De Cinebar 11 van Teufel: een soundbar voor de gamende filmliefhebber
Nieuws

De Cinebar 11 van Teufel: een soundbar voor de gamende filmliefhebber

Het Duitse Teufel is al 35 jaar bezig met het ontwikkelen van luidsprekers en is pionier op het gebied van geluidssystemen voor thuiscinema. De Cinebar 11 past dan ook perfect binnen dit plaatje, maar kan deze soundbar ook voor gamers een filmische en spectaculaire geluidservaring bieden?

Teufel Cinebar 11 €399,99

Verbinding: Hdmi (Arc, CEC), optical, minijack (aux) en bluetooth 5.0 aptX

Surround sound: Dolby en Dts

Subwoofer: Draadloze subwoofer

Extra’s: Verkrijgbaar in 2.1 en 4.1 variant

2.1 systeem is achteraf uit te breiden tot 4.1 middels Teufel Effekt speakers

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

Nog niet zo lang geleden keken we naar de Teufel Cage-gameheadset. Deze headset liet zich niet alleen kenmerken door een gebalanceerde, open klank, maar ook door een degelijk design. De nieuwe Teufel Cinebar 11 beschikt op het eerste gezicht eveneens over een zeer degelijk ontwerp en is beschikbaar in twee verschillende systeemvarianten: 2.1 en 4.1. Bij Gamer.nl hebben we de beschikking gekregen over de 2.1-variant die bestaat uit de stereo soundbar en een draadloze subwoofer.

De soundbar is gevuld met vier luidsprekers aan beide uiteinden. In totaal zijn er dus maar liefst acht speakers, waarvan zes 44 millimeter grote mid-range drivers en twee tweeters. De draadloze T6-subwoofer is zo ontworpen dat hij zowel rechtopstaand als liggend kan worden gebruikt - dat vergroot de plaatsingsmogelijkheden aanzienlijk. Doormiddel van een schakelaar achterop de subwoofer kun je aangeven in welke positie de subwoofer is geplaatst en of deze zich toevallig dicht bij een muur bevindt, zodat er in het afstralingskarakter en de luidheidsbalans alvast wordt gecompenseerd. De Teufel Cinebar 11 in 2.1-vorm kost 399,99 euro, terwijl de 4.1-variant 699,99 euro kost. Wil je de Cinebar 11 achteraf aanvullen met twee draadloze Teufel Effekt-luidsprekers van het 4.1-systeem, zijn deze los verkrijgbaar voor 399,99 per set. Vooraf beslissen is dus 100 euro goedkoper.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De Cinebar 11 is een zeer degelijk ontworpen en aangenaam gewichtig apparaat. Hij voelt stevig aan en de keuze om de metalen randen van de luidsprekers door de zwart metalen grille zichtbaar te maken, is een leuk detail. Bovenop de soundbar zit een kleine touch-bar met daarop vijf knoppen voor het regelen van het volume, in- en uitschakelen, starten en pauzeren van media en het selecteren van een input. Achterop de subwoofer vind je, naast de eerder genoemde positieschakelaar, ook een gain-knop die het uitgangssignaal van de subwoofer met 10dB kan versterken of verzwakken. Ook de bouwkwaliteit van deze subwoofer ademt degelijkheid en dankzij de verschillende positioneringsmogelijkheden is er voor de T6-subwoofer in vrijwel elke kamer een goede plek te vinden. Dankzij het dunne ontwerp past hij namelijk zelfs onder de meeste banken.

Achterop de soundbar vind je, verdeeld over twee aparte uitsparingen, in totaal zes in- en uitgangen. In de uitsparing aan de linkerkant van de soundbar vind je twee HDMI-ingangen, waarvan een Arc- en CEC-compatibel is. Ook is er hier ruimte voor een minijack aux-in en een usb-ingang voor servicedoeleinden. De rechteringang herbergt de optical-in en de aansluiting voor de stroomkabel. Beide uitsparingen zijn aan de kleine kant en dat levert vooral bij de kleinere, rechteruitsparing gepriegel op tijdens het aansluiten van de optical kabel. Desalniettemin zijn de kabels dankzij de uitsparingen eenvoudig uit het zicht, achter de soundbar te leggen. De Cinebar 11 is daarnaast zonder het gebruik van extra beugels aan de muur te bevestigen dankzij de twee schroefgaten achterop de soundbar.

©GMRimport

De meegeleverde afstandsbediening breekt ietwat met de gewichtige en degelijke bouwkwaliteit van het systeem. Terwijl de subwoofer mooi mat is afgewerkt en de soundbar beschikt over een stevige, metalen grille, moet de afstandsbediening het doen met lichtgewicht, glimmend plastic. Wel geeft de afstandsbediening uitzonderlijk veel controle en weet je dankzij het ledschermpje in het midden van de soundbar direct welke functies er worden aangesproken. De Cinebar 11 is, mits via hdmi met een CEC-compatibele televisie verbonden, echter ook compatibel met afstandsbedieningen van verschillende andere merken, zoals bijvoorbeeld LG, Panasonic, Philips en Samsung.

Codecs en bluetooth

De Cinebar 11 bezit naast acht luidsprekers ook over een hoop technologie om het luisterveld van de soundbar te vergroten en bewerken. De Cinebar is compatibel de gangbare surround sound-codecs zoals Dolby en Dts, maar er is ook het door Teufel zelf ontworpen Dynamore voor het verbreden van het luisterveld. De Cinebar 11 is daarnaast compatibel met een hele rits aan technologie via je (smart)televisie, waarvan de Qualqomm aptX bluetooth 5.0-mogelijkheid expliciet het vermelden waard zijn.

©GMRimport

Deze nieuwe variant van bluetooth is namelijk vrijwel geheel latency-vrij en dat zorgt ervoor dat er tijdens het streamen van video nooit meer vertragingen tussen de audio en het beeld waar te nemen zijn. Daarnaast presteert de nieuwe aptX-technologie een stuk beter als het aankomt op geluidskwaliteit: met deze technologie komt een bluetoothverbinding eindelijk in de buurt van cd-kwaliteit. Als kanttekening moet wel worden gezegd dat aptX alleen werkt als de device waarmee verbonden wordt ook daadwerkelijk beschikt over deze technologie. iPhones kunnen voorlopig dus niet profiteren van deze technologie.

De klank

Teufels specialistische kennis op het gebied van audio voor thuiscinema is direct terug te horen in de klank van de Cinebar 11: de toon, klank en balans van deze soundbar doet direct denken aan het overweldigende geluid van een grote bioscoopzaal. De soundbar legt een duidelijke focus op filmische effecten en doet daarmee zijn naam eer aan. Dit zorgt ervoor dat je tijdens het gamen volledig wordt ondergedompeld in de gamewereld en je je moeiteloos kunt verliezen in de gameplay. De subwoofer is hierbij een essentieel onderdeel van de beleving. Het laag wat hieruit komt is niet alleen overtuigend, het is ook verbazingwekkend strak. Dat resulteert in een aangename aanvulling van spectaculaire effecten, zonder dat het laag volledig de overhand neemt. Daarnaast weet de soundbar een redelijk gebalanceerd beeld neer te zetten dat aangenaam en zeer dynamisch aanvoelt.

©GMRimport

Het grote dynamische bereik van de Cinebar 11 zorgt voor een imposante luisterervaring. Desondanks weet de Cinebar 11 tijdens het luisteren van muziek niet helemaal te overtuigen. Waar de subwoofer bij filmische effecten een perfecte aanvulling biedt op het volledige systeem, lijkt deze bij muziek niet altijd even goed aan te sluiten. Het laag is groots en spectaculair, maar daarmee ook log en aan de trage kant. Dat zorgt er bij veel muziek voor dat het laag gaat overheersen en de definitie verloren gaat.

De breedte van het luisterveld valt in de standaard modus ook iets tegen. Ja, de soundbar heeft een nadruk op filmische effecten en klinkt daarmee van zichzelf behoorlijk groots, maar desalniettemin blijft het geluid een beetje in het midden plakken. De door Teufel ontwikkelde Dynamore-modus biedt hier echter uitkomst. Schakel je deze modus in, dan verandert de manier waarop het geluid zich in de ruimte verspreidt drastisch. In zoverre zelfs, dat je een paar seconden nodig hebt voordat je beseft wat er precies gebeurt. Door het inschakelen van Dynamore lijken de acht luidsprekers ineens een stuk meer naar buiten gericht en wordt er als het ware een versmeerde wolk van geluid óm de soundbar heen gecreëerd.

Ben je een gamer die houdt van tragere, verhalende games, openwereld-rpg’s en daarnaast ook fervent filmkijker, dan is de Cinebar 11 perfect voor jou.

-

Deze wolk van geluid zorgt enerzijds voor een nog spectaculairdere luisterervaring dan in de standaard modus, maar resulteert ook in het wegvallen van een scherp midden in het stereobeeld. Het wegvallen van een scherp midden blijkt in de praktijk voor gaming geen groot probleem; ervan uitgaand dat je tijdens gamen op een soundbar de focus wilt op een grootste ervaring en niet op lokalisatie. Hoewel je nog steeds kunt horen waar bepaalde elementen zich ongeveer bevinden, is er geen absolute precisie. Een in-game keuze op leven of dood met de Dynamore-modus aan zal dan ook vaker resulteren in een respawn bij het laatste checkpoint. Bij film zorgt deze wolk voor een ietwat holle klank in de dialogen, maar kan hij desalniettemin bekoren omdat hij deze toch al imposant klinkende soundbar nog wat groter laat klinken.

©GMRimport

Concluderend

Daarmee komen we dan ook direct bij de kern van de Cinebar 11: dit is absoluut een hele goede soundbar, maar wel een voor een hele specifieke gebruiker. De soundbar is van alle gemakken voorzien als het aankomt op compatibiliteit en technologie. De geluidsweergave is indrukwekkend en het geluidsveld groots. Daarbij is ook nog op een ingenieuze manier gedacht over de mogelijkheden tot het positioneren van de subwoofer: je kunt met een schakelaar kiezen tussen drie mogelijke posities. De subwoofer optimaliseert, afhankelijk van de gekozen positie, vervolgens automatisch zijn klank. De bouwkwaliteit is daarbij uitstekend en het volledige systeem ziet er ook nog eens niet verkeerd uit.

Daar staat tegenover dat de Cinebar 11 een hele grote stempel drukt op de klank. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits dit natuurlijk de stempel is die je zoekt. De Cinebar 11 klinkt namelijk filmisch en legt deze klank over al het materiaal wat je erdoor afspeelt. Dat zorgt bij films en games voor een grootse luisterervaring, waarbij de subwoofer spectaculair dondert en het systeem met zeer veel dynamiek en impact weergeeft. Tegelijkertijd resulteert het in een minder fijne muziekweergave en zou je kunnen stellen dat niet alle soorten games gebaat zijn bij zo’n cinematische klank. Ben je een gamer die houdt van tragere, verhalende games, openwereld-rpg’s en daarnaast ook fervent filmkijker, dan is de Cinebar 11 perfect voor jou. Wil je echter graag een multi-inzetbare oplossing voor zowel gaming, televisie als muziek en speel je graag snelle (online) shooters, dan is de filmische stempel van deze soundbar wellicht niet wat je zoekt.

Goed
Conclusie

De Cinebar 11 drukt met zijn luisterervaring een filmische stempel op al het materiaal dat hij afspeelt. Dat is te gek voor verhalende openwereldgames, maar wellicht niet de ideale oplossing voor de gamer die een multi-inzetbare oplossing wil voor in de huiskamer.

Plus- en minpunten
  • Groot geluidsveld, dynamore-modus, dynamische weergave, subwoofer instelbaar afhankelijk van positionering
  • Drukt een grote stempel op de klank, minder geschikt voor muziek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!