De endgame van Borderlands 3 houdt je nog lang bezig
Nieuws

De endgame van Borderlands 3 houdt je nog lang bezig

Tegenwoordig staan of vallen games – en in het speciaal lootshooters – bij de endgame content. Gelukkig biedt Borderlands 3 naast een vrij traditionele campagne en fijne coöperatieve opties ook een aanzienlijke hoeveelheid activiteiten om spelers na het verhaal bezig te houden.

De meeste spelers behalen het einde van Borderlands 3 rond level 30, rekening houdend met de laatste eindbaas die van een net iets hoger niveau is. In totaal duurt de campagne zo’n 35 tot 40 uur, en nog een uur of twintig voor wie alle zij- en crewmissies voltooit. Daarna zijn er verschillende manieren om de game te herspelen. Met een gloednieuwe Vault Hunter, of met het huidige personage in nieuwe modi.

©GMRimport

Meer Mayhem

Na het verhaal wordt de True Vault Hunter-modus vrijgespeeld. Dit is in feite de New Game Plus-variant van Borderlands 3, waarbij alle progressie behouden blijft en spelers het verhaal dus opnieuw kunnen doorlopen. Deze modus zat ook in Borderlands 2 en is voor kenners van de serie bekende kost. Een nieuwe toevoeging is Mayhem Mode, die spelers op elk gewenst moment kunnen inschakelen op de thuisbasis Sanctuary 3. Deze is vooral bedoeld voor spelers die door willen blijven spelen zonder het verhaal opnieuw te beleven.

Mayhem Mode bestaat uit drie niveaus en past de algemene moeilijkheidsgraad van de game aan. Vijanden hebben bijvoorbeeld meer armor, er lopen meer Badass-varianten rond en ook de sterkste Anointed-vijanden zijn in grote getalen aanwezig. Als beloning krijgen spelers zeldzamere loot, meer xp, een grotere kans op Eridium en meer geld. Ieder niveau van Mayhem Mode maakt het risico-beloningssysteem groter, dus bouw het langzaam op. Hier bovenop geeft de modus een draai aan elke planeet, waardoor spelers uitgedaagd worden om anders na te denken over confrontaties. Denk aan de Wizard-mod, waarbij normale kogels minder schade aanrichten, maar elementaire aanvallen in schade toenemen.

In de praktijk werken deze modificaties ontzettend goed. De meeste spelers zullen na het verhaal terugkeren naar verschillende planeten om de resterende en bij vlagen briljante zijmissies te voltooien, en dankzij de betere beloningen is dat extra de moeite waard. Onder deze beloningen vallen Anointed-wapens, die het vinden van en experimenteren met nieuwe wapens boeiend houden. Dit zijn namelijk de sterkste wapens in de game, die niet zozeer boven Legendary-wapens staan, maar wel een extra bonus bieden.

©GMRimport

Een nieuwe skill tree

Tijdens de campagne voltooien spelers automatisch uitdagingen, zoals het maken van multikills, die aan het einde van de game ingewisseld kunnen worden voor zeer kleine bonussen. Dit gebeurt in drie nieuwe skill trees onder de noemer Guardian Rank. Spelers verdelen hun punten over drie categorieën: Enforcer, Hunter en Survivor, die ieder een verdere specificatie betreffen. Zo biedt Enforcer extra schade, Hunter meer nauwkeurigheid en meer kans op zeldzame loot en Survivor meer health, verdediging en snelheid. Verder werkt het systeem hetzelfde als Badass Rank uit Borderlands 2, met bijvoorbeeld steeds een procent extra procent schade, waarna de bonus steeds minder wordt.

Het is een beetje krom om alle punten pas na het verhaal te mogen inwisselen waar dat voorheen direct mocht, maar anderzijds is het een goede motivator om te blijven levelen, naast het reguliere levelsysteem. Bovendien krijgen spelers Guardian Rewards in de vorm van zeldzame wapen- en personageskins.

©GMRimport

Proving grounds

Tot slot heeft Gearbox twee extra modi aan de game toegevoegd die zijn bedoeld voor coöperatieve gameplay, hoewel ze ook prima solo gespeeld kunnen worden gespeeld. Gedurende Borderlands 3 vinden spelers verschillende Circle of Slaughter-arena’s, gesponsord door wapenfabrikant Torque. Het idee achter de modus is dat spelers vijf golven van aan vijanden verslaan ter vermaak van het publiek en niemand minder dan meneer Torque zelf. Zoals veel missies in de game bevat Circle of Slaughter extra doelstellingen die betere bonussen opleveren, zoals vijanden platslaan met de ground slam. We hebben nog niet alle arena’s getest, maar vooralsnog is de modus een zeer lucratieve manier om betere loot te verzamelen in de endgame. Aan het einde van een ronde ligt de grond bezaaid met zeldzame wapens en andere loot, waaronder de eerder genoemde Anointed-wapens.

Proving Grounds is vergelijkbaar met Circle of Slaughter, maar draait meer om tijdsdruk. Op verschillende plekken in de wereld zijn deze uitdagingen te vinden, waar spelers onder het toeziend oog binnen dertig minuten drie gebieden moeten doorlopen. Wie heelhuids het einde haalt, verdient een kist met, - je raadt het al, - zeer zeldzame loot. Ook zijn er verschillende extra’s die verdiend kunnen worden in ruil voor het niet sterven of het traject extra snel afleggen. Ze zijn echter niet Gearbox’ versie van raids, die worden namelijk later nog aan de game toegevoegd.

©GMRimport

Toekomstige content

Om de game te ondersteunen belooft Gearbox dan ook zowel gratis evenementen als betaalde dlc aan de game toe te voegen, waarvan de aankomende al zijn onthuld. In de herfst, vermoedelijk rond Halloween, vindt het Bloody Harvest-evenement plaats met ‘griezelige’ activiteiten en nieuwe beloningen. Daarna volgt Maliwan Takedown, met een nieuwe omgeving, een nieuwe eindbaas en verse vijanden. Tot slot verschijnt richting de winter het eerste dlc-pakket voor de game, dat zoals gebruikelijk nieuwe verhaalmissies toevoegt voor bezitters van de seizoenspas. Verdere details over de uitbreiding worden tijdens de

Watch on YouTube

op 18 september aangekondigd.

Met de huidige en aankomende endgame content kan menig speler dus wel even vooruit, hoewel dergelijke lootshooters zich pas écht bewijzen op de lange termijn. Houd Gamer.nl dus in de gaten voor impressies van nieuwe content.

Borderlands 3 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees ook de review van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!