De Game Boy Micro is het slachtoffer van Nintendo’s eigen succes
Nieuws

De Game Boy Micro is het slachtoffer van Nintendo’s eigen succes

In 2005 heeft Nintendo al meer dan vijftien jaar een monopolypositie binnen de handheldmarkt dankzij het succes van de Game Boy. Sinds de eerste uitgave in 1989 heeft de draagbare spelcomputer de game-industrie in zijn greep. Door de jaren heen vernieuwt Nintendo meerdere malen het concept en weet het bedrijf in totaal tweehonderd miljoen exemplaren te verschepen. Met de zesde editie van de Game Boy slaat de Japanse gigant de plank verkooptechnisch echter mis.

Tijdens E3 2005

Watch on YouTube

Reggie Fils-Aime namens Nintendo de zesde editie van de Game Boy-lijn en opvolger van de Game Boy Advance SP; de Game Boy Micro. Direct valt op hoe klein de handheld is. Fils-Aime geeft aan dat de Micro zelfs in de meest strakke spijkerbroeken past en slechts tachtig gram weegt. Verder benadrukt hij dat de Micro niet de nieuwste technologie bevat, maar wel een nieuwe uitstraling heeft. Zo is de Micro uitgerust met het meest heldere scherm dat destijds ooit in een handheld voorkwam. Ook kan het systeem aangepast worden met vervangbare ‘faceplates’. Op het eerste oog lijkt de Micro net zoveel succes als de vorige versies te ogen, maar al snel wordt duidelijk dat het systeem tekort schiet.

©GMRimport

Kleine pijnpunten

De vorige drie Game Boy-systemen staan mede bekend om de aanwezige backwards compatibility. Eigenaren van een Game Boy Color, Advance of Advance SP kunnen moeiteloos hun favoriete games uit oudere handheldgeneraties spelen. Plots kiest Nintendo ervoor om deze functie te verwijderen en de Micro alleen geschikt te maken voor Game Boy Advance-games. Dit roept vraagtekens op bij vele fans, aangezien de Game Boy Micro niet eens ‘Advance’ in zijn naam heeft staan. De reden voor deze keuze is dat alle onderdelen in een zeer klein apparaat moeten passen, waardoor backwards compatibility niet mogelijk is. Daarnaast is het vermoedelijk niet comfortabel om op de Micro te spelen wanneer grote cartridges van de Game Boy of Game Boy Color erg ver uit het systeem steken.

Het Micro-design zorgt voor een draagbaar systeem, maar het gaat ten koste van de comfort. Spelers geven aan snel last te krijgen van kramp tijdens het spelen. Kijkend naar de dimensies van de Micro mag dit geen verrassing heten; het apparaat is vijf centimeter hoog, tien centimeter breed en 1,7 centimeter diep. Dit formaat is vergelijkbaar met die van een Joy-Con, terwijl er ook nog een scherm op moet passen. Het scherm is diagonaal 5,1 centimeter groot en daarmee ongeveer een derde kleiner dan dat van de Game Boy Advance SP, die een grootte van 7,4 centimeter heeft.

Naast de verbeterde helderheid zorgt het verkleinde scherm er voor dat de pixeldichtheid vergroot wordt, waardoor games er net iets strakker uitzien in vergelijking met zijn voorgangers. Het schermpje van de Game Boy Micro is echter niet praktisch voor liefhebbers van rpg’s, waarin veel tekst verwerkt zit en dus geknepen ogen nodig zijn om dialogen te kunnen volgen.

©GMRimport

Kannibalisme

Tijdens de onthulling van de Game Boy Micro in 2005 is er sprake van een trend waarbij telefoons steeds kleiner en compacter worden gemaakt. Nintendo lijkt hier op mee te willen liften en ontwikkelt het systeem om spelers een nieuwe ervaring te bieden bij het spelen van hun favoriete Game Boy Advance-games. De zet was extra opvallend omdat de Nintendo DS al een jaar eerder was verschenen. Hiermee benadrukt Nintendo dat de Micro bedoeld is om naast de DS te bestaan. Na de lancering van de Micro in het najaar van 2005 wordt echter snel duidelijk dat er maar één handheldsysteem echt succesvol kan zijn.

De DS beschikt dan ook over de nieuwste technologieën en games. Deze handheld bevindt zich in het begin van zijn levenscyclus en de Game Boy Advance-reeks juist aan het einde. De meeste ontwikkelaars kiezen er dan ook voor om nieuwe titels te maken voor de DS om zo optimaal te kunnen profiteren van de grafische mogelijkheden en potentiële winst. De Game Boy Advance wordt snel als de vorige generatie gezien en wordt steeds minder verkocht. Deze verkoop wordt mede bepaald door de prijzen die gehanteerd worden door Nintendo bij beide systemen. De Game Boy Micro krijgt bij de lancering namelijk een prijskaartje van 99 euro, terwijl de DS op dat moment slechts dertig euro meer kost. De keuze is daarmee in de ogen van de meeste Nintendo-fans al snel gemaakt en velen laten de Micro in de winkel liggen.

Ook de backwards compatibility-opties van de DS geven de handheld een voordeel boven de Micro. Op de DS kunnen alle Game Boy Advance-games gespeeld worden. De vraag is of het anders had afgelopen indien de Micro wél Game Boy- en Game Boy Color-games kon spelen. Het lot van de Micro wordt niet veel later bezegeld door een redesign van de DS in 2006, de DS Lite. Het betreft een kleiner en lichter ontwerp, waarbij ook de backwards compatibility beschikbaar blijft en nieuwe games in een rap tempo uit blijven komen.

©GMRimport

Als een nachtkaars

Nintendo weet uiteindelijk ongeveer 2,5 miljoen exemplaren te verschepen van de Game Boy Micro, waarvan het grootste deel verkocht wordt in Japan. Dit aantal is niet te vergelijken met de 35,44 miljoen exemplaren van de Game Boy Advance en 43,57 miljoen van de Game Boy Advance SP. Daarmee komt de reeks van Game Boy-systemen tot een einde die eigenlijk niet reflecterend is aan de impact die ze gezamenlijk hadden op de game-industrie.

Satoru Iwata geeft in 2006 tijdens een briefing van Nintendo aan dat de marketing voor de DS en de aanpak van de Micro zelf schadelijk is geweest voor de potentie van de handheld. “Omdat er een aantal mensen, distributeurs, ontwikkelaars en uitgevers zeiden dat de Micro potentie had om goed verkocht te worden, waren we er van overtuigd dat een normale marketingaanpak voldoende was in de vorm van het aankondigen van een nieuw Game Boy-model. Echter waren degenen die onder de indruk waren de mensen die het daadwerkelijk fysiek in handen hebben gehad. De échte consumenten moesten oordelen over het systeem zonder het aan te raken. Uiteindelijk hebben we gefaald om consumenten te overtuigen van de Micro zijn unieke waarde en concludeerde men dat de Micro het niet waard was om hun geld in te investeren.”

De Game Boy Micro heeft ondanks zijn gebrek aan succes toch zijn eigen charme. Zo is het nog altijd de kleinste handheld die Nintendo ooit uitbracht, evenals het enige systeem met een metalen behuizing. De Micro kreeg tijdens zijn levenscyclus ook prachtige speciale versies, waaronder een Famicom-editie om het twintigjarige bestaan van de NES te vieren. Daarnaast beschikt de Micro over een hoofdtelefoonuitgang die bij de Advance SP juist ontbreekt. De productie van de Micro stopte in 2008; drie jaar na zijn lancering en twee jaar voor het einde van de Game Boy Advance SP. Tegenwoordig wordt de Game Boy Micro door de fans vooral gezien als een verzamelobject en bij Nintendo als een wijze les.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!