De beste pc-instellingen voor Apex Legends 
Nieuws

De beste pc-instellingen voor Apex Legends 

Als een van de snelste battle royales van het moment is Apex Legends soms lastig om bij te houden — zeker voor je pc. Wanneer een opgepepte Octane om de hoek komt scheuren, wil je natuurlijk niet dat de framerate instort. Hier kan het gemis van elk beeldfragment dodelijke gevolgen hebben. Om optimale prestaties te verzekeren, behandelen we de beste pc-instellingen voor Apex Legends.  

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Asus. Lees hier wat dat betekent.

Geoptimaliseerd door Respawn en Nvidia 

Apex Legends is grafisch gezien bijzonder rechttoe-rechtaan. Ontwikkelaar Respawn Entertainment heeft de battle royale-game namelijk nooit opgedoft met chique velddiepte of bewegingsonscherpte. Voor je prestaties is dat mooi meegenomen. Minder overbodige poespas in beeld zorgt ervoor dat zowel jouw aandacht als die van de videokaart direct naar essentiële speldata gaat.

In die zin is Apex Legends eigenlijk automatisch enigszins geoptimaliseerd, waar bijvoorbeeld Call of Duty: Warzone meer foefjes kent die je prestaties mogelijk in de weg zitten. Respawn heeft de competitieve gamer klaarblijkelijk hoger in het vaandel staan dan grafische toeristen. Afgezien van de verder te minimaliseren Sprint View Shake, staat alles alvast klaar voor maximale prestatiedrang.

Mocht je beschikken over een Nvidia-gpu van de GTX 900-generatie of later, dan is ook Nvidia Reflex standaard al aangevinkt. Deze integratie versnelt de vertraging tussen input en beeldresultaten, waardoor het nét wat responsiever speelt. Elke milliseconde winst is mooi meegenomen — en het kost de videokaart amper moeite. 

©GMRimport

De beste grafische instellingen om op te bezuinigen 

Los van Respawns prestatiedrang valt er genoeg te stroomlijnen binnen Apex Legends. Krachtige hardware presteert al snel fraai in de shooter, maar met de juiste instellingen kunnen ook medium-end pc’s makkelijk framerates boven de 60 fps draaien.

Alle ROG laptopmodellen die op dit moment in de Benelux verkrijgbaar zijn, beschikken over krachtige hardware om een game als Apex Legends met een hoge framerate te kunnen draaien. Met name de ROG Strix series is zeer geschikt. Deze series is gericht op de competitieve gamer.

We lopen door een aantal van de instellingen waar gemakkelijk op bezuinigd kan worden. Niet alles hoeft immers even mooi te zijn wanneer je competitieve stabiliteit zoekt. Ongeacht van op wat voor hardware de game draait, zijn er op de volgende fronten makkelijk wat frames te winnen. 

©GMRimport

Mooiigheid om meteen te minimaliseren 

Ondanks de aanzienlijk kale insteek is Apex Legends niet vies van wat lichteffecten. Dat is leuk voor het oog, maar dit zijn precies de grafische extraatjes die makkelijk omlaag geschaald kunnen worden om stabielere prestaties te scoren.

De volgende instellingen zijn vooral ‘voor de leuk’ en mogen zo laag mogelijk ingesteld worden. Waar mogelijk, is het compleet uitschakelen ook een prima optie. 

- Ambient Occlusion Quality
- Sun Shadow Coverage
- Sun Shadow Detail
- Spot Shadow Detail
- Volumetric Lighting
- Dynamic Spot Shadows 

Elk van deze instellingen sjoemelt hoofdzakelijk met licht en duister en zijn niet relevant voor het daadwerkelijke spel. Realistische zonnestralen en scherpe(re) schaduwen ogen fraai, maar met al deze instellingen geminimaliseerd werpen tegenstanders alsnog een schaduw, mocht je die informatie willen behouden.

Het omlaag draaien van deze instellingen kan tot ongeveer een derde aan extra frames opleveren. Vooral wanneer de videokaart tegensputtert zijn dit de knelpunten om de hardware snel te ontlasten.  

©GMRimport

Minder essentiële grafische luxe 

Minder invloedrijk zijn de grafische extra’s buiten het licht om. Deze belasten vaak videokaart én de centrale processor, maar zijn van nature al niet enorm zwaar. Dit viertal kent elk drie standen, die naar wens verlaagd kunnen worden als je systeem het niet meer bijhoudt.

- Model Detail
- Effects Detail
- Impact Marks
- Ragdolls

Enkel Model Detail heeft nog significante invloed op de videokaart, maar de resterende drie zijn zo goed als verwaarloosbaar als het aankomt op hardware-belasting. Zolang je processor niet volledig prehistorisch is, levert het verlagen van deze instellingen geen opmerkelijke prestatiebonus op.

Ragdolls kunnen bovendien absoluut bijdragen in het spelplezier. Mocht je cpu het niet al te zwaar hebben, laat dat component dan absoluut berekenen hoe Valkyrie op haar smoel valt, indien je de pilote uit de lucht kunnen knallen. 

©GMRimport

Verdere optimalisatie van de beeldprestaties 

De volgende instellingen vergen wat meer nuance. Allereerst zijn ze grotendeels afhankelijk van de resolutie en beeldverversing van het beeldscherm, maar daarnaast blijken ze ook kwesties van smaak. Niet iedereen wil (of kan) meer visuele luxe inruilen voor stabiliteit. 

Verticale synchronisatie en adaptieve resoluties 

Als je systeem de beoogde beeldverversing van je monitor makkelijk behaalt, loont het om V-Sync op “Adaptive” te zetten. Op deze stand synchroniseert de beelduitvoer van Apex Legends direct met de beeldfrequentie van het scherm.

Dipt de framerate nog met regelmaat onder die grens, dan zijn beeldschermen tot en met 60 hertz beter af op Double Buffered. Deze stand komt mogelijk met iets meer input-vertraging, maar verzekert wel dat het systeem geen ‘halve frames’ uitspuwt — in de volksmond screen tearing genoemd. Triple Buffered doet precies hetzelfde, maar dan voor onbegrensde framerates.

Mocht je extra frames in willen ruilen voor scherpte, dan biedt Adaptive Resolution daar uitkomsten voor. Deze functie schaalt de resolutie dynamisch omlaag wanneer de framerate tekortschiet.

Op standje nul doet de Adaptive Resolution niets, maar stel je hier een beoogde framerate op in, dan neemt Apex Legends wederom het gros van de optimalisatie uit handen. Dit kan wanneer het echt chaotisch wordt wel leiden tot een korrelige visie op het slagveld. Zelf instellingen optimaliseren voor een specifieke resolutie brengt vaak stabielere resultaten. 

©GMRimport

Anti-aliasing 

Normaliter kent anti-aliasing allerlei multitudes van het ‘verzachten’ van kartelrandjes in games. Apex Legends doet daar niet aan; het is alles of niets. De TSAA-optie (temporale anti-aliasing) vult korrelige lijnen aan met data uit eerdere frames, waardoor het bovendien geen gigantische impact op je pc-prestaties heeft.

Voor een retrogevoel en iets meer prestaties kan TSAA volledig worden uitgeschakeld. Afhankelijk van je hardware en andere instellingen win je daar maximaal vijf frames per seconde op.  

Texture Streaming Budget 

Het budget voor het toestromen van speltexturen slaat vooral op het (video)geheugen van je hardware. Des te hoger de stand, des te meer verschillende plaatjes Apex Legends alvast op je VRAM en RAM klaarzet. Meer plaatjes staat tot minder plotselinge overgangen, naarmate je dichterbij de specifieke texturen komt.

Pc’s met 16 GB geheugen en videokaarten met 8 GB videogeheugen kunnen deze instellingen gerust op ‘Insane’ laten staan. Schakel je deze stand volledig uit, dan scoor je er tot tien frames per seconde op — vooral afhankelijk van de grafische kaart. Mocht je niet vies zijn van een beetje texture soup op zijn tijd, kan deze instelling altijd een stapje verlaagd worden.  

©GMRimport

Texture Filtering 

Het ‘filtreren’ van de in-game plaatjes komt simpelweg neer op de scherpte van gedetailleerde oppervlaktes. Dit is Apex Legends’ breedste instelling, met misschien nog wel de grootste impact op het daadwerkelijke eindproduct.

Moderne videokaarten hebben weinig moeite met de maximale zestienvoudige anisotropische filtrering, maar er valt nog extra framepje uit te persen. Op de laagste, bilineaire stand komen oudere kaarten sowieso beter uit de verf, terwijl nieuwere circa vijf procent prestatiewinst kunnen boeken.

De vraag is vooral of je ermee kunt leven dat je Legendary camouflage oogt alsof hij rechtstreeks uit een 240p-livestream is komen wandelen. Voor veel textures is dat geen probleem, maar bij vlagen vermoeit de Nintendo 64-achtige uitstraling van sommige oppervlaktes.  

Is je hardware alsnog te zwak? 

Kom je zelfs met deze optimalisaties nog kracht tekort voor een stabiele framerate? Dan wordt het misschien toch tijd voor een fatsoenlijke upgrade. Juist nu, in tijden waarin losse componenten lastig te verkrijgen zijn, steken stevige gamelaptops competitief in.

Overweeg bijvoorbeeld de nieuwe ROG Strix G17. Met mobiele AMD Ryzen 9 5900- processor, 16 GB aan werkgeheugen, 300Hz Full-HD IPS paneel en zware Nvidia GeForce RTX 30-videokaarten (tot en met 8 GB videogeheugen), is deze gaming laptop uitermate geschikt voor snelle shooters.

Voor Apex Legends voldoen deze specificaties ruim om de game prachtig op 1080p af te beelden. Anderzijds biedt dit ook genoeg ruimte om de game te optimaliseren richting de 300 hertz beeldverversing van het IPS-niveau display. Zo zit je in één klap weer op het niveau van de veeleisende Apex-veteranen. 

©GMRimport

Andere zaken om naar smaak in te stellen 

Afgezien van grafische instellingen, is Apex Legends wederom opvallend rechttoe-rechtaan. Virtual surround-geluidsoptimalisatie laat Apex Legends aan de headset over, terwijl gamma-kalibratie de verantwoordelijkheid van je eigen beeldscherm betreft. De game biedt weinig overbodige audio- of videomodi — enkel wat instellingen om het spel ietwat meer te personaliseren.

Tal van deze instellingen zijn op speelgemak gericht. Als Apex Legends eenmaal stabiel draait, zijn dit de factoren om het spel verder naar je eigen hand te zetten. Voor fervent spelers loont het om te experimenteren met verschillende gedragsprofielen voor Aiming Down Sights (ADS) of om je kijkveld op te ruimen met de ’compacte’ varianten van interacties in beeld.

Hetzelfde geldt voor de Field of View (FOV): die is meer smaakgericht dan je zou denken. Standaard staat de perspectiefwaarde op 90, met wat ruimte voor speling omhoog of omlaag. Doorgaans geldt dat een hogere FOV meer speldata toont, maar dat leidt ook tot een overdreven ‘uitgezoomd’ beeld. Dat is dus niet ideaal voor het spotten van andere teams in de verte. Experimenteer gerust met de FOV, maar onthoud ook dat hier geen magische formule voor is die je automatisch beter laat presteren.

Mocht je volledig gewend zijn aan de kijkhoek, de visuele instellingen en alle nuances van de besturing, dan valt er vrijwel niets meer te optimaliseren aan Apex Legends. Vanaf dan rest alleen de mogelijkheid om daadwerkelijk beter te worden in het spel. Daar komen we op terug zodra we allemaal stabiel op 144 frames per seconde spelen.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Black Ops 6-patch uitgebracht, Recon-perk generfd
Nieuws

Call of Duty: Black Ops 6-patch uitgebracht, Recon-perk generfd

Submachineguns richten nu meer schade aan vanaf een afstand

Treyarch heeft gisteravond een patch uitgebracht voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee onder andere de Recon-perk minder sterk is gemaakt.

Gisteren viel al te lezen dat Treyarch de perk ging aanpassen. Perks in Call of Duty-games geven spelers in de multiplayermodus specifieke extra krachten of voordelen. Spelers kunnen drie perks tegelijk selecteren. Nieuw in Black Ops 6 is dat spelers die drie perks uit dezelfde categorie selecteren een extra voordeel ontvangen.

Wanneer mensen drie blauwe perks selecteren, ontvangen ze de extra kracht 'Recon'. Dit houdt in dat spelers net na een respawn tijdelijk door muren kunnen kijken om zo vijanden te zien. Ook worden er doodshoofden niet op de radar getoond wanneer een vijand wordt gedood en licht het scherm kort op wanneer een vijand naar de speler kijkt.

Aangezien er veel klachten waren over de perk, is deze nu aangepast. Voorheen konden spelers tot twee seconden na een spawn vijanden door muren heen zien, maar dit is nu veranderd naar anderhalve seconde. Voordat het eerste seizoen op 14 november van start gaat volgt er nog een nerf voor de perk, aldus Treyarch.

Verder zijn er diverse wapens en items aangepast. Zo verblinden flashbangs spelers nu twintig procent minder lang, doen submachineguns meer schade vanaf een afstand en heeft Treyarch de spawnpoints op diverse maps aangepast na meerdere klachten. Alle patch notes zijn hier te vinden.

De patch had overigens ook als onbedoeld gevolg dat alle geslecteerde vizieren op geweren werden gedeselecteerd zodra men het geweer in Gunsmith opende. Deze bug is inmiddels via een hotfix weer opgelost.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo Switch wereldwijd 146,04 miljoen keer verkocht
Nieuws

Nintendo Switch wereldwijd 146,04 miljoen keer verkocht

De verkoop van de console is inmiddels trager dan voorheen

Er zijn wereldwijd inmiddels 146,04 miljoen exemplaren van de Nintendo Switch verkocht.

Dat heeft Nintendo bekendgemaakt. De verkoopcijfers zijn gemeten tot en met 30 september 2024 - de consoles die daarna zijn verkocht zijn er dus niet bij opgeteld. Het afgelopen kwartaal zijn er 2,62 miljoen exemplaren van de console verkocht, alsmede 39,64 miljoen games.

Nintendo heeft ook een update gegeven over de totale verkoopaantallen van de tien bestverkochte Switch-games:

  • Mario Kart 8 Deluxe – 64,27 miljoen

  • Animal Crossing: New Horizons – 46,45 miljoen

  • Super Smash Bros. Ultimate – 35,14 miljoen

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 32,29 miljoen

  • Super Mario Odyssey – 28,50 miljoen

  • Pokemon Sword / Pokemon Shield – 26,44 miljoen

  • Pokemon Scarlet / Pokemon Violet – 25,69 miljoen

  • The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – 21,04 miljoen

  • Super Mario Party – 20,98 miljoen

  • New Super Mario Bros. U Deluxe – 17,77 miljoen

Van de volgende Switch-games is ook bekendgemaakt hoeveel exemplaren er van zijn verkocht:

  • Nintendo Switch Sports – 14,37 miljoen

  • The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom – 2,58 miljoen

  • Paper Mario: The Thousand-Year Door – 1,94 miljoen

  • Luigi’s Mansion 2 HD – 1,57 miljoen

De verkoop van de Switch en de games blijft dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Nintendo heeft de verwachtingen van Switch-verkoop van dit fiscale jaar, dat loopt tot en met maart 2025, dan ook met een miljoen exemplaren naar beneden bijgesteld. Het bedrijf verwacht dat het dit fiscale jaar in totaal 12,5 miljoen exemplaren verkoopt van de console.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!