DDR5-geheugen overgeklokt tot 9560 Mbps
Gamer.nl
Nieuws

DDR5-geheugen overgeklokt tot 9560 Mbps

De Chinese hardware-enthousiasteling href="https://hwbot.org/user/lupin_no_musume/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">lupin_no_musume</a> heeft een nieuw wereldrecord geklokt met DDR5-geheugen: 4779,7 MHz — goed voor een bandbreedte van 9560 Mbps.

Het nieuwe record werd gepubliceerd en geverifieerd via HWBot.org, een website waar veel hardware-enthousiastelingen hun (veelal opgepompte) benchmarks publiceren. De nog vrij onbekende overklokker uit Hongkong werd met de publicatie in een tweetrap de wereldrecordhouder voor hoogste frequentie gemeten op DDR5-werkgeheugen. Hiervoor lag het record twee weken lang op 8880 Mbps, evenals een prestatie op de naam van lupin_no_musume.

De geheugenmodule in kwestie was een enkele 16 GB-schijf van G.Skill — in het specifiek een uit de Trident Z5-reeks. Oorspronkelijk trekt dat geheugen een bandbreedte van circa 4800 Mbps. De geheugenmodule werd aangedreven door de Intel Core i9 12900K-processor op een ROG Maximus Z690 Apex-moederbord van Asus. Dat  specifieke moederbord leent zich voor zware overclock-rituelen, waarvan wederom akte.

©GMRimport

Op de bijbehorende validatiepagina van CPU-Z is te zien dat lupin_no_musume voor het bereiken van het record uitzonderlijk hoge timings heeft gebruikt. De opgehoogde timings van 127-120-120-120-127-2 hebben het systeem (samen met de vloeibare stikstofkoeling) ongetwijfeld extra ademruimte gegeven.

Ondanks de uitzonderlijke hoge klokfrequentie en bandbreedte van het DDR5-geheugen zou de set-up in deze afstelling waarschijnlijk niet bijzonder efficiënt gamen. Niet alleen produceert de geheugenmodule in dit scenario bijzonder veel hitte, de nagenoeg bizar hoge timings maken het systeem tijdens zwaarder werk niet bepaald responsiever. In games kunnen hoge geheugentimings laadtijden verlengen en de framerate enigszins beperken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!