Eerste Kerstdag, het begin van een van de belangrijkste tradities van het jaar: de Gamer.nl Top 25 van 2018 natuurlijk. 2017 was een moeilijk jaar om op te volgen, maar 2018 begon direct heel sterk en heeft daarna eigenlijk zelden teleurgesteld. De afgelopen twaalf maanden hebben een werkelijk fantastische top 25 opgeleverd. Met gepaste trots presenteert Gamer.nl de beste 25 games van 2018.
Maar eerst volgt een andere traditie: de uitleg. Met Gamer.nl bedoelen we het collectief van ongeveer veertig redacteuren dat aan deze website meewerkt. Bij het samenstellen van deze lijst zijn niet de recensies leidend geweest, maar hebben wij democratisch naar elkaar geschreeuwd om te achterhalen welke games wij het beste vinden. Mocht je de regels zijn vergeten, een kort overzicht:
Het gaat louter om titels die dit jaar zijn uitgekomen. Remakes doen mee, remasters niet. Traditionele downloadbare content geldt niet als een aparte deelname, maar natuurlijk is de ondersteuning door een ontwikkelaar na lancering wél meegenomen in het debat. Goed, genoeg regels. Daar gaan we dan.
25. The Me enger
Ontwikkelaar: Sabotage Studio | Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
The Me enger is overduidelijk geïnspireerd op de oude, tweedimensionale Ninja Gaiden, maar komt met een leuke twist: iedere keer als je springt, en je iets raakt, reset je sprong. Zo kun je dus double jumpen, triple jumpen, nou ja, je begrijpt het idee. The Me enger, zoals het hoofdpersonage heet, wordt door de actieplatformlevels begeleid met toffe muziek, op weg naar wat waarschijnlijk de hoogtepunten in de game zijn: de vermakelijke eindbaasgevechten en confrontaties met grappige personages, onder wie een shopkeeper die zich bewust is van het feit dat hij in een videogamewereld leeft.
Maar dan kom je halverwege de game. En dan verandert alles. De gameplay, het uiterlijk, de setting. Die wenteling is zo ontzettend grappig en onverwacht (als je het niet hebt opgezocht of de trailer hebt genegeerd, wat we dus ook aanraden) dat het zonder twijfel een van de beste gaming momenten in 2018 is. Klein tipje van de sluier: The Me enger begint als een 8 bit-game, maar daar komt halverwege een roekeloos einde aan. Maar de game blijft ook dan ontzettend leuk om te spelen.
24. Chuchel
Ontwikkelaar Amanita Design | Platform(s): pc, iOS, Android
Wacht, wat, Tsjoekel? Gamer.nl, te lang bij de kerstborrel blijven hangen? Nou, rustig maar. Chuchel zal op menig eindejaarlijstje ontbreken, maar wij geloven in goede games, en Chuchel is precies dat. Het is een spel voor iedereen: kort van duur is, maar continu vermakelijk dankzij spitsvondige humor, gericht op zowel jong als oud. De game is een aaneenrijging van bizarre situaties, verkapte puzzeltjes waarin het koddige hoofdpersonage Chuchel op uiteenlopende manieren aan de bak moet om fruit te vergaren.
Net als die andere korte, grappige game die dit jaar veel harten veroverde - Donut County - is Chuchel zo’n game die je eigenlijk blind kunt kopen. Woorden doen de ervaring geen eer aan. Chuchel is lekker kort, grappig en, niet onbelangrijk, van de makers van het geprezen Machinarium en Botanicula. Als je eenmaal in het universum van Chuchel bent gedoken, baal je dat je er zo snel weer uit moet.
23. Call of Duty: Black Ops 4
Ontwikkelaar: Treyarch | Platform(s): PS4, Xbox One, pc
Gamer.nl schijnt een expert op dit vlak te hebben en diegene schijnt Call of Duty: Black Ops 4 een van de betere delen in de serie te vinden. Sterker nog, naar verluidt zet hij deeltje vier in de Black Ops-serie net achter Black Ops 2, dat eerder al een goede poging deed Call of Duty 4: Modern Warfare van de troon te stoten. ‘Blops 4’ bevat immers een competitieve multiplayermodus die vriend en vijand verrast met zijn snelle, tactische actie. Maar geen verra ing was zo groot als de Blackout-modus, die uitwijst dat er wel degelijk ruimte is voor andere kla ieke battle royale-modi binnen het genre.
Er valt weinig af te dingen op de keuzes die Treyarch heeft gemaakt. Het gebrek aan een singleplayermodus wordt prima opgevangen in Black Ops 4, mede omdat de singeplayermodi van de afgelopen delen niet bijzonder memorabel waren. Hoewel de Zombies-modus geen logische derde pijler is en de game nu zelfs zonder Zombies te koop is, is Black Ops 4 een kundige afgewerkte, bijzonder complete multiplayergame die zowel veteranen als nieuwkomers veel te bieden heeft. En laten we eerlijk zijn: na de teleurstellende voorgaande delen komt die conclusie als donderslag bij heldere hemel.
22. Tetris Effect
Ontwikkelaar: Monstars Inc. en Resonair | Platform(s): PS4
Tetris is tijdloos en als je onmogelijke objectieve maatstaven zou gebruiken, mi chien zelfs wel de beste game ooit gemaakt. Er zijn sinds de oorspronkelijk release zoveel versies van de bekende puzzelgame verschenen dat het moeilijk is door de bomen nog het bos te zien, maar Tetris Effect gaat moeiteloos de boeken in als een van de beste iteraties van de laatste jaren. Zo heb je de bekende blokjespuzzelaar namelijk nog niet eerder gezien, of gehoord, of ervaren – mocht je ‘m met de PS VR-bril op spelen.
Tetris Effect hanteert alle bekende elementen die de Tetris-gameplay zo’n elan geven. Voor je het weet ben je op highscores aan het jagen in de meest uiteenlopende modi, maar de charmes van het puzzelspel blijven per modus behouden. De invloed van de legendarische game-ontwikkelaar Tetsuya Mizuguchi (Rez, Lumines) druipt daarbij bijkans van je scherm of bril af. Zeker in virtual reality is Tetris Effect een bijzonder uitstapje naar een bijzondere spelwereld. De gameplay smelt dan samen met spectaculaire visuele effecten die dansen op de weergaloze muziek. Tetris Effect is uitzonderlijk goede Tetris – ook zonder vr.
21. Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age Ontwikkelaar: Square Enix | Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
Het kla ieke Japanse rpg-genre is de laatste jaren niet meer zo prominent aanwezig in eindejaarslijstjes, maar de ‘jrpg’ is verre van irrelevant. Dragon Quest 11: Echoes of an Elusive Age illustreert dat zelfs een jrpg in de meest traditionele zin van het woord nog altijd bestaansrecht heeft. Of zoals Sander het in de recensie zegt: daar is ook de kracht van de game gelegen. De uiterst traditionele spelopbouw is bijkans tot in perfectie uitgewerkt, de spelwereld voelt fabelachtig en de hoofdpersonages zijn lekker uitgesproken.
Natuurlijk komen zulke eigenschappen met een fikse waarschuwing: een traditionele jrpg is en blijft immers een traditionele jrpg. Maar gelukkig destilleert Dragon Quest 11 met name de jrpg-elementen die we koesteren. Een goed verhaal met zelfspot en humor, vermakelijke turn-based-gevechten en een geweldig vormgegeven spelwereld (incluis fantastische vijanden) maken van deeltje 11 een van de betere moderne delen in de franchise; een gigantisch compliment gezien de fameuze geschiedenis van Dragon Quest.
20. The Banner Saga 3
Ontwikkelaar: Stoic Studio | Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
The Banner Saga 3 is uiteindelijk meer apotheose dan afzonderlijke game, vandaar ook de hoge plek op deze lijst. Stoic levert al jaren vakwerk met deze tactische rpg, en dat vakwerk is dit jaar besloten met een derde deel. Heel veel keuzes die je in de voorgaande delen hebt gemaakt zijn in dit deel te herleiden. Ook in de derde telg is het weer aan de speler om belangrijke besli ingen te nemen die gepaard gaan met het nemen van afscheid: vaak van personages, soms van enkele traantjes.
Wat Stoic hierna gaat doen is een raadsel, maar het universum rond The Banner Saga zal vast en zeker verder door de studio worden uitgediept. Ach, wat kan ons het schelen: als Stoics volgende game net zo schitterend is vormgegeven, net zoveel emoties oproept en net zo kundig is geschreven als de The Banner Saga-reeks, mag de studio van ons in ieder (fictief) universum aan de slag. Kleine voetnoot: daar zien we dan wel graag andere, meer afwi elende gevechten of gameplay voor terug.
19. Mo
Ontwikkelaar: Polyarc | Platform(s): PS4
Mocht je het hebben voorspeld, chapeau, maar dat de PlayStation VR dankzij enkele goede games een heel erg sterk vervolgjaar heeft gehad, daar durfden wij in 2017 nog niet naar te gi en. Wel wisten we toen al dat we vroeg in 2018 op vr-avontuur zouden gaan in Mo . We hadden hoop op een memorabel muizen-epos, maar die hoop werd overtroffen. Samen met het schattige muisje Quill gingen we op zoek naar haar oom, en wat we vonden was de toekomst van de PlayStation VR. Er is namelijk zonder enige twijfel ruimte voor nieuwe ip’s voor Sony’s helm.
De spelwereld en personages in Mo hebben we immers direct in ons hart gesloten, een knappe prestatie van ontwikkelaar Polyarc. Bovendien is Mo écht een vr-game. Mo speel je niet in de eerste persoon, maar door als een soort goddelijke entiteit boven de levels te zweven. Door oplo ingsgericht te denken kom je een heel eind, al hoop je tijdens het spelen eigenlijk dat er nooit een einde komt aan deze prachtige en betoverende virtual reality-ervaring.
18. Beat Saber
Ontwikkelaar: Beat Games | Platform(s): PS4, pc
Beat Saber heeft voor elkaar gekregen wat Guitar Hero en Rock Band jaren geleden presteerden: de game laat ons vrijwillig zweten voor de tv. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden is Beat Saber een cardiovasculaire work-out waar je minutenlang van moet bijkomen. Op het ritme van de muziek sla je in virtual reality de noten aan, waarbij je ook nog eens rekening moet houden met hoe je de noten raakt en met welke hand je dat doet.
Bovendien duiken er op de scrollende notenbalk er af en toe ‘muren’ op, waardoor je soms zelfs je postuur moet aanpa en. Beat Saber is, kortom, veel moeilijker dan het eruitziet, en voor de duidelijkheid: het ziet er al niet makkelijk uit. Het grootste nadeel aan Beat Saber is het gebrek aan ‘echte’ muziek (al is dat op pc makkelijk op te lo en). Maar de nummers die er wél inzitten, klinken alleraardig. En mocht het je zijn ontgaan: ook deze game is verschenen op de PS VR, dat in 2018 is verworden tot een volwa en platform met een heleboel leuke games. Beat Saber is niet eens de hoogst genoteerde PS VR-game in deze lijst.
17. Minit
Ontwikkelaar: Vlambeer | Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
Stel je voor: je hebt maar een minuut de tijd voordat je doodgaat en alles opnieuw begint. Het concept van Minit is niet veel ingewikkelder dan dat: steeds krijg je een minuutje om de wereld om je heen te verkennen. Je doet er dus goed aan voorafgaand aan een run te besli en wat je wil gaan doen. Ga je op zoek naar een nieuw punt om te saven, ga je een gesprek aan met een personage, ga je die ene puzzel proberen op te lo en of kies je ditmaal voor het simpelweg verkennen van de omgeving? Beslis snel, want voor je het weet is de minuut alweer afgelopen en reset je op de plek waar alles begon...
…stel je voor: je hebt maar een minuut de tijd voordat je doodgaat en alles opnieuw begint. Het concept van Minit is ontzettend goed uitgedacht, de simplistische stijl is tof en de game toont continu bewust te zijn van de tijdsdruk die het je oplegt. Minit is geen lange game, maar het is wel een hele goede game, die bovendien is ontwikkeld door Jan Willem Nijman, die we kennen als ‘die andere vijftig procent’ van de Utrechtse ontwikkelaar Vlambeer.
16. Subnautica
Ontwikkelaar: Unknown Worlds Entertainment | Platform(s): PS4, Xbox One, pc
Subnautica lijkt een onderwatersurvivalgame, zeker als je kijkt naar de overlevingsmechanismen als honger en dorst en de uitgebreide basebuilding. Maar wie de game gespeeld heeft zal zich meermaals hebben afgevraagd of Subnautica niet stiekem ook een horrorgame wil zijn. Ja, het ene moment ben je vrolijk materialen aan het vergaren voor je gigantische basis, terwijl er allerlei kleurrijke visjes om je heen zwemmen en je in de verte het bijna geruststellende gebrul hoort van een vriendelijke Reefback, zeg maar, een gigantische zwemmende koraalklont.
Maar minuten later ben je panisch op zoek naar een uitweg van een beklemmend tunnelstelsel. Je haalt het einde, maar hebt bijna geen zuurstof meer en je zit zo diep dat je geen hand voor ogen ziet. Je zaklamp werkt niet meer en de batterijen van je duikbootje zijn op. En dan hoor je ‘m: een Leviathan Reaper. Zit-ie boven me? Zit-ie onder me? Wacht, zit-ie achter me? Subnautica kan spannend zijn, zelfs wanneer het niet leunt op survivalmechanieken. Het spel vertelt daarnaast een intrigerend verhaal over de mysterieuze waterplaneet waar jij als ruimteschipdrenkeling op moet zien te overleven. Al snel blijkt dat jij niet de eerste bent die voor die opgave stond…of staat?
15. Forza Horizon 4
Ontwikkelaar: Turn 10 Studios en Playground Studios | Platform(s): Xbox One, pc
Forza Horizon 4 is de enige racegame in deze lijst, maar mi chien nog wel opvallender: het is de enige Xbox One-exclusieve titel in deze lijst. De console heeft een moeizaam jaar achter de rug als je kijkt naar uitbreiding van het bestaande game-a ortiment. Maar wie goed luistert hoort de toekomstmuziek. Microsoft investeert in goede ideeën (Gamepa , Play Anywhere) en nieuwe studio’s, en niemand twijfelt aan de vruchten die dat gaat afwerpen. Bovendien hebben Xbox-bezitters aan Forza Horizon 4 een werkelijk uitmuntende game, die ook nog eens fantastisch is geoptimaliseerd voor de pc.
Het Horizon-festival ziet er in deze vierde telg geweldig uit, en dan doelen we niet enkel op de polygonenbrei, maar ook op de indrukwekkende stijl van de game. De introductie van verschillende seizoenen is bovendien niet alleen een leuke toevoeging voor het oog, maar heeft het spectrum aan rijstijlen nog verder verruimd. Of je nu in je eentje of met vrienden bent, Forza Horizon 4 laat je met zijn vele vrij te spelen events, auto’s en attributen uren achter elkaar ronddolen in het Verenigd Koninkrijk. Binnen de redactie zette Forza Horizon 4 zelfs mensen die bij paardenkracht eerder aan Red Dead Redemption denken tot racen aan. De schoonheidsfoutjes die Forza Horizon 4 bevat zijn dan ook makkelijk te vergeven.
14. Dragon Ball FighterZ
Ontwikkelaar: Arc System Works | Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
Dragon Ball-fans hebben de franchise heel wat klappen zien inca eren in videogameland, figuurlijk dan. Maar dit jaar nam Arc System Works, de bedenker van de geprezen Guilty Gear- en BlazBlue-vechtseries, wraak in de naam van de Heilige Draak Shenron. Fans van Goku en consorten werden voor het eerst in jaren beloond met een oprecht goede Dragon Ball-(fighting)game. De game bleek zelfs zo goed, dat de globale competitieve fighting-gemeenschap FighterZ moeiteloos omarmde. Dat is redelijk uniek voor een nieuw ip.
De feilloze vertaalslag van de animeserie, de spectaculaire stijl, de diepgaande gameplay met simpele én ingewikkelde combo’s, de wi elwerking tu en de verschillende personages, de easy to learn, hard to master-invalshoek: Dragon Ball Z FighterZ is een genot om naar te kijken, maar ook een genot om te spelen. De singleplayerverhaallijn heeft z’n mankementen en gaat wat lang door, maar als competitieve game is FighterZ echt uitmuntend. Dat de geweldige gameplay teert op de geliefde Dragon Ball-licentie is nog altijd bijna te mooi om waar te zijn.
13. Shadow of the Colu us
Ontwikkelaar: Bluepoint Games | Platform(s): PS4
Shadow of the Colu us komt uit de stal van de befaamde Japanse ontwikkelaar Fumito Ueda. De remake van ontwikkelaar Bluepoint Games behoudt de feel van het origineel, maar oogt als een moderne game. En dat is een understatement. Het water, het gras, de bergen, de vergezichten, de regenval: dit is een van de mooiste games die je op de PlayStation 4 kunt spelen. Shadow of the Colu us kent bovendien een van de beste orkestrale soundtracks ooit gemaakt. De remake is in dat opzicht net zo bijzonder als het origineel.
Maar bovenal benadrukt de remake dat het twaalf jaar oude concept nog steeds verfri end is. Shadow of the Colu us begint zonder echte inleiding in een gigantische tempel. Een jongeman springt van zijn paard en legt het levenloze lichaam van zijn vriendin op een altaar neer. Hij kijkt naar boven, richt zich tot de goden en verzoekt hen haar tot leven te wekken. Geen probleem, zo galmt plots door het bedehuis, maar dan moeten er wel zestien gigantische reuzen verslagen worden. Gewapend met enkel een pijl en boog en een zwaard haalt de jongeman de meest waanzinnige, imponerende kolo en neer.
Als dat lukt, begint steeds dezelfde cyclus opnieuw: hij zwicht, wordt wakker in de tempel, krijgt een nieuwe reus aangewezen en springt op zijn paard om een nieuw stukje wereld te verkennen. Uitleg volgt eigenlijk nooit. Als de game later verklaart waar Wander nou echt mee bezig is geweest, voel je de bui al een beetje hangen. Shadow of the Colu us is geen vrolijke game, maar we worden heel vrolijk van het feit dat een nieuwe generatie gamers dat nu zelf mag ervaren.
12. A a in’s Creed Ody ey
Ontwikkelaar: Ubisoft | Platform(s): PS4, Xbox One, pc
Zo uitgebreid als A a in’s Creed Ody ey zijn zelfs Ubisofts eigen openwereldgames in het verleden niet geweest. Het had het spel zelfs ”goed gedaan om de wat minder intere ante content weg te snijden, zoals een aantal locaties die te veel op elkaar lijken en de meest basale optionele mi ies en icoontjes”, aldus recensent Michel Musters. Hij heeft daarom een tip voor iedereen die de game speelt: doe gewoon wat je zelf wilt. Laat je niet afleiden door pilaren met quests en icoontjes op de map (althans, niet alle icoontjes op de map). Kies voor je eigen vermakelijke avontuur. Want avontuur en vermaak, daar barst Ody ey van.
De hoofdmi ies, de bijbehorende oorlog en de jacht op de sekte, maar ook de sterke melee- en stealth-gameplay bieden volgens Michel talloze uren aan gameplay. Neem daarbij enkele sterke (hoofd)personages, een handjevol onverwachte verhalende twists én de mogelijkheid om de koffer in te duiken met wie je maar wilt, en Ody ey is het type game dat je niet een paar dagen, maar een paar maanden in zijn ban houdt. A a in’s Creed is volgens Ubisoft toe aan een jaartje rust, maar gezien de bizarre hoeveelheid content in Ody ey hebben we genoeg om op te teren.
11. Gris
Ontwikkelaar: Nomada Studio | Platform(s): Switch, pc
Gris moet je zien om te geloven. Pas dan begrijp je waarom het debuut van het Catalaanse Nomada Studio op 11 staat. Als een game zo betoverend oogt en klinkt als het waterverfachtige Gris, is het moeilijk niet voor de pracht en praal te zwichten. Tijdens het spelen val je dan ook stil en kun je enkel glimlachen naar het scherm, ondanks het zware overkoepelende thema. De game draait om het verwerken van persoonlijk verlies, iets waar het spel vooral heel subtiel naar refereert.
Gris is zo’n game die niet los te koppelen is van zijn stijl en thema. De gameplay van deze tweedimensionale platformer an sich is niet baanbrekend, maar je tijd met Gris zul je niet snel vergeten. Kort, maar krachtig. Bovendien - en overigens niet geheel toevallig - roept de game bij vlagen herinneringen op aan het legendarische Journey. Een groter compliment lijkt moeilijk denkbaar.
10. Into The Breach
Ontwikkelaar: Subset Games | Platform(s): Switch, pc
Gamer.nl heeft Into the Breach door omstandigheden nooit gerecenseerd, en ja, we zijn onszelf heel bewust van de schandvlek die dat achterlaat. Een korte recensie: koop Into the Breach. Het is een van de meest bevredigende games van het jaar. Op een rooster van acht bij acht vakjes stuur je drie verschillende eenheden beurtelings aan, met als hoofddoel om enkele doelwitten te beschermen tegen hordes aan allerlei vijanden. Je managet je drie troepen tijdens de turn based-gevechten, ontgrendeld vervolgens nieuwe eenheden en aanvallen én bouwt het level van de personages op die je troepen besturen.
Into the Breach is als een cro -over tu en Advance Wars en een roguelite. Ga je dood of sloopt de vijanden te veel objectives in de map, dan begint alles opnieuw, maar je neemt dan wel één personage mee naar je volgende speelse ie (ergo, het roguelite-gedeelte). Maar goed, de game wordt daar niet echt makkelijker door. Into the Breach is tactisch knopen doorhakken voor gevorderden, ook als je niet op Hard speelt. Dat laat zich raden, gezien de game is ontwikkeld door de makers van FTL. En mocht je nu denken: maar ik ken FTL niet, is die moeilijk dan? Nou, koop die er gelijk ook maar bij. Dan zit je goed deze feestdagen.
9. Super Smash Bros. Ultimate
Ontwikkelaar: Nintendo | Platform(s): Nintendo Switch
Het was geen geweldig jaar voor first party Nintendo-titels op de Switch, maar niemand die op dit moment Super Smash Bros. Ultimate speelt staat daar ook maar een seconde bij stil. Niet alleen bevat de titel het grootste aantal fighters tot nu toe - om precies te zijn zitten alle personages uit alle Smash-titels erin - Nintendo heeft ze ook nog eens onwaarschijnlijk aandachtig uitgewerkt. Ultimate is bovendien een opeenstapeling van herkenbare franchises uit gaming, ook als je de voorgaande delen niet gespeeld hebt.
Dat laatste komt met name goed tot uiting in de nieuwe singleplayermodus World of Light, waarin honderden figuranten in de vorm van Spirits hun opkomst maken. Smash Bros. Ultimate is prima in je uppie te spelen, maar natuurlijk nog altijd een uitstekende party-game. Het is niet alleen het type game dat iedereen wil spelen, het is ook het type game dat iedereen kan spelen. Die toegankelijkheid gaat gelukkig nooit ten koste van de diepgang.
Goed nieuws dus, mocht je een van die mysterieuze die hard-liefhebbers zijn die iedere week het laboratorium induikt om de frames van Solid Snake’s aanvallen te tellen.
8. Marvel’s Spider-Man
Ontwikkelaar: Insomniac Games | Platform(s): PS4
Dat Marvel’s Spider-Man op plekje acht staat, zegt genoeg over hoeveel goede games er in 2018 zijn uitgekomen. Marvel’s Spider-Man speelt zich af op het schiereiland Manhattan, dat in de game geheel naar eigen tempo te verkennen is. En mi chien ligt daar wel de grootste kracht van deze game: het navigeren als Spiderman. Wat hebben wij wat afgeslingerd in Manhattan. Ja, de combat is vermakelijk, en ja, we hebben met groot plezier de vele activiteiten in die grote map gedaan, maar niets voelt zo goed als het zwieren langs Manhattans grootste flatgebouwen.
Maar tegelijkertijd is het benadrukken van het slingeren te makkelijk, want daarmee doen we de verhalende kwaliteiten van Marvel’s Spider-Man enorm te kort. De game barst van intere ant geschreven personages en intere ante invalshoeken, zoals het feit dat de relatie tu en Mary-Jane en Peter Parker al uit is gegaan voordat de game van start gaat. De manier hoe personages met elkaar communiceren, maar ook hoe de omgeving op Spider-Man reageert, levert talloze memorabele momenten op. Marvel’s Spider-Man is op alle vlakken een AAA-game, en stelt op geen van die vlakken ook maar enigszins teleur.
7. Return of the Obra Dinn
Ontwikkelaar: Lucas Pope | Platform(s): pc
Wat is het puzzelen toch genieten in Return of the Obra Dinn. Na Papers, Please is dit de tweede unieke game uit de stal van ontwikkelaar Lucas Pope, en het is er opnieuw eentje die je moet spelen om te geloven, zeker omdat de stijl onmogelijk in woorden te vatten is. Maar ook de setting is er een om van te smullen. Het is het begin van de 19e eeuw en een handel chip dat verloren leek, de Obra Dinn, duikt na drie jaar plotseling weer op. Als werknemer van een verzekeringsbedrijf mag je gaan achterhalen wat er is gebeurd met de verdwenen opvarenden.
Hoe is bijvoorbeeld de bemanning doodgegaan? Door wie of wat? En waarom? Het zijn vragen waarop je de antwoorden gaandeweg steeds beter bij elkaar weet te sprokkelen. Al gauw wordt duidelijk dat er op de Obra Dinn meer is gebeurd dan alleen moord en doodslag. Het duurt even om daar volledig achter te komen. Je kunt in principe zelf bepalen wanneer je ‘klaar’ bent met je werk op de Obra Dinn. Reken ergens tu en de 7 en de 20 uur. “Maar”, zo schrijft onze recensent Erik, “schaam je vooral niet als je er ietsje langer over doet. Hoe langer deze game duurt, hoe beter.”
6. Dead Cells
Ontwikkelaar: Motion Twin | Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
Dead Cells is een zogeheten roguelite; tijdens een run leg je zeer waarschijnlijk het loodje, maar een deel van je voortgang neem je mee naar volgende speelse ies. Er waren meer tweedimensionale actiegames (of roguelites) zoals Dead Cells in 2018. Maar laat je niet misleiden door screenshots. Dead Cells is echt heel bijzonder. Deze game dwingt je continu het maximale uit beperkte, offensieve middelen te halen, maar steekt dusdanig goed in elkaar dat je keer op keer vol goede moed aan een nieuwe speelse ie wilt beginnen. Je kunt met wat geluk zelfs strategieën ontwikkelen waarbij je turrets al het werk laat doen, waarbij jij alleen een beetje van een afstand kijkt naar de ontstane chaos op het scherm.
Zelden voelen actiegames zó verfijnd. De diversiteit in de wapens en gadgets is subliem (de ijsboog nomineren we tot het beste wapen van 2018), de dodge-rol die je tijdelijk onsterfelijk maakt wordt een tweede natuur en de snelheid waarmee je de vloeiende besturing leert is redelijk uniek. Het voelt zo enorm lekker om als een bezetene door de levels te vliegen en langzaamaan een steeds completere Dead Cells-speler te worden. Er gaan heel veel uren in het perfectioneren van je speelstijl zitten, maar voordat je het weet sta je tegenover de eindbaas – om vervolgens dood te gaan, waarschijnlijk. Dead Cells is moeilijk, maar nooit oneerlijk, en als geheel een van de best spelende tweedimensionale actiegames van deze generatie.
5. Monster Hunter World
Ontwikkelaar: Capcom | Platform(s): PS4, Xbox One, pc
Laat je vooral niet door de vele getalletjes en menu’s afschrikken. Juist in de diepgang schuilt de kracht van Monster Hunter, en van alle delen is World verreweg het deel dat het verkennen van die diepgang zo goed mogelijk faciliteert. Traditionele ergerni en hebben plaatsgemaakt voor betere spelsystemen of zijn geheel vervangen. Het resultaat is de eerste Monter Hunter waar iedereen moeiteloos verliefd op kon worden. En die liefde is er nog steeds.
Monster Hunter is een lootgame, maar gek genoeg heb je in het spel nooit het idee dat je eindeloos een wortel voorgehouden wordt. Dat komt waarschijnlijk omdat World simpelweg een ontzettend leuke actiegame is, zeker als je met andere gamers speelt. Er zijn talloze wapencategorieën om een specialisme in op te bouwen, waardoor iedereen een eigen rol heeft in de waanzinnige eindbaasgevechten waarmee de maps gevuld zijn. Zeker op High Rank, de end-game, vergt Monster Hunter World het uiterste van de teams die een poging wagen materialen te verkrijgen voor zeldzame uitrusting.
4. Red Dead Redemption 2
Ontwikkelaar: Rockstar Games | Platform(s): PS4, Xbox One
Zoals we al in de recensie schreven: niet iedereen zal houden van Rockstars trage en soms wat eigenzinnige gameplay en besturing. Tja, soms legt je paard het loodje, en tja, dan dien je kilometers met het zadel ter hand af te leggen op zoek naar de snelste reismethode. Red Dead Redemption 2 is wellicht geen goede game voor iedereen, maar iedereen snapt waarom Red Dead Redemption 2 een goede game is. We zaten bijkans te janken voor de televisie. Door de soundtrack, door de personages, door het einde. Het verhaal rondom Arthur Morgan is een van de best vertelde verhalen van 2018.
De spelwereld is bovendien de mooiste open wereld ooit gemaakt, en je beleeft er legio memorabele avonturen in. Dergelijke momenten zijn vaak een onverwacht gevolg van de spontane interactie die je hebt met de omgeving; de avonturen in Red Dead Redemption 2 overvallen je. Of jij overvalt een trein. Dat kan ook. Je bepaalt immers zelf hoe jouw Arthur Morgan in het leven staat, en het verkennen van die mogelijkheden staat garant voor het verkennen van tientallen uren aan intelligent spelontwerp. Het is zeldzaam dat een game op veel fronten écht vernieuwend aanvoelt. Red Dead Redemption 2 zal nog heel lang toonaangevend zijn.
3. God of War
Ontwikkelaar: SIE Santa Monica Studio | Platform(s): PS4
Nu hebben wij op Gamer.nl Kratos in het verleden altijd een heel warm hart toegedragen, maar als je ons tien jaar geleden had verteld dat we Kratos ooit zouden bombarderen tot een van de compleetste, best geschreven personages van een hele consolegeneratie, hadden we je hardop uitgelachen. Het is zeldzaam dat een reboot zo goed uitpakt als God of War (2018). De gameplay is veelzijdig en krijgt later in de game een hele toffe twist, maar de uitgediepte personages en hun onderlinge relaties zijn de drijvende kracht van God of War. Het voelt bijna raar die zin daadwerkelijk uit te typen.
Het is allemaal te danken aan het geweldige schrijfwerk van Santa Monica Studio. De reis naar reuzenwereld Jotunheim is continu imponerend en weet keer op keer te verra en, terwijl enkele geweldige personages ervoor zorgden dat we ons zowaar in de Noorse mythologie wilden verdiepen - hadden wij daarom ook maar zo’n draagbare verteller als Mimir. God of War etaleert (overigens niet als enige AAA-game in 2018) dat gaming als tak van entertainment gigantische en volwa en sprongen voorwaarts heeft gemaakt. Ellie en Joel het meest iconische duo van de PlayStation 3? Prima, maar in 2018 gaat die eer naar Kratos en zijn boy.
2. Astro Bot: Rescue Mi ion
Ontwikkelaar: Japan Studios | Platform(s): PS4
Astro Bot kwam als een duveltje uit een doosje, want niemand had verwacht dat-ie echt zo goed zou zijn. Maar, zoals de plek op de lijst al aangeeft: Astro Bot: Rescue Mi ion is écht zo goed. Voor een deel komt dat door het leuke gebruik van virtual reality. De game stimuleert je continu om om je heen te kijken en de mogelijkheden van een vr-omgeving worden tot de laatste druppel uitgeperst. Maar Astro Bot is niet alleen een fantastische vr-game (zeg maar gerust: de beste game voor de PlayStation VR), het is ook nog eens een hele verfijnde platformgame.
De levels zijn speels en origineel, de stijl van de game is enorm charismatisch en de game is ook nog eens verra end uitgebreid. Het is moeilijk om in zo’n vastgeroest genre als de platformer te innoveren, maar Astro Bot slaagt daar met vlag en wimpel in. Sterker nog, in onze optiek hebben we het hier over een ware kla ieker. Asto Bot is een titel die je dit jaar absoluut gespeeld moet hebben, en die iedereen over de drempel trekt die nog voorzichtig enthousiast is over de potentie van vr.
1. Celeste
Ontwikkelaar: Matt Makes Games| Platform(s): PS4, Xbox One, Switch, pc
Iedereen op de redactie van Gamer.nl houdt van Celeste. We zullen nooit vergeten waar we waren toen we deze waanzinnige platformgame uitspeelden. Celeste is mooi op een manier waarop alleen videogames mooi kunnen zijn. Het behandelt thema’s als depre ie en persoonlijke angsten niet door ze expliciet te benoemen, maar door ze te verweven met de gameplay. In Celeste beklim je als hoofdpersonage Madeline een berg en dien je heel veel listige platformpuzzels te overwinnen, maar uiteindelijk voelt geen obstakel in de game groter dan de struikelstenen in het hoofd van Madeline zelf. Moet je ze overwinnen of moet je dat eigenlijk niet willen?
Celeste is gelukkig zoveel meer dan een prachtig metaforisch geheel. De kleurrijke stijl, de mysterieuze personages, de opwekkende twist aan het einde, de listige, maar magistrale platformgameplay en niet te vergeten, de on-ge-kend lekkere muziek: Celeste is op al die fronten zeldzaam goed. Nou, perfect bijna. Celeste is een uithangbord van simpel maar doordacht game-ontwerp. Ja, het is een cliché, maar Celeste wijst uit dat je geen honderden miljoenen nodig hebt om een fantastische game te maken. Een goed concept is meer dan genoeg, en indie-ontwikkelaar Matt Makes Games wist dat concept beter uit te werken dan wij het zelf verzinnen kunnen.
En, ook niet onbelangrijk, je wordt zowel een betere gamer als een beter mens van Celeste. Toch mooi meegenomen.
Dat waren de beste 25 games van 2018 volgens Gamer.nl! Heb je de behoefte om meer te lezen over deze fantastische titels? Lees dan ook de Favorieten van de Redactie, waarin veel games uit dit artikel op persoonlijke wijze worden besproken. Tot en met 1 januari verschijnt er elke dag een nieuwe Favoriet.