De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox – Deel 1
Nieuws

De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox – Deel 1

Dit jaar verschijnt de nieuwe Xbox Series X en dus is het een mooi moment om terug te kijken op de geschiedenis van Xbox. Na die van PlayStation uitgebreid te hebben besproken volgen de eerste hoogte- en dieptepunten van Xbox. Binnenkort lees je het tweede deel!

Dieptepunt: Kinect

Laten we maar beginnen met een van de meest voor de hand liggende dieptepunten: Kinect. Geïnspireerd door het succes van Nintendo’s Wii gebruikte Microsoft zijn prijzenswaardige passie voor innovatie om in 2010 een eigen vorm van bewegingsbesturing voor de Xbox 360 uit te brengen. Hoewel het een uitstekend idee was, hadden ontwikkelaars veel moeite met ontwikkelen voor het platform. Dat zorgde niet alleen voor veel matige games, maar ook een gebrek aan ondersteuning. Daarbij waren de games die wél uitkwamen vooral gericht op kinderen.

©GMRimport

Met de Xbox One deed Microsoft nog een poging, vooral om de nieuwe console als mediaspeler aan de man te brengen. De Kinect 2.0 werd standaard bij de console geleverd, maar dat werd al gauw teruggedraaid om de prijs van de Xbox One te drukken. Steeds minder mensen hadden een Kinect in huis staan, het aantal games liep verder terug en toen bleek dat de One S en One X het apparaat niet meer ondersteunden, was het over en uit. De techniek wordt nog steeds ingezet voor revalidatie, AI-ontwikkeling en andere praktische doeleinden, dus nutteloos was zeker niet. Toch was Kinect een dieptepunt, want Microsoft stopte er vele honderden miljoenen dollars in om het een succes te maken.

Hoogtepunt: Backwards compatibility

Tijdens E3 2015 had Microsoft niet bijster veel bijzonders te melden, maar één aankondiging was heel belangrijk voor het imago en het succes van de Xbox One: backwards compatibility. Hoewel het eerst niet mogelijk leek te zijn, kreeg Microsoft het toch voor elkaar om oude games draaiende te krijgen op de Xbox One, waar er op de PS4 enkel prijzige remasters verschenen. Games werden beetje bij beetje uitgerold – Microsoft legde later uit hoeveel tijd het kost om een game beschikbaar te maken – maar het lukte.

Tot op de dag van vandaag is backwards compatibility een fantastische feature van de Xbox One. Met Games With Gold en Game Pass krijgen veel games een tweede leven en met de komst van de Xbox One X kregen sommige games zelfs een 4K-patch. Wanneer je Skate 3 gratis in 4K kunt spelen heb je immers helemaal geen remaster meer nodig. Petje af, Microsoft!

Watch on YouTube

Dieptepunt: Duke-controller

Vroeger verschenen er veel controllers waarvan we ons hedendaags niet van kunnen voorstellen dat ze ooit gangbaar waren. Microsoft droeg haar steentje hieraan bij met de controller van de allereerste Xbox: de Duke. Er zijn veel redenen waarom gamers de Duke – vernoemd naar de zoon van Microsofts toenmalige hardware manager – niet konden uitstaan. De controller is véél te groot, de knoppen zitten op onbereikbare plekken en het grote Xbox-logo in het midden maakt de controller niet moeders mooiste.

Ontwerper Seamus Blackley kreeg zelfs dingen naar z’n hoofd gegooid toen hij op het podium verscheen en na hevige kritiek werd de controller vervangen voor de acceptabele Controller S. In de jaren daarna werd de Duke zelfs een meme, die nieuw leven kreeg toen Microsoft de controller opnieuw uitbracht voor de Xbox One. Blackley zelf mocht wat aanpassingen doen die de controller compatibel maakte met de One. De gaafste aanpassing is een OLED-scherm dat de opstartanimatie van de Xbox weergeeft. Nice!

©GMRimport

Hoogtepunt: Xbox Elite-controller

Van een van de slechtste controllers ooit gaan we naar een van de beste controllers ooit gemaakt: de Xbox Elite-controller. Gebaseerd op het al ijzersterke ontwerp van de Xbox One-controller – die weer voortbouwt op het ontwerp van de Xbox 360-controller – voelt de Elite zeer vertrouwd aan. De Series 2, de laatste versie, heeft alles wat je wil van een controller: verwisselbare onderdelen, afstelbare weerstand van de analoge sticks en triggers, USB-C, bluetooth, verschillende profielen en een rubberen afwerking voor uitstekende grip. Het mag wat kosten: 180 euro, maar dan heb je ook daadwerkelijk de beste Xbox-controller ooit in handen.

©GMRimport

Dieptepunt: Lancering Xbox One

Hoewel de console uiteindelijk best goed heeft verkocht – Microsoft deelt niet graag concrete cijfers, mogelijk vanwege het succes van de PS4 – was de lancering van de Xbox One dramatisch. Het enthousiasme voor de volgende generatie games werd overschaduwd door het feit dat de console altijd online moest zijn en dat de tweedehands games niet zouden werken. Toen Sony bij zijn E3-persconferentie ná die van Microsoft vertelde dat de PS4 geen van deze beperkingen had en ook nog eens honderd euro goedkoper was, stond de Xbox One met 1-0 achter.

©GMRimport

Het hielp ook niet dat het aantal goede exclusieve games erg tegenviel, een probleem waar de Xbox One nog altijd mee worstelt. Lanceringstitels Ryse: Son of Rome en Dead Rising 3 waren geen goede argumenten om voor de Xbox One te gaan en ook in de jaren daarna was Microsoft niet opgewassen tegen Sony’s line-up. Het leek alsof de Xbox One een soort mediabak was, in plaats van een apparaat voor gamers. Gelukkig gaat het sinds de aanstelling van Phil Spencer als hoofd van Microsofts Xbox-afdeling een stuk beter, maar de lancering van de Xbox One was absoluut een dieptepunt.

Hoogtepunt: Xbox Live

Het integreren van een ethernetaansluiting voor breedbandinternet was zeer omstreden binnen Microsoft, maar achteraf gezien was het de juiste zet. Dankzij de verrijkende mogelijkheden voor ontwikkelaars werd Xbox Live de standaard voor online gamen op consoles. Naast online tegen elkaar kunnen spelen – inclusief voice chat – bood Xbox Live ook te mogelijkheid tot dlc. Waar Sony wat voortkabbelde met onlinemogelijkheden op de PlayStation 2, bouwde Microsoft aan een ijzersterke dienst.

Ten tijde van de Xbox 360 werd Xbox Live alleen maar beter. Xbox Live Gold werd geïntroduceerd, een maandelijks betaalde versie met uitgebreide features. Zo werden Gamertags, Achievements, Game Zones, reviews en meer mogelijkheden toegevoegd. Zodoende werd online gamen op de 360 zeer populair, met titels als Halo 3 en Call of Duty: Modern Warfare 2 die de hitlijsten domineerden. Bovendien was Xbox Live destijds duidelijk superieur aan Sony’s PSN, dat onstabieler en aanzienlijk minder uitgebreid was. Inmiddels is het verschil een stuk minder groot, maar Xbox Live is nog steeds een zeer sterk en vooruitstrevend onderdeel van Microsofts Xbox-platform.

©GMRimport

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op zustersite InsideGamer.Lees hier binnenkort deel 2 met hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!