De gamereleases van september 2020
Nieuws

De gamereleases van september 2020

Het gebruikelijke najaarsgeweld komt in september weer op gang met een aantal grote releases. Zo keert Tony Hawk terug in Pro Skater 1 + 2, verschijnt Marvel’s Avengers en krijgt de allereerste Mafia-game een remake. Dit zijn de gamereleases van september 2020!

WRC 9

3 september – PlayStation 4, Xbox One en pc

Een maand voordat Dirt 5 verschijnt brengt Big Ben Interactive WRC 9 uit. Vorig jaar bleek de rallygame al behoorlijk dichtbij Codemasters’ superieure serie te komen en dit jaar heeft het Franse Kylotonn de game verder verfijnd. Verwacht betere kunstmatige intelligentie, betere wagendynamiek en mooiere effecten tijdens het scheuren door de modder. Ook kunnen spelers hun omgebouwde wagens testen voordat ze overgaan tot aanschaf en vindt de actie plaats in drie nieuwe landen: Kenia, Japan en Nieuw-Zeeland. Wie weet pakt WRC 9 dit jaar wel de koppositie.

©GMRimport

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2

4 september – PlayStation 4, Xbox One en pc

Voor het eerst in jaren voelt de release van een nieuwe Tony Hawk’s Pro Skater goed. Pro Skater 1 + 2 scoort veel nostalgiepunten, met alle bekende levels, skaters en trucs uit de eerste twee delen. Knap is echter hoe het de franchise weer relevant lijkt te maken, met gameplay die zowel intuïtief als modern aanvoelt en een hele lading nieuwe muziek om te ontdekken. Verder is het bouwen van een eigen skatepark uitgebreid en is het – uiteraard – mogelijk om creaties online met anderen te delen. Of dat ook genoeg is om het een goede skategame te mogen noemen, ondervinden we snel genoeg.

©GMRimport

Marvel’s Avengers

4 september – PlayStation 4, Xbox One, Stadia en pc

Marvel’s Avengers is een hele interessante game. Met een zeer getalenteerd team probeert Crystal Dynamics zowel een verhalende als een coöperatieve ervaring te bieden, iets wat in het verleden vaak genoeg mislukte in games. Met een vrij rigoureuze tweedeling tussen een campagne - die draait om het bij elkaar rapen van de Avengers na een ramp - en co-op, probeert de studio liefhebbers van beide aspecten te vermaken. Of de actievolle gameplay met de Marvel-helden, de rpg-elementen en het ontdekken van online Warzones de moeite waard is om te blijven spelen, gaat op lange termijn blijken.

©GMRimport

NBA 2K21

4 september – PlayStation 4, Xbox One, Switch, Stadia en pc

Het overlijden van Kobe Bryant geeft NBA 2K21 dit jaar een extra lading. De Black Mamba schittert dan ook op een speciale editie van de game, die een aantal in-game extra’s biedt en helaas ook een stuk prijziger is. Los van die ethische kwestie is het nieuwe deel van NBA weer zoals gebruikelijk: iets mooier, uitgebreider en hopelijk beter. Zo is er een nieuw arsenaal voor de Pro Stick en is er meer tijd gestoken in persoonlijke trekjes van spelers buiten aanvallende situaties. Tot slot is het mogelijk om een potje te basketballen op het strand, altijd fijn.

©GMRimport

Spelunky 2

15 september – PlayStation 4

Het is alweer twaalf jaar geleden dat de originele versie van Spelunky verscheen en acht jaar sinds de populaire HD-versie die de meesten kennen. In september kunnen we eindelijk aan de slag met het langverwachte vervolg. Bedenker Derek Yu beschrijft de roguelike platformer als een speeltuin met een flink uitgebreide wereld. Een van de belangrijkste toevoegingen is die van de derde dimensie, waarmee spelers een tweede laag in de wereld kunnen ontdekken. Verder is het mogelijk om samen online te overleven, fungeren dieren als rijmiddel en verzamelen npc’s zich in een thuisbasis als een kleine community. De game verschijnt tijdelijk exclusief op PlayStation 4, maar een pc-versie komt er binnenkort aan.

©GMRimport

Crysis Remastered

18 september – PlayStation 4, Xbox One en pc

”Maar draait Crysis erop?” is voor pc-gamers een ooit veelgehoorde zin die in september een nieuwe betekenis krijgt. Althans, de eerste beelden van de remaster werden niet al te best ontvangen, waardoor de game zelfs werd uitgesteld. Ontwikkelaar Crytek belooft in ieder geval een zeer geavanceerd lichtsysteem, ray-tracing voor water en andere reflecties en 8K-textures voor objecten op pc. Je hebt dus vermoedelijk wederom een krachtige pc nodigt om de game in al zijn glorie te kunnen draaien.

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition

25 september – PlayStation 4, Xbox One en pc

Naast een remaster van Mafia 2 en een heruitgave van Mafia 3 komt 2K Games met een heuse remake van het eerste deel, dat zich afspeelt tijdens de drooglegging in de jaren 30. Spelers nemen de rol aan van Tommy Angelo, een taxichauffeur die in het criminele circuit terechtkomt om het grote geld binnen te halen. De stad Lost Heaven is volledig opnieuw gebouwd in de engine van Mafia 3 en ook alle scènes zijn opnieuw opgenomen, en hier en daar zelfs uitgebreid. Qua gameplay heeft Hangar 13 in ieder geval het twijfelachtige autorijden aangepast en zijn er voor het eerst motoren in de game te vinden. Mafia: Definitive Edition klinkt dan ook als een ambitieuze herinterpretatie van een cultgame.

©GMRimport

Overige releases

Super Bomberman R Online ( 1 september, Stadia), Evergate (1 september, pc), Iron Harvest (1 september, pc), Crusader Kings 3 (1 september, pc), MX vs. AT: All Out (1 september, Switch), Spellbreak (3 september, PS4, Xbox One, Switch en pc), Tell Me Why: Chapter 2 (3 september), Lair of the Clockwork God (4 september, Xbox One en Switch), Star Renegades (8 september, pc), Avicii Invector (8 september, Switch), Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning (8 september, PS4, Xbox One en pc), Tamarin (10 september, PS4 en pc), Vampire The Masquerade: Shadows of New York (10 september, PS4, Xbox One, Switch en pc), RPG Maker MV (PS4 en Switch), BPM: Bullets Per Minute (15 september, pc), Fight Crab (15 september, Switch), Farm Simulator (17 september, pc), WWE 2K Battlegrounds 2 (18 september, PS4, Xbox One, Switch, Stadia en pc), Serious Sam 4 (24 september, Stadia en pc),Genshin Impact (28 september, PS4, iOS, Android en pc) en Baldur's Gate 3 (30 september, pc early access).

Releases gemist? Check eerdere overzichten:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!