De hoogte- en dieptepunten van Nintendo - Deel 1
Nieuws

De hoogte- en dieptepunten van Nintendo - Deel 1

Na de hoogte- en dieptepunten van PlayStation en Xbox te hebben besproken, is het tijd om in de geschiedenis van Nintendo te duiken.

Hoogtepunt: Game Boy en Tetris

Waar de NES de consolemarkt veroverde, deed de Game Boy hetzelfde voor de handheldmarkt. Ondanks dat Sega’s handheld, de Game Gear, grafisch veel geavanceerder was, verkocht de Game Boy dankzij een opvallend ontwerp en een gigantische catalogus aan games tientallen miljoenen stuks. De legendarische puzzelgame Tetris vond zijn weg naar de Game Boy – nota bene dankzij Nederlander Henk Rogers – en droeg bij aan de populariteit van de handheld. Sindsdien is ‘Game Boy’ een begrip geworden dat synoniem staat voor handheld gamen. De Game Boy Color en Advance zijn nog altijd zeer geliefde platformen en de invloed van de handheldmarkt is nog altijd voelbaar in Nintendo’s huidige strategie omtrent de hybride Switch.

©GMRimport

Dieptepunt: Wii U

Laten we voorop stellen, dat er met de Wii U als console weinig mis was. Het relatief kleine aantal games dat beschikbaar was, behoort tot de beste in de geschiedenis van sommige franchises. Denk aan absolute toppers als Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Mario Kart 8, Super Smash Bros. Wii U en Bayonetta 2. Helaas was er naast deze titels een groot tekort aan spellen op de Wii U, want derde partijen, onafhankelijke ontwikkelaars en uiteindelijk zelfs Nintendo lieten het afweten. Dat resulteerde in een slecht imago voor de console en zeer tegenvallende verkopen.

Eigenlijk ging het al mis bij de naam en de marketing van de console. ‘Wii U’ deed sterk denken aan een nieuwe versie van de Wii en de vrij logge tabletcontroller werd door sommigen als een accessoire voor de Wii gezien. De onduidelijke onthulling tijdens E3 hielp daar niet aan mee. Ook wilde Nintendo de ‘hardcore’ gamer weer terugwinnen met het apparaat, maar deed de console qua grafische kracht flink onder voor de aankomende PS4 en Xbox One. De Wii U kwam daarmee in een soort vicieuze cirkel terecht. Omdat de console niet goed verkocht, waren weinig uitgevers bereid nieuwe titels er op uit te brengen en omdat er weinig games op het platform uitkwamen, verkocht de Wii U slecht. Wii U-bezitters kijken met gemengde gevoelens terug op dit tijdperk, maar de console was helaas een echte flop.

©GMRimport

Hoogtepunt: Reggie Fils-Aime

Tijdens E3 2004 stelde de nieuwe, toenmalige vicepresident van sales en marketing bij Nintendo of America zichzelf voor: “My name is Reggie. I’m about kicking ass, I’m about taking names and we’re about making games.” Daarmee zette hij de toon voor wat een memorabele loopbaan zou worden, want Reggie werd min of meer het gezicht van de westerse tak van Nintendo en hielp het bedrijf enigszins af van het kinderachtige imago. Ook was hij regelmatig een lichtpuntje tijdens presentaties met toespraken over games als medium of sketches die we nooit meer zullen vergeten.

Denk aan de keer dat zijn ‘

Watch on YouTube

’ voor Wii Fit, hij levend werd

Watch on YouTube

door Bowser, veranderde in een

Watch on YouTube

, Treehouse-werknemer Bill Trinen

Watch on YouTube

(“Hey Bill, You’re Fired”), het

Watch on YouTube

met voormalig president Satoru Iwata en vroeg wat er

Watch on YouTube

is met mensen die geen 3DS hebben of willen. Helaas vertrok hij vorig jaar bij Nintendo en nam Doug Bowser zijn rol over, maar gelukkig hebben we een hoop goede herinneringen overgehouden aan Fils-Aime.

©GMRimport

Dieptepunt: Power Glove

Lef en creativiteit hebben Nintendo ver gebracht, maar soms gaat het ook mis. Neem de Power Glove uit 1989, een grote handschoencontroller voor de NES. Naast verschillende programmeerbare knoppen diende de Power Glove ook als heuse motion controller voor games als Back Street Brawler. Dat is ook direct het probleem, want bewegingen werden verre van nauwkeurig opgepikt en knoppen indrukken was onhandig. De ondersteuning door games liet op z’n zachtst gezegd ook te wensen over en zodoende stierf de Power Glove een stille dood. Gelukkig hebben we er nog een goede

Watch on YouTube

aan overgehouden.

©GMRimport

Hoogtepunt: Aankondiging van Zelda: Twilight Princess

Een hoogtepunt dat nog bij velen in het geheugen staat gegrift, is de

Watch on YouTube

van The Legend of Zelda: Twilight Princess. Fans waren enigszins verdeeld na Links uitstapje naar een cartooneske wereld in de vorm van Wind Waker, en werden tijdens E3 2004 prettig verrast toen aan het einde van Nintendo’s persconferentie een laatste trailer opdook.

Een trailer die – met een koormuziek op de achtergrond – een prachtige nieuwe Zelda-game toonde met eindbazen, grote vlaktes en een volwassen ogende Link in actie. Het publiek ging uit z’n dak en als kers op de taart verscheen geestelijk vader Shigeru Miyamoto met een zwaard en schild op het podium – precies in de houding waarmee Link de trailer eindigt. Het is een prachtig moment dat laat zien hoe magisch Nintendo’s persconferenties konden zijn.

Watch on YouTube

Dieptepunt: Rechter Joy-Con en andere Switch-problemen

De Nintendo Switch is een fantastisch platform. Met name rond de lancering was er echter het een en ander mis met de kwaliteit van de hardware. Zo smolt bij enkele gebruikers de bovenzijde van de console dicht vanwege de hitte en maakte de dock bij sommigen krassen op het scherm. Vooral berucht was de rechter-Joy-Con, die veel te vatbaar was voor andere signalen en objecten. Nintendo maakte zelfs een aparte supportpagina aan en riep gebruikers op de Joy-Con terug te sturen ter reparatie.

Hoewel dat een uitstekende oplossing was, schiep dat geen hoge verwachtingen voor de levensduur van de Switch. Wellicht terecht, want ook nu geven veel gebruikers nog aan last te hebben van zogenaamde ‘Joy-Con drift’: een probleem waarbij de analoge stick zonder aangeraakt te worden input levert. Dat heeft vaak als gevolg dat personages in games één kant oplopen, wat gamen feitelijk onmogelijk maakt. Het zijn kenmerken voor een platform dat nu eenmaal niet zo robuust en duurzaam is als we van Nintendo gewend zijn, en dat is toch een beetje zonde.

©GMRimport

Hoogtepunt: Nintendo DS

De DS verscheen in een tijdperk waarin Nintendo’s gloriedagen over leken te zijn. De Game Boy Advance deed het goed, maar kon de tegenvallende verkoop van de GameCube niet compenseren. Nintendo gooide daarom compleet het roer om en kwam met de DS: een handheld die duidelijk minder sexy en krachtig was dan de grote concurrent, Sony’s PSP. Dankzij toegankelijkheid voor ontwikkelaars, een relatief lage prijs en gewoon steengoede games – van Mario Kart DS en Pokémon HeartGold en SoulSilver tot GTA: Chinatown Wars - werd de DS tegen de verwachtingen in een groot succes. Er werden ruim 150 miljoen exemplaren van de handheld verkocht en het is daarmee, na de PlayStation 2, het bestverkochte game-apparaat ooit.

©GMRimport

Dieptepunt: Nintendo 64-controller

Deze is controversieel, want veel N64-bezitters hebben goede herinneringen aan zowel het platform als de controller. Nintendo was immers de eerste van de grote consoleboeren die een analoge stick introduceerde. Achteraf gezien is de ‘drietandcontroller’ wellicht wat onhandig, in ieder geval in de handen van spelers die het meer standaard ontwerp van latere controllers gewend zijn. Want laten we eerlijk zijn: het speelse ontwerp van het apparaat valt op, maar het lijkt ook ontwikkeld te zijn voor mensen met drie armen. Tijdens games als Mario Marty 2 moesten spelers als een malle hun greep verwisselen om de juiste knoppen te bereiken en – hoewel het goede vingergymnastiek is – is deze manier van spelen omslachtig en vermoeiend.

©GMRimport

Hoogtepunt: Switch

De Wii U was dus niet zo’n succes, maar dat was voor Nintendo extra motivatie om voor de zoveelste keer het roer om te gooien. Het resultaat is de Switch: een console en handheld ineen. Toen het concept lekte waren media en consumenten sceptisch over het apparaat. Hoe zien games er dan uit? En hoe zit het met de batterijduur? Uiteindelijk blijkt de Switch een briljant idee te zijn, dankzij z’n veelzijdigheid en uitstekende ondersteuning.

Een console-ervaring overal mee naartoe kunnen nemen is namelijk zeer indrukwekkend en in feite altijd een tweede controller op zak hebben komt vaker van pas dan je denkt. Het aanbod van games is daarbij meer dan uitstekend, met een fantastische rits aan first-party-titels, steeds betere ondersteuning van derde partijen en een gigantisch aanbod aan indiegames – er staan letterlijk duizenden spellen op de Switch eShop. De Switch is werkelijk een fantastisch platform, en een geweldige comeback voor Nintendo.

Watch on YouTube

Dat was het eerste deel van de hoogte- en dieptepunten van Nintendo. Lees binnenkort deel 2.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!