De Chinese game-industrie is fundamenteel kapot
Gamer.nl
Nieuws

De Chinese game-industrie is fundamenteel kapot

De Chinese game-industrie is al jaren fundamenteel kapot. Wegens een gebrek aan kennis en ontoereikende wetenschap stelt de Chinese overheid strenge restricties aan het uitbrengen van games en na de afgelopen ‘hongerwinter’ leiden grote en kleine bedrijven verlies. Het is daarom een zekere opluchting voor met name Tencent dat Nintendo vorige week toestemming kreeg om de Switch en bijbehorende games te gaan verkopen.

Het jaar 2000 was typerend voor het beleid in China, toen consoles en consolegames verbannen werden. De Chinese overheid was van mening dat kinderen en jongeren hun tijd beter konden besteden aan school, studie en werk. Gamen zou zelfs slecht zijn voor hun brein. En hoewel piraterij een ander groot probleem was - en nog steeds is - moesten consolemakers zich in allerlei bochten wringen om voeten aan de grond de krijgen in het eigenwijze Aziatische land. Dat leverde een aantal creatieve producten op die net binnen de restricties vielen, maar échte consoles waren tot 2015 niet toegestaan in China.

Van explosie naar hongerwinter

Je zou je haast afvragen of Chinese gamers titels als Super Mario Galaxy 2, GTA 5 en The Last of Us hebben gemist, want in de tussentijd is het gamelandschap gevormd door online pc-games en mobiele games. Het gaf de gigant Tencent de kans om de markt te veroveren met titels als Dungeon Fighter Online, Call of Duty Online, League of Legends, Arena of Valor en nog veel meer. De Chinese game-industrie explodeerde in de consolevrije tijd en nu het verbod is opgeheven is de industrie met bijna 38 miljard dollar opbrengst de grootste ter wereld.

Het ogenschijnlijk willekeurige reguleringssysteem gooit echter nog steeds roet in het eten en eind vorig jaar staakte de Chinese overheid volledig met het verlenen van licenties aan games. Dit betekent dat er simpelweg geen nieuwe games meer mochten worden uitgebracht en alle aanvragen voor onbepaalde tijd in de ijskast werden gezet. In het Westen grappen we weleens over zo’n winterstop om de backlog bij te werken, maar voor kleine en grote bedrijven was het een flinke financiële klap. Tencent maakte voor het eerst in dertien jaar verlies en de aandelen van het bedrijf halveerden tijdelijk zelfs. Gelukkig valt de schade nu het proces weer op gang komt mee, gezien de overige 60 procent van Tencent zoals vanouds winst draaide met onder andere WeChat, de populairste Chinese berichtenapp.

©GMRimport

Toch kunnen dit soort beperkingen ook schadelijk zijn voor Europa en de Verenigde Staten. Een blik op de schreeuwende mannen als app-icoontjes in de App Store en Tencents aandelen in Epic Games zegt eigenlijk al genoeg over de positie van het bedrijf. Langzamerhand krijgt het Tencent, Microsoft en Facebook in het oog als het gaat om pure marktwaarde. En nu de Chinese overheid eindelijk het vergeven van licenties hervat, lijkt Tencent deze lijn weer voort te kunnen zetten.

Games als propaganda

Prima zou je zeggen, maar nog steeds gaan Chinese ontwikkelaars, uitgevers en spelers gebukt onder strenge reguleringen en censuur. Ook de nieuwe regels, die vorige week door China’s pers- en publicatie-orgaan werden gedeeld, laten een hoop titels buiten beschouwing door het feit dat games geen bloed (ook geen vervangend bloed) of lichamen mogen bevatten. Ook wordt er limiet van vermoedelijk vijfduizend games gesteld aan het maximaal aantal toegestane nieuwe games per jaar, inclusief nieuwe delen in een franchise. Gezien er alleen al op Steam negenduizend games per jaar verschijnen en mobiele winkels worden overspoeld met spellen, wordt het dringen voor uitgevers om hun product op de markt te krijgen en wordt de industrie alleen maar onaantrekkelijker.

Kwalijker nog is de toon waarop de regels zijn opgesteld. Uitgevers worden namelijk aangemoedigd games uit te brengen die ”de traditionele Chinese cultuur promoten” en geschiedenis, recht en politiek op een correcte manier weergeven. In het verleden is Honour of Kings, een van Tencents succesvolste mobiele game, bekritiseerd vanwege ”het verbuigen van de geschiedenis”. De game zou schadelijk zijn voor de ontwikkeling voor kinderen, een troefkaart die de Chinese overheid graag speelt. Het is wachten op de eerste propagandagames die ‘president voor het leven’ Xi Jinping en zijn communistische idealen in een goed daglicht zetten.

©GMRimport

Nintendo’s lichtpuntje

Een bedrijf dat veel regels omzeilt is Nintendo, dat vorige week via Tencent eindelijk toestemming verkreeg om Switch-games en de console zelf te verkopen in China. Het nieuws betekende de grootste aandelenstijging van Nintendo sinds de release van Pokémon Go en moet voor Tencent een meevaller zijn na maanden van onzekerheid. De Chinese gigant kan nu samen met Nintendo een gigantische markt aanspreken en consoles aan de man brengen met kindvriendelijke Nintendo-games. Het blijft overigens nog een test, met voorlopig enkel een speciale versie van Super Mario Bros. U Deluxe, maar het is een lichtpuntje in de duisternis.

Wie weet is de samenwerking een stap naar een gevarieerder gamelandschap in China, maar het blijft zwaar om een gamer te zijn in het land. Met een president en overheid die het belang van videogames voor de economie niet lijkt te erkennen en het liever inzet als propagandamiddel heeft China nog een lange weg te gaan.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!