De beste pc-instellingen voor Fortnite
Nieuws

De beste pc-instellingen voor Fortnite

Fortnite draait vandaag de dag op vrijwel alle apparaten. Van gameconsoles tot smartphones: geen enkele vorm van hardware is veilig voor de populaire battle royale-shooter. Maar wat doe je als je eigen computer moeite heeft om het spelletje bij te houden? Vrees niet: we helpen je met het vinden van de beste pc-instellingen voor Fortnite aan de hand van deze praktische gids.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Asus. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

Fortnite draait niet voor niets op tal van verschillende apparaten. Als een van de populairste spellen van de afgelopen jaren is de game van Epic fraai geoptimaliseerd. Zelfs met mild verouderd apparatuur kan het spel nog prima gespeeld worden. Kom je echter alsnog frames tekort — of wil je gewoon alle grafische vetjes wegsnijden — dan wijzen we je graag naar de beste instellingen.

Voor de beeldvorming

Hoe krachtig je hardware ook is, je beeldscherm vormt vaak het ‘plafond’ voor al je spelprestaties. Voor de beste in-game prestaties is het zaak dat het display op volle toeren draait. Het liefst benut je elke pixel en laat je het beeld verversen op de hoogst haalbare frequentie.

Voor het gros van de gamers komt dat neer op 1920 bij 1080 pixels (ook wel 1080p of ‘full hd’ genoemd) op 60 frames per seconde. Wie scherper of sneller kan gaan, heeft uiteraard baat bij dat verhoogde plafond. Meer pixels en een stabielere beeldenstroom helpen spelers immers beter te bouwen, richten en schieten, zeker tijdens de hectische gameplay van Fortnite.

De optimale output vinden

Om het beeldscherm de beste toevoer van beeldjes te schenken, kan Window Mode het beste op ‘Fullscreen’ staan, terwijl Display Resolution en Frame Rate Limit de specificaties van het beeldscherm spiegelen.

Het zogenaamde 3D Resolution dient op de volle 100% te staan, al is dat onder voorbehoud. Speel je bijvoorbeeld op een 4k-monitor, maar met een ietwat zwakkere videokaart? Dan kun je deze render-schaal op 50% instellen voor 1080p-prestaties, of 75% voor een wezenlijke 1440p. In veel gevallen is de daadwerkelijke render-resolutie de meest invloedrijke instelling voor hardware-prestaties.

V-Sync in Fortnite kan in de meeste gevallen beter uit blijven staan. De schermsynchronisatie komt immers vaak met een onwenselijke vertraging. Zolang de beelduitvoer niet aan alle kanten hapert of ‘scheurt’— onze tips helpen dit sowieso te voorkomen — mag je deze beeldmodus links laten liggen.

Nvidia Reflex en DLSS in Fortnite

Gamers met ten minste een GeForce GTX 900-gpu kunnen sinds september vorig jaar ook gebruikmaken van Nvidia Reflex in Fortnite. De techniek vermindert vertragingen tussen hardwarecomponenten, waardoor games vloeiender aan kunnen voelen. In tegenstelling tot veel andere ondersteunde games dienen Fortnite-spelers de modus handmatig aan te vinken — het liefst inclusief de “boost”.

Watch on YouTube

De Reflex-technologie komt het beste tot zijn recht op hogere beeldverversing, maar is eigenlijk een win-win voor iedere gamer die het kan benutten. Ondanks het vereiste dat de Nvidia-videokaart in kwestie niet al te oud is, kost de techniek een vergeetbare hoeveelheid rekenkracht. Alle milliseconden die je erop wint zijn mooi meegenomen.

Nvidia’s DLSS-technologie is, ondanks de gelijktijdige introductie, een ander verhaal. Deze slimme upscalingtechniek maakt gebruik van de ai-gedreven Tensor-kernen in videokaarten, die enkel in de RTX-modellen van Nvidia te vinden zijn. Op moment van schrijven zijn juist die kaarten ontzettend schaars, met flink toegenomen verkoopprijzen als gevolg.

Mocht je over een RTX-kaart beschikken, dan kun je opschalen naar bijvoorbeeld 4k of 1440p (respectievelijk ‘Performance’ en ‘Balanced’ worden hiervoor aangeraden), zónder de gebruikelijk gigantische aanslag op de framerate. In veel gevallen draait Fortnite tot twee keer zo snel over DLSS als wanneer het dezelfde resolutie native uitdraait. Hiervoor dient Fortnite overigens wel in de DirectX 12-modus te draaien.

Watch on YouTube

Hoe relevant is ray tracing in Fortnite?

De ray tracing-techniek van Nvidia is ook beschikbaar gemaakt in Fortnite, wederom exclusief voor RTX-videokaarten. De game oogt misschien mooier met ’RTX On‘, maar de grafische luxe komt prestaties nauwelijks tegemoet.

Niet alleen kost het flink wat rekenkracht om lichtstralen en reflecties realistisch te weerkaatsen; als speler ga je er ook niet bepaald scherper van schieten. Zolang het om de hoogste framerates en spelprestaties draait, is de gehele ray tracing-instelling volstrekt overbodig.

Watch on YouTube

Wanneer je nog niet kunt genieten van de nieuwere technieken van Nvidia, maar er wel oren naar hebt, wordt het misschien tijd voor een upgrade. Voor hulp verwijzen we je graag door naar de gaming laptops van ROG Strix Scar en ROG Strix G, zoals de ROG Strix SCAR 15, als all-in-one oplossing. De ROG Strix-serie is namelijk gericht op de competitieve gamer die maximale prestaties wil behalen.

Met GeForce RTX 30-gpu’s, snelle NVMe ssd’s en Ryzen 5000-processoren hoeven games als Fortnite nergens gebottleneckt te worden. De ingebouwde, razendsnelle 300 hertz gaming displays onderstrepen de prestatiedrang, zodat je ook buitenshuis competitief kan blijven zwoegen. Misschien is ray tracing niet per se aan Fortnite uitbesteed, maar met een laptop als deze neem je naast DLSS ook RTX-ondersteuning voor tal van andere games mee.

Grafisch vet om weg te snijden

Als het aankomt op grafische instellingen die per direct opgeschort kunnen worden, liggen er een aantal voor de hand in Fortnite. Afhankelijk van hoe prestatiegericht je wilt spelen, zijn dit de instellingen die je zo laag mogelijk (of volledig uitgeschakeld) wilt hebben:

· Shadows

· Motion blur

· Post processing

· Effects

· Textures

· Anti-aliasing

Voor het gros van de Fortnite-profspelers zijn vooral shadows, motion blur en post processing uit den boze. Vooral dat eerste snoept aardig wat grafische kracht weg, terwijl schaduwvorming zelden relevant is in het heetst van de strijd. Op de schaal van deze battle royale is het immers niet vaak de schaduw die verraadt waar iemand wel of niet zit.

Zowel motion blur als post processing maken Fortnite niet scherper, maar vervagen het juist. Dat geldt voor respectievelijk snelle bewegingen en de onscherpte van diepe perspectieven (ook wel depth of field genoemd), beide in ruil voor flink wat gemiste frames. Deze technieken ogen mogelijk nét wat filmischer, maar scherper zien helpt je scherper schieten — inactief zijn ze dus beter af.

Het oog wil ook wat

Effects heeft met name invloed op hoe realistisch het water oogt, alsmede vuur en explosies. Een moderne videokaart kan deze gemakkelijk op medium of hoog laten staan, maar een ouder of langzamer systeem heeft ze liever zo laag mogelijk.

Hetzelfde geldt voor textures en anti-aliasing. De een heeft betrekking tot de ‘bekleding’ van in-game oppervlaktes, de ander betreft het ‘verzachten’ van kartelrandjes. Beiden hebben minimale invloed op hoe je speelt, maar je kunt er absoluut wat frames op winnen. Afhankelijk van hoe je stabiliteit en grafische pracht af wilt wegen, kun je met dit soort instellingen experimenteren.

Moderne videokaarten met veel videogeheugen (circa 6GB of hoger) hoeven over de texturen niet moeilijk te doen. Ouder of simpelweg lager ingestoken apparatuur is met deze instellingen geminimaliseerd ongetwijfeld beter af.

Het dilemma van View Distance in battle royales

Misschien nog wel het belangrijkste aspect van een battle royale is hoever je kunt zien. Daarom is View Distance ook een moeilijke instelling om een alomvattend advies over te geven. De een prefereert zoveel mogelijk details in het zicht (standje ‘Epic’), de ander beweert dat Fortnite uiteindelijk toch draait om de actie die het dichtst bij je staat — waardoor men de render-afstand liever helemaal wegdraait tot ‘Near’.

Als je hardware nog wat speling overheeft, kan het lonen om te investeren in View Distance. Kom je alsnog frames tekort, dan hoeft het ook geen doodzonde te zijn om hierop juist in te leveren. Geen zorgen: alle spelers laden ook op ‘Near’ netjes in. De instelling betreft vooral omgevingsobjecten en -details. Hoeveel waarde je daar aan hecht, hangt alsnog af van je speelstijl en -voorkeuren.

Een optie voor de ondermaatse systemen

Wanneer alle grafische optimalisatie je alsnog weinig goeds brengt, dan kunnen pc’s zich altijd nog beroepen op Performance Mode, een nog altijd vrij experimentele rendermodus voor Fortnite. Deze staat los van DirectX 11 of DirectX 12 en is geheel bedoeld voor systemen die (ver) onder de minimale vereisten zitten.

Zolang je pc geen stof bijt tegenover de gemiddelde smartphone, is de Performance Mode overbodig. Zie het vooral als een ‘plan B’ voor bijvoorbeeld dunne netbooks of de afgedankte systemen op kantoor of school. Een beetje computer is waarschijnlijk alsnog beter af op de standaard rendermodi in combinatie met de bovenstaande tips.

Andere instellingen voor een fijner Fortnite

Naast grafische instellingen zijn er nog een handvol zaken die de Fortnite-ervaring op pc kunnen verbeteren. Qua heads-up display (HUD) valt er weinig aan te passen, maar wat betreft toetsenkoppelingen en muisgedrag kunnen spelers volop experimenteren. Daar gelden echter weinig vaste regels voor; vooral je eigen smaak doet er hier toe.

Veel Fortnite-professionals hebben elk hun eigen setje keybinds waar je misschien wat ideeën van kunt lenen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Use’ (normaal gezien onder de E-toets) koppelen aan het omlaag scrollen van een muiswiel — of verhuis de vaste bouwmaterialen naar knoppen direct rondom het WASD-cluster. Minder vaak je vingers hoeven te verplaatsen helpt je sneller de juiste toetsen vinden.

Het gebruik van een goede headset is sowieso aan te raden in verband met betere spatial awareness. Mocht je daarover beschikken, schakel dan vooral eens de 3D Headphones-functie in. Deze modus helpt met het auditief ‘plaatsen’ van in-game geluiden, waardoor je sneller hoort waar bijvoorbeeld vijandelijke schoten vandaan komen. Voor de beste resultaten is het wel zaak dat je koptelefoon op een doorsnee stereo-profiel staat, mocht deze zelf ook over een virtuele upscaling beschikken.

Een Victory Royale voor je instellingen?

Tot dusver deze gids voor de beste pc-instellingen voor Fortnite. Ondanks de al fraaie optimalisering van Epic Games valt er nog aardig wat te winnen aan prestaties. Of je nu speelt op een ouder systeem of een competitieve monsterbak; een stabiele(re) framerate ligt altijd in het verschiet.

Ben je alsnog toe aan een upgrade, dan tippen we je met liefde de mooie, kant-en-klare oplossingen. Overweeg bijvoorbeeld de ROG Zephyrus G15-reeks als je nog een krachtig en chique gaming notebook zoekt. Met gpu’s als de mobiele GeForce RTX 3080 vermorzel je games als Fortnite (mét Nvidia’s DLSS en Reflex), zeker in combinatie met het ingebouwde 1440p-display op 165 hertz.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!