De impact van het coronavirus op de Nederlandse game-industrie
Nieuws

De impact van het coronavirus op de Nederlandse game-industrie

Het coronavirus is naast een gezondheidscrisis ook een groot obstakel voor de economie. Vooralsnog verschijnen er genoeg nieuwe games om thuisblijvers te vermaken, en afgaande op recordaantallen spelers op verschillende platformen wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt. Op de achtergrond houdt de game-industrie echter haar adem in – ook de Nederlandse.

Afgelopen week vond de vijfde editie van het Industrie Overleg plaats, een vrij informele kansen-batenanalyse waarbij Nederlandse ontwikkelaars de stand van zaken in de game-industrie bespreken. Naar aanleiding van zorgwekkende signalen van studio’s, stappen initiatiefnemers naar het ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om steun te zoeken. Gamer.nl sprak Paladin Studios-CEO en Dutch Games Association-voorzitter Derk de Geus, Codeglue-medeoprichter Peter de Jong en zelfstandig ontwikkelaar Adriaan de Jongh over de impact van het coronavirus op de Nederlandse game-industrie.

©GMRimport

Twee gezichten

Wellicht komt het als een verrassing dat de industrie het zwaar heeft, aangezien platformen als Steam record na record verbreken. Dat beaamt ook Derk de Geus: “Met een deel van de industrie gaat het goed. Steam verbreekt records met het gelijktijdig aantal spelers, downloadsnelheden worden ingeperkt en je hebt vast verhalen voorbij zien komen dat Switch moeilijk verkrijgbaar is. Op zich een goed teken, want de vraag is hoog. Maar (de Switch-consoles) worden ook in China gemaakt, waar de productie praktisch stil ligt.”

Dat contrast heeft te maken met verschillende soorten ontwikkelaars in Nederland. Sommige indies leven van hun eigen games en bestaande projecten lopen tegen relatief weinig problemen aan. Volgens Adriaan de Jongh draaien studio’s zelfs meer omzet dan ooit en doet hij zelf ook goede zaken. “Hidden Folks gaat nog steeds best wel lekker”, zegt hij. “Sterker nog, ik zie dat de game sinds 20 maart op alle platformen beter verkoopt. Ongeveer twee keer zo goed als gebruikelijk, dus dat is heel leuk.” Ook titels van andere ontwikkelaars die eerder al succes hadden verkopen momenteel een kwart tot maar liefst tien keer meer dan gebruikelijk vanwege de huidige spelerspiek.

"Evenementen als GDC, E3 en Gamescom zijn voor ontwikkelaars van onschatbare waarde. Media en consumenten hebben vaak geen zicht op de deals die achter gesloten deuren plaatsvinden."

-

Een groot deel van de Nederlandse ontwikkelaars is echter niet in staat om onafhankelijk te opereren en is daarmee afhankelijk van derde partijen, zoals uitgevers. Daarnaast zijn studio’s als Codeglue – die veel ports uitbrengen – afhankelijk van nog veel meer partijen. Met huidige titels lijkt het vooralsnog goed te gaan, maar juist de projecten die daarna moeten worden gestart zijn problematisch vanwege het annuleren van evenementen.

“Over een maar maanden moet je de nieuwe projecten al binnengehaald hebben”, legt Peter de Jong uit. “Hoe doe je dat? Met evenementen, en die zijn er niet.” Evenementen als GDC, E3 en Gamescom zijn voor ontwikkelaars dan ook van onschatbare waarde. Media en consumenten hebben vaak geen zicht op de deals die achter gesloten deuren plaatsvinden. Die ene ontmoeting in het Marriott met Phil Spencer of lunch met iemand van Nintendo kan voor kleine ontwikkelaars zeer belangrijke relaties opleveren. Sommige ontwikkelaars stellen ook hun marketingcampagne in op conventies, waarvan die van verschillende Nederlandse studio’s als gevolg van de crisis in het water valt.

©GMRimport

En mochten partijen toch in contact komen, dan zijn uitgevers momenteel te huiverig om überhaupt grote investeringen te doen. “Ik heb al gesprekken gevoerd met onze zakenrelaties en de uitgevers, en die geven ook aan dat de hand op de knip gaat. We worden heel voorzichtig en we doen het komende halfjaar geen grote investeringen. Dat is echt funest voor een hele grote groep ontwikkelaars in Nederland. Die gaan het echt voelen. Misschien niet per direct, maar wel later.”

Adriaan de Jongh zegt dat hij om zich heen merkt dat verschillende onafhankelijke studio’s erg zenuwachtig worden van de situatie. “Je merkt dat velen het netwerken missen en dat het de komende tijd ook niet gaat gebeuren. Je ziet gewoon veel indies heel erg angstig worden. Veel zzp’ers en kleine studio’s hebben zoiets van: fuck. Hoe gaan we dit doen?”

"We zitten dan wel de hele dag op Discord memes met elkaar te delen, en dat is hartstikke leuk, maar wel heel ander contact dan normaal gesproken."

-

Steun bij de overheid

Deze boodschap geeft Peter de Jong als bestuurslid mee aan de directie van de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie , die in gesprek is met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om ervoor de zorgen dat – als er steun komt – de relatief kleine en onbekende game-industrie niet vergeten wordt tussen de andere entertainmentindustrieën. “De filmindustrie wordt natuurlijk veel harder geraakt, want die zijn veel afhankelijker van fysieke plekken, maar Nederlandse ontwikkelaars mogen niet worden vergeten”, benadrukt Dutch Games Association-voorzitter Derk de Geus.

Een grote uitdaging voor de pitch die wordt samengesteld is het kwantificeren van de impact van het virus. Hoe leg je uit dat een potentiele businessmeeting op E3 of een interview met een groot platform je indirect geld oplevert?

“Het is ook lastig om in de schoenen van het OCW te staan”, zegt Adriaan de Jongh. “Je kan niet zomaar een regeling maken die zegt: we betalen iedereen uit. Aan wie geeft je dan geld? Gameprojecten zonder invloed van buitenaf lopen ook al vaak uit in tijd en geld. Wanneer is die uitloop een direct of indirect gevolg van het coronavirus, of juist niet? Dat wordt dan bijna subjectief.”

©GMRimport

Persoonlijk contact

Promotie is ook een heikel punt. Fysieke previewevenementen zijn geannuleerd – sommigen zijn verplaatst naar dichter bij huis en werden daarna alsnog geannuleerd – en in tijden waarin iedereen overschakelt naar online werken is media bereiken lastiger dan ooit. Enkele uitgevers komen met creatieve alternatieven. Zo kreeg Gamer.nl recentelijk een gesloten online presentatie en kon pers de ontwikkelaars interviewen via de chat. Een vrij goedkoop alternatief voor anders dure pr-momenten.

Toch geven Nederlandse studio’s aan dit soort persoonlijk contact te missen, zowel met media als met collega’s. Voor zelfstandige ontwikkelaars of kleine studio’s verandert er weinig - die zijn immers gewend om vanuit huis te werken - maar voor anderen is het toch even schakelen. De Jongh mist ook het contact met anderen van zijn samenwerkruimte. “We zitten dan wel de hele dag op Discord memes met elkaar te delen, en dat is hartstikke leuk, maar wel heel ander contact dan normaal gesproken.”

©GMRimport

Of dat ook geldt voor de grootste studio van Nederland - Guerrilla Games - is onbekend. De ontwikkelaar (via Sony Interactive Entertainment) kon op moment van schrijven geen commentaar geven op de situatie. Andere internationale AAA-ontwikkelaars zijn in ieder geval allesbehalve consistent in hun communicatie. Aan de ene kant geeft Ubisoft bijvoorbeeld aan dat diens aankomende releases – waaronder zeer waarschijnlijk de nieuwe Assassin’s Creed- en Far Cry-games – op schema liggen, maar aan de andere kant zei Microsoft vorige week dat elke first-party studio voor “unieke uitdagingen” staat.

Momenteel druppelen de eerste vertraagde projecten dan ook binnen: uitgever Private Division heeft de Switch-versie van The Outer Worlds uitgesteld, het komende Super Smash Bros.-personage uit Arms is ook vertraagd en gisteren werd The Last of Us 2 voor onbepaalde tijd uitgesteld. Mocht de crisis nog een aantal maanden aanhouden, dan zullen mogelijk ook AAA-games die voor later dit jaar gepland staan worden uitgesteld.

Ook Adriaan de Jongs nieuwe game, Secret Shuffle, is uitgesteld vanwege de coöperatieve aard van de game en het bijkomende gebrek aan testers. Volgens hem loopt het in dit geval echter wel los.

Verloren parels

Maar helaas niet voor grotere groepen ontwikkelaars, waarvan er naar verwachting sommigen in gevaar komen. Diverse studio’s verkeren momenteel in onzekerheid en de aankomende pitch naar het OCW moet een stukje zekerheid brengen. Derk de Geus is ieder geval positief: “Ik denk dat er wel steun komt, en dat we onszelf met een paar slimme oplossingen kunnen redden.” Hopelijk is dat het geval, want er zouden zomaar een aantal parels verloren kunnen gaan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!