De Cinebar Ultima Surround 4.0-set is een mix tussen hi-fi en soundbar
Nieuws

De Cinebar Ultima Surround 4.0-set is een mix tussen hi-fi en soundbar

Teufel heeft al 35 jaar ervaring met het ontwerpen van geluidssystemen. Het assortiment van het Duitse bedrijf rijkt van totaaloplossingen voor je thuisbioscoop tot hoogwaardige hi-fi speakers. De Cinebar Ultima is een cross-over van al deze zaken. Want hoewel het design gebaseerd is op een hi-fi speaker-lijn van Teufel, is het toch echt een soundbar.

We hebben voor deze test de beschikking gekregen over het volledige 4.0-systeem met extra surround speakers. Dat is geen goedkope set, je moet 979,99 euro neertellen om hem in huis te halen. Voordat je hem aanschaft, is het ook een slim idee om je tv-meubel goed op te meten. Deze soundbar is namelijk behoorlijk aan de maat: 110 cm lang, 16,4 cm diep en 13,3 cm hoog. Daarnaast weegt de Ultima 11 kilo. Die grootte brengt een aantal zeer positieve eigenschappen met zich mee (daarover later meer), maar hij kan er ook voor zorgen dat hij wat moeilijker te plaatsen is.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De vier luidsprekers in de soundbar vallen uiteraard direct op. Ze hebben namelijk een behoorlijk uitgesproken ontwerp. Twee van de luidsprekers kijken je aan en de andere twee zijn naar de zijkanten gericht. Teufel wil hiermee zorgen voor een breed geluidsveld. De twee ovale, zwarte vlakken die je wat verder naar het midden van de soundbar vindt, zijn baswoofers. Het is mogelijk om draadloos een Teufel-sub aan dit systeem te verbinden, maar het idee achter deze Ultima-set is dat dat niet direct nodig is voor een overtuigende vertaling van lage frequenties.

Die insteek komt voort uit andere producten uit de Ultima-serie. Ben je bekend met Teufel, dan herken je de Ultima-naam wellicht van de eerder genoemde luidsprekerserie. Losse speakers die bij uitstek geschikt zijn voor het luisteren van muziek; echte hi-fi voor liefhebbers. Stereosystemen dus, zonder losse subwoofers. Deze 4.0-set zou je dan ook kunnen zien als een cross-over product met een focus op multi-inzetbaarheid - dat gaan we uiteraard uitgebreid aan de tand voelen met een hoop verschillende soorten geluidsmateriaal. Mocht je overigens de uitgesproken luidspreker- en wooferontwerpen niet mooi vinden, wordt er een front met zwart speakerdoek meegeleverd zodat je de boel kunt afdekken. Dat afdekken zorgt er wel voor dat de soundbar een stuk logger en groter oogt.

Zoals gezegd hebben we voor onze test de beschikking gekregen over de complete 4.0-set. Dit betekent dat er ook twee losse Effekt-speakers zijn meegeleverd. Twee eenvoudige, zwarte kastjes die je draadloos kunt verbinden met de soundbar. Het is jammer dat er niet twee achter-speakers met dezelfde, uitgesproken uitstraling beschikbaar zijn, maar desalniettemin voldoen de Effect-Speakers prima. De volledige 4.0-set is, zoals gezegd, niet bepaald goedkoop. Je kunt er ook voor kiezen het systeem zonder de surroundspeakers aan te schaffen; dat drukt de prijs tot 699 euro.

©GMRimport

Verbinden en opstellen

Hoewel Teufel voor de Cinebar Ultima bij hun hi-fi-lijn leent, zijn de aansluitingen achterop de Ultima precies wat je van een soundbar verwacht. Er is hmdi-arc, hdmi cec, een optische aansluiting, micro usb en usb-a. Draadloos verbinden is ook mogelijk, daarvoor krijg je de beschikking over Bluetooth aptX - het nieuwste bluetooth-protocol dat vrijwel latency-vrije, lossless streaming mogelijk maakt. Via de hdmi-aansluiting is de Cinebar Ultima daarnaast compatibel met Dolby Digital, Pro Logic II en DTS. Ook werkt de bar eenvoudig samen met verschillende smart speakers.

Aansluiten van de soundbar is eenvoudig en rechttoe rechtaan: stekker in het stopcontact, hdmi-kabel in de achterkant en gaan. Een kanttekening: de meegeleverde stroomkabel is echt ongelofelijk kort. Voor de meeste setups zul je vrijwel zeker moeten investeren in een langere vervanger. De Effekt-surroundspeakers verbinden draadloos. Je kunt in het menu instellen op welke afstand ze ongeveer staan. Zo kan het systeem automatisch de benodigde vertragingstijden naar de achterspeakers berekenen. Bij het instellen valt wel direct het eerst minpunt op: het menu. Er is gekozen voor een nogal uitgesproken, rood lettertype in een vierkante stijl. Het geheel doet denken aan de ietwat gedateerde ‘eerst een nummertje trekken’-borden die je in menig gemeentelijk kantoor of bij de groenteboer vindt.

Tijdens het gamen is het vooral het extreem grote geluidsveld dat bijdraagt aan een immersieve ervaring.

-

Los van of het lettertype in de smaak valt of niet, zorgt het ervoor dat het menu onoverzichtelijk is. Het led-schermpje heeft namelijk maar ruimte voor één woord. Je bent dus constant aan het scrollen, naar het volgende menu aan het klikken en vervolgens weer aan het scrollen. Het ontbreekt hierin echt aan overzicht. Daar komt nog bij dat bijvoorbeeld het instellen van de afstand van de Effekt-speakers niet direct op de meest logische plek in het menu verstopt zit. Gelukkig zijn de meest belangrijke functies eenvoudigweg te besturen via een knop op de meegeleverde afstandsbediening.

De klank en Dynamore

Bij het beluisteren van muziek valt direct op dat het Teufel inderdaad is gelukt een zeer overtuigende laagweergave neer te zetten. Zelfs zonder die externe sub klinkt de Cinebar Ultima echt ongelofelijk vol. Met als kanttekening dat het laag hier en daar toch wat slordig wordt. Bij moderne hiphopproducties sneeuwt het echte sublaag het midlaag een beetje onder. Zo komt het fundament van een soulvolle bas er mooi uit, terwijl de ronkende textuur ietwat in het laaggeweld verdwijnt. Dat is natuurlijk deels inherent aan het genre - het laag moet groots - maar het heeft ook te maken met het feit dat het laag niet altijd even strak klinkt.

Desalniettemin is de weergave van de Cinebar Ultima erg overtuigend. Voornamelijk het grote geluidsveld is indrukwekkend. De speakers aan de zijkant zorgen bij het beluisteren van muziek echt voor een brede muur van geluid, terwijl de lokalisatie ook nog enigszins overeind blijft. Het middenhoog, waar de meeste stemmen zich bevinden, klinkt daarnaast kernachtig en precies. Wel ontbreekt het hier en daar een beetje aan échte definitie in het hoog.

©GMRimport

Tijdens het gamen is het vooral het extreem grote geluidsveld dat bijdraagt aan een immersieve ervaring. Vanwege zijn grootte vult deze soundbar echt moeiteloos heel je woonkamer. Het stevige laag helpt om tussenfilmpjes en spectaculaire momenten goed te vertalen, maar het is vooral de veelzijdigheid die het lekker gamen maakt op de Cinebar Ultima. Een goed voorbeeld hiervan is Grand Theft Auto 5: de soundbar gaat zowel prima om met East Los FM als de chaotische vuurgevechten. Zo word je te allen tijde meegenomen in het verhaal. Tegenover die verhalende klank en het grote geluidsveld, staat wel dat de lokalisatie niet heel precies is. Je wilt er in ieder geval geen beslissingen op in-game leven of dood op maken. Extreem precieze lokalisatie is zelden een eigenschap van een soundbar, maar het moet toch worden gezegd.

Toen we de vorige keer een Teufel-soundbar testten, keken we ook al uitgebreid naar de Dynamore-modus. Met deze modus verandert het geluidsveld aanzienlijk: er komt nog meer focus te liggen op breedte en ook de lokalisatie in het middengebied vertroebelt iets. Je moet je oren echt even de tijd geven om te wennen. Zijn ze eenmaal gewend, dan geeft Dynamore, zeker in combinatie met de Effekt-speakers, haast een wolk van geluid. Niet alles is meer even aanwijsbaar, maar zeker bij spectaculaire actiefilms heb je het gevoel dat je echt middenin de actie zit.

©GMRimport

Concluderend

Er is niet veel aan te merken op de Cinebar Ultima. Het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat hij moet passen. Qua grootte uiteraard, maar ook qua smaak en wensen. De Cinebar Ultima heeft een behoorlijk excentrieke uitstraling, met of zonder afdekkende frontjes en er zijn - met het onoverzichtelijke menu, de hele korte stroomkabel en het her en der rommelige sublaag – we wat slordigheden.

Daar staat tegenover dat het echt een hele goede totaaloplossing is, zelfs voor behoorlijk grote woonkamers. Maar wel een totaaloplossing met een twist: het is een echt cross-over product. Ben je op zoek naar een soundbar die overweg kan met alle Dolby-codecs en, naast gaming, hoofdzakelijk het hart van een thuisbioscoop vormt, is dit misschien niets voor jou. Wil je een soundbar die eigenlijk wat meer aanvoelt als een grote hi-fi speaker en daarom perfect kan dienen als geluidshart van je woonkamer, dan kun je deze Cinebar Ultima - met of zonder extra Effekt speakers - zeker overwegen.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je naar een soundbar die overweg kan met alle Dolby-codecs en het hart van een thuisbioscoop vormt, dan is dit niets voor jou. Wil je een soundbar die eigenlijk wat meer aanvoelt als een grote hi-fi speaker en daarom perfect kan dienen als geluidshart van je woonkamer, dan is de Cinebar Ultima - met of zonder extra Effekt-speakers – zeker het overwegen waard.

Plus- en minpunten
  • Groot geluidsveld, multi-inzetbaar, dynamore-modus, dynamische weergave, overtuigende laagweergave zonder subwoofer
  • Menu onoverzichtelijk, meegeleverde stroomkabel te kort

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!