde geluid van hun headsets toch hun teamgenoten blijven horen. De demping komt - ook voor de gemiddelde gamer - de game-beleving ten goede. Aan de andere kant kan het ongewenst zijn om je thuis voor alles en iedereen af te sluiten.

Dynamiek

Een ander aspect die de keuze tussen oordopjes en hoofdtelefoon bepaalt, is de geluidskwaliteit. Is het verschil tussen de twee echt zo groot? Om daar iets over te kunnen zeggen, is het handig om inzicht te hebben in de werking van geluid. Geluid bestaat uit golven. Die golven kunnen zich als trillingen door verschillende materialen verplaatsen. De meest voorkomende verplaatsing van geluid is natuurlijk door de lucht - de golven resulteren dan in luchtdrukveranderingen. Je oren kunnen deze luchtdrukveranderingen opvangen en vertalen naar een signaal dat door je hersenen wordt waargenomen als geluid.

Geluid kan zich echter ook door hardere materialen verplaatsen - die gaan dan trillen. Je merkt dit bijvoorbeeld als je je op een festival in de buurt van de speakers bevindt: staat de bas hard, dan voel je je lichaam letterlijk vibreren. Wanneer je oordopjes diep in je oren stopt, verplaatst een deel van het geluid dat door de oordopjes wordt gegenereerd zich niet via de lucht, maar door middel van directe trillingen in je oren. Het oor ervaart het verschil tussen hard en zacht een stuk minder goed via directe trillingen. Een groot nadeel van het gebruik van oordopjes is dan ook dat grote, spectaculaire geluidseffecten een stuk minder impact hebben.

©GMRimport

Resolutie

Het lijkt er op dat er met de nieuwe generatie consoles een grotere focus op audio komt te liggen. Recent werd bevestigd dat Microsoft voor de ontwikkeling van de Xbox Series X een samenwerking aangaat met de Deense high-end audiogigant Bang & Olufsen. Sony gaat een stap verder en introduceert met de Playstation 5 zelfs een dedicated chip voor hun 3D-audio techniek. Om deze 3D-audio goed te kunnen ervaren, is het essentieel dat de gebruiker beschikt over een goed klinkende hoofdtelefoon.

’Goed klinkend‘ heeft in dit geval betrekking op de frequentierespons van de hoofdtelefoon. In-game geluiden bestaan allemaal uit verschillende samenstellingen van frequenties. De klank van een ontploffing heeft vaak veel bas (lage frequenties), terwijl een schreeuwende alien schel klinkt (hoge frequenties). Hoewel je op elke hoofdtelefoon kunt horen of er meer bas of juist meer hoge tonen in een klank zitten, is de klank van zo’n ontploffing of onaardse schreeuw op elke hoofdtelefoon toch net even anders. Dat komt omdat niet elke hoofdtelefoon dezelfde frequenties uit het volledige spectrum evenveel benadrukt - ofwel een unieke frequentierespons heeft.

Om de implicaties hiervan te begrijpen, kunnen we dit het beste vergelijken met resolutie. De meeste visuele aspecten die je nodig hebt om een game te spelen, blijven zelfs op lagere resoluties intact. Wil je echter echt genieten en meegezogen worden in het verhaal en de wereld van een game, dan is extra detail essentieel. De meest sfeervolle geluidsdetails hebben eenzelfde effect op de gamebeleving. Concentreer je eens op geluiden die je in-game om je heen hoort: in het hoogste hoog zit het ruisen van bladeren, terwijl het galopperen van paarden op afstand dof en hol klinkt.

©GMRimport

©GMRimport

Goedkopere oordopjes zijn vaak multi-purpose - je wilt ze niet alleen gebruiken om muziek te luisteren, maar ook om te bellen - en hebben daarom een frequentierespons die geoptimaliseerd is voor spraak. Daarnaast zijn ze, vanwege de eerder beschreven directe trillingen, erg actief in het laag. De frequentierespons heeft dus twee zwaartepunten op een zeer beperkt deel van het totale spectrum en weinig detail daar omheen: een lage resolutie. Hoofdtelefoons zijn in staat met grotere precisie - een hogere resolutie - de frequenties weer te geven. Dat zorgt voor het waarnemen van meer details en effecten die je brein, soms onbewust, omzet en interpreteert als realisme.

Volume & praktische implicaties

Tot slot zijn oordoppen potentieel slechter voor je oren. In tegenstelling tot de meeste gesloten hoofdtelefoons, dempen oordoppen minder geluid van buitenaf. Tel daarbij op dat het diep in je oren stoppen van de kleine speakers er voor zorgt dat het volume dat je oren te verduren krijgen flink toeneemt. Ook neemt je oor vanwege de directe trillingen minder goed de verschillen tussen hard en zacht waar. De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat je bij het gebruik van oordoppen sneller geneigd bent het volume op te schroeven. Op termijn kan dit resulteren in een grotere kans op permanente gehoorbeschadiging.

Er valt dus veel te zeggen voor het gebruik van een grote, gesloten hoofdtelefoon tijdens het gamen. Er is minder kans op gehoorbeschadiging, een diepere en gedetailleerdere game-ervaring en - met het oog op de toekomst - meer plezier van nieuwe technieken die eraan zitten te komen. Desalniettemin hoef je je oordoppen niet af te schrijven: als je voorzichtig bent met het volume, kun je ze prima gebruiken om een snel potje Overwatch te spelen. Maar weet wel dat er een hoop detail verloren gaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!