De Jbl Quantum 350 weet niet te overtuigen
Nieuws

De Jbl Quantum 350 weet niet te overtuigen

Jbl is een vrij nieuwe speler als het aankomt op audiohardware voor gamers. Pas sinds begin 2020 is de Quantum-serie een feit. De serie biedt gameheadsets in verschillende prijsklassen. Vrijwel alle headsets binnen de serie beschikken over een hoop ledverlichting en door Jbl ontworpen surround sound.

Jbl Quantum 350

Verbinding:

Compatibiliteit:


RGB features:


Batterijduur:

€99,99

2,4Ghz Wireless met dongle

Volledig compatibel met Windows pc’s, beperkt compatibel met Mac, PlayStation en Xbox.

Ja


22 uur

Het is even geleden dat we een headset van de Jbl Quantum-lijn aan de tand hebben gevoeld. We hebben destijds met de Jbl Quantum One, de Quantum 200 en de 600 een gemiddelde greep uit het grote assortiment gameheadsets genomen. In de praktijk bleek niet alleen de prijs van de onderlinge headsets behoorlijk te verschillen, er was ook een flink kwaliteitsverschil tussen de modellen. De Jbl Quantum 350 is de nieuwste toevoeging aan de Quantum-lijn en valt, met zijn 100 euro, zo’n beetje middenin het prijsspectrum.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Hoewel het de nieuwste toevoeging is aan de Quantum-lijn, is de 350 bepaald geen nieuw ontwerp. Ben je bekend met de Quantum-serie, dan is je mogelijk opgevallen dat dit het eerste model betreft dat genummerd is met een honderdtal dat eindigt op ’50’. Het ontwerp van deze headset is dan ook direct verwant aan de Quantum 300. Nieuw aan het 350-model is de volledig draadloze 2,4Ghz Wireless-verbinding.

De uitstraling van de 350 is nagenoeg hetzelfde als die van de 300: de volledige headset is gemaakt van hard plastic. De oorschelpen zijn aan de buitenkant deels bekleed met zwart, glimmend plastic en voorzien van een rgb-oplichtend Jbl-logo. De hoofdband is ook volledig van plastic gemaakt en wekt een ietwat gammele indruk. Het kussen met plastic-achtige bekleding dat je middenin de hoofdband vindt, is behoorlijk dun en dient echt alleen om er voor te zorgen dat je niet direct de hoofdband bovenop je hoofd voelt.

Ook het verstelmechaniek dat de hoogte van de oorschelpen regelt en vrijwel alle scharnierpunten lijken vrijwel volledig uit plastic te bestaan. We hebben al veel headset voorbij zien komen die volledig van kunststof zijn en vaak doet dat aan het gevoel van degelijkheid weinig af. Bij de Quantum 350 is dat helaas niet het geval: de headset voelt behoorlijk gammel aan. Dat komt ook omdat hij, ondanks het feit dat er een batterij aan boord is, behoorlijk licht is.

©GMRimport

Wel zit de headset, ondanks zijn gammelheid en de ietwat goedkoop ogende bekleding, zeer comfortabel. 

-

De oorkussens zijn wel erg zacht, maar een minpunt van dit ontwerp is de bekleding. Het synthetische leer is in tegenstelling tot andere Quantum headsets namelijk niet strak over het kussen gespannen, maar juist losjes aangebracht. Daarmee doet het wat denken aan een iets te lang ingezeten, goedkope leren bank. Wel zit de headset, ondanks zijn gammelheid en de ietwat goedkoop ogende bekleding, zeer comfortabel. Je kunt hem gemakkelijk een aantal uur achter elkaar dragen.

Qua knoppen op de oorschelpen valt het behoorlijk mee: je hebt een aan- en uitknop, volumewiel, microfoon-muteknop en twee ingangen: een usb-c ingang om op te laden en een microjackingang voor de loskoppelbare microfoon. De microfoon van de Quantum 350 klinkt prima, maar verwacht geen wonderen. Dankzij de meegeleverde, schuimrubberen kap gaat hij redelijk goed om met medeklinkers, maar daar staat tegenover dat hij redelijk snel overstuurt als je hem te dicht bij je mond plaatst.

©GMRimport

In de praktijk

Er zijn een aantal zaken als het aankomt op het dagelijks gebruik van de 350 die benoemd moeten worden. Positief is dat de draadloze verbinding uitstekend is. Verbindingen komen snel tot stand, reiken redelijk ver en er is geen direct waarneembare vertraging. Daarmee komen we direct bij een minder punt van de 350: een latency-vrije verbinding is een noodzaak, want de headset is op geen enkele andere manier te gebruiken dan in combinatie met de 2.4Ghz usb-a dongle. Een kanttekening die we wel moeten plaatsen bij het latency-verhaal is dat de verbinding na een korte, ongebruikte periode lijkt te gaan ‘slapen’. Dat zorgt ervoor dat soms bij het starten van een (YouTube-)video het beeld al loopt, maar dat het geluid nog even op zich laat wachten.

Dit alles betekent dat de inzetbaarheid van de Quantum 350 ietwat beperkt is. We hadden het al even over de rgb-verlichting verstopt in de oorschelpen; die is alleen te gebruiken als je Quantum Engine installeert. Dat kan alleen op Windows pc’s. Dat betekent dat je de Quantum 350 alleen optimaal kunt gebruiken met Windows pc’s en dat draadloos (of bedraad) gebruik met bijvoorbeeld een telefoon of Nintendo Switch die niet in de dock staat, geen optie is. De draadloze verbinding werkt wel met Mac’s en diverse consoles, maar dan verlies je de extra’s die je in de Quantum Engine-software vindt.

©GMRimport

Software en de klank

De ervaring met deze software is behoorlijk positief. De software is overzichtelijk, toont geen onnodige pop-ups en vereist geen login. Je vindt in Quantum Engine niet alleen instellingen voor het aanpassen van de frequentierespons en de eerdergenoemde rgb-verlichting, maar krijgt ook toegang tot twee verschillende surround sound codecs: Jbl Quantum Surround en Dts Headphone:x 2.0. Voor de equalizer zijn daarnaast verschillende presets beschikbaar. Je kunt ook je eigen, gepersonaliseerde equalizercurves opslaan in een gebruikersprofiel.

Voordat we gaan luisteren naar de surround sound, zetten we eerst - in neutrale stand - een behoorlijke hoeveelheid verschillende muziek op. Daarbij is direct te horen dat het kenmerkende Jbl-laag weer van de partij is. Dat wil zeggen: behoorlijk overdreven en weinig gedefinieerd laag. Dat zorgt er bij het beluisteren van elektronische muziek vaak voor dat een groot deel van het nummer wordt bedolven onder sublaag. Dat heeft uiteraard een ietwat negatief effect op de definitie, maar het zorgt er ook voor dat je snel vermoeid raakt als je muziek luistert op de Quantum 350.

Het hoog is daarentegen wel behoorlijk precies, maar kan niet altijd goed opboksen tegen de overdaad aan laag. De luisterervaring is daarnaast redelijk druk. Het voelt vaak alsof ieder element uit een nummer, of het nou hard of zacht staat, tegelijk om evenveel aandacht vraagt. Bij muziek met een akoestische basis is de Quantum 350 wel iets vergeeflijker, maar dankzij deze eigenschap voelt het vaak alsof je nooit helemaal tot de kern van de muziek door kunt dringen. Je hoort alles, maar er lijkt een afstand te blijven zitten tussen het muzikale verhaal en je waarneming.

De Jbl Quantum 350 is comfortabel, heeft redelijk veel opties en is niet te duur. Toch kan de headset niet echt overtuigen.

-

Tijdens het gamen pakt de klankbalans beter uit. Het laag geeft hier een aangename focus op grootsheid en immersie. Dat zorgt bijvoorbeeld voor een overtuigende vertaling van tussenfilmpjes en in-game explosies. De drukke luisterervaring die ervoor zorgt dat muziek luisteren met de Quantum 350 geen succes is, zorgt er tijdens het gamen voor dat je het gevoel hebt dat je middenin de actie zit. De lokalisatie is daarnaast redelijk. Het is - zeker bij snellere shooters – wel jammer dat het laag af en toe iets van de snelheid uit de gameplay lijkt te trekken.

De Quantum Surround Sound valt in combinatie met de 350 een beetje tegen. De volumebalans van in-game geluid verandert zodra deze surround sound wordt ingeschakeld. Dit resulteert soms in ongewenste resultaten, zoals het wegvallen van de geluiden van het herladen van een wapen. Ook versterkt het ingeschakelde surround sound de laagfrequente informatie nog verder en dat is echt nergens voor nodig. Dts Headphone:x 2.0 - de andere surround sound codec - presteert op de Quantum 350 iets overtuigender. De nadruk van deze surround sound lijkt te liggen op het toevoegen van extra diepte en ruimtelijke beleving. Een groot gemis is wel een knop op de headset zelf die het mogelijk maakt de surround sound aan en uit te zetten.

©GMRimport

Conclusie

De Jbl Quantum 350 is comfortabel, heeft redelijk veel opties en is niet te duur. Toch kan de headset niet echt overtuigen. Het ontbreekt volledig aan flexibele verbindingsmogelijkheden, multi-inzetbaarheid en ook op bouwkwaliteit schiet hij iets tekort. Als je fan bent van de typische, met laagfrequente informatie doorspekte Jbl-klank en je wilt al een hele tijd graag een draadloze Quantum die niet te duur is, kan de 350 je misschien bekoren. Alle andere gebruikers kunnen beter even doorzoeken.

Conclusie

Als je fan bent van de typische, met laagfrequente informatie doorspekte Jbl-klank en je wilt graag een draadloze Quantum die niet te duur is, kan de 350 je misschien bekoren. Alle andere gebruikers kunnen beter even doorzoeken.

Plus- en minpunten
  • Stabiele en ver reikende verbinding, comfort
  • Bouwkwaliteit, klank voor muziek, totaal niet multi-inzetbaar, draadloze verbinding gaat soms ‘slapen’

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!