De beste manier om Flight Simulator 2020 te spelen
Nieuws

De beste manier om Flight Simulator 2020 te spelen

Met het uitkomen van href="https://gamer.nl/artikelen/review/flight-simulator-2020-is-de-ultieme-openwereldgame/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">Flight Simulator 2020</a> kiezen heel wat nieuwe piloten het virtuele luchtruim. Maar hoe ver wil je gaan om je vliegervaring perfect te maken? We bieden een overzicht van verschillende bedieningssystemen voor beginnende en ervaren simmers.

Er zijn heel wat bureaustoelpiloten die hun eerste simvlucht maakten met niets anders dan een muis en toetsenbord. Zoals je kan verwachten zit deze optie nog steeds in de nieuwste versie. Op zich klinkt dit als een vreselijke manier om te vliegen. Hoewel het bewegen van de virtuele yoke met een muis natuurlijk niet heel realistisch is, werkt het eigenlijk prima. Vooral het bedienen van knopjes in de cockpit wordt er eigenlijk best levensecht van, want in plaats van een knop te binden aan de flightstick, moet je echt op zoek naar de schakelaar in de echte cockpit. Wat je mist is natuurlijk de finesse. Het gevoel van het vliegen. Van het één op één ervaren hoe een klein beetje ‘roll’ je in staat stelt subtiele correcties uit te voeren, zonder dat je er over na hoeft te denken.

©GMRimport

Simpele flight stick

Een groot deel van mijn virtuele vlieguren heb ik de afgelopen jaren uitgevoerd met een goedkope flightstick: de Thrustmaster X. Het toffe van deze stick (die ik vooral aanschafte voor Elite Dangerous) is dat hij geleverd wordt met een ‘throttle’, dus een handle waarmee je de snelheid instelt. Verder zitten er allerlei knoppen op die je naar hartenlust kunt binden aan de acties van je keuze, én kan je de stick zelf ook roteren, waarmee je heel goed de roeren van een vliegtuig kan bedienen. In het echt zijn die roeren gebonden aan de voetpedalen van de kist, maar deze roteerfunctie is al een heel stuk beter dan op het toetsenbord met de 0 en de Enter van het numerieke toetsenbord de roeren bedienen.

Een stick als de Thrustmaster X is eigenlijk een basisaanschaf voor wie zijn eerste kleine stappen in de simwereld wil zetten. Niet alleen omdat het de ervaring in één klap beter maakt, maar ook omdat hij bruikbaar is voor allerlei andere games en je hem door zijn relatief geringe omvang makkelijk opbergt als je een tijdje niet wil simmen.

©GMRimport

Just yoking

Voor wie inmiddels zeker is dat hij of zij echt wat virtuele vlieguren wil maken, is het een goed idee om eens te kijken naar een heuse yoke. Een yoke is een realistische replica van het ‘stuurwiel’ in een vliegtuig. Burgerluchtvaarttoestellen hebben namelijk een soort w-vormig stuur, wat je kan draaien als het stuur van de auto, maar ook naar voren kunt duwen en naar achteren kunt trekken, respectievelijk om de neus van de kist naar beneden of naar boven te duwen. Het gebruik van een yoke zorgt ervoor dat de vliegervaring heel dicht in de buurt komt van de werkelijkheid, en dat komt de precisie bij bijvoorbeeld de landing enorm ten goede.

Er zijn uiteraard verschillende soorten yokes op de markt, waarbij het verschil in kwaliteit niet in één oogopslag duidelijk is. Als we kijken naar een ‘instapmodel’ zoals het Logitech Flight Yoke System, zien we een heel compleet stuurstysteem dat je met klemmen aan je bureau kan vastmaken. Dat is zeker nodig, want anders gaat het ding schuiven bij de minste of geringste beweging. In de doos van de Logitech Flight Yoke zit ook een los paneel met drie handels, waarmee je in Flight Sim het vermogen, de propellersnelheid en de brandstofmix kunt bedienen. Kort gezegd: de throttle zoals bij de Thrustmaster X, maar dan met meerdere handels voor extra realisme.

Ook die doos met handels bevestig je met een eigen klem aan het bureau, waardoor alles (als het goed is) stevig vastzit. Maak je overigens geen zorgen: de klemmen beschadigen het bureaublad niet.

Het fijne van de Logitech Flight Yoke is dat je bijna in één keer klaar bent voor de vlucht. Er zijn zoveel knoppen dat je het toetsenbord en de muis bijna niet meer hoeft aan te raken. Flight Simulator 2020 bindt de belangrijkste functies automatisch op een handige manier, zodat je al snel blind de knoppen vindt voor bijvoorbeeld het landingsgestel of het starten van de motor.

©GMRimport

Yoke Yoke Yoke

Een stapje hoger in het segment komen we terecht bij de Honeycomb Alpha Flight Controls. Hoewel deze yoke niet met een eigen throttle wordt geleverd (die kun je er los bijkopen), zit het paneel wel vol met switches die opnieuw bijna alle relevante functies van de cockpit kunnen bedienen. Waar deze yoke echter mijlenver vooruit loopt op de Logitech is op de rotatie. Want waar je bij de Logitech ongeveer half zo ver links en rechts kan draaien als een echte yoke, biedt de Honeycomb een draaivrijheid die één op één overeenkomt met de werkelijkheid.

Dit komt de precisie ten goede. Ga maar na: bij de Logitech wordt twintig graden draaien in de sim vertaald naar 40 graden. Een beetje sturen heeft dus meer effect dan in het echt. Bij de Honeycomb is de beweging identiek aan de werkelijkheid, waardoor je véél preciezer kunt sturen. Daar komt bij dat de Honeycomb zwaar aanvoelt en kwaliteit uitstraalt, terwijl de Logitech, hoewel heel fijn in het gebruik, toch veel lichter en plastic aanvoelt.

©GMRimport

Pedal to the metal

Tot nu toe gebruikten we alleen onze handen voor het vliegen, maar de werkelijkheid is natuurlijk anders. De yoke gebruik je in het vliegtuig om de rolroeren en het hoogteroer van het toestel te bedienen. Daarmee kantel je het toestel linksom en rechtsom of omhoog en omlaag.

Een vliegtuig heeft ook een richtingsroer in de staart. Dat bedien je in het echt met voetpedalen. Als je over de startbaan rijdt, gebruik je dit roer om mee te sturen. Om die totaalervaring te hebben is een set voetpedalen wellicht een idee. Zoals bijvoorbeeld de Thrustmaster Pendular Rudder. Dit loodzware ding ziet er uit als een fitnessapparaat, maar is in feite een heel realistische imitatie van wat je in een Cessna aantreft. Het gewicht is ook wel noodzakelijk, omdat je anders de hele installatie van je weg duwt. En dat vliegt niet fijn.

Daar komt bij dat ik ontdekte dat vliegen in een bureaustoel op wieltjes ook geen prettige ervaring is, omdat ik mezelf bij het gebruik van de voetpedalen steeds naar achteren lanceerde.

©GMRimport

Nu moet ik bekennen dat ik voor mijn eigen Flight Sim 2020-vluchten de voetpedalen steeds minder gebruik. Want hoewel de ervaring er realistischer van wordt, is het net dat beetje meer gedoe voor je de lucht in kan dan ik bereid ben er in te investeren. Voetpedalen zijn wat mij betreft dus net een stapje meer hardcore dan ik zelf qua simmen ben.

Lees ook onze review van Flight Simulator 2020

Conclusie

Dit overzicht toont aan dat je bij simvliegen veel opties hebt om de ervaring realistisch te maken. Dat betekent echter niet dat je er geen plezier aan beleeft zonder een complete replica van een cockpit in je huis. Ik heb zelf honderden uren gevlogen met de Thrustmaster X (met de vorige versie van Flight Sim en met Elite Dangerous) en nog steeds vind ik dat een heel prettige (en betaalbare) ervaring. Een yoke is uiteindelijk toch wel de meest logische volgende stap als simmen je in zijn greep krijgt. Je komt hiermee héél dicht bij de werkelijkheid. Een goede yoke is daarmee wel de ultieme manier om van Flight Sim 2020 te genieten.

Lees meer guides:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!