De concept art die The Witcher 3: Wild Hunt tot leven bracht
Jaren voordat gamewerelden prachtig in 3D gerenderd worden op onze consoles en pc's waren het schetsen. Het zijn ruwe tekeningen die de eerste ideeën voor een game visualiseren: concept art. In dit artikel kijken we naar de concept art die The Witcher 3: Wild Hunt tot leven bracht.
Concept art is een essentiële stap in het ontwikkelproces. De term is een verzamelnaam voor schetsen van personages, omgevingen, voorwerpen en andere belangrijke aspecten. Hoewel iedere ontwikkelaar een eigen werkwijze heeft wat concept art betreft, begint het vaak bij tweedimensionale tekeningen, die later worden uitgewerkt tot het eindresultaat. Om die reden kan concept art behoorlijk verschillen van de uiteindelijk game; lang niet alle ideeën halen immers de game.
Omdat concept art vaak prachtige tekeningen zijn en een interessante blik geven op de oorspronkelijke visie voor een game, selecteren we de mooiste en meest interessante concept art waaruit The Witcher 3 Wild Hunt is ontstaan. Hieronder vind je alle artiesten die de tekeningen hebben gemaakt, en een link naar hun Artstation-pagina. We raden je absoluut aan om daar een kijkje te nemen als je meer van dit soort kunst wilt ontdekken.
Jan Marek - senior concept artist
Marek Madej - senior concept artist
Monika Zawistowska - concept artist
Marta Dettlaff - concept artist
Andrzej Dybowski - concept artist
Maciej Wojtala - concept artist
Wereld
De eerste reeks afbeeldingen geven de wereld van The Witcher 3 weer. Kijkend naar de afbeeldingen keren veel bekende aspecten terug: typische dorpjes, de drukke straten van Novigrad, een van de oorlog herstellend Velen (No Man's Land) en met drowners krioelende riolen. Denk je aan The Witcher 3, dan denk je aan dit soort landschappen.
Met betrekking tot de dlc's van de game valt het een en ander op. De ronde ruïne tussen de bergen heeft veel weg van die uit Hearts of Stone, waar het slotstuk van de uitbreiding plaatsvindt. De uiteindelijke versie is echter óp een berg gebouwd, waar spelers over de wereld uitkijken. Ook de verborgen haven uit de concept art voor Blood en Wine valt op, want die heeft de dlc niet gehaald.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Monsters
De tweede reeks schetsen draaien om concept art van monsters. Monsters staan uiteraard centraal in The Witcher 3 en er is duidelijk een hoop werk gestoken in het tot leven brengen van deze angstaanjagende wezens. Hieronder vind je wraiths, ice trolls, spriggans, acient leshens en de Ladies of the Wood.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Personages
Wat personages betreft zijn sommigen duidelijk door een proces heen gegaan. Met name Ciri ziet er totaal anders uit dan de asblonde dame in de uiteindelijke game. en ook de kostuums van de meeste personages wijken behoorlijk af. Andere opvallende dingen zijn een tekening die het gezicht van de grote slechterik Eredin toont en de verschillende lagen van Geralts armorsets.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Tot slot
Bovenstaande is slechts een selectie van de concept art die CD Projekt Red gebruikte bij de ontwikkeling van The Witcher 3. Op de Artstation-pagina's van de artiesten is nog veel meer te vinden en ook het boek The World of The Witcher staat naast tips vol met mooie schetsen.