De 10 beste GameCube-games
Nieuws

De 10 beste GameCube-games

Het is verre van Nintendo’s meest succesvolle console, maar de GameCube heeft toch een speciaal plekje in het hart van menig gamer. Natuurlijk zijn er op het apparaat genoeg uitstekende games van Nintendo zelf te vinden, maar het is toch opvallend dat er in de uiteindelijke top 10 maar twee games zijn die niet direct uit de stal van de Japanse gigant komen. De volgende tien games zijn - in willekeurige volgorde - volgens de redactie van Gamer.nl de crème de la crème van Nintendo’s vierkante console.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in september 2016 en is nu opnieuw geplaatst vanwege de 20-jarige verjaardag van de GameCube.

The Legend of Zelda: The Wind Waker

De gekozen grafische stijl viel destijds niet bij iedereen in de smaak, maar vandaag de dag wordt The Wind Waker gerekend tot een van de beste Zelda’s. Met een overspoeld Hyrule, een boot in plaats van een paard en Link die expressiever is dan ooit, doet The Wind Waker het net anders dan je gewend bent. Het is de wereld die bestaat uit kleine eilandjes die The Wind Waker zo leuk maakt om te verkennen. Een groot deel van deze wereld bestaat uit een soort kleine puzzels, maar ook stadjes en uitgebreide kerkers krijgen op deze rotsen de ruimte. De wonderschone en sprookjesachtige stijl doen de rest om van The Wind Waker een bijzonder memorabele Zelda te maken.

Lees de Gamer.nl-recensie van The Legend of Zelda: The Wind Waker

©GMRimport

Mario Kart: Double Dash!!

Racen in Mario Kart deed je voor Double Dash altijd tégen elkaar, maar de GameCube-versie is de eerste en voorlopig laatste keer dat samenwerken wordt aangemoedigd. Met twee personages op een enkele kart is Double Dash op zijn best wanneer je ook echt als een team speelt en de ene speler zich richt op rijden en de andere de verantwoordelijkheid voor items neemt. Maar ook zonder deze gimmick is Double Dash een hoogst vermakelijke Mario Kart die met toffe banen als DK Mountain, Yoshi Circuit en natuurlijk Baby Park een terechte legendarische status geniet.

©GMRimport

Pikmin 2

Sommige games hebben een tweede deel nodig om zichzelf te verfijnen. Dat was bij Pikmin ook het geval. De vrolijke GameCube-launchgame gaat over een neergestorte ruimtereiziger op een vreemde planeet waar hij met behulp van plantaardige pikmannetjes zijn schip weer in elkaar moest zetten. Pikmin 2 speelt hetzelfde, voegt wat nieuwe types Pikmin en vijanden toe, doet verder weinig anders, maar is toch in ieder opzicht beter. Het doel is deze keer om je bedrijf uit het faillissement te helpen door zoveel mogelijk schatten te verzamelen op de verdacht veel op de aarde lijkende planeet. Vooral de grottenstelsels zijn gevuld met extreem waardevolle flessendoppen, batterijen en lege voedselverpakkingen, maar gevaarlijke vijanden en eindbazen maken deze kerkers gevaarlijk. Met dezelfde piepkleine charme is Pikmin 2 een sterk vervolg.

Lees de Gamer.nl-recensie van Pikmin 2

©GMRimport

Metroid Prime

Terwijl Mario en Zelda de overstap naar drie dimensies al hadden gemaakt op de Nintendo 64, liet Metroid nog wat langer op zich wachten. Bovendien: een meesterwerk zoals Super Metroid zou je helemaal niet goed naar 3D kunnen vertalen. Nintendo liet die zware taak over aan een Amerikaanse studio die zich op dat punt eigenlijk nog niet had bewezen. Metroid Prime wist gelukkig alle zorgen weg te nemen. In veel opzichten is het misschien een remake van Super Metroid, maar Prime blinkt vooral uit in sfeer en het gevoel van ontdekking. Iedere upgrade brengt je verder en dieper in de vijandige planeet, en met ijzersterke eindbazen en een buitenaards goede soundtrack is Metroid Prime meteen een van de beste Metroidvania’s ooit.

Lees de Gamer.nl-recensie van Metroid Prime

©GMRimport

Resident Evil 4

Een achtbaanrit van een game, zo is Resident Evil 4 misschien nog wel het beste te omschrijven. Los van de conventies van de eerdere titels uit de serie is dit een actiegame pur sang die liet zien hoe beklemmend en zenuwslopend een third-person shooter kan zijn. Geen strompelende zombies, maar plannende en pratende Spanjaarden zijn deze keer de vijand en met een uitgebreid arsenaal moet Leon Kennedy met ze afrekenen om de dochter van de president te bevrijden. Geheel logisch is het allemaal niet en de oneliners zijn te clichématig voor woorden, maar gelukkig is Resident Evil 4 zo’n opeenstapeling van spannende en geniale momenten dat het de non-stop lol nooit dwarszit.

Lees de Gamer.nl-recensie van Resident Evil 4

©GMRimport

Paper Mario: The Thousand-Year Door

Zo plat als papier, maar met een dikke laag humor. Paper Mario zette met zichtbaar plezier bekende Mario-conventies op hun kop. Natuurlijk wordt de prinses aan het begin van het spel ontvoerd, maar wat volgt is een bijzonder ongewone rpg waarin Mario met behulp van een bont gezelschap aan hulpjes de toekomstige koningin moet redden. De gevechten hebben een prettige flow, omdat iedere aanval geaccentueerd kan worden met de juiste timing. The Thousand-Year Door weet ieder nieuw hoofdstuk weer te verrassen met nieuwe personages en originele verhaallijnen.

Lees de Gamer.nl-recensie van Paper Mario: The Thousand Year Door

©GMRimport

Super Monkey Ball 2

Rollen met een aap in een bal is zo’n simpel principe dat het niet bij een deel kon blijven. Super Monkey Ball 2 kent eenzelfde concept; een aap in een bal naar het einde van een level navigeren door de wereld te kantelen. Maar het breidt het uit met allerlei slimme vondsten en een uitgebreide multiplayer. Nog steeds is het spel bijzonder uitdagend en bij vlagen zelfs frustrerend. Nieuwe obstakels zoals bewegende platformen, lopende banden en hellingen zijn daar grotendeels voor verantwoordelijk. De multiplayer bestaat uit een bizarre mix van minigames gebaseerd op sporten zoals voetbal, bowlen, golf en biljart. Het maakt van Super Monkey Ball 2 ook een uitstekende partygame.

©GMRimport

Donkey Kong Jungle Beat

Aan geweldige 2D-platformers ontbrak het op de GameCube een beetje, maar Donkey Kong Jungle Beat behoort tot de absolute top van dit genre. De manier van besturen maakt deze game bovendien uniek in zijn soort. Met de bongo’s die met Donkey Konga werden meegeleverd laat je Donkey Kong bewegen. Daarmee is Jungle Beat eigenlijk een ritmegame in vermomming. Als je het eenmaal een beetje doorhebt, dan rent, springt, slingert en slaat DK zich een weg door de kleurrijke levels. Het geklap en tromgeroffel dat je hierbij produceert levert gegarandeerd klagende buren en pijnlijke handen op, maar Donkey Kong Jungle Beat is het meer dan waard.

Lees de Gamer.nl-recensie van Donkey Kong Jungle Beat

©GMRimport

F-Zero GX

Snel, sneller, snelst. Er is geen ander spel op de GameCube dat hetzelfde gevoel voor snelheid weet te bieden als F-Zero GX. Tegenover die ongelofelijke snelheid waarmee de futuristische racers de strijd met elkaar aangaan staat de minstens zo hoge moeilijkheidsgraad. F-Zero GX straft foutjes, afremmen en matig bochtenwerk genadeloos af. De harde les van GX is dat je alleen meetelt met de snelste tijd, maar wie de game durft te meesteren kan rekenen op een ijzersterke racegame.

©GMRimport

Super Smash Bros. Melee

Is het een fighting- of een partygame? De meningen willen daarover nog weleens verschillen. Feit blijft dat Melee nog steeds bijzonder populair is en bij het gros van alle GameCube-bezitters de meest gespeelde game is. Het spel is nog het beste te omschrijven als een bonte verzameling van personages uit Nintendo’s rijke geschiedenis, gecombineerd met een bijzonder toegankelijk vechtspel. Op die manier nemen personages zoals Mario, Pikachu, Captain Falcon en Kirby het tegen elkaar op in arena’s gebaseerd op gebieden uit EarthBound, The Legend of Zelda en Ice Climbers. Naast de gevechten, die het leukst zijn wanneer je met wat vrienden op de bank neerploft, zijn er honderden trofeeën te verzamelen die stuk voor stuk wat achtergrondinformatie geven. Daardoor is Super Smash Bros. Melee een bescheiden stukjes Nintendo-historie geprint op zo’n typisch kleine GameCube-disc.

©GMRimport

De volgende titels kwamen in aanmerking, maar wisten de uiteindelijke lijst net niet te halen: Killer7, Super Mario Sunshine, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Metal Gear Solid: The Twin Snakes, Soul Calibur 2, Eternal Darkness: Sanity's Requiem, Skies of Arcadia, Animal Crossing, Viewtiful Joe, Star Wars: Rogue Squadron II: Rogue Leader en Luigi’s Mansion.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!