De Final Fantasy Pixel Remasters zijn best aardig op pc
Nieuws

De Final Fantasy Pixel Remasters zijn best aardig op pc

De eerste drie Final Fantasy-games zijn van een remaster voorzien. Nadat de remasters op Android en iOS zijn verschenen, zijn ze nu ook op pc verkrijgbaar. Maar voelen deze oudjes zich wel thuis op een groot scherm?

Nog dagelijks discussiëren hele volksstammen op internet over welk Final Fantasy-deel de beste is. Wie met de eerste Playstation instapte, zal beginnen over 7 of 9. Puristen vinden dat 6 onovertroffen is. Er schijnen zelfs spelers te zijn die nummertje 13 niet heel slecht vonden. Weinigen zullen de eerste drie games benoemen als hun favoriet. Deze games kwamen pas rond 2004 in Europa op de markt als GBA-ports, waarmee ze wellicht voor bepaalde gamers een gevoel van weemoed oproepen, maar sowieso al vergeleken werden met de modernere delen. Wij Europeanen missen dus al de oer-nostalgiefactor van de NES-tijd, toen deze jrpg’s oorspronkelijk uitkwamen.

©GMRimport

Dat zorgt er meteen ook voor dat je anders naar remasters van deze spellen kijkt. Ze moeten ook nu nog echt nog leuk zijn om te spelen en kunnen niet leunen op ‘aww, weet je nog?’ De spellen zijn nu opnieuw uitgegeven in de vorm van ‘Pixel Remasters’, waarbij beeld en geluid zijn opgepoetst, tegelijk met het toevoegen van broodnodige gameplayaanpassingen. De remasters van Final Fantasy 1, 2 en 3 (laten we het voor het gemak afkorten tot PFF123) bieden op pc een drietal wat vreemde eenden in de Final Fantasy-bijt: games bedoeld voor NES-controllers en voor schermen met een lage resolutie, maar nu speelbaar op grote 4K-monitoren met een Xbox-controller of zelfs muis en toetsenbord.

Beeld

Dat ziet er op meerdere fronten wat ongemakkelijk uit. Om te beginnen roept het spelen van deze zeer gepixeleerde spellen op een pc met breedbeeldmonitor ironisch genoeg het gevoel van een indiegame op, maar niet in positieve zin. Er zijn twee grote boosdoeners die meteen alle eventuele nostalgische gevoelens de kop indrukken. Een grote storende factor is het lettertype, wat veel te glad en modern is voor deze spellen, waardoor de games al snel het idee wekken dat je naar een RPG Maker-productie zit te kijken. Daarnaast is er constant zeer irritante ‘screen tearing’ zichtbaar wanneer de wereld scrolt - bijna constant dus - en zie je een trilling halverwege het scherm.

©GMRimport

Dat laatste is vooral jammer omdat de pixel art erg mooi is opgewaardeerd. Omgevingen en sprites hebben er in deze spellen nooit beter uitgezien. Het blijft allemaal gegrond in 8-bit-graphics, waardoor PFF123 onmiskenbaar gebonden blijft aan diens eigen tijdperk. Het ziet er schoner en kleurrijker uit dan ooit tevoren, waardoor het juist op een groot scherm prettig wegkijkt, ware het niet dat die irritante triller dus in beeld komt.

Geluid

Waar PFF123 wel in excelleert, is de soudtrack. En wat een soundtrack! Allemachtig, wat een muziek. Laten we wel wezen: de oorspronkelijke NES-spelcomputer kon voor zijn tijd best aardige melodietjes en explosies produceren, maar de composities van Nobuo Uematsu kwamen niet echt tot hun recht op die stokoude hardware. De Pixel Remasters van Final Fantasy 1, 2 en 3 laten horen hoe deze muziek eigenlijk zou moeten klinken. En dat zonder het te ‘modern’ of ‘schoon’ te maken.

©GMRimport

Gameplayverbeteringen

Dan zijn er de kleine gameplayverbeteringen die de spellen al schoppend en schreeuwend de 21ste eeuw inslepen. Eindelijk is er een quick-save, zodat je echt overal waar je maar wil (behalve tijdens gevechten) je sessie kunt onderbreken. Ja, ook middenin een kerker. Wat een opluchting is dat…

stuk voor stuk netjes opgepoetst, maar helaas zijn er wat nieuwe vlekjes aan toegevoegd.

-

Daarnaast is er de auto-battle functie. Met een druk op de knop vechten je personages automatisch de random gevechten uit, waardoor het hoge grind-gehalte (je moet nu eenmaal heel veel monsters verslaan om sterk genoeg te worden voor de volgende uitdaging) een stuk minder zwaar aanvoelt. Het feit dat je elke drie stappen een willekeurig gevecht ingesleurd wordt, hoort er nu eenmaal bij. Dat is de kern van deze oudjes, dus het evenwicht tussen al die gevechten in stand houden en tegelijkertijd er minder ‘werk’ van maken is een waardevolle verbetering.

©GMRimport

Een andere verademing is dat er constant een kaart is waar je op kunt zien waar je bent en waar eerder bezochte locaties te vinden zijn. Helaas is er geen ‘questlog’ voor als je vergeten bent waar je heen moet, maar een overzicht van de spelwereld en zelfs van je huidige kerker is toch wel heel prettig.

Nog leuk?

Maar wil je dit allemaal nog wel spelen? Wellicht dat je een klassieke jrpg zoals Final Fantasy 1, 2 of 3 nog op je telefoon wil uitproberen als je staat te wachten op de bus. Maar ga je ervoor zitten achter de pc? Even los van de vraag of je tientallen uren gepixeleerde auto-battles wil voeren achter je monitor, zijn deze spellen qua verhaal en diepgang toch wel behoorlijk achterhaald.

Want laten we even teruggaan naar het begin, het echte begin. De eerste Final Fantasy was voor het toen nog obscure Square een soort noodsprong: als dít niet zou lukken, dan ging de studio ten onder. Als antwoord op de immens populaire Dragon Quest-spellen van (toen nog) concurrent Enix, was Final Fantasy een spel dat een verhaal vertelde, met filmische momenten. Nou ja, voor zover dat kon op een NES. Het was een vooruitstrevende game die het rollenspelgenre in Japan een flink schop vooruit gaf. Toen. Hoewel het verhaal nog steeds duizend keer beter is dan tijdgenoot Dragon Quest en het zeker zijn moment heeft, is het voor moderne begrippen natuurlijk volkomen passé. Leuk en schattig, maar passé.

Final Fantasy 2 en 3 zijn wat dat betreft iets beter oud geworden. Er zit meer diepgang in het verhaal en ze bevatten iets betere spelsystemen. Deel 3 introduceert het geweldige job-system, waarbij je personages dankzij ‘jobs’ vaardigheden kunnen trainen en combineren met eerder geleerde job skills.

©GMRimport

Geen pakket

De remasters laten echter bovenal een vieze smaak achter door hun prijs. In plaats van de trilogie voor een leuke prijs samen aan te bieden, betaal je voor deel 1 en 2 een tientje en voor deel drie vijftien euro. Als je daar de soundtrack bij wil hebben, moet je los betalen. Een beetje flauw allemaal - het voelt als bloed uit een steen persen.

Conclusie

Deze remasters zijn stuk voor stuk netjes opgepoetst, maar helaas zijn er wat nieuwe vlekjes aan toegevoegd. Dat deze games lijden onder screen tearing op een pc met een GTX 3070 is echt onvergefelijk. Het had Square Enix gesierd als ze van deze spellen een mooier en compleet nostalgisch pakket met veel toeters en bellen hadden gemaakt. Nu blijft het toch wel hangen bij een redelijke remaster waarvan je je afvraagt voor wie ze zijn bedoeld.

©GMRimport

De Final Fantasy Pixel Remasters zijn per stuk los verkrijgbaar op Steam, op Android en iOS. Gamer.nl speelde de pc-versies.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!