De concept art die Control tot leven bracht
Nieuws

De concept art die Control tot leven bracht

Jaren voordat gamewerelden prachtig in 3D gerenderd worden op onze consoles en pc's waren het schetsen. Het zijn ruwe tekeningen die de eerste ideeën voor een game visualiseren: concept art. In dit artikel kijken we naar de concept art die Control tot leven bracht.

Concept art is een essentiële stap in het ontwikkelproces. De term is een verzamelnaam voor schetsen van personages, omgevingen, voorwerpen en andere belangrijke aspecten. Hoewel iedere ontwikkelaar een eigen werkwijze heeft wat concept art betreft, begint het vaak bij tweedimensionale tekeningen, die later worden uitgewerkt tot het eindresultaat. Om die reden kan concept art behoorlijk verschillen van de uiteindelijk game; lang niet alle ideeën halen immers de game.

Omdat concept art vaak prachtige tekeningen zijn en een interessante blik geven op de oorspronkelijke visie voor een game, selecteren we de mooiste en meest interessante concept art waaruit Remedy Entertainments Control is ontstaan. Hieronder vind je alle artiesten die de tekeningen hebben gemaakt, en een link naar hun Artstation-pagina. We raden je absoluut aan om daar een kijkje te nemen als je meer van dit soort kunst wilt ontdekken.

The Oldest House

Control verscheen vorig jaar en is een van Remedy's meest intrigerende projecten tot nu toe. De ontwikkelaar experimenteerde al eerder met absurdistische situaties met bijvoorbeeld Alan Wake en Quatum Break, maar de wijze waarop Control de waarheid verdraait slaat alles. Een belangrijk onderdeel daarvan is The Oldest House, het mysterieuze gebouw waarin de Federal Bureau of Control zich bevindt. Hieronder vind je daarom concept art van hoe de architectuur van het ogenschijnlijk oneindig grote gebouw is ontstaan.

Dat Control behoort tot het genre the new weird wordt maar al te duidelijk uit onderstaande eerste tekeningen van The Oldest House. Het plafond lijkt op de vloer, deuren zijn gigantisch en er wordt gespeeld met een contrast tussen donkere tinten en wit en rood licht. Vooral dat laatste doet de wereld van Control voorkomen als een onheilspellend, absurdistisch kunstwerk.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Brutalisme

Een van de doelen tijdens het ontwikkelen van Control was om een vorm van brutalisme aan te brengen: hoekige architectuur met herhalende geometrische vormen. Hieronder volgen enkele tekeningen die dit concept verkennen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Executive Sector

Een van de veiligere afdelingen in de game is de executive sector - protagonist Jesse Faden is immers het hoofd van het FBC. Volgens world designer Stuard MacDonald is was dit één van de bepalende locaties voor het neerzetten van een coherente wereld.

"Dit zijn belangrijke ruimtes voor het neerzetten architecturaal palet voor de executive sector.", legt hij uit. "De focus lag op het ontwerpen van de architectuur, de coherentie van de wereld en het introduceren van kenmerken, technologische lore en symboliek." Als voorbeelden noemt hij de zwarte piramide in de eerste afbeelding, bijbehorende planten - waar spelers conversaties mee hebben, en het gevoel van 'druk' in de bestuurskamer.

Ook zien we een eerste tekening van hoe Jesse Faden de vorige directeur vindt, met bij behorend rood licht, maar zonder de iconische telefoon.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Research Sector

Net als de executive sector tonen onderstaande ruimtes in slechts een paar tekeningen hoe de research sector van de game moest ogen. In dit gedeelte vinden spelers de opmerkelijke live-action opnames van Dr. Casper Darling over de verschillende experimenten die worden gedaan in The Oldest House.

Zo zien we dimensional research, waar het openen van andere dimensies wordt onderzocht in een ruimte met rood zand en de parapsychology-hub, waar de psyche van de mens wordt onderzocht. Tot slot is de welbekende algemene hub te zien, waar zeer grote bomen groeien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Black Rock Quarry

De Black Rock Quarry is om meerdere redenen een bijzondere locatie. Zo is het kleurgebruik een stuk zwarter dan de overige locaties en is het de enige plek in de game waarin een lucht te zien is. Een prachtige lucht, dat dan weer wel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Ashtray Maze

Helaas was er geen concept art te vinden van Controls meest indrukwekkende level: de Ashtray Maze. We zijn gerenderde afbeeldingen te vinden van het doolhof, dus hieronder volgen er een paar als extraatje.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Overig

Overige locaties bevatten de in-game modellen voor Ordinary Town, tekeningen van de Astral Plane, de kantoren van werknemers en Ritual Hotel, het mysterieuze hotel waar Jesse meerdere malen terugkeert.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Personages

Jesse Faden

De superheldin Jesse Faden is de andere ster van de show en komt regelmatig terug in de contept art. Het lijkt erop dat haar uiterlijk al vroeg vaststond, mogelijk vanwege haar gelijkenis met actrice Courtney Hope. Het enige wat sinds het begin van de ontwikkeling is veranderd, zijn Jesse's haarkleur en het wapen dat ze draagt.

Sommige van de concept art komt je daarnaast wellicht bekend voor, omdat deze zijn gebruikt voor de promotie van de game.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Andere personages

Opvallend aan Control is dat de overige personages een beetje op de achtergrond komen te staan. Zodoende zijn er weinig personages om verder uit te lichten, al mag de geheimzinnige conciërge natuurlijk niet ontbreken.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Hiss

Volgens concept artist Oliver Ödmark was het tot leven brengen van de Hiss, de kracht die mensen bezit en gevaarlijke vijanden van ze maakt, een grote uitdaging.

"Een abstracte entiteit ontwerpen die zich verspreidt via kosmische resonantie doe je niet zomaar", vertelt Ödmark. "Daarbij wilden we het uiteraard een imposante aanwezigheid in de game geven. Het mysterieuze, onheilspellende licht en de visuele sonische vervorming gaven ons precies dat en werden de belangrijkste kenmerken van de Hiss. Een hoop van de visuele inspiratie kwam van films als de originele Suspiria en Neon Demon."

Ook vertelt hij hoe het ontwerp voor de vijanden gedurende de ontwikkeling is veranderd. "De rode gloed die te zien is door de huid van mensen en een schaduw van de schedel en botten toont begon als een unieke eigenschap van één soort vijand. Kort daarna realiseerden we ons dat alle vijanden duidelijke visuele hints van corruptie moesten vertonen, zodat spelers er zeker van zijn te schieten op een levenloze pop, in plaats van Janet van de boekhouding."

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Andere vijanden

De Hiss zijn in grote getale behoorlijk listig, maar helaas voor Jess zijn het niet de enige vijanden in The Oldest House. Zo heb je de schimmelachtige Mold, die meerdere keren terugkeert, en verschillende eindbazen als de Headron.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Technologie en posters

Tot slot zijn hieronder een aantal schetsen van de technologie van de wereld te vinden, zoals control points waar de speler opslaat, brandgangen, het postsysteem en een ponskaartsysteem dat nooit in de game is gestopt. Uit de schetsen moet vooral het contrast tussen hypermoderne machines en de relatief ouderwetse monitoren en andere spullen weergeven.

Ook zijn de posters te zien die her en der in de game hangen, een voorbeeld van hoe Control de spelers soms een knipoog geeft.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Tot slot

Dit is slechts een greep uit de concept art voor Control. Mocht je meer willen zien, dan raden we aan om de Artstation-pagina's aan het begin van het artikel te bezoeken. Lees hieronder ook de concept art die God of War en The Witcher 3 tot leven brachten en laat vooral weten welke game we volgende keer moeten behandelen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen
Nieuws

Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen

Nog drie afleveringen te gaan

Netflix heeft een teaser uitgebracht waarin beelden van de aankomende allerlaatste afleveringen van Arcane te zien zijn.

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. De onderstaande trailer is dan ook bedoeld om fans alvast lekker te maken voor aankomend weekend.

Eerder werd bevestigd dat het tweede seizoen tevens het laatste is. Dat betekent echter niet dat er niet meer projecten volgen. Eerder deze week hintte Riot Games al naar het feit dat er "nog veel andere verhalen te vertellen zijn".

Arcane is gebaseerd op de populaire game League of Legends. Onder andere Hailee Steinfeld, Ella Purnell en Kevin Alejandro spelen een rol in de serie, die in samenwerking met Riot Games wordt gemaakt. De serie wordt geprezen door critici en fans en won een Emmy. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam
Nieuws

Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam

De fighter kan in 4K weergegeven worden

Sega werkt aan een remaster van het vechtspel Virtual Fighter 5, dat ergens aankomende winter op Steam verschijnt.

Volgens het bedrijf wordt Virtua Fighter 5 R.E.V.O., zoals de remaster heet, "de ultieme editie van de legendarische game". Het spel krijgt een 4K-resolutie en verbeterde textures. Ook wordt rollback netcode ondersteund voor mensen die game op competitief niveau willen spelen.

In 2021 kwam Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown al uit in Japanse arcades en op PlayStation 4. Dat is een opnieuw ontwikkelde versie van de fighter die op de Dragon Engine van Ryu Ga Gotoku Studio draait. Die versie van de game is echter nooit op pc uitgekomen.

Eerder deze maand liet Sega al weten een nieuwe Virtua Fighter-game in ontwikkeling te hebben. Het is niet duidelijk of daarmee deze Steam-versie wordt bedoeld, of een geheel nieuw deel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!