De Cinebar 11 van Teufel: een soundbar voor de gamende filmliefhebber
Nieuws

De Cinebar 11 van Teufel: een soundbar voor de gamende filmliefhebber

Het Duitse Teufel is al 35 jaar bezig met het ontwikkelen van luidsprekers en is pionier op het gebied van geluidssystemen voor thuiscinema. De Cinebar 11 past dan ook perfect binnen dit plaatje, maar kan deze soundbar ook voor gamers een filmische en spectaculaire geluidservaring bieden?

Teufel Cinebar 11 €399,99

Verbinding: Hdmi (Arc, CEC), optical, minijack (aux) en bluetooth 5.0 aptX

Surround sound: Dolby en Dts

Subwoofer: Draadloze subwoofer

Extra’s: Verkrijgbaar in 2.1 en 4.1 variant

2.1 systeem is achteraf uit te breiden tot 4.1 middels Teufel Effekt speakers

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

Nog niet zo lang geleden keken we naar de Teufel Cage-gameheadset. Deze headset liet zich niet alleen kenmerken door een gebalanceerde, open klank, maar ook door een degelijk design. De nieuwe Teufel Cinebar 11 beschikt op het eerste gezicht eveneens over een zeer degelijk ontwerp en is beschikbaar in twee verschillende systeemvarianten: 2.1 en 4.1. Bij Gamer.nl hebben we de beschikking gekregen over de 2.1-variant die bestaat uit de stereo soundbar en een draadloze subwoofer.

De soundbar is gevuld met vier luidsprekers aan beide uiteinden. In totaal zijn er dus maar liefst acht speakers, waarvan zes 44 millimeter grote mid-range drivers en twee tweeters. De draadloze T6-subwoofer is zo ontworpen dat hij zowel rechtopstaand als liggend kan worden gebruikt - dat vergroot de plaatsingsmogelijkheden aanzienlijk. Doormiddel van een schakelaar achterop de subwoofer kun je aangeven in welke positie de subwoofer is geplaatst en of deze zich toevallig dicht bij een muur bevindt, zodat er in het afstralingskarakter en de luidheidsbalans alvast wordt gecompenseerd. De Teufel Cinebar 11 in 2.1-vorm kost 399,99 euro, terwijl de 4.1-variant 699,99 euro kost. Wil je de Cinebar 11 achteraf aanvullen met twee draadloze Teufel Effekt-luidsprekers van het 4.1-systeem, zijn deze los verkrijgbaar voor 399,99 per set. Vooraf beslissen is dus 100 euro goedkoper.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De Cinebar 11 is een zeer degelijk ontworpen en aangenaam gewichtig apparaat. Hij voelt stevig aan en de keuze om de metalen randen van de luidsprekers door de zwart metalen grille zichtbaar te maken, is een leuk detail. Bovenop de soundbar zit een kleine touch-bar met daarop vijf knoppen voor het regelen van het volume, in- en uitschakelen, starten en pauzeren van media en het selecteren van een input. Achterop de subwoofer vind je, naast de eerder genoemde positieschakelaar, ook een gain-knop die het uitgangssignaal van de subwoofer met 10dB kan versterken of verzwakken. Ook de bouwkwaliteit van deze subwoofer ademt degelijkheid en dankzij de verschillende positioneringsmogelijkheden is er voor de T6-subwoofer in vrijwel elke kamer een goede plek te vinden. Dankzij het dunne ontwerp past hij namelijk zelfs onder de meeste banken.

Achterop de soundbar vind je, verdeeld over twee aparte uitsparingen, in totaal zes in- en uitgangen. In de uitsparing aan de linkerkant van de soundbar vind je twee HDMI-ingangen, waarvan een Arc- en CEC-compatibel is. Ook is er hier ruimte voor een minijack aux-in en een usb-ingang voor servicedoeleinden. De rechteringang herbergt de optical-in en de aansluiting voor de stroomkabel. Beide uitsparingen zijn aan de kleine kant en dat levert vooral bij de kleinere, rechteruitsparing gepriegel op tijdens het aansluiten van de optical kabel. Desalniettemin zijn de kabels dankzij de uitsparingen eenvoudig uit het zicht, achter de soundbar te leggen. De Cinebar 11 is daarnaast zonder het gebruik van extra beugels aan de muur te bevestigen dankzij de twee schroefgaten achterop de soundbar.

©GMRimport

De meegeleverde afstandsbediening breekt ietwat met de gewichtige en degelijke bouwkwaliteit van het systeem. Terwijl de subwoofer mooi mat is afgewerkt en de soundbar beschikt over een stevige, metalen grille, moet de afstandsbediening het doen met lichtgewicht, glimmend plastic. Wel geeft de afstandsbediening uitzonderlijk veel controle en weet je dankzij het ledschermpje in het midden van de soundbar direct welke functies er worden aangesproken. De Cinebar 11 is, mits via hdmi met een CEC-compatibele televisie verbonden, echter ook compatibel met afstandsbedieningen van verschillende andere merken, zoals bijvoorbeeld LG, Panasonic, Philips en Samsung.

Codecs en bluetooth

De Cinebar 11 bezit naast acht luidsprekers ook over een hoop technologie om het luisterveld van de soundbar te vergroten en bewerken. De Cinebar is compatibel de gangbare surround sound-codecs zoals Dolby en Dts, maar er is ook het door Teufel zelf ontworpen Dynamore voor het verbreden van het luisterveld. De Cinebar 11 is daarnaast compatibel met een hele rits aan technologie via je (smart)televisie, waarvan de Qualqomm aptX bluetooth 5.0-mogelijkheid expliciet het vermelden waard zijn.

©GMRimport

Deze nieuwe variant van bluetooth is namelijk vrijwel geheel latency-vrij en dat zorgt ervoor dat er tijdens het streamen van video nooit meer vertragingen tussen de audio en het beeld waar te nemen zijn. Daarnaast presteert de nieuwe aptX-technologie een stuk beter als het aankomt op geluidskwaliteit: met deze technologie komt een bluetoothverbinding eindelijk in de buurt van cd-kwaliteit. Als kanttekening moet wel worden gezegd dat aptX alleen werkt als de device waarmee verbonden wordt ook daadwerkelijk beschikt over deze technologie. iPhones kunnen voorlopig dus niet profiteren van deze technologie.

De klank

Teufels specialistische kennis op het gebied van audio voor thuiscinema is direct terug te horen in de klank van de Cinebar 11: de toon, klank en balans van deze soundbar doet direct denken aan het overweldigende geluid van een grote bioscoopzaal. De soundbar legt een duidelijke focus op filmische effecten en doet daarmee zijn naam eer aan. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het gamen volledig wordt ondergedompeld in de gamewereld en je je moeiteloos kunt verliezen in de gameplay. De subwoofer is hierbij een essentieel onderdeel van de beleving. Het laag wat hieruit komt is niet alleen overtuigend, het is ook verbazingwekkend strak. Dat resulteert in een aangename aanvulling van spectaculaire effecten, zonder dat het laag volledig de overhand neemt. Daarnaast weet de soundbar een redelijk gebalanceerd beeld neer te zetten dat aangenaam en zeer dynamisch aanvoelt.

©GMRimport

Het grote dynamische bereik van de Cinebar 11 zorgt voor een imposante luisterervaring. Desondanks weet de Cinebar 11 tijdens het luisteren van muziek niet helemaal te overtuigen. Waar de subwoofer bij filmische effecten een perfecte aanvulling biedt op het volledige systeem, lijkt deze bij muziek niet altijd even goed aan te sluiten. Het laag is groots en spectaculair, maar daarmee ook log en aan de trage kant. Dat zorgt er bij veel muziek voor dat het laag gaat overheersen en de definitie verloren gaat.

De breedte van het luisterveld valt in de standaard modus ook iets tegen. Ja, de soundbar heeft een nadruk op filmische effecten en klinkt daarmee van zichzelf behoorlijk groots, maar desalniettemin blijft het geluid een beetje in het midden plakken. De door Teufel ontwikkelde Dynamore-modus biedt hier echter uitkomst. Schakel je deze modus in, dan verandert de manier waarop het geluid zich in de ruimte verspreidt drastisch. In zoverre zelfs, dat je een paar seconden nodig hebt voordat je beseft wat er precies gebeurt. Door het inschakelen van Dynamore lijken de acht luidsprekers ineens een stuk meer naar buiten gericht en wordt er als het ware een versmeerde wolk van geluid óm de soundbar heen gecreëerd.

Ben je een gamer die houdt van tragere, verhalende games, openwereld-rpg’s en daarnaast ook fervent filmkijker, dan is de Cinebar 11 perfect voor jou.

-

Deze wolk van geluid zorgt enerzijds voor een nog spectaculairdere luisterervaring dan in de standaard modus, maar resulteert ook in het wegvallen van een scherp midden in het stereobeeld. Het wegvallen van een scherp midden blijkt in de praktijk voor gaming geen groot probleem; ervan uitgaand dat je tijdens gamen op een soundbar de focus wilt op een grootste ervaring en niet op lokalisatie. Hoewel je nog steeds kunt horen waar bepaalde elementen zich ongeveer bevinden, is er geen absolute precisie. Een in-game keuze op leven of dood met de Dynamore-modus aan zal dan ook vaker resulteren in een respawn bij het laatste checkpoint. Bij film zorgt deze wolk voor een ietwat holle klank in de dialogen, maar kan hij desalniettemin bekoren omdat hij deze toch al imposant klinkende soundbar nog wat groter laat klinken.

©GMRimport

Concluderend

Daarmee komen we dan ook direct bij de kern van de Cinebar 11: dit is absoluut een hele goede soundbar, maar wel een voor een hele specifieke gebruiker. De soundbar is van alle gemakken voorzien als het aankomt op compatibiliteit en technologie. De geluidsweergave is indrukwekkend en het geluidsveld groots. Daarbij is ook nog op een ingenieuze manier gedacht over de mogelijkheden tot het positioneren van de subwoofer: je kunt met een schakelaar kiezen tussen drie mogelijke posities. De subwoofer optimaliseert, afhankelijk van de gekozen positie, vervolgens automatisch zijn klank. De bouwkwaliteit is daarbij uitstekend en het volledige systeem ziet er ook nog eens niet verkeerd uit.

Daar staat tegenover dat de Cinebar 11 een hele grote stempel drukt op de klank. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits dit natuurlijk de stempel is die je zoekt. De Cinebar 11 klinkt namelijk filmisch en legt deze klank over al het materiaal wat je erdoor afspeelt. Dat zorgt bij films en games voor een grootse luisterervaring, waarbij de subwoofer spectaculair dondert en het systeem met zeer veel dynamiek en impact weergeeft. Tegelijkertijd resulteert het in een minder fijne muziekweergave en zou je kunnen stellen dat niet alle soorten games gebaat zijn bij zo’n cinematische klank. Ben je een gamer die houdt van tragere, verhalende games, openwereld-rpg’s en daarnaast ook fervent filmkijker, dan is de Cinebar 11 perfect voor jou. Wil je echter graag een multi-inzetbare oplossing voor zowel gaming, televisie als muziek en speel je graag snelle (online) shooters, dan is de filmische stempel van deze soundbar wellicht niet wat je zoekt.

Goed
Conclusie

De Cinebar 11 drukt met zijn luisterervaring een filmische stempel op al het materiaal dat hij afspeelt. Dat is te gek voor verhalende openwereldgames, maar wellicht niet de ideale oplossing voor de gamer die een multi-inzetbare oplossing wil voor in de huiskamer.

Plus- en minpunten
  • Groot geluidsveld, dynamore-modus, dynamische weergave, subwoofer instelbaar afhankelijk van positionering
  • Drukt een grote stempel op de klank, minder geschikt voor muziek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!